نحوه محاسبه مالیات در شرکت پیمانکاری

مالیات در شرکت پیمانکاری چگونه محاسبه می‌شود؟

برای شرکت‌های پیمانکاری قانون به صورت جداگانه قانون مالیاتی تعیین نکرده است اما هنگامی که به مالیات و قانون مالیات نگاهی می‌اندازیم متوجه می‌شویم که مالیات در شرکت پیمانکاری با تفسیر قوانین و مقررات مشخص می‌شود. در این مقاله ما با مالیات در شرکت پیمانکاری و نحوه محاسبه مالیات شرکت پیمانکاری آشنا می‌شویم.  برای خواندن […]

برای شرکت‌های پیمانکاری قانون به صورت جداگانه قانون مالیاتی تعیین نکرده است اما هنگامی که به مالیات و قانون مالیات نگاهی می‌اندازیم متوجه می‌شویم که مالیات در شرکت پیمانکاری با تفسیر قوانین و مقررات مشخص می‌شود. در این مقاله ما با مالیات در شرکت پیمانکاری و نحوه محاسبه مالیات شرکت پیمانکاری آشنا می‌شویم. 

استعلام مالیات شرکت پیمانکاری

پس از ثبت شرکت‌ پیمانکاری و یک دوره فعالیت آن (که این مدت بیش از یک سال مالی و تصویب ترازنامه سود و زیان است) می‌توانید جهت استعلام وارد سامانه اداره مالیات کشور شوید. این سامانه برای سهولت استعلام پرونده مالیاتی راه‌اندازی شده است که دیگر نیازی به مراجعه حضوری در سازمان امور مالیاتی کشور نیست. 

استعلام مالیات در شرکت پیمانکاری از طریق این سامانه امکان‌پذیر است فقط کافی است کد اقتصادی شرکت یا شناسه ملی شرکت را در کادر مربوطه وارد نمایید.

انواع مالیات در شرکت پیمانکاری 

شرکت‌های پیمانکاری به دلیل قراردادهایی که تنظیم می‌کنند و بر اساس درآمدهایی که دارند؛ باید مالیات خود را در سازمان مالیاتی کشور پرداخت کنند. مالیات ثبت شرکت پیمانکاری بر اساس سال مالی و بعد از دریافت کد اقتصادی است. 

این مالیات باید توسط مدیران شرکت هرچه سریع‌تر پرداخت شود تا بعدا مشکلاتی برای شرکت به وجود نیاید.

 انواع مالیات شرکت پیمانکاری به صورت زیر است: 

  • مالیات تکلیفی یا مقطوع در شرکت‌های پیمانکاری 

در شرکت‌های پیمانکاری هنگامی که در خصوص فعالیت‌های مربوط به ساختمان، حمل و نقل، نقشه کشی، نظارت و غیره قراردادی تنظیم می‌شود باید کارفرمایان، شهرداران، سازمان‌ها و غیره مبلغی را که معادل 5.5 درصد است از شرکت‌های پیمانکاری کسر کنند و به حساب دولت برای پرداخت مالیات واریز کنند.

به این نوع از مالیات، مالیات تکلیفی گفته می‌شود که توسط فردی غیر از شرکت‌های پیمانکاری پرداخت خواهد شد. البته در صورتی که کل مبلغ پیمانکاری و به عبارتی پیمان بیشتر از یک میلیون تومان باشد چنین شرایطی پیش می‌آید. 

  • موارد مربوط به درآمد شرکت پیمانکاری و مالیات آن 

هنگامی که یک شرکت پیمانکاری درآمدی به دست می‌آورد باید مالیات آن را پرداخت کند که تشخیص این مالیات به صورت زیر است: 

  • باید دفاتر مالیاتی شرکت پیمانکاری مورد رسیدگی قرار گیرد. چرا که در این دفتر تمامی درآمدهای شرکت پیمانکاری ثبت شده است. از این‌رو برای پرداخت مالیات بر درآمد باید این دفاتر بررسی و محاسبه و سپس مالیات پرداخت شود.
  • تشخیص علی‌الراس که به این معناست کارشناس مالیاتی به تشخیص خود و براساس شواهدی که وجود دارد؛ مالیات شرکت را مشخص می‌کند. در صورتی که مدیران شرکت تا موعدی که برای آن‌ها مقرر شده باشد؛ ترازنامه و یا حساب‌های خودشان را برای سازمان مالیاتی کشور ارسال نکرده باشد یا از انجام درخواست کتبی سازمان امور مالیاتی خودداری کند؛ کارشناسان به تشخیص خودشان مالیات شرکت را مشخص می‌کنند. 
  • گاهی اوقات توسط حساب‌های مالیاتی و در برخی مواقع توسط اسناد مالیات تکلیفی که به وسیله کارفرما پرداخت شده است باید این درآمد شرکت تشخیص داده شود و مالیات آن پرداخت شود.

نحوه محاسبه مالیات در شرکت‌ پیمانکاری   

مدیران شرکت پیمانکاری باید با نحوه محاسبه مالیات شرکت پیمانکاری آشنایی داشته باشند تا بتوانند آن‌ را پرداخت نمایند:

در تمامی شرکت‌ها باید مالیاتی اضافی به عنوان سهم شهرداری با نرخ 3 درصد به عنوان مالیات بر درآمد باید پرداخت شود. همچنین یک مالیات اضافی به عنوان سهم اتاق بازرگانی و صنعت و معدن با نرخ 3.5 در 1000 نسبت به کل درآمدی که شامل مالیات است باید پرداخت شود. علاوه بر این باید توجه داشته باشید که شرکت‌های سهامی و غیر سهامی علاوه بر این دو باید مالیات دیگری هم پرداخت کنند که برای شرکت‌های سهامی به صورت زیر است: 

  • مالیات سودی که به صاحبان سهام باید پرداخت شود که میزان آن 15 درصد است.
  • همچنین مالیات مربوط به سود اندوخته‌های شرکت که 25 درصد است.

در شرکت‌هایی که به صورت پیمانکاری غیر سهامی به ثبت رسیده‌اند علاوه بر آنچه که بیان شد، باید مالیات مربوط به سهم هر یک از شرکا که اساس اساسنامه شرکت تقسیم می‌شود؛ پرداخت شود.

نحوه گزارش دهی فرار مالیاتی و شکایات مالیاتی   

گاهی اوقات ممکن است شرکت‌ها با تخلف و عدم پرداخت مالیات مشکلات زیادی را به وجود بیاورند. در صورتی که شرکت‌های پیمانکاری از پرداخت مالیات فرار کنند می‌توان با استفاده از شماره 1526 گزارش فرار مالیاتی را داد. 

در برخی از مواقع ممکن است مدیر شرکت نسبت به مالیات و برگ قطعی مالیات اعتراضی دارد باید ابتدا اعتراض خود را به اداره امور مالیاتی تقدیم کند. اگر با اعتراض او مخالفت شد می‌توان به هیئت حل اختلاف امور مالیاتی مراجعه کرد و شکایت خود را تقدیم نمود. رای این هیئت قطعی است اما اگر به دلایلی باز هم مدیر شرکت پیمانکاری به رای اعتراض داشته پرونده در هیئت حل اختلاف تجدید نظر بررسی و یک نظر قطعی صادر می‌شود.

اگر مدیر شرکت به عدم رعایت قوانین و مقررات در هیئت حل اختلاف مالیاتی اعتراض داشته باشد؛ می‌تواند در شورای عالی مالیاتی شکایت خود را ببرد و دلایل کافی خود را هم ارائه کند. در این صورت شورا فقط موارد تشریفاتی و شکلی را بررسی و رای خود را صادر می‌کند.

مالیات در شرکت پیمانکاری با وینداد 

برای ثبت شرکت پیمانکاری در اداره ثبت شرکت‌ها و نحوه محاسبه مالیات آن‌ها می‌توانید با کارشناسان ثبت شرکت مشورت کنید. چرا که انواع شرکت پیمانکاری با توجه به نوع فعالیت خود باید مالیات را در موعد قانونی پرداخت کنند.

جمع‌بندی 

مالیات در شرکت‌های پیمانکاری به دو صورت مالیات بر درآمد و مالیات مقطوع است که نحوه پرداخت آن برای شرکت سهامی و غیرسهامی متفاوت است. برای پرداخت مالیات ابتدا باید با نحوه محاسبه آن در هر کدام از این دو شرکت آشنایی داشته باشید سپس با توجه به نوع شرکتتان مالیات را پرداخت نمایید. 

ثبت شرکت پیمانکاری و تمامی امور مرتبط به آن می‌توانید توسط کارشناسان ثبت شرکت انجام دهید تا علاوه‌بر اطلاع از هزینه ثبت شرکت پیمانکاری تمامی فرآیندها را با سهولت بیشتری پیش ببرید.

سوالات متداول 

کدام شرکت‌ها موظف به پرداخت مالیات هستند؟ 

تمامی شرکت‌هایی که در اداره ثبت شرکت به ثبت می‌رسند باید مالیات پرداخت کنند مگر در مواردی که شامل معافیت مالیاتی باشند. 

اگر شرکت درآمدی نداشته باشد موظف به پرداخت مالیات است؟ 

در صورتی که شرکت در یک سال هیچ درآمدی نداشته باشد باز هم باید اظهارنامه خود را به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال نماید. 

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.