مدارک لازم برای ثبت برند و لوگوی شخصی برای اشخاص حقیقی و حقوقی

مدارک لازم برای ثبت برند و لوگوی شخصی برای اشخاص حقیقی و حقوقی

همواره به یاد داشته باشید که در بازار تجاری بی شک برای شما رقبای زیادی وجود دارند که وجودشان برای بازار کالا، خدمات و محصول شما خطراتی را به دنبال دارد، از این رو برای اطمینان از عدم کپی برداری رقبا و عدم استفاده آن‌ها از محصولات شما و به عبارتی انحصاری بودن تجارتتان، شما […]

همواره به یاد داشته باشید که در بازار تجاری بی شک برای شما رقبای زیادی وجود دارند که وجودشان برای بازار کالا، خدمات و محصول شما خطراتی را به دنبال دارد، از این رو برای اطمینان از عدم کپی برداری رقبا و عدم استفاده آن‌ها از محصولات شما و به عبارتی انحصاری بودن تجارتتان، شما می‌توانید به سوی ثبت برند بروید و از این رو صاحب مالکیت و حق انحصاری کالا و یا حتی محصول خود باشید. براساس ماده ۲ قانون ثبت علایم و اختراعات: حق استعمال انحصاری برند فقط برای کسی شناخته خواهد شد که علامت خود را به ثبت رساند. شما با داشتن برند می‌توانید در صورت تخطی رقبا و استفاده از برندتان، نزد مراجع قضایی شکایت کنید و حسب مورد رقیب شما به مجازات و یا جزای نقدی محکوم خواهد شد. در این بخش برانیم تا به چیستی برند، علل ثبت برند و مدارک لازم برای ثبت برند و لوگوی شخصی بپردازیم، پس همراه ما باشید.

برند چیست؟

انجمن بازاریابی آمریکا (American Marketing Association) بیان داشته است که:

برند یعنی یک نام، عبارت، نشانه یا علامت یا ترکیبی از اینها که با هدف متمایز کردن یک کالا یا خدمت از سایر کالاها و خدمات یک فروشنده یا برای ایجاد تمایز میان کالا و خدمت یک فروشنده با کالا و خدمات سایر فروشندگان به کار گرفته شود.

به عبارت دیگر، برند عبارت است از علامت تجاری خاص که شرکت‌ها برای معرفی کالا، محصول و یا حتی خدمات خود از آن استفاده می‌کند و بدین وسیله خود رو به بازار و مشتریان معرفی می‌نمایند.

بدین ترتیب یک شرکت و یا حتی محصول آن شرکت را می‌توان با آن برند شناسایی نمود.

چرا نیاز به ثبت برند تجاری دارم؟

باید به یاد داشت که برند تجاری شما ویترین کسب و کار شما محسوب می‌شود. گاها دیده می‌شود که اشخاص مدت زیادی در بازار فعالیت کرده‌اند و نام و نشان خوبی را کسب کرده‌اند و در بازاریابی، تبلیغات، فروش و … نیز موفقی داشته‌اند اما برندی را ثبت ننموده‌اند، در این خصوص باید بیان نمود که با این عمل، شما امکان فعالیت و حضور رقبایتان را آسان کرده‌اید و باید هر لحظه منتظر سواستفاده رقبایتان باشید.

چرا که شما صاحب انحصاری و مالک برند نبوده و ممکن است که رقبا از تلاش و کوشش شما استفاده نمایند و آن‌ها به جای شما برند را ثبت نمایند و تمامی زحمات شما را به یغما برده و نهایتاً شما را بی نصیب از سودهای بازار گذارند.

مدارک لازم برای ثبت برند و لوگوی شخصی

یکی از مهمترین مراحل ثبت برند و لوگوی شخصی عبارت است از تهیه مدارک. برای تهیه مدارک مورد نیاز، بسته به شخص (حقیقی، حقوقی) و نام برند (فارسی، لاتین) مدارک متنوعی مورد نیاز است.

الف) مدارک لازم برای ثبت برند و لوگوی شخصی شخص حقیقی:

کپی شناسنامه

کارت ملی

کپی مجوز فعالیت

اگر برند دو بعدی و یا سه بعدی است می‌بایست که در چند زاویه تصاویر تهیه و ارائه گردد.

در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد به کپی کارت بازرگانی نیز نیاز است.

اگر امور ثبت برند توسط نماینده و یا وکیل قانونی صورت وکالتنامه رسمی همراه مدارک ارسال شود.

ب) مدارک لازم برای ثبت برند و لوگوی شخصی شخص حقوقی:

کپی شناسنامه مدیرعامل

کپی کارت ملی مدیرعامل

ارائه نمونه تصویر از برند تهیه شده

کپی روزنامه تأسیس و آخرین تغییرات شرکت

کپی مجوز فعالیت

اگر برند دو بعدی و یا سه بعدی است می‌بایست که در چند زاویه تصاویر تهیه و ارائه گردد.

همچنین به کارت بازرگانی در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد نیاز است.

سخن آخر

در نهایت باید بیان نمود که یکی از مهمترین مواردی که تجار می‌بایست به آن توجه نمایند عبارت است از ثبت برند. گاها دیده می‌شود که اشخاص به دلیل پیچیدگی مراحل، از این امر منصرف می‌شوند اما عدم ثبت برند امکان سواستفاده رقبای شما را بالا برده و تجارت و کسب و کار شما را مورد خطر قرار می‌دهد.

مدارک لازم برای ثبت برند و لوگوی شخصی برای شخص حقیقی و حقوقی متفاوت بوده، بطور نمونه برای شخص حقوقی به مجوز فعالیت (مانند پروانهٔ بهره برداری، پروانهٔ ساخت، جواز کارت بازرگانی یا کسب، جواز تأسیس) نیاز است. همچنین باید در نظر داشت در صورتی که برند فارسی باشد به کارت بازرگانی نیازی نبوده، لکن درصورت لاتین بودن به کارت بازرگانی نیاز خواهد بود.

با دقت به مدارک ارائه شده فوق، شما می‌توانید به راحتی مدارک را تهیه نموده و ثبت برند را پشت سر گذاشته و تجارتی ایمن را تجربه کنید. در این خصوص سوالات حقوقی خود را با ما در بخش مشاوره نلفنی مطرح نمایید.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات ثبت برند، لوگو، علامت تجاری، انتخاب و استعلام نام برند به صورت کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی مناسب شما

ارائه صفر تا صد خدمات ثبت برند، لوگو، علامت تجاری، انتخاب و استعلام نام برند به صورت کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

10 سوال کلیدی ثبت برند
مقالات ثبت برند

10 سوال کلیدی در مورد ثبت برند

ثبت برند و علامت تجاری امروزه به حدی از اهمیت رسیده است که کسب‌وکار‌ها ترجیح می‌دهند بیشتر سرمایه خود را صرف انتخاب برند و علامت