قرارداد پیمانکاری فاضلاب و لوله کشی

قرارداد پیمانکاری فاضلاب و لوله‌کشی چه نکاتی دارد؟

قراردادهای پیمانکاری خدمات به دلیل پشتیبانی از طیف وسیعی از نیازها حقوقی جامعه، همواره مورد استقبال مشاغل و کسب‌وکارها قرار گرفته‌اند. از این دسته قراردادها، در امور مختلفی از خدمات کشاورزی و تاسیس رستوران گرفته تا نظافت و عکاسی می‌توان استفاده کرد. یکی از موارد شایع استفاده از پیمانکاری خدمات در زمینه قراردادهای پیمانکاری فاضلاب […]

قراردادهای پیمانکاری خدمات به دلیل پشتیبانی از طیف وسیعی از نیازها حقوقی جامعه، همواره مورد استقبال مشاغل و کسب‌وکارها قرار گرفته‌اند. از این دسته قراردادها، در امور مختلفی از خدمات کشاورزی و تاسیس رستوران گرفته تا نظافت و عکاسی می‌توان استفاده کرد. یکی از موارد شایع استفاده از پیمانکاری خدمات در زمینه قراردادهای پیمانکاری فاضلاب و لوله‌کشی است که در این مطلب به نکات قراردادی آن می‌پردازیم.

نگاهی به انواع قراردادهای پیمانکاری

قراردادهای پیمانکاری به عنوان یکی از پرکاربردترین قراردادهای حقوقی نزد بسیاری از مردم شناخته شده است. این قراردادها که عمدتا در پروژ‌ه‌های عمرانی و ساخت‌وساز به کار می‌روند می‌توانند در بسیاری از موارد دیگر نیز کاربرد داشته باشند. به موضوعاتی که قرارداد پیمانکاری در آنها با اهدافی غیر از ساختمانی به کار می‌روند اصطلاحا قرارداد پیمانکاری خدمات گفته می‌شود. موضوع قرارداد پیمانکاری خدمات می‌تواند هر چیزی باشد که طرفین آن برای انجام شدن آن به رابطه کارفرما و پیمانکار نیاز دارند، مشروط به آنکه شرایط عمومی صحت قرارداد در آن رعایت شده باشد و ایراد حقوقی خاصی در میان نباشد.

در ادامه به موضوع قرارداد پیمانکاری فاضلاب و لوله‌کشی، که یکی از مصادیق قرارداد پیمانکاری خدمات است، خواهیم پرداخت.

کاربرد قرارداد پیمانکاری فاضلاب و لوله‌کشی

پروژه‌های ساختمانی در بدو تاسیس و یا پس از گذشت مدتی از ساخت آن، نیاز به تجهیز امکانات آب و فاضلاب و لوله‌کشی‌های مرتبط دارند. اگرچه ممکن است انجام امور آب و فاضلاب در قرارداد پیمانکاری ساختمان بر عهده پیمانکار اصلی پروژه قرار گرفته باشد اما گاهی بخش تاسیسات و لوله‌کشی یک بنا، به دست پیمانکار متخصص امور آب و فاضلاب سپرده می‌شود تا به شکلی جداگانه و در قالب قرارداد پیمانکاری خدمات به آن رسیدگی کند.

همچنین امکان دارد با آنکه لوله‌کشی‌های آب و فاضلاب یک ساختمان از زمان احداث نصب شده باشد، اما پس از گذشت سال‌ها و در اثر پوسیدگی یا سایر ایرادات نیاز به تعمیر و نوسازی و یا تعویض این اقلام باشد. در این حالت نیز ورود پیمانکار متخصص حوزه لوله‌کشی و آب و فاضلاب چاره کار خواهد بود.

برای بهره‌مند شدن از خدمات متخصص لوله‌کشی و فاضلاب، تنظیم یک قرارداد پیمانکاری فاضلاب و لوله‌کشی ضروری است. در ادامه به نکات قرارداد پیمانکاری فاضلاب و لوله‌کشی اشاره می‌‌کنیم.

نکات قرارداد پیمانکاری فاضلاب و لوله‌کشی

در این قسمت از برخی از مفاد قراردادی مانند مشخصات طرفین، مدت قرارداد یا مبلغ قرارداد که نکته خاصی جز توافقات طرفین ندارند، صرف نظر می‌شود و توضیح بعضی نکات مهم‌تر این قرارداد را در دستور کار قرار داده‌ایم.

البته تردیدی نیست که نکات بندهای قرارداد پیمانکاری فاضلاب و لوله‌کشی که در ادامه ذکر می‌شود صرفا جنبه پیشنهاد از سوی تیم حقوقی وینداد دارند و طرفین می‌توانند در اکثر موارد با توافق خود مطالب بر آن بیفزایند یا از آن کم کنند.

بند موضوع قرارداد

باید توجه داشت که در موضوع قرارداد، اجرای تمامی لوله‌کشی‌های فاضلاب، آب سرد و گرم، هواکش‌های توالت و حمام، نصب شوفاژ و رادیاتورها و… با استفاده از بهترین اجناس و با توجه به همه استانداردهای مرتبط با لوله‌کشی و مطابق نقشه‌های مورد تایید کارفرما درج شود.

بند تعهدات کارفرما

در بخش تعهدات کارفرما، می‌توان قید کرد که تهیه اجناس مورد نیاز (لوله‌ها، شوفاژ و…)، تامین برق و گاز مصرفی محیط، در اختیار گذاشتن اتاق استراحت برای نیروی کار، نظارت مستمر بر پروژه و گوشزد کردن ایرادات احتمالی و پرداخت اقساط مالی به طور منظم بر عهده کارفرماست. البته اکثر این تعهدات می‌تواند با توافق طرفین بین کارفرما و پیمانکار جابجا شود.

بند تعهدات پیمانکار

در بند مربوط به تعهدات پیمانکار می‌باید تاکید شود که اجرای پروژه به نحوی که از لحاظ فنی مورد نظر کارفرما بوده است، مهم‌ترین تعهد پیمانکار است. برای انجام پروژه باید پیمانکار متعهد باشد که اجناس مورد نیاز مانند لوله‌ها و اتصالات را از کارفرما تحویل گرفته و در حفظ و نگهداری و جلوگیری از اتلاف و اسراف آن کوشش کند.

سایر تعهدات نیز با توجه به ارتباط پیمانکار با نیروی انسانی، مانند استخدام آنها، پرداخت حقوق و حق بیمه و… بر عهده وی است.

رعایت الزامات حرفه‌ای و قانونی امور آب و فاضلاب و لوله‌کشی هم موضوعی است که همواره پیمانکار متعهد به آن است.

بند مشخصات فنی عملیات

توصیه می‌شود برای انجام پیمانکاری فاضلاب و لوله‌کشی در بخشی از قرارداد یا به صورت ضمیمه، طرفین تمام مشخصات فنی مورد نظر عملیات پیمانکاری را، اعم از جنس و مقدار و طول لوله‌ها و اتصالات، کیفیت دقیق شیرآلات به همراه ذکر نام برند مورد نظر، نوع لوله‌ها، محل و زاویه نصب و… تصریح کنند تا از ایجاد اختلافات آتی پیشگیری شود.

بند فسخ قرارداد

مواردی مانند تاخیر در شروع پروژه، واگذاری پیمانکاری به شخصی دیگر به طور کلی، غیبت غیرموجه در حین عملیات و یا عدم اجرای دقیق تعهدات قراردادی و قانونی می‌تواند برای کارفرما حق فسخ ایجاد کند.

بند حل اختلافات

نباید فراموش کرد که هر چقدر هم طرفین در تنظیم قرارداد پیمانکاری فاضلاب و لوله‌کشی دقت داشته باشند، بروز اختلافات فنی، مالی و حقوقی امکان‌پذیر است. به همین خاطر ذکر ارجاع اختلافات به داور متخصص امور تاسیسات و لوله‌کشی گزینه مناسبی برای طرفین خواهد بود.

نیازی به مشاوره درباره قرارداد پیمانکاری فاضلاب و لوله‌کشی دارید؟

در این مطلب کوشش شد تا برخی از مهم‌ترین نکات قرارداد پیمانکاری فاضلاب و لوله‌کشی از سری قراردادهای پیمانکاری خدمات را بررسی کنیم. با این وجود اگر همچنان نیاز به راهنمایی و یا تنظیم و بررسی قرارداد پیمانکاری فاضلاب و لوله‌کشی دارید، می‌توانید با همکاران ما در بخش مشاوره حقوق قراردادها و دیگر کارشناسان حقوقی وینداد در ارتباط باشید.

 

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد کشاورزی
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد کشاورزی + نکات تنظیم قرارداد

قراردادهای پیمانکاری به دلیل داشتن ظرفیت وسیعی برای همکاری و دریافت یا ارائه خدمات در کسب‌وکارها بسیار کاربردی هستند. نمونه قرارداد کشاورزی نیز از جمله

قرارداد تولید قطعه و محصول
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد تولید قطعه و نکات تنظیم آن

با افزایش جمعیت و گسترش نیاز مردم، تمایل سرمایه گذاران نیز برای تولید قطعات و محصولات مختلف افزایش یافت. قرارداد پیمانکاری تولید قطعه، یکی از