مدت اعتبار برند و علامت تجاری ثبت شده تا چه زمانی است؟

مدت اعتبار برند و علامت تجاری ثبت شده تا چه زمانی است؟

در بازار تجاری بی شک برای شما رقبای متعددی وجود دارند که وجودشان برای بازار کالا، خدمات و محصول شما خطراتی را به دنبال دارد، از این رو برای اطمینان از عدم کپی برداری رقبا و عدم استفاده آن‌ها از محصولات شما و به عبارتی انحصاری بودن تجارتتان، شما می‌توانید به سوی ثبت برند رفته […]

در بازار تجاری بی شک برای شما رقبای متعددی وجود دارند که وجودشان برای بازار کالا، خدمات و محصول شما خطراتی را به دنبال دارد، از این رو برای اطمینان از عدم کپی برداری رقبا و عدم استفاده آن‌ها از محصولات شما و به عبارتی انحصاری بودن تجارتتان، شما می‌توانید به سوی ثبت برند رفته و از این رو صاحب مالکیت و حق انحصاری کالا و یا حتی محصول خود شوید. وفق ماده ۲ قانون ثبت علایم و اختراعات: حق استعمال انحصاری برند فقط برای کسی شناخته خواهد شد که علامت خود را به ثبت رساند. پس بخاطر داشته باشید که شما با داشتن برند می‌توانید در صورت تخطی رقبا و استفاده از برندتان، نزد مراجع قضایی شکایت کنید و حسب مورد رقیب شما به مجازات و یا جزای نقدی محکوم خواهد شد. در این بخش برانیم تا به چیستی برند، علل ثبت برند و مدت اعتبار برند و علایم تجاری ثبت شده بپردازیم، پس همراه ما باشید.

برند چیست؟

برند عبارت است از علامتی خاص که شرکت‌ها جهت معرفی کالا، محصول و یا حتی خدمات خود از آن استفاده می‌کند و بدین وسیله خود رو به بازار و مشتریان معرفی می‌نمایند.

انجمن بازاریابی آمریکا (American Marketing Association) نیز بیان داشته است که:

برند یعنی یک نام، عبارت، نشانه یا علامت یا ترکیبی از اینها که با هدف متمایز کردن یک کالا یا خدمت از سایر کالاها و خدمات یک فروشنده یا برای ایجاد تمایز میان کالا و خدمت یک فروشنده با کالا و خدمات سایر فروشندگان به کار گرفته شود.

آیا من نیاز به ثبت برند تجاری دارم؟

برند تجاری، ویترین کسب و کار شما محسوب می‌شود. گاها دیده می‌شود که اشخاص مدت زیادی در بازار فعالیت کرده‌اند و نام و نشان خوبی را کسب کرده‌اند و در بازاریابی، تبلیغات، فروش و … نیز تجارب موفقی داشته‌اند و از این سو سودهای بسیاری را کسب نموده‌اند، لکن هیچگونه برندی را ثبت ننموده‌اند، در این خصوص باید بیان نمود که با عدم ثبت برند، شما امکان فعالیت و حضور رقبایتان را آسان کرده‌اید و باید هر لحظه منتظر سواستفاده رقبایتان باشید.

چرا که شما صاحب انحصاری و مالک برند نبوده و ممکن است که رقبا از تلاش و کوشش شما استفاده نمایند و آن‌ها به جای شما برند را ثبت نمایند و تمامی زحمات شما را به یغما برده و نهایتاً شما را بی نصیب از سودهای بازار گذارند.

بخاطر داشته باشید که مدت اعتبار برند و علایم تجاری نیز موضوع بسیار مهمی است که همواره برای تجار مورد بحث است نیز باید در نظر گرفته شود.

مدت اعتبار برند و علایم تجاری ثبت شده تا چه زمانی است؟

یکی از مهمترین نکاتی که باید در ثبت برند مورد توجه قرار گیرد، عبارت است از مدت اعتبار برند و علایم تجاری.

توجه داشته باشید که مدت اعتبار برند و علایم تجاری که به ثبت رسیده‌اند، به مدت ۱۰ سال از تاریخ تقدیم اظهارنامه می‌باشد.

البته پس از پایان مدت ۱۰ ساله، یک مهلت ارفاقی ۶ ماهه جهت تمدید برند و علایم تجاری وجود دارد.

مهلت ارفاقی شش ماهه که از پایان دوره شروع می‌شود، برای پرداخت هزینهٔ تمدید با پرداخت جریمهٔ تأخیر در نظر گرفته می‌شود.

در نهایت باید اذعان داشت که هر ذی نفع می‌تواند از دادگاه، ابطال ثبت برند را درخواست نماید. رسیدگی به اختلافات ناشی از اجرا این قانون و آئین نامهٔ اجرایی آن، طبق مادهٔ ۵۹، در صلاحیت شعب دادگاه‌های عمومی تهران می‌باشد.

سخن آخر

از اساسی‌ترین سؤالات تجار و بازرگانان عبارت است از اینکه مدت اعتبار برند و علایم تجاری که ثبت می‌شود تا چه زمانی است؟

پاسخ آن است که به طور دقیق عبارت است: از ۱۰ سال از تاریخ تقدیم اظهارنامه.

اما نکته حائز اهمیت آن است که اگر تجار تمایل به تمدید داشته باشند، می‌توانند آن را برای ۱۰ سال دیگر تمدید نمایند و این روند ادامه دارد و به عبارتی شما می‌توانید برند خود را برای سال‌های طولانی و ده‌ها سال با اقدام به موقع وهمچنین پرداخت هزینه‌های مربوطه و برای دوره‌های متوالی ۱۰ ساله تمدید نمایید.

بخاطر داشته باشید که پس از اتمام هر دوره ۱۰ ساله، مهلت ارفاقی به مدت ۶ ماه وجود دارد و شخص مالک برند، می‌بایست جهت حفظ و نگهداری برند پیش از مهلت ۶ ماهه، نسبت به تمدید آن اقدام نماید.

ما می‌توانیم امور ثبتی مورد نظر شما را با بهترین کیفیت و تفاوت قیمتی چشمگیر در اسرع وقت انجام دهیم و با ارائه پشتیبانی و خدمات مشاوره‌ای متنوع، تجربه خوبی را در امور ثبتی برای اشخاص و کسب‌وکارها رقم بزنیم.

خدمات ثبتی وینداد در زمینه مشاوره حقوقی ثبت شرکت و ثبت تغییرات شرکت‌های تجاری، هزینه‌های ثبتی، مدت فرآیند ثبت، اخذ مجوزها، ثبت برند و علامت تجاری و… می‌تواند با نهایت دقت، سرعت و صرفه اقتصادی به شما مخاطبان گرامی ارائه شود. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با شماره ۰۲۱۲۸۴۲۷۸۴۶ تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات ثبت برند، لوگو، علامت تجاری، انتخاب و استعلام نام برند به صورت کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی مناسب شما

ارائه صفر تا صد خدمات ثبت برند، لوگو، علامت تجاری، انتخاب و استعلام نام برند به صورت کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

10 سوال کلیدی ثبت برند
مقالات ثبت برند

10 سوال کلیدی در مورد ثبت برند

ثبت برند و علامت تجاری امروزه به حدی از اهمیت رسیده است که کسب‌وکار‌ها ترجیح می‌دهند بیشتر سرمایه خود را صرف انتخاب برند و علامت