نمونه قرارداد پیمانکاری ساختمان بدون مصالح + نکات تنظیم قرارداد

نمونه قرارداد پیمانکاری ساختمان بدون مصالح + نکات تنظیم قرارداد

از جمله پرکاربردترین قراردادهایی در حوزه مهندسی و امور ساختمانی بکار می‌رود قرارداد پیمانکاری ساختمان بدون مصالح است. به موجب این قرارداد پیمانکار ممکن است شخص حقیقی یا حقوقی باشد که انجام موضوع قرارداد پیمانکاری را بدون تهیه مصالح لازم بر عهده می‌گیرد. وفق این قرارداد پیمانکار نماینده کارفرما بوده و وظیفه مدیریت و اجرای […]

از جمله پرکاربردترین قراردادهایی در حوزه مهندسی و امور ساختمانی بکار می‌رود قرارداد پیمانکاری ساختمان بدون مصالح است.

به موجب این قرارداد پیمانکار ممکن است شخص حقیقی یا حقوقی باشد که انجام موضوع قرارداد پیمانکاری را بدون تهیه مصالح لازم بر عهده می‌گیرد.

وفق این قرارداد پیمانکار نماینده کارفرما بوده و وظیفه مدیریت و اجرای پروژه را دارد.

در این راستا وظایف و مسئولیت‌های پیمانکار اعم از تهیه نقشه‌ها و و دریافت مجوزهای ساخت، تهیه مصالح و ماشین آلات و استخدام پیمانکاران خرد (دست دوم)، محوطه سازی و حذف فضاهای کارگاهی همچنین حفظ امنیت تمامی پرسنل کارگاهی و مسائل محیط زیستی است.

در این مطلب برآینم تا به تبیین شرایط عمومی و خصوصی پیمان حاکم بر قراردادهای پیمانکاری و مهم‌ترین ارکان و نکات قرارداد پیمانکاری ساختمان بدون مصالح بپردازیم.

منظور از شرایط عمومی و خصوصی پیمان چیست؟

شرایط خصوصی پیمان وفق تراضی کارفرما و پیمانکار ساختمانی نسبت به امور اجرایی و غیره تنظیم می‌شود. در این خصوص توجه نمایید که نبایستی شرایط خصوصی به نحوی تنظیم شود که تعارضی با شرایط عمومی پیمان داشته باشند.

علت این امر آنست که شرایط خصوصی پیمان که میان کارفرما و پیمانکار ساختمان توافق می‌شود جنبه تکمیلی دارد و نه تغییری.

در مقابل شرایط عمومی پیمان در قراردادهای پیمانکاری وجود دارند که در واقع شرایطی آمره هستند.

شرایط عمومی پیمان در قراردادهای پیمانکاری عبارتند از مجموعه‌ای از تعهدات غیرقابل تغییر و عام که حاکم بر قرارداد پیمانکاری است. به عبارت دیگر تعهدات درج شده در قسمت شرایط عمومی جنبه عام داشته و غیرقابل تغییرند و بایستی در تمامی قراردادهای پیمانکاری رعایت شوند.

در واقع شرایط عمومی شرایطی هستند که حاکم بر قرارداد پیمانکاری هستند که سایر شرایط و تعهدات بایستی پیرو شرایط عمومی باشند.

مهم‌ترین ارکان قرارداد پیمانکاری ساختمان بدون مصالح

  1. مشخصات طرفین قرارداد
  2. مشخصات کارفرما
  3. مشخصات پیمانکار
  4. موضوع قرارداد پیمانکاری ساختمان بدون مصالح و محل انجام آن
  5. محاسبات و مشخصات فنی پروژه
  6. هزینه قرارداد (به تفکیک و کلی)
  7. شرایط پرداخت
  8. اسناد و مدارک پیمان
  9. مدت انجام موضوع قرارداد پیمانکاری ساختمان بدون مصالح
  10. ضمانت اجرای دیرکرد طرفین در انجام پروژه
  11. ترتیبات نظارت بر عملکرد پیمانکار
  12. تجهیز و برچیدن کارگاه محل پروژه
  13. نگهداری از درصد پیشرفت پروژه و مصالح کار
  14. تعهدات پیمانکار
  15. تعهدات کارفرما
  16. ضمانت حسن اجرای تعهدات از سوی پیمانکار
  17. دستگاه نظارت
  18. مالیات پروژه
  19. موارد فسخ قرارداد
  20. اختلافات ناشی از قرارداد
  21. موارد متفرقه
  22. نُسخ قرارداد

امضاء و اثرانگشت کارفرما/ یا نماینده قانونی ایشان

امضاء و اثرانگشت پیمانکار/ یا نماینده قانونی ایشان

به خاطر داشته باشید که اگر شما نیز در سدد انعقاد قرارداد فوق هستید، می‌توانید با ثبت درخواست تنظیم قرارداد پیمانکاری ساختمان بدون مصالح ، قراردادی مختص خودتان را با رعایت تمام نکات و شروط مدنظرتان داشته باشید.

هفت نکته مهم قراردادی از قرارداد پیمانکاری بدون مصالح

1- اولین نکته در قرارداد پیمانکاری بدون مصالح آنست که بر خلاف قرارداد پیمانکاری با مصالح، صرفاً تأمین نیروی انسانی، ابزار کار، ماشین آلات و به طور کلی تمام لوازم ضروری برای اجرای عملیات موضوع قرارداد و هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیم مربوط، به عهده پیمانکار است و تهیه مصالح مصرفی و مورد نیاز مشخصاً بر عهده کارفرما می‌باشد.

2- دومین نکته‌ای که در تنظیم این قرارداد بایستی بدان توجه نمود عبارتست از آنکه پیمانکار در برابر حقوق و سنوات، پاداش و عیدی کارگران خویش وفق قانون کار متعهد بوده و از این بابت هیچ مسئولیتی بر عهده کارفرما نمی‌باشد.

3- به جهت اینکه در این قرارداد تهیه مصالح بر عهده کارفرما است و نه پیمانکار توصیه می‌شود در بخش مربوط به تعهدات پیمانکار درج نمایید که پیمانکار موظف است تا حد امکان تلاش نموده تا هدر رفتن منابع و مصالح ساختمانی به حداقل برسد و معقول باشد؛ در غیر اینصورت هزینه هدر رفت بیش از حد متعارف، از حساب بستانکاری پیمانکار کسر خواهد شد.

4- در این قرارداد با توجه به ماهیت آن ضرورت دارد تا شرط شود که اجرای قرارداد قائم به شخص پیمانکار بوده، و وی حق انتقال موضوع قرارداد را به غیر را نداشته باشد.

5- بر مبنای قرارداد فوق هزینه‌های مربوط به مجهز نمودن و برچیدن کارگاه بر عهده پیمانکار بوده و وی می‌بایست کارگاه را به نحوی مناسب تجهیز نماید که شروع و ادامه کار تا تحویل موقت و نهایی، بدون وقفه و با کیفیت مقتضی انجام پذیرد.

6- در این قرارداد ضرورت دارد تا درج شود که پیمانکار موظف به رعایت موارد حفاظتی و ایمنی کار و به طور کلی رعایت موارد مبحث 12 مقررات ملّی ساختمانی ایران در کارگاه است.

ضمناً هر گونه در صورت وقوع عملی خلاف این موضوع بدواً پیمانکار مسئول است. لیکن در صورت اثبات تحقق تقصیر و عدم رعایت نظامات دولتی از جانب پرسنل، پیمانکار به همراه کارکنانش مسئول می‌باشد و کلیه عواقب مالی، حقوقی و جزایی بعهده پیمانکار می‌باشد و کارفرما هیچگونه مسئولیتی در این رابطه نخواهد داشت.

7- توجه نمایید که وسایل ایمنی مندرج در مبحث 12 مقررات ملّی ساختمانی ایران از قبیل کلاه چانه دار، کفش ایمنی، کمربند ایمنی، لباس ضخیم کار، دستکش مناسب، ماسک و عینک و …. می‌باشد.

سخن آخر

قرارداد پیمانکاری بدون مصالح، قراردادی رایج میان قراردادهای پیمانکاری ساختمان است که تمامی ارکان آن مشابه قرارداد پیمانکاری به همراه مصالح است و صرفاً تمایز میان آنها ناظر بر مسئولیت تهیه مصالح می‌باشد.

رعایت نکات مهم حقوقی مذکور در این قرارداد سبب جلوگیری از بروز مشکلات حقوقی برایتان می‌شود. در صورتی که برای کسب و کار خود نیاز به استفاده از قرارداد فوق داشتید می‌توانید همین الان برای دریافت مشاوره حقوقی از کارشناسان ما به بخش مشاوره تلفنی مراجعه کنید.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد کشاورزی
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد کشاورزی + نکات تنظیم قرارداد

قراردادهای پیمانکاری به دلیل داشتن ظرفیت وسیعی برای همکاری و دریافت یا ارائه خدمات در کسب‌وکارها بسیار کاربردی هستند. نمونه قرارداد کشاورزی نیز از جمله

قرارداد تولید قطعه و محصول
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد تولید قطعه و نکات تنظیم آن

با افزایش جمعیت و گسترش نیاز مردم، تمایل سرمایه گذاران نیز برای تولید قطعات و محصولات مختلف افزایش یافت. قرارداد پیمانکاری تولید قطعه، یکی از