قرارداد کار

قرارداد کار باریستا و نکات مهم این قرارداد چیست؟

قرارداد کار باریستا یکی از انواع قراردادهای کار می‌باشد. در دنیای امروز یکی از مکان‌های مورد علاقه مردم مخصوصا جوانان، کافه می‌باشد و اولین انتخاب جوانان برای جمع شدن با دوستان و گپ‌های طولانی مدت کافه‌ها هستند. در بین قهوه‌ها و نوشیدنی‌ها خیلی از ما عاشق دنیای قهوه‌ها هستیم و انواع قهوه‌ها را به دیگر […]

قرارداد کار باریستا یکی از انواع قراردادهای کار می‌باشد. در دنیای امروز یکی از مکان‌های مورد علاقه مردم مخصوصا جوانان، کافه می‌باشد و اولین انتخاب جوانان برای جمع شدن با دوستان و گپ‌های طولانی مدت کافه‌ها هستند. در بین قهوه‌ها و نوشیدنی‌ها خیلی از ما عاشق دنیای قهوه‌ها هستیم و انواع قهوه‌ها را به دیگر نوشیدنی‌ها ترجیح می‌دهیم. اما تمام قهوه‌ها با تغییرات تنظیمات دستگاه قهوه ساز تهیه نمی‌شوند و نیاز به یک فرد ماهر در این زمینه می‌باشد. شخصی که علاقه و اشتیاق فراوانی نسبت به قهوه‌ها و انواع نوشیدنی‌ها داشته باشد. اگر عاشق دنیای قهوه باشید حتما نام این فرد را شنیده‌اید. باریستا شخصی است که دارای مهارت و تخصص در بین انواع قهوه‌ها می‌باشد و بصورت حرفه‌ای در محیط کافه به تهیه و آماده کردن انواع قهوه‌ها مشغول است.

در این مطلب از مجله‌ی حقوقی وینداد قصد داریم تا نکات قرارداد کار باریستا را بررسی کنیم و مهم‌ترین بندهای قرارداد باریستا را بیان کنیم.

با ما همراه باشید.

کدام قالب قرارداد کار برای قرارداد باریستا مناسب‌تر است؟

قراردادهای کار دارای انواع مختلفی می‌باشند و آن‌ها را بر مبنای موضوعات مختلفی می‌توان دسته‌بندی کرد. یکی از رایج‌ترین دسته‌بندی‌ها، تقسیم قراردادهای کار از نظر مدت زمان می‌باشد. در این حالت، قراردادهای کار به قرارداد غیرموقت(دائمی)، موقت(مدت معین) و کار معین تقسیم می‌شوند. همچنین در محیط کافه می‌توان از قرارداد کار آزمایشی و آموزشی نیز استفاده کرد. در بین تمام این موارد، قرارداد کار موقت یا همان دائمی گزینه‌ی مناسب‌تری برای طرفین قرارداد می‌باشد و افراد مخصوصا کارگران به این نوع قرارداد تمایل بیشتری نشان می‌دهند.

نمونه قرارداد کار باریستا چه نکاتی دارد؟

برای آنکه به قرارداد کار باریستا و نکات آن بپردازیم نیاز داریم تا به مهم‌ترین بندهای آن اشاره کنیم. در ادامه مهم‌ترین بندهای قرارداد کار باریستا را با همدیگر مرور می‌کنیم.

مشخصات طرفین قرارداد

در این بند باید مشخصات دقیق کارفرما و کارگر(باریستا) بیان شود. این مشخصات شامل نام، شماره ملی، نشانی، شماره تماس و… است.

موضوع قرارداد

در این بند باید به موضوع قرارداد که همان اعمال مرتبط با باریستا می‌باشد، اشاره کرد.

مدت قرارداد

با توجه به انواع قراردادهای کار، می‌توان مدت قرارداد را تعیین کرد. همانطور که بیان کردیم می‌توان مدت قرارداد را یکی از موارد غیرموقت(دائمی)، موقت(مدت معین) و کار معین و همنیطور آزمایشی و آموزشی درنظر گرفت. قراردادهای کار غالبا از نوع قرارداد کار موقت می‌باشند و مدت آن را حداکثر یکسال تعیین می‌کنند. البته امکان تمدید آن نیز وجود دارد. درنهایت ناگفته نماند که اگر مدت در قرارداد کار ذکر نشود اصل بر این است که مدت قرارداد، دائمی یا همان غیرموقت می‌باشد.

مبلغ قرارداد

این بند که تحت عنوان “حق السعی” یا همان دستمزد نیز شناخته می‌شود، مبنا و مقدار حقوق باریستا در نمونه قرارداد باریستا را مشخص می‌کند. مبنای پرداخت دستمزد باریستا ماهانه بوده و به شکل ساعتی در این بند ذکر می‌شود.

محل انجام قرارداد

در این بند نشانی محل کار و مکان انجام موضوع قرارداد بیان می‌شود. بهتر است این مورد در بندهای قرارداد ذکر شود چرا که تغییر مکان کافه و محل کار می‌تواند برای باریستا در صورتی که تصریح شود، حق فسخ ایجاد کند.

تعهدات کارفرما

مهم‌ترین تعهدات کارفرما پرداخت حقوق و دستمزد باریستا بطور منظم می‌باشد و همچنین کارفرما در قرارداد کار وظیفه دارد مبلغ حق بیمه تامین اجتماعی باریستا را نیز پرداخت کند.

با توجه به قانون کار و عرف صنف نیز کارفرما دارای تعهدات دیگری نظیر دادن مرخصی‌ها، عیدی، پاداش و… نیز می‌باشد.

تعهدات باریستا

وظایف و تعهدات باریستا برای انجام کار دارای موارد مختلفی می‌باشد:

1- ارائه نوشیدنی‌ها و غذاهای با کیفیت بطور مستمر و پایبندی به دستورالعمل‌های استاندارد و موردنظر کارفرما.

2- انجام کار بطور صادقانه و درست و داشتن روحیه امانت‌داری نسبت به محل کار برای ترویج حس نوع دوستی.

3- حفظ آرامش در زمان‌هایی که کافه شلوغ و تعداد مراجعان زیاد می‌باشد و همچنین در زمان‌هایی که رویدادی در کافه در حال برگزاری می‌باشد تا خدمات کافه با کیفیت همیشگی انجام شود.

4- ارزیابی مستمر تعداد مشتریان و نیازهای کافه برای پیش‌بینی و تامین مواد غذایی کافی.

5- کمک کردن به همکاران و احترام گذاشتن به آن‌ها و منتقل کردن حس خوب و مثبت و تشویق به انجام کار بهتر و همراهی در موفقیت‌های تیم.

6- مشارکت در ترویج حس مثبت و خوب در فضای کافه و توجه به تغییرات روحی همکاران و کمک به آن‌ها با همراهی مدیریت مجموعه.

7- ارائه خدمات حرفه‌ای به مشتریان و برخورد مناسب و محترمانه با آن‌ها.

8- مسئول رفع نیازهای مشتریان.

9- توجه به پاکیزگی و بهداشت محیط کار.

10- پیروی از دستورالعمل‌های بهداشتی برای تهیه تمام مواد غذایی و نوشیدنی‌ها.

حل‌و‌فصل اختلافات

معمولا اختلافات قراردادهای کار در وهله‌ی اول به کمک مذاکره و سازش یا به کمک شیوه‌های جدید و موثر نظیر ارجاع به شخص ثالث(مثلا داوری توسط شخص معتبر و مورد اطمینان طرفین) قابلیت رفع دارند و درنهایت اگر با کمک این موارد اختلاف حل نشود، می‌توان اختلاف را به هیات‌های حل اختلاف کارگر و کارفرما ارجاع داد.

فسخ قرارداد کار باریستا

یکی از نکات مهم در تنظیم انواع قرارداد کار خاتمه قرارداد یا همان فسخ قرارداد می‌باشد. در این بند طرفین قرارداد می‌توانند شرایط خاتمه و فسخ قرارداد را بیان کنند. اسباب معمول فسخ قراردادهای کار می‌تواند تقصیر و کوتاهی باریستا در انجام تعهدات خود باشد و همچنین در آن سمت عدم پرداخت حقوق و دستمزد و حق بیمه باریستا از جانب کارفرما می‌تواند از موارد فسخ باشد.

احاله به قانون کار

تنظیم و درنظر گرفتن این بند در متن قرارداد می‌تواند بسیاری از مشکلات عدم توافق و اختلافات بین طرفین قرارداد را حل کند. به موجب این بند، موارد بسیاری نظیر کمک هزینه مسکن، عائله‌مندی، حق سنوات و پایان کار، عیدی و پاداش سالانه و… به متن قانون کار ارجاع داده می‌شود و درصورت بروز مشکلات و اختلافات در این زمینه اصل بر متن قانون کار استوار می‌گردد.

نسخ قرارداد کار

نسخه‌های قرارداد کار باریستا حداقل دو عدد می‌باشد که یکی از آن‌ها در نزد کارفرما و دیگری نزد باریستا خواهد بود. البته ناگفته نماند که به موجب تبصره ماده 10 قانون کار، در قراردادهای کار کتبی، قرارداد باید در چهار نسخه تنظیم شود.

تبصره ماده 10 قانون کار: “در مواردی که قرارداد کار کتبی باشد، قرارداد در چهار نسخه تنظیم می‌گردد که یک نسخه از آن به اداره کار محل و یک نسخه نزد کارگر و یک نسخه نزد کارفرما و نسخه دیگر در اختیار شورای اسلامی کار و در کارگاه‌های فاقد شورا در اختیار نماینده کارگر قرار می‌گیرد.”

آیا باریستا به کارت سلامت و تادییه بهداشت نیاز دارد؟

از آنجایی که باریستا در محل کار یعنی کافه با غذاها و خوراکی‌ها ارتباط نزدیکی دارد، لازم است که حتما کارت سلامت و تادییه بهداشتی داشته باشد. اخذ کارت سلامت یا همان تادییه بهداشتی به این شکل می‌باشد که فرد متقاضی یکسری آزمایش‌های لازم جهت دریافت این کارت را انجام می‌دهد و درصورت تایید، کارت سلامت به شخص متقاضی داده می‌شود و فرد می‌تواند استخدام شود.

نیاز به تنظیم قرارداد کار باریستا دارید؟

در این مطلب از مجله‌ی حقوقی وینداد تلاش کردیم به بررسی نمونه قرارداد کار باریستا و نکات مهم آن بپردازیم.

قراردادهای کار به دلیل تنوعی که دارند دارای نکات حقوقی بسیاری می‌باشند و که رعایت آن‌ها از ریسک‌های موجود در تنظیم قرارداد کار می‌کاهد. به همین منظور پیشنهاد ما این است که در زمینه قراردادهای کار و تنظیم قراردادهای حقوقی از متخصصان و مشاوران این حوزه راهنمایی و کمک بگیرید.

تیم حقوقی وینداد متشکل از وکلای پایه یک دادگستری و کارشناسان حقوقی مجرب قادر است تا کلیه خدمات تنظیم و بررسی نمونه قرارداد کار باریستا را با بهترین کیفیت و کمترین هزینه برای شما انجام دهد.    

 

5/5 - (7 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
قراردادهای استاندارد قانون کار
قراردادهای استاندارد قانون کار
2 سال پیش

مقاله خوبی بود ممنون از سایت خوبتون

آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نکات تنظیم قرارداد استخدامی
مقالات قرارداد کار

5 نکته کلیدی در تنظیم قرارداد استخدامی

قرارداد استخدامی یک قرارداد حقوقی میان کارفرما (استخدام کننده) و کارگر یا کارمند (استخدام شونده) است که شرایط همکاری دو طرف را مشخص می‌کند. کسانی

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار
مقالات قرارداد کار

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار

موضوع مرخصی و ایجاد اوقات استراحت برای کارمندان و کارگران همواره از مهم‌ترین بخش‌های نظام کار هر کشور بوده است. در قانون کار ایران نیز