نمونه قرارداد کارشناس بهداشت حرفه‌ای

نکات مهم نمونه قرارداد کارشناس بهداشت حرفه ای

بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها خصوصی با توجه به نوع فعالیت خود باید با کارشناس بهداشت همکاری کنند. تولیدکنندگان محصولات آرایشی و بهداشتی، شرکت‌های فعال در حوزه صنایع غذایی و غیره از جمله این مشاغل هستند. البته حضور کارشناس بهداشت منحصر به این موارد نیست. این اشخاص با شرکت‌ها رابطه استخدامی خواهند داشت و از […]

بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها خصوصی با توجه به نوع فعالیت خود باید با کارشناس بهداشت همکاری کنند. تولیدکنندگان محصولات آرایشی و بهداشتی، شرکت‌های فعال در حوزه صنایع غذایی و غیره از جمله این مشاغل هستند. البته حضور کارشناس بهداشت منحصر به این موارد نیست. این اشخاص با شرکت‌ها رابطه استخدامی خواهند داشت و از این‌رو با نمونه قرارداد کارشناس بهداشت حرفه‌ای همکاری خواهند کرد. این قرارداد بر اساس قانون کار تنظیم می‌شود و کارشناس علاوه‌بر دستمزد از حقوقی مثل بیمه، سنوات و سایر مزایای قانونی برخوردار خواهد شد.

در این مقاله با بررسی یک نمونه قرارداد کارشناس بهداشت حرفه ای، نکات و شرایط تنظیم این قراردادها را به‌صورت کامل بررسی خواهیم کرد.

قرارداد کارشناس بهداشت حرفه ای چگونه تنظیم می‌شود؟

قرارداد کار رابطه دو جانبه‌ای است که از یک طرف کارگر با تعهد به انجام کاری که در قرارداد مشخص می‌شود، دستمزد دریافت می‌کند. البته کارگر در این قرارداد شامل تمامی کارکنان بخش خصوصی یعنی کارمند و کارشناس نیز می‌شود.

فعایت کارگر که در اینجا کارشناس بهداشت است می‌تواند برای مدت موقت یا مدت غیر موقت باشد. طرف دیگر این قرارداد کارفرما است که در برابر طرف اول مسئولیت و تعهداتی مثل پرداخت دستمزد، بیمه کردن کارشناس و غیره را دارد.

با این توصیف قرارداد کارشناس بهداشت حرفه ای از نوع قرارداد کار است که می‌تواند به سه شکل زیر تنظیم شود:

  1. قرارداد دائمی یا غیرموقت
  2. قرارداد موقت
  3. قرارداد کار معین

معمولا تنظیم قرارداد کارشناس بهداشت به شکل موقت است و در صورت توافق دو طرف یعنی کارفرما (شرکت یا شخص) و کارشناس تمدید می‌شود.

نکات مهم نمونه قرارداد مشاوره ایمنی و بهداشت

با توجه به اینکه فعالیت کارشناس بهداشت تخصصی است. قرارداد این اشخاص نیز باید با رعایت اصول فنی و تخصصی تنظیم شود تا یک قرارداد کاربردی و استاندارد باشد.

از این رو در نمونه قرارداد کارشناس بهداشت حرفه‌ای توجه به نکات زیر ضروری است:

  1. عیدی و پاداش کارشناس بهداشت بر اساس این قرارداد که طبق قانون کار تنظیم می‌شود، به ازای یک سال کار معادل شصت روز مزد ثابت/مبنا (تا سقف نود روز روزانه قانونی کارگران) خواهد بود که باید در قرارداد پیش‌بینی و توسط کارفرما به کارشناس پرداخت شود. توجه داشته باشید که اگر کارشناس کمتر از یک سال هم با شرکت همکاری داشته باشد، میزان عیدی و پاداش و سقف مربوط به نسبت مدت فعالیت او محاسبه خواهد شد.
  2. اگر قرارداد از نوع قرارداد کار معین باشد، با پایان کار موضوع قرارداد کار معین، این قرارداد خاتمه خواهد یافت. ضمن اینکه هیچ یک از طرفین در قرارداد کار معین، حق فسخ یکجانبه قرارداد را ندارد.
  3. نکته سوم در نمونه قرارداد کارشناس بهداشت حرفه‌ای مربوط به تعهد کارفرما به بیمه کردن  کارشناس بهداشت است. بر اساس ماده 148 قانون کار، کارفرما مکلف است کارگر (در اینجا کارشناس بهداشت) را نزد سازمان تأمین اجتماعی یا سایر دستگاه‌های بیمه گذار بیمه کند.

بندهای قرارداد کارشناس بهداشت

قراردادهای کار بر مبنای مقررات وزارت کار تنظیم می‌شوند. از آنجایی که نمونه قرارداد کارشناس بهداشت حرفه ای نیز یکی از انواع قراردادهای کار است، بندهای قراردادی معینی دارد که در ادامه آن‌ها را بیان خواهیم کرد.

البته توجه داشته باشید که دو طرف می‌توانند بندهای قانونی دیگری را بنا به توافق دو طرف به قرارداد خود اضافه کنند.

  • مشخصات طرفین قرارداد (کارفرما/ نماینده قانونی وی – کارمند)
  • نوع قرارداد کار (قرارداد غیرموقت یا دائمی/ قرارداد موقت یا مدت معین/ قرارداد معین/ قرارداد کار آزمایشی)
  • نوع کار یا حرفه یا حجم کار که کارشناس بهداشت به آن اشتغال دارد
  • محل انجام کار
  • تاریخ تنظیم قرارداد کارشناس بهداشت حرفه‌ای
  • مدت قرارداد کار
  • ساعات کار
  • میزان دستمزد و مزایای قانونی
  • نحوه پرداخت حقوق و دستمزد
  •  بیمه
  • عیدی و پاداش سالانه
  • حق سنوات یا مزایای پایان کار
  • شرایط فسخ یا خاتمه قرارداد
  • نسخه‌های قرارداد

جمع‌بندی

شرکت‌ها و اشخاصی که نیاز به همکاری با کارشناس بهداشت دارند، می‌توانند از طریق استخدام با او همکاری کنند. این همکاری با استفاده از نمونه قرارداد کارشناس بهداشت حرفه ای انجام خواهد شد که در قالب قرارداد کار تنظیم می‌شود. از این‌رو کارشناس بهداشت علاوه‌بر حقوق و دستمزد، دارای بیمه و سایر مزایای قانونی اداره کار خواهد بود.

این نوع قراردادها با توجه به اینکه موضوع تخصصی دارند، علاوه‌بر نکات حقوقی باید بر اساس نکات فنی تنظیم شوند که حضور کارشناس قراردادی را برای تنظیم آن می‌طلبد. با این توصیف توصیه می‌شود که حتما قرارداد خود را توسط کارشناسان قراردادی تنظیم کنید تا ریسک‌های حقوقی را به حداقل برسانید.

سوالات متداول

نمونه قرارداد مشاوره ایمنی و بهداشت چگونه تنظیم می‌شود؟

این قرارداد یکی از نمونه‌های قرارداد کار است که یک طرف آن کارشناس بهداشت و طرف دیگر کارفرما (شخص یا شرکت) است.

آیا کارشناس بهداشت بر اساس قرارداد بیمه می‌شود؟

در صورتی که قرارداد کار تنظیم شده باشد، کارفرما ملزم به بیمه کردن کارشناس است.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد کار و استخدام شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

خدمات قراردادی وینداد

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد کار و استخدام شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نکات تنظیم قرارداد استخدامی
مقالات قرارداد کار

5 نکته کلیدی در تنظیم قرارداد استخدامی

قرارداد استخدامی یک قرارداد حقوقی میان کارفرما (استخدام کننده) و کارگر یا کارمند (استخدام شونده) است که شرایط همکاری دو طرف را مشخص می‌کند. کسانی

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار
مقالات قرارداد کار

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار

موضوع مرخصی و ایجاد اوقات استراحت برای کارمندان و کارگران همواره از مهم‌ترین بخش‌های نظام کار هر کشور بوده است. در قانون کار ایران نیز