نقض-علامت-تجاری-کسب-و-کار

راه‌حل‌هایی برای محافظت از نقض علامت تجاری کسب و کار

نقض علامت تجاری کسب و کار یا نام تجاری خطر بزرگی برای کسب‌وکار به‌شمار می‌رود که صاحبان مشاغل نباید آن را بی‌اهمیت بدانند. مسئله‌ای که آسیب زیادی به اعتبار برند می‌زند و می‌تواند در کاهش اعتماد مشتریان و همچنین نتایج اقتصادی و سوددهی شرکت یا کسب‌وکار شما نیز تاثیر جدی داشته باشد. در واقع علامت […]

نقض علامت تجاری کسب و کار یا نام تجاری خطر بزرگی برای کسب‌وکار به‌شمار می‌رود که صاحبان مشاغل نباید آن را بی‌اهمیت بدانند. مسئله‌ای که آسیب زیادی به اعتبار برند می‌زند و می‌تواند در کاهش اعتماد مشتریان و همچنین نتایج اقتصادی و سوددهی شرکت یا کسب‌وکار شما نیز تاثیر جدی داشته باشد.

در واقع علامت و نام تجاری ارزش بسیاری زیادی از لحاظ برندینگ و اقتصادی دارد. چرا که اعتبار آن نتیجه یک یا چند سال اعتمادسازی در بین مشتریان و پیدا کردن جایگاه در بین رقبا است. در نتیجه اگر برند کسب و کار شما توسط شخص دیگری به‌صورت غیرقانونی استفاده می‌شود، باید مانع از ایجاد مشکل برای اعتبار برند خود شوید و از این امر جلوگیری کنید.

در این مقاله به سوالاتی مانند اینکه چگونه می‌توانید نقض نام تجاری را شناسایی کرده و از آن جلوگیری کنید و چه اقداماتی را باید برای آن انجام دهید؟ پاسخ خواهیم داد.

مهم‌ترین مصادیق نقض علامت تجاری کسب و کار چیست؟

اصولا نقض علامت تجاری کسب و کار به معنای هر گونه استفاده ‌از علامت تجاری یکسان یا مشابه علامت تجاری مورد نظر است. این استفاده در صورتی نقض محسوب می‌شود که بدون اجازه صاحب علامت باشد.

در صورتی که شخص یا اشخاصی از طریق ثبت برند یا استفاده از آن، شهرت و اعتبار تجاری را خدشه‌دار کنند، این امر مورد حمایت حقوق مالکیت فکری قرار گرفته است. این استفاده به نحوی است که باعث گمراه شدن مشتریان و اشتباه گرفتن برند و علامت تجاری اصلی با مشابه آن می‌شود.

علامت تجاری و برند به دلیل آنکه ارزش تجاری بالایی برای کسب‌وکار ایجاد می‌کنند سبب می‌شود کسب‌وکارهای دیگر یا رقبای شرکت نسبت به استفاده از اعتبار علامت تجاری مذکور بپردازند.

این نقض می‌تواند از طریق تقلید علامت تجاری، کپی، ایده‌برداری، مشابه‌سازی و غیره صورت بگیرد.

نقض علا‌مت تجاری کسب و کار ممکن است هم در فضای بیرونی مانند استفاده در بنرهای تبلیغاتی، اوراق و اسناد، تابلوی شرکت و دفتر، تبلیغات کاغذی و غیره صورت بگیرد و هم در فضای مجازی اتفاق بیافتد.

به طور کلی ممکن است یک شرکت با استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی، به استفاده از علامت تجاری شرکت رقیب خود بپردازد.

به طور مثال از علامت تجاری می‌توان در صفحات اینستاگرامی مشابه استفاده کرد یا آنکه با سوءاستفاده از علامت تجاری یک شرکت، گروه و محتوای کانال‌های تلگرامی تاسیس کرد و جریان مشتریان کسب‌وکار را به سمت خود هدایت کرد. در این صورت باید نسبت به محافظت از محتوای تلگرام اقدام کنید.

همچنین در رابطه با سایت‌ها نیز استفاده از علامت تجاری مشابه، از مهم‌ترین مصادیق نقض علامت تجار‌ی در‌ فضا‌ی مجازی به حساب می‌آید که به مالکیت فکری و کپی رایت کسب‌وکارها آسیب زیادی می‌زند.

نباید فراموش کرد که اصولا کپی و سوءاستفاده از علامت تجاری و نقض حقوق مالکیت فکری، در فضای مجازی، آسان‌تر و پیگیری و شناسایی متخلفان دشوارتر است. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که حتما نسبت به محافظت از برند و علامت تجاری خود هرچه سریع‌تر اقدام کنید.

چگونه از نقض علامت تجاری کسب و کار جلوگیری کنید؟

بهترین راه برای رسیدن به بهترین نتیجه همان ضرب‌المثل معرف «پیشگیری قبل از درمان» است. در ادامه چند اقدام مهم برای جلوگیری از نقض علامت تجاری را بیان خواهیم کرد. 

ثبت علامت تجاری

مهم‌ترین کاری که باید برای جلوگیری از نقض علامت و نام تجاری کسب‌وکار خود انجام دهید، ثبت علامت است.

ثبت علامت تجاری به‌صورت قانونی در اداره مالکیت معنوی انجام می‌شود و به موجب آن حق انحصاری به مالک برای جلوگیری از سوء‌استفاده دیگران از علامت تجاری به هر نحوی اعطا می‌شود.

با وجود اینکه ثبت علامت تجاری برای کسب‌وکارها الزامی نیست اما یک ضرورت به‌شمار می‌رود. چرا که با ثبت آن مالک این حق را دارد که حقوق انحصاری خود را در مورد علامت تجاری اعمال کند. 

توجه داشته باشید که اگر علامت متعلق به یک شخص حقوقی باشد، حتما باید شرکت به ثبت رسیده باشد تا بتوانید علامت آن را ثبت کنید. 

بدون ثبت علامت تجاری، در صورت نقض حقوق و کپی شدن، پیگیری آن بسیار سخت خواهد بود.

نظارت بر علامت تجاری

روش دیگر برای جلوگیری از نقض نام تجاری این است که بازار کسب‌وکار خود را به طور منظم بررسی کنید و از برندهای جدیدی که شروع به فعالیت می‌کنند، اطلاع کافی داشته باشید. در نظر داشته باشید اگر شما سال‌ها بدون ثبت علامت تجاری از آن استفاده کنید و کسب‌وکار جدیدی می‌تواند از علامت شما سوءاستفاده کند و برند شما را به نام خود به ثبت برساند. 

در نتیجه با نظارت مداوم می‌توانید نه تنها در مورد علامت یا نام تجاری ثبت شده، برای علائمی که به‌صورت قانونی را ثبت نکرده‌اید، حق خود بر علامت تجاری را حفظ کنید و پیش از اینکه کسی برند شما را به نام خود ثبت کند، مطلع شده و از نظر قانونی آن را به ثبت برسانید.

چگونه نقض علامت تجاری را تشخیص دهید؟

یکی از راه‌های شناسایی نقش علامت تجاری از طریق پیگیری مداوم علامت‌های جعلی به‌صورت دستی است. روشی که گرچه می‌تواند به محافظت از برند شما کمک زیادی کند ولی بسیار زمان بر خواهد بود. روش کاربردی دیگر نیز از طریق وکلای مالکیت فکری است. تشخیص نقض علامت تجاری کسب و کار به وسیله وکلای مالکیت فکری و با استفاده از پلتفرم‌های هوشمند باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه خواهد شد. از این‌رو اشخاص و کسب‌وکارهای مختلف می‌توانند برای حفاظت از نام تجاری‌شان اقدام کنند.

طرح دعوای مالکیت معنوی

راه‌حل دیگر طرح دعاوی حقوقی در حوزه نقض مالکیت معنوی است. در مرحله اول شما می‌توانید برای شخص حقیقی یا حقوقی که حقوق شما را نقض کرده است، اخطاریه ارسال کنید. اما در صورتی که به نتیجه مطلوبی ختم نشود می‌توانید دعوای حقوقی طرح کنید.
در دعاوی مربوط به نقض علامت تجاری، دادگاه به نفع مالک علامت تجاری که بتواند موارد زیر را ثابت کند، اقدام به صدور حکم می‌کند:

  • نام تجاری یک علامت تجاری ثبت شده است.
  • شخص دیگری از آن نام تجاری/علامت ثبت شده برای فروش محصولات یا خدمات مشابه شما استفاده می‌کند.
  • فعالیت متخلف باعث سردرگمی مصرف‌کنندگان شما یا کاهش اعتبار علامت ثبت شده شما می‌شود.

پیگیری نقض علامت تجاری کسب و کار با وینداد

وکلای مالکیت فکری وینداد به وسیله قوانین و مقررات این حوزه ابتدا تجزیه، تحلیل و ارزیابی کاملی در خصوص نقض علامت تجاری کسب و کار شما به‌دست می‌آورند سپس با استفاده از تخصص و تجربه خود در این زمینه برای حفظ کسب‌وکار شما از نقض نام تجاری اقدام می‌کنند. وکلای وینداد نظارت و حفاظت مداوم را برای کمک به جلوگیری از وقوع تخلفات مشابه و حفظ شهرت نام تجاری شما انجام می‌دهند.

جمع بندی

برای حفاظت از حقوق مالکیت فکری و جلوگیری از نقض علامت تجاری کسب و کار و نام تجاری می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید. 

مهم‌ترین روش، ثبت علامت به‌صورت قانونی است که حقوق آن را به‌صورت انحصاری در اختیار شما قرار دهد. در عین حال اگر اشخاص حقیقی یا حقوقی از علامت و نام تجاری شما سوءاستفاده کردند، می‌توانید از طریق طرح دعوای حقوقی آن را پیگیری کنید. این کار گرچه می‌تواند شما را به نتیجه مطلوب و موردنظر نزدیک کند ولی نیازمند صرف زمان و هزینه زیادی است. 

یک راه‌حل جایگزین استفاده از سرویس‌هایی است که با نظارت مداوم از نقض مالکیت معنوی در زمینه علائم و نام تجاری، پلتفرم‌ها، وب‌سایت و دامنه‌ها و غیره جلوگیری می‌کند. روشی ارزان، امن و موثر که نسبت به سایر روش‌ها بسیار کارآمدتر خواهد بود و هزینه کمتری دارد.

سوالات متداول

از علامت تجاری‌ام در فضای مجازی سواستفاده شده است چگونه می‌توانم پیگیری کنم؟

دو راهکار در این زمینه وجود دارد: طرح دعوا، بر این اساس شاکی باید اثبات کند که علامت تجاری نقض شده در فضای مجازی، به کسب‌وکار او ربط دارد و به نوعی کپی یا اقتباس از آن بوده است. روش دوم نیز شناسایی و مسدودسازی صفحات جعلی است.

چگونه تشخیص دهم که علامت و نام تجاری‌ام نقض شده است؟

نقض علامت تجاری کسب و کار می‌تواند از طریق تقلید علامت تجاری، کپی، ایده‌برداری، مشابه‌سازی و غیره باشد. به طور مثال از علامت تجاری می‌توان در صفحات اینستاگرامی مشابه استفاده کرد یا آنکه با سوءاستفاده از علامت تجاری یک شرکت، گروه و کانال‌های تلگرامی تاسیس کرد و جریان مشتریان کسب‌وکار را به سمت خود هدایت کرد.

1/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

برای محافظت از دارایی های فکری خود نظیر، برند، محتوای شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت و غیره درخواست خود را ثبت کنید.

خدمات وینداد برای شما

برای محافظت از دارایی های فکری خود نظیر، برند، محتوای شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت و غیره درخواست خود را ثبت کنید.

مقالات مرتبط

حقوق مالکیت فکری nft
مقالات انواع مالکیت فکری

حقوق مالکیت فکری NFT یا توکن غیر مثلی

درحوزه‌ی بلاکچین و رمزارزها هر روزه با اخبار و نوآوری‌های تازه‌ای رو‌به‌رو می‌شویم. یکی از این تازه‌ترین نوآوری‌ها NFT  است. اما این توکن چیست و