مجوز مشاغل خانگی

راهنمای دریافت مجوز مشاغل خانگی و صفر تا صد اخذ مجوز

تمام کسانی که شروع به راه‌اندازی شغل خانگی می‌کنند می‌دانند که نیاز به اخذ مجوز به‌خصوص مجوز مشاغل خانگی دارند. مشاغل خانگی با پیشرفت اینترنت و تکنولوژی نیز توسعه یافتند و حتی وارد این حوزه نیز شده‌اند. به عنوان مثال افراد می‌توانند با استفاده از اینترنت سفارشات مربوط به تولیدات دست‌ساز خود را به صورت آنلاین […]

تمام کسانی که شروع به راه‌اندازی شغل خانگی می‌کنند می‌دانند که نیاز به اخذ مجوز به‌خصوص مجوز مشاغل خانگی دارند. مشاغل خانگی با پیشرفت اینترنت و تکنولوژی نیز توسعه یافتند و حتی وارد این حوزه نیز شده‌اند. به عنوان مثال افراد می‌توانند با استفاده از اینترنت سفارشات مربوط به تولیدات دست‌ساز خود را به صورت آنلاین بفروش برسانند.
این دسته از مشاغل می‌توانند به عنوان منبع درآمد مناسبی در سبد درآمدی خانواده قرار بگیرند. زیرا از اصلی‌ترین ویژگی‌های آن عدم نیاز به تهیه و پیش‌بینی محل کار مجزا است. در نتیجه اگر محل کار و خانه یکسان باشد، هزینه و اجاره‌ای از بابت محل کار پرداخت نخواهد شد. علاوه بر این، مشاغل خانگی دارای ویژگی‌های دیگری نیز هستند که از آن جمله می‌توان به مواردی همچون بکارگیری تمامی اعضای خانواده جهت کسب درآمد، حذف هزینه‌های ایاب و ذهاب، امکان یادگیری به صورت غیرحضوری و همچنین تحقق توازن میان مسئولیت‌ها شغلی و خانوادگی زنان اشاره نمود.

در صورتی که تمایل به راه اندازی مشاغل خانگی را دارید و با فرایند و مراحل اخذ مجوز مشاغ خانگی اشنایی ندارید، در این مطلب با ما همراه باشید تا با مفهوم و مراحل مختلف اخذ مجوز مشاغل خانگی اشنا شوید.

 

تعریف مشاغل خانگی

مشاغل خانگی عبارت است از فعالیت‌هایی که توسط اعضای خانواده در محل سکونت و در شکل یک پلان و بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش واحدهای مسکونی همجوار انجام می‌شود. قاعدتاً در این دسته از مشاغل خدمات یا کالایی به بار خارج از محیط مسکونی ارائه می‌شود. در مشاغل خانگی درآمد به صورت‌های زیر محقق می‌شود:

  1. درآمد از طریق دریافت کارمزد از کارفرما
  2. شغل خانگی شامل تأمین مواد اولیه تا عرضه و محصول به خارج از محیط مسکونی
  3. انجام فعالیت به صورت تعاونی، اتحادیه و یا مشارکت با تأمین کنندگان مواد اولیه و عرضه محصول آنان در بازار

 

صفر تا صد اخذ مجوز برای مشاغل خانگی

تمامی افرادی که متقاضی مشاغل خانگی و مستقل هستند، نیاز به دریافت مجوز دارند. امکان انجام مشاغل خانگی صرفاً برای طرح‌ها و کسب و کارهایی وجود دارد که بازار مناسبی برای محصول یا خدمت ارائه شده، وجود داشته باشد. هنگامی که در مراحل اولیه تاسیس کسب و کار خود هستید باید به روشنی از نوع فعالیتتان مطلع باشید. اگر برای کارفرما کار می‌کنید یا خدمتی ارائه می‌دهید، باید قرارداد پیمانکاری به صورت شفاهی یا کتبی داشته باشید. اگر محصولی در بستر اینترنت عرضه می‌کنید باید مجوزهای لازم برای فروشگاه اینترنتی را اخد کنید.

نکات مهم قبل از اخذ مجوز

اولین نکته این است که اشتغال همزمان در چند شغل خانگی در صورتی که توسط دستگاه اجرایی مربوطه مورد تأیید قرار گیرد و مجموع ساعات اشتغال توسط هر یک از شاغلین خانگی از ۴۴ ساعت کار در هفته بیشتر نگردد، مانع قانونی ندارد.

دومین نکته مربوط به شرایط دریافت مجوز مشاغل خانگی است. حتماً توجه نمایید که به منظور راه اندازی شغل خانگی، رعایت شرایطی الزامی است. این شرایط عبارتند از:

  1. شغل خانگی بایستی صرفاً توسط عضو یا اعضاء خانواده در یک واحد مسکونی صورت گیرد.
  2. میزان تولید با وضعیت واحد مسکونی متناسب بوده و آلودگی‌های زیست محیطی، صوتی و بصری تولید نکند.
  3. رعایت حقوق همسایگان به طور کامل در صورت شکایت همسایه‌ها مجوز شما مورد بررسی مجدد قرار خواهد گرفت.
  4. عرضه و فروش محصول (کالا و خدمات) در خارج از واحد مسکونی
  5. عدم تردد غیر متناسب با فضای محل سکونت

مراحل اخذ مجوز مشاغل خانگی

۱- ابتدا لیست رشته‌های مشاغل خانگی را در سایت زیر مشاهده کرده و در صورتی که شغل مورد نظرتان در فهرست بود، فرم ثبت نام متقاضیان به تفکیک مستقل، تحت پوشش و پشتیبان در سایت وزارت کار و امور اجتماعی را تکمیل نمایید.

۲- پس از تکمیل، فرم به همراه مدارک ذیل به ادارات کل تعاون یا دستگاه اجرایی مربوطه ارائه نمایید. سپس طرح مربوطه در جلسه کارگروه اشتغال استان برای فعالیت‌های پشتیبانی مورد بررسی قرار می‌گیرد و پس از کنترل و بررسی توسط اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استانریال مجوز صادر می‌شود.

۳- توجه نمایید که متقاضی مشاغل خانگی بایستی مهارت و تخصص کافی جهت انجام شغل خانگی مورد نظر را داشته باشند.

۴- در صورتی که شغلی مورد نظرتان در لیست مشاغل وجود نداشت، می‌توانید شغل مدنظر خود را پیشنهاد داده و سپس مشاغل پیشنهادی بررسی و در صورت تصویب، به فهرست مشاغل خانگی اضافه خواهند شد.

۵- حتماً پس از ثبت نام توجه نمایید که ثبت نام افراد تحت پوشش به معنای اشتغال قطعی یا فوری فرد ثبت نام شده نیست.

۶- انجام فعالیت توسط سایر اعضای خانوار فقط به شرط به موافقت و رضایت سرپرست خانوار است.

استفاده از بیمه کسب و کار خانگی از زیان‌های احتمالی پروژه اقتصادی پیشگیری می‌کند.

سخن آخر

همانطور که بیان شد، در حال حاضر مشاغل خانگی به عنوان بخش مهمی از اقتصاد جهان و مخصوصا ایران ایفای نقش می‌نمایند. بنابراین اقبال عمومی به سمت این دسته از مشاغل رو به افزایش است. در این مطلب ضمن بیان تعریفی دقیق از مشاغل خانگی و ویژگی‌های آن، صفر تا صد دریافت مجوز مشاغل خانگی مورد بررسی قرار گرفت. در این راستا در صورتی که از نظر حقوقی مواجه با مشکل یا سوالاتی شده‌اید، کارشناسان حقوقی وینداد بر مبنای تجارب خود امادگی ارائه مشاوره حقوقی را دارد.

سوالات متداول

آیا برای راه اندازی شغل خانگی نیاز به دریافت مجوز است؟

بله؛ دریافت مجوز از طریق سایت وزارت کار و امور اجتماعی امکان پذیر است.

 تعریف مشاغل خانگی چیست؟

مشاغل خانگی عبارت است از فعالیت‌هایی که توسط اعضای خانواده در محل سکونت و در شکل یک پلان و بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش واحدهای مسکونی همجوار انجام می‌شود.

4/5 - (8 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

11 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
حامد
حامد
6 ماه پیش

سلام من میخوام دستگاه تشخیص گاز و اعلان خطر طراحی کنم و بسازم و در ایسام بفروشم. آیا نیاز به کسب مجوز دارم یا نیاز نیست؟

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  حامد
6 ماه پیش

سلام
وقتتون بخیر
میتونید از طریق درگاه ملی مجوزها اقدام کنید و استعلام بگیرید درخصوص مجوزهای مورد نیاز کسب‌وکارتون
https://g4b.ir/

مهرداد
مهرداد
7 ماه پیش

باسلام.ببخشید بعداز گرفتن مجوز و کد پیگیری چیکار باید بکنیم از کجا میاین بازرسی و همچنین مبلغش از کجا معلوم میشه ما برای قالیبافی خانگی خوداشتغالی ثبت نام کردیم باتشکر

ن ن
ن ن
1 سال پیش

سلام من برادریافت مجوز تا مرحله اخر ثبت کردم میگه شما اطلاعات تکمیل نشده ای درسمت درگاه تخصصی دارید باید تکمیل بشه ازکدوم قسمت باید تکمیلش کنم

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  ن ن
1 سال پیش

خواهشمند است به سایت وینداد مراجعه نموده و درخواست مشاوره تلفنی ثبت نمایید تا کارشناسان متخصص ما در اسرع وقت نسبت به ارائه مشاوره و راهنمایی کامل در این خصوص اقدام نمایند.
با تشکر
مجموعه حقوقی وینداد

سمیه داخل زاده حویزه
سمیه داخل زاده حویزه
1 سال پیش

سلام مجوز مشاغل خانگی کارم سبزی آماده آب‌پز شده انواع سبزی عمده و جزیی کار خانگی

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  سمیه داخل زاده حویزه
1 سال پیش

با سلام و احترام
با توجه به تخصصی بودن پرسش شما خواهشمند است به سایت وینداد مراجعه نموده و درخواست مشاوره تلفنی ثبت نمایید.
با تشکر
مجموعه حقوقی وینداد

فاطمه امیری
فاطمه امیری
1 سال پیش

سلام برای مشاغل خانگی چند نفر باید زیر پوشش باشن تا مجوز بدن

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  فاطمه امیری
1 سال پیش

با سلام و احترام
محدودیت و یا اقل و اکثری در این زمینه وجود ندارد.
مجموعه حقوقی وینداد

دینیار
دینیار
1 سال پیش

سلام ممنون از مطلب خوبتون دقیقا چه مجوز هایی میدن مثلا سیب سلامت هم میتونیم بگیریم با کسب و کار خانگی؟

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  دینیار
1 سال پیش

با سلام و احترام
بله اخذ مجوز سیب سلامت نیز برای کسب و کارهای خانگی امکان پذیر می باشد.
مجموعه حقوقی وینداد

آنچه در این مطلب خواهید خواند

خدمات وینداد برای شما

مقالات مرتبط