قرارداد مشاوره پروژه‌های عمرانی : مدیریت درست و نظارت بر انجام پروژه

قرارداد مشاوره پروژه‌های عمرانی : مدیریت درست و نظارت بر انجام پروژه

پروژه‌های عمرانی به پروژه‌هایی اطلاق می‌گردد که مربوط به سازندگی و آبادانی با طی مراحل مختلف از طراحی تا اجرا است. هر پروژه عمرانی که کلید می­‌خورد تا زمان اتمام آن، مراحل مختلف و تخصصی را پشت سر می­‌گذارد. برای اجرای هر مرحله نیاز به فردی متخصص احساس می‌­شود برای مثال متخصص نقشه برداری، مهندس […]

پروژه‌های عمرانی به پروژه‌هایی اطلاق می‌گردد که مربوط به سازندگی و آبادانی با طی مراحل مختلف از طراحی تا اجرا است. هر پروژه عمرانی که کلید می­‌خورد تا زمان اتمام آن، مراحل مختلف و تخصصی را پشت سر می­‌گذارد. برای اجرای هر مرحله نیاز به فردی متخصص احساس می‌­شود برای مثال متخصص نقشه برداری، مهندس عمران، مهندس برق، کارگران ماهر و ساده از جمله کسانی هستند که برای به انجام رساندن یک پروژه عمرانی همکاری می‌­کنند. اما یکی از مهم‌ترین اقدامات در پروژه‌های عمرانی، مدیریت و برنامه ریزی درست و نظارت بر روند انجام پروژه است. هرچند کارفرما، پیمانکار و مهندسان پروژه مسئولیت پروژه را به عهده می­‌گیرند، اما ممکن است در ایجاد زیرساخت‌ها و برنامه‌ریزی‌ها نیاز به کمک داشته باشند، در این مورد گرفتن مشاوره بهترین رویکرد است. اکنون بررسی می­‌کنیم که مشاور پروژه‌های عمرانی چه کسی ست و برای انعقاد قرارداد مشاوره پروژه‌های عمرانی به چه نکاتی باید توجه کرد.

مهندس مشاور چه کسی است؟

بر اساس دﺳﺘﻮراﻟﻌﻤﻞ ﻧﺤﻮه اﻧﺘﺨﺎب ﻋﻮاﻣﻞ و ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺣﻖاﻟﺰﺣﻤﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﻧﻈﺎرت ﮐﺎرﮔﺎﻫﯽ ﻣﺸﺎوران “مهندس مشاور شخص حقوقی ست که برای نظارت بر اجرای کار در چهارچوب اختیارات و مسئولیت‌های تعیین شده در اسناد و مدارک پیمان (شامل موافقتنامه، شرایط عمومی و مدارک منضم به پیمان) و همچنین قرارداد نظارت و ضمائم آن، از سوی کارفرما به پیمانکار معرفی می‌­شود.”
البته مهندس مشاور می‌تواند شخص حقیقی نیز باشد اما معمولا شخص حقوقی ای ست که شامل مهندس ناظر، کمک ناظر و متخصصان دیگر می‌­شود.

مراحل کار مهندس مشاور شامل:

  • مرحله مذاکرات، توافقات و مطالعات اولیه
  • مرحله مطالعات تفصیلی
  • مرحله نظارت بر اجرای کار و هماهنگی بین تیم اجرایی و
  • مرحله تحویل کار است.

همکاری مهندس مشاور با پروژه هم می‌­تواند به شکل مدیریتی برای هماهنگی تیم پروژه باشد هم به لحاظ فنی و تخصصی برای جلوگیری از ایجاد مشکل و یا حل مشکلات ایجاد شده، باشد. برای مثال کارفرما در یک پروژه عمرانی از ابتدای کار با یک شرکت مشاوره عمرانی همکاری می­‌کند در این مورد شرکت وظیفه دارد تمام مسئولیت‌هایی را که کارفرما بر عهده شرکت گذاشته از مطالعات زیست محیطی اقتصادی و اجتماعی تا ساخت بنا و تحویل پروژه را به نحو احسن به انجام رساند. یا مثلا پس از انجام پروژه سد سازی متوجه مشکلی در دیوار بندی می­‌شوند در این هنگام می‌­توانند برای پیدا کردن ریشه مشکل و از بین بردن آن مهندس مشاور را در زمینه سدسازی استخدام کنند و او نیز با کمک افراد متخصص به دنبال منبع ایجاد مشکل و حل آن می‌رود.
به همین خاطر ضرورت تنظیم قرارداد مشاوره پروژه‌های عمرانی می‌تواند در جهت استفاده هرچه بهتر از خدمات مهندس مشاور صورت گیرد.

آیا حضور مهندس مشاور در پروژه عمرانی ضروری ست؟

حضور مهندس مشاور در یک پروژه عمرانی ممکن است هزینه‌بر باشد و کارفرمایان با گمان این که نیازی به مشاور ندارند و پیمانکار برای انجام همه فعالیت‌ها کافی ست از هزینه مشاور صرف نظر می‌­کنند. عدم حضور مهندس مشاور در پروژه ممکن است اخلالی تا پایان کار ایجاد نکند اما در صورت بروز مشکل هزینه‌هایی که کارفرما متحمل می‌­شود ممکن است از هزینه استخدام مشاور بیشتر باشد و ضرر و زیان‌های جبران ناپذیری به پروژه وارد شود.

شما با تنظیم قرارداد مشاوره پروژه‌های عمرانی دست کم می‌­توانید مسئولیت به پایان رسیدن پروژه بدون کم و کاستی را بر دوش آن ها بگذارید و از آن جایی که یک شرکت مشاوره متخصصان زیادی در حوزه‌های مختلف عمرانی در اختیار دارد قطعا می‌­تواند کمک شایانی به هموار تر شدن مسیر پروژه کند. پس به نظر همکاری با مهندس مشاور برای نظارت بر تمام مراحل انجام پروژه مقرون به صرفه است.

قرارداد مشاوره پروژه‌های عمرانی و مفاد آن

حالا که با ضرورت حضور مشاور در پروژه عمرانی آشنا شدید اولین قدم برای شروع همکاری با مهندس مشاور انعقاد قرارداد است. قرارداد مهم‌ترین سند اثبات همکاری طرفین و روشن‌ترین راه شرح وظایف است. شما با شرح بندهای قرارداد هم از بروز اختلاف و هزینه‌های ناشی از آن جلوگیری می­‌کنید و هم مسیرتان در پروژه را مشخص می­‌کنید. برای نوشتن یک قرارداد مشاوره پروژه عمرانی تسلط به بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های سازمان نظام مهندسی و قوانین، پیمان‌ها و مقررات اداری ضروری ست به همین دلیل نوشتن قرارداد کار تخصصی محسوب می­‌شود.

ذیلا مهم‌ترین مواد قرارداد مشاوره پروژه‌های عمرانی که ذکر آن‌ها ضروری است و کاربرد قرارداد مشاوره را به خوبی نشان می‌دهد، مشاهده می‌­کنید:

  •  موضوع قرارداد
  •  شروع و تنفیذ قرارداد
  •  حدود خدمات و شرح وظایف
  •  برنامه زمانی انجام خدمات (به صورت ماهانه و روزانه)
  •  روند پیشرفت کار
  •  کارکنان شرکت مهندس مشاور
  •  دستورالعمل های فنی
  •  اقدامات مهندس مشاور که نیاز به تایید کارفرما دارد
  •  نحوه تسلیم و تصویب مدارک و گزارش‌ها حین کار
  •  تضمین حسن انجام کار
  •  میزان حق‌الزحمه
  •  نحوه پرداخت حق‌الزحمه
  •  خسارت تاخیر
  •  تعلیق و خاتمه قرارداد
  •  فسخ قرارداد
  •  فورس ماژور ( حوادث قهری)
  •  حل اختلاف

ممکن است بر اساس توافق طرفین مواد دیگری مثل میزان مالیات و بیمه، قانون حاکم بر قرارداد، ممنوعیت‌های قانون ، مسئولیت‌های طرفین و غیره نیز به قرارداد اضافه شود.

چنانچه نیاز به قرارداد مشاوره پروژه‌های عمرانی داشتید می‌توانید این قرارداد را از بانک قراردادهای وینداد دریافت کنید.

لزوم انعقاد قرارداد مشاوره پروژه‌های عمرانی در استفاده از خدمات

همان طور که متوجه شدید خدمات مشاوره پروژه‌های عمرانی جزئیات مختلفی دارد، ذکر موارد فنی به علاوه نکات حقوقی در قرارداد اهمیت زیادی دارد، شما به عنوان کارفرما یا مهندس مشاور ممکن است اطلاعات حقوقی کافی برای انعقاد قراردادی اصولی و مناسب نداشته باشید اما باید بدانید که نوشتن یک قرارداد استاندارد به روشن شدن ارتباطتان با طرف مقابل و ممانعت از ایجاد ابهام و اختلاف کمک شایانی میکند و شما را از دردسر های ناشی از نداشتن مدرک و قرارداد نجات می‌دهد. وینداد برای شما قرارداد مشاوره پروژه‌های عمرانی را به شکل اصولی و استاندارد در نظر گرفته که با ارتباط با کارشناسان ما می­‌توانید از این قرارداد و دیگر خدمات حقوقی ما بهره‌­مند شوید.

3/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط