قرارداد همکاری ساخت ماکت فیزیکی پروژه

قرارداد ساخت ماکت فیزیکی پروژه + نکات حقوقی تنظیم قرارداد

قراردادها با هدف پاسخگویی به نیازهای حقوقی مختلف افراد جامعه تنظیم می‌شوند. به همین خاطر در بسیاری از زمینه‌های شغلی و تجاری می‌توان ردپای قراردادهای حقوقی را یافت. یکی از این موارد، مواقعی است که افرادی برای هدفی خاص نیاز دارند تا ماکت فیزیکی پروژه خود را بسازند. در این مطلب وینداد به سراغ قرارداد […]

قراردادها با هدف پاسخگویی به نیازهای حقوقی مختلف افراد جامعه تنظیم می‌شوند. به همین خاطر در بسیاری از زمینه‌های شغلی و تجاری می‌توان ردپای قراردادهای حقوقی را یافت. یکی از این موارد، مواقعی است که افرادی برای هدفی خاص نیاز دارند تا ماکت فیزیکی پروژه خود را بسازند. در این مطلب وینداد به سراغ قرارداد همکاری ساخت ماکت فیزیکی پروژه رفته‌ایم و نکات حقوقی این قرارداد را بررسی کردیم. با ما همراه باشید.

ساخت ماکت فیزیکی پروژه چه مواقعی کاربرد دارد؟

در بسیاری از پروژه‌های ساخت‌وساز و عمرانی، کارفرما ممکن است پیش از شروع پروژه ساخت‌وساز، نیاز داشته باشد تا ماکت فیزیکی پروژه (مثلا ماکت یک پاساژ) ساخته شود. هدف از ساخت ماکت می‌تواند نمایش آن در یک نمایشگاه یا اجلاس باشد و یا نیاز بیشتر به بررسی دقیق ابعاد پروژه از طریق تحقیق عملی روی ماکت فیزیکی، دلیل ساخت ماکت باشد.

در تمام این موارد، کارفرما از طریق تنظیم قرارداد همکاری ساخت ماکت فیزیکی پروژه، می‌تواند ماکت فیزیکی مورد نظر خود را سفارش دهد.

قرارداد همکاری ساخت ماکت فیزیکی پروژه چه بندهایی دارد؟

برای انجام همکاری ساخت ماکت فیزیکی پروژه، بایستی مالک پروژه (کارفرما) با سازنده ماکت (سازنده) قراردادی تنظیم کند. بندهای مهم این قرارداد به شرح زیر هستند:

مشخصات طرفین قرارداد

در این بند باید مشخصات کارفرما و طراح قید شود. گاهی ممکن است کارفرما شخص حقوقی باشد که در این حالت، باید اطلاعات شماره ثبت، مقر و… نیز درج شود.

موضوع قرارداد

در بند موضوع قرارداد باید مشخصات فنی کامل ماکت پروژه مورد نظر مانند نام پروژه، مقیاس ماکت، جنس ماکت و مصالح به کار برده شده در آن، لزوم استفاده از قطعات برجسته مانند المان‌های طبیعی کوه یا درخت و… که در واقعی‌تر شدن ماکت پروژه تاثیر دارند، استفاده از نورپردازی داخلی و… ذکر شود.

همچنین ممکن است کارفرما نیاز داشته باشد تا ماکت طراحی شده درون قاب یا جعبه شفافی قرار بگیرد که این موضوع نیز باید در این بند مورد تاکید قرار بگیرد.

مدت قرارداد

مدت ساخت ماکت فیزیکی پروژه، بسته به گستردگی پروژه می‌تواند کوتاه یا بلند در نظر گرفته شود. ذکر تاریخ دقیق شروع و پایان همکاری را فراموش نکنید.

مبلغ قرارداد

مبلغ قرارداد باید به طور دقیق در این بند نوشته شود. دستمزد طراح و نحوه پرداخت آن مهم‌ترین قسمت مبلغ قرارداد است. البته ممکن است هزینه مصالح بر عهده کارفرما باشد که در این صورت باید در این بند تصریح شود.

تعهدات کارفرما

کارفرما باید متعهد به پرداخت کامل مبلغ قرارداد به طراح شود. همچنین برای ساخت ماکت، کارفرما موظف است تمام اطلاعات مورد نیاز مرتبط با پروژه را در اختیار طراح بگذارد. این اطلاعات شامل نقشه‌های پروژه، ابعاد و مکان دقیق انجام پروژه است. در غیر این صورت مسئولیت تفاوت ظاهری ماکت با پروژه مورد نظر بر عهده کارفرما خواهد بود.

علاوه بر آن، در صورتی که کارفرما قصد تغییر در طراحی ماکت در حین انجام موضوع قرارداد را داشته باشد، بایستی تخمین هزینه مجدد در خصوص مبلغ قرارداد انجام شود و کارفرما موظف به پرداخت مابه‌التفاوت خواهد بود.

تعهدات طراح ماکت

به‌کارگیری نهایت دقت و مهارت در طول انجام ساخت ماکت فیزیکی پروژه و تعهد به در نظر داشتن اطلاعات و نقشه‌های ارائه شده توسط کارفرما مهم‌ترین تعهد طراح در قرارداد ساخت ماکت فیزیکی پروژه است.

همچنین در صورت تمایل کارفرما، طراح موظف است در مقاطع مختلف ساخت ماکت، امکان نظارت کارفرما و یا نماینده او را برای تایید ادامه مراحل ساخت، فراهم کند.

محرمانگی

ممکن است در برخی موارد، کارفرما اطلاعات پروژه در حال ساخت را به طور کامل افشا نکرده باشد. با توجه به آنکه ساخت ماکت، به معنای طراحی نسخه کامل پروژه است، کارفرما می‌تواند با درج بند محرمانگی، طراح را موضوف به حفظ اسرار و اطلاعات مرتبط با پروژه نماید.

فسخ قرارداد

طرفین می‌توانند در بند فسخ قرارداد اسباب خاتمه قرارداد ساخت ماکت فیزیکی پروژه را تنظیم کنند. مثلا افشای اسرار پروژه و یا عدم داشتن مهارت کافی در ساخت ماکت می‌تواند از دلایل دریافت خسارت یا فسخ قرارداد از سوی کارفرما باشد.

حل‌وفصل اختلافات

در دنیای امروز حقوق، اختلافات میان طرفین قرارداد، به عنوان عنصر جدایی‌ناپذیر قراردادهای حقوقی پذیرفته شده‌اند. در قرارداد طراحی ماکت فیزیکی پروژه هم ممکن است اختلافات فنی یا حقوقی خاصی میان کارفرما و طراح به وجود بیاید. در این وضعیت، توسل به مذاکره یا ارجاع اختلاف به کارشناس و یا داور راه حل مناسبی به حساب می‌آید.

نیاز به تنظیم قرارداد ساخت ماکت فیزیکی پروژه دارید؟

در این مطلب به بندهای قرارداد ساخت ماکت فیزیکی پروژه اشاره کردیم. طراحی و ساخت ماکت، بنا به نوع پروژه مورد نظر می‌تواند مراحل زیاد و پیچیده‌ای را طی کند. به همین خاطر تنظیم یک قرارداد دقیق می‌تواند موفقیت فرآیند ساخت ماکت را تا حد زیادی تضمین کند.

ما در وینداد با ارائه خدمات تنظیم و بررسی قرارداد، خدمات مشاوره‌ای متنوع و بهره‌مندی از مشاوران حقوقی و وکلای دادگستری قادر هستیم تا تک تک نگرانی‌های شما را در راستای تنظیم یک قرارداد دقیق و کامل را برطرف کنیم.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد کشاورزی
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد کشاورزی + نکات تنظیم قرارداد

قراردادهای پیمانکاری به دلیل داشتن ظرفیت وسیعی برای همکاری و دریافت یا ارائه خدمات در کسب‌وکارها بسیار کاربردی هستند. نمونه قرارداد کشاورزی نیز از جمله

قرارداد تولید قطعه و محصول
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد تولید قطعه و نکات تنظیم آن

با افزایش جمعیت و گسترش نیاز مردم، تمایل سرمایه گذاران نیز برای تولید قطعات و محصولات مختلف افزایش یافت. قرارداد پیمانکاری تولید قطعه، یکی از