مالکیت-معنوی-کسب-و-کار

چگونه استراتژی مالکیت فکری موفق برای کسب و کار ایجاد کنیم؟

دارایی‌های غیرمادی برای اکثر کسب‌وکارهای امروزی (اگر نگوییم همه آن‌ها)، در میان سایر دارایی‌های تجاری هستند. در نتیجه این امر برای صاحبان مشاغل ضروری است که بدانند چگونه از مالکیت فکری کسب و کار محافظت کنند تا منافع تجاری خود را به حداکثر رسانده و از کسب‌وکار خود محافظت کنند.  از این‌رو در این مقاله […]

دارایی‌های غیرمادی برای اکثر کسب‌وکارهای امروزی (اگر نگوییم همه آن‌ها)، در میان سایر دارایی‌های تجاری هستند. در نتیجه این امر برای صاحبان مشاغل ضروری است که بدانند چگونه از مالکیت فکری کسب و کار محافظت کنند تا منافع تجاری خود را به حداکثر رسانده و از کسب‌وکار خود محافظت کنند. 

از این‌رو در این مقاله شما را با مفهوم حقوق مالکیت فکری و نقش آن‌ها در عملیات تجاری آشنا خواهیم کرد. همچنین استراتژی‌های کاربردی برای حفظ حقوق مالکیت فکری و توسعه آن را بیان می‌کنیم.

مالکیت فکری کسب و کار چیست و از چه چیزی محافظت می‌کند؟

مالکیت فکری (IP) طبقه‌بندی دارایی است که عمدتاً شامل آفرینش‌های ناملموس ذهن است. این موارد شامل آفرینش‌های ادبی، هنری یا علمی، اختراعات و مدل‌های کاربردی، پتنت‌ها، نام‌ها و نمادهای مورد استفاده در تجارت هستند. 

با ثبت هر یک از موارد مالکیت فکری ، حقوق آن به‌طور کامل در اختیار دارنده قرار می‌گیرد و اشخاص دیگر حق بهره‌برداری از آن را ندارند.

بنابراین، وقتی در مورد حقوق مالکیت فکری کسب و کار صحبت می‌کنیم، به حقوقی اشاره می‌کنیم که به اشخاص برای طرح‌های ذهنی آن‌ها اعطا می‌شود. آنچه قانون به دنبال حمایت از آن است، حقوق انحصاری مالک یا پدیدآورنده برای استفاده، توزیع و تکثیر اثر به مدت معینی است که مدت زمان آن بستگی به نوع اثر دارد.

وکلای مالکیت فکری وینداد به وسیله قوانین و مقررات این حوزه ابتدا تجزیه، تحلیل و ارزیابی کاملی از وضعیت کسب‌وکار شما به‌دست می‌آورند سپس با استفاده از تخصص و تجربه خود در این زمینه برای حفظ کسب‌وکار شما به‌صورت آنلاین اقدام می‌کنند.

چرا برای کسب‌وکار خود به استراتژی مالکیت فکری نیاز داریم؟

به طور سنتی، شرکت‌ها بر دارایی‌های فیزیکی خود مانند تجهیزات، زیرساخت‌ها، ماشین آلات و سایر اموال منقول و غیر منقول تمرکز می‌کنند. با این حال، توجه به این نکته مهم است که این اموال ملموس تنها یک بخشی از دارایی‌های تجاری را تشکیل می‌دهند. دارایی‌های تجاری همچنین شامل دارایی‌های نامشهود مانند برند، علامت تجاری، داده‌های کسب و کار، نرم‌افزار و برنامه‌ها، وب‌سایت‌ها، اسرار تجاری و غیره است.

این دارایی‌ها و آثار غیر فیزیکی نیز به اندازه دارایی‌های مادی بلکه بیشتر نیاز به حفاظت دارند. چرا که کسب‌وکارهای امروزی بیشتر درآمد خود را نه از دارایی‌های فیزیکی، بلکه از ایده‌های نوآورانه و خلاقیت‌های فناوری، در میان سایر دارایی‌های نامشهود به دست می‌آورند.

استراتژی مالکیت فکری کسب و کار دقیقاً برای محافظت از این دسته از دارایی‌های تجاری کار می‌کند. به بیان ساده، استراتژی برنامه‌ای است که برای همسویی با اهداف تجاری شرکت، به منظور حفاظت از دارایی‌های مالکیت فکری آن و به حداکثر رساندن منافع تجاری ناشی از این دارایی‌ها ساخته می‌شود.

در نتیجه شما باید از مالکیت فکری اسرار تجاری و علامت تجاری، محتوا، برند و غیره محافظت کنید.

بنابراین نمی‌توان انکار کرد که استراتژی دارایی‌های فکری برای نگهداری و محفاظت از یک کسب و کار، مشتریان و کارکنان آن یک ضرورت است.

عناصر یک استراتژی موفق مالکیت فکری چیست؟

یک طرح موفق استراتژی شامل موارد زیر است:

حفاظت

یک استراتژی تجاری موفق مالکیت فکری مستلزم برداشتن گام‌های فعال در حفاظت از دارایی‌های فکری از جمله شناسایی مؤثر و محافظت در برابر نقض مالکیت فکری مثل نقض علامت تجاری، اختراع، محتوا و غیره برای کسب و کارها است.

بهینه‌سازی

استراتژی مالکیت فکری کسب و کار باید بتواند دارایی‌های تجاری و فرآیندهای تجاری شما را بهینه کند. این مورد شامل سرمایه‌گذاری در ابزارهای مناسب مانند نرم افزار، برای به حداکثر رساندن دارایی‌ها، برنامه‌ها و دارایی‌های معنوی شرکت شما است.

کسب درآمد

یک استراتژی مالکیت فکری موفق باید ارزش سازمان را بهبود بخشد. جدای از فروش سریع‌تر محصولات یا خدمات با حفظ حقوق، این امر حداقل باید شامل ایجاد هویت و شهرت بیشتر برای کسب‌وکار شما و ایجاد فرصت‌های تجاری بیشتر در بازار باشد.

چگونه از استراتژی موفق مالکیت فکری کسب و کار استفاده کنیم؟

در حالی که قوانین سختگیرانه‌ای برای توسعه استراتژی مالکیت فکری وجود ندارد، می‌توانید از موارد زیر به‌عنوان استراتژی توسعه آن استفاده کنید:

دارایی‌های معنوی خود را شناسایی کنید

قبل از هر کاری ابتدا باید دارایی‌های معنوی خود را به درستی شناسایی کنید و همچنین بررسی کنید که کدام یک از این دارایی‌ها در کسب و کار شما نیاز به حفاظت دارند. به‌علاوه باید این مساله را بررسی کنید که مالکیت فکری دارایی‌های مورد نظر شما متعلق به شخص دیگری نباشد. همچنین برای توسعه‌دهندگان و کارکنان کسب و کار شما باید از این مساله اطلاع داشته باشند که این دارایی‌ها بخشی از سرمایه شرکت به‌شمار می‌روند و از نظر قانونی نیز مالکیت آن‌ها متعلق به شرکت است.

چارچوب مالکیت فکری کسب و کار را با اهداف تجاری خود هماهنگ کنید

گام مهم دیگر درک اهداف کسب و کار شما است. به ویژه اینکه چگونه آن‌ها با اهداف حقوق مالکیت فکری کسب و کار شما ارتباط دارند. یک استراتژی مالکیت فکری موثر باید با اهداف تجاری شرکت همراه باشد، بنابراین مهم است که ابتدا درک روشنی از آنچه که کسب و کار شما قصد انجام آن را دارد، برای شروع برنامه‌ریزی وجود داشته باشد.

افراد خود را درگیر کنید

اعضای شما در حالت ایده‌آل باید در فرآیند برنامه‌ریزی و اجرا نیز شرکت کنند. آن‌ها باید به درستی در مورد اهداف تجاری شرکت، اینکه چرا برنامه‌های مالکیت فکری شما با چنین اهدافی مرتبط هستند، دقیقاً چگونه می‌خواهید استراتژی‌های مالکیت فکری و کپی رایت خود را پیاده‌سازی کنید. 

همچنین بررسی کنید که چگونه هر یک از اعضا می تواند به‌صورت فعال و موثر در دستیابی به نتیجه مورد نظر مشارکت داشته باشد و همچنین آموزش‌های لازم به آن‌ها داده شود.

اصلاح مستمر استراتژی مالکیت فکری را در اولویت قرار دهید

کار در اجرای استراتژی مالکیت فکری کسب و کار شما متوقف نمی‌شود و قطعاً باید آن را در طول زمان توسعه دهید. این استراتژی شما باید همان طور که استراتژی کسب و کار شما تکامل پیدا می‌کند، توسعه یابد. موقعیت کسب و کار شما ممکن است در طول زمان تغییر کند و دارایی معنوی شما نیز ممکن است رشد کند. بر این اساس، باید به خاطر داشته باشید که به طور مداوم استراتژی مالکیت فکری خود را توسعه و بهبود دهید تا با رشد یا سازماندهی مجدد کسب و کار خود همگام شوید.

استراتژی موفق مالکیت فکری کسب و کار با وینداد

وکلای مالکیت فکری وینداد به وسیله قوانین و مقررات این حوزه ابتدا تجزیه، تحلیل و ارزیابی کاملی در خصوص مالکیت فکری کسب و کار شما به‌دست می‌آورند سپس با استفاده از تخصص و تجربه خود در این زمینه برای حفظ کسب‌وکار شما از تمام سواستفاده‌ها و کلاهبرداری‌ها اقدام می‌کنند. وکلای وینداد نظارت و حفاظت مداوم را برای کمک به جلوگیری از وقوع تخلفات مشابه و حفظ شهرت نام تجاری شما انجام می‌دهند.

جمع‌بندی

توسعه استراتژی مالکیت فکری کسب و کار شما اساساً اهمیت حفاظت از دارایی‌های معنوی را به منظور به حداکثر رساندن منافع تجاری از چنین دارایی‌های معنوی هدف قرار می‌دهد.

لازم نیست این فرآیند برای شما دشوار و پرهزینه باشد. برای یک رویکرد شناسایی و حفاظت از مالکیت فکری کسب و کار مقرون به صرفه و بدون دردسر، می‌توانید از راهکارهای آنلاین و وکلای مالکیت فکری کمک بگیرید. نرم افزار حفاظت از مالکیت فکری به‌صورت خودکار نقض حقوق را بررسی کرده و آن را به شما گزارش می‌دهد.

سوالات متداول

مالکیت فکری کسب و کار از چه مواردی حمایت می‌کند؟

بخشی از دارایی‌های فکری کسب‌وکار مانند برندو علامت تجاری، محتوا، اختراع، طرح صنعتی و غیره در مالکیت فکری مورد حمایت قرار گرفته‌اند.

چرا استراتژی مالکیت فکری برای کسب‌وکار اهمیت دارد؟

این دارایی‌ها و آثار غیر فیزیکی نیز به اندازه دارایی‌های مادی بلکه بیشتر نیاز به حفاظت دارند. چرا که کسب‌وکارهای امروزی بیشتر درآمد خود را نه از دارایی‌های فیزیکی، بلکه از ایده‌های نوآورانه و خلاقیت‌های فناوری، در میان سایر دارایی‌های نامشهود به دست می‌آورند.

 

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

برای محافظت از دارایی های فکری خود نظیر، برند، محتوای شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت و غیره درخواست خود را ثبت کنید.

خدمات وینداد برای شما

برای محافظت از دارایی های فکری خود نظیر، برند، محتوای شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت و غیره درخواست خود را ثبت کنید.

مقالات مرتبط

حقوق مالکیت فکری nft
مقالات انواع مالکیت فکری

حقوق مالکیت فکری NFT یا توکن غیر مثلی

درحوزه‌ی بلاکچین و رمزارزها هر روزه با اخبار و نوآوری‌های تازه‌ای رو‌به‌رو می‌شویم. یکی از این تازه‌ترین نوآوری‌ها NFT  است. اما این توکن چیست و