مشاور سرمایه‌گذاری در بورس چه کسی است؟ چه وظایفی دارد؟

مشاور سرمایه‌گذاری در بورس چه کسی است؟ چه وظایفی دارد؟

سرمایه‌گذاری در ایران برای حفظ ارزش پول برای همه افراد از اهمیت بالایی برخوردار است. متاسفانه به دلیل تورم بالا و عدم ثبات در اقتصاد کشور باید گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری پیدا کنیم تا از بی‌ارزش شدن پولمان در درجه اول جلوگیری نماییم. یکی از سرمایه‌گذاری‌ها، سرمایه‌گذاری در بورس است که خود نیازمند دانش و […]

سرمایه‌گذاری در ایران برای حفظ ارزش پول برای همه افراد از اهمیت بالایی برخوردار است. متاسفانه به دلیل تورم بالا و عدم ثبات در اقتصاد کشور باید گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری پیدا کنیم تا از بی‌ارزش شدن پولمان در درجه اول جلوگیری نماییم. یکی از سرمایه‌گذاری‌ها، سرمایه‌گذاری در بورس است که خود نیازمند دانش و اطلاعات کافی در این زمینه می باشد. راه حلی منطقی این است که برای شروع کار در بورس حتما از مشاور سرمایه‌گذاری در بورس کمک بگیرید تا با آگاهی نسبی و کافی در این زمینه شروع کنید.

بورس و بازار بورس چیست؟

بورس بازاری است که در آن معامله گران می‌توانند موارد مختلفی را خرید و فروش نمایند و برای این عمل می‌توان بورس‌های مختلفی را با قوانین خاص تشکیل داد مثل بورس ارز یا بورس کالا . بازار بورس برخلاف اینکه بسیار پیچیده به نظر می اید، می‌تواند منبع درآمد و کسب سود بسیار مناسبی برای سرمایه گذاران به حساب آید. جهت سرمایه گذاری در بورس بهترین روش‌های سرمایه گذاری در آن عبارتند از:

۱-دریافت خدمات مشاوره بورسی از شرکت‌ها و مشاور سرمایه‌گذاری در بورس

۲-آموزش گام به گام بورس و شرکت در کلاس‌های آموزشی بورسی

۳-استفاده از خدمات سبدگردانی اختصاصی یا خدمات صندوق‌های سرمایه گذاری

مشاور سرمایه گذاری کیست؟

در حقیقت مشاورین سرمایه گذاری اشخاصی هستند که با مجوز رسمی از سازمان بورس اوراق بهادار در زمینه خرید و فروش سهام و سایر اوراق بهادار، به افراد حقیقی و حقوقی مشاوره و تحلیل ارائه می‌کنند.

چنانچه قصد ورود به بازار بورس و شروع خرید و فروش سهام را دارید، اما فرصت کافی یا تخصص لازم برای تحلیل بازار و شرکت‌ها را ندارید، برای سرمایه گذاری موفق در بورس می‌توانید از خدمات مشاوره بورسی بهره‌مند شوید.

از آنجایی‌که این مشاورین تحت نظارت سازمان بورس اوراق بهادار فعالیت می‌کنند، می‌توان با اطمینان از اعتبار و درستی اطلاعات و مشاوره ایشان در تصمیم‌گیری خرید و فروش ‌ به آن‌ها اعتماد کرد.

تحلیلگران بورسی و مشاوران حرفه‌ای و متخصص در شرکت‌های مشاور سرمایه گذاری، با تحلیل وضعیت بازار، اقتصاد جهان و همچنین عوامل کلان اقتصاد داخلی، پیشنهادات مطمئن و مناسبی برای سرمایه گذاری و خرید و فروش سهام به فعالان بازار سرمایه و تازه واردان بورس ارائه می‌دهند.

وظایف مشاور سرمایه‌گذاری در بورس چیست؟

مشاور سرمایه‌گذاری در بورس ، خدمات خود را بر اساس دو رویکرد اصلی تحلیل در بازار بورس شامل تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی به سرمایه‌گذاران ارائه می‌کنند. در بخش تحلیل بنیادی ارزش دارایی‌های شرکت با در نظر گرفتن عناصر تاثیرگذار بر آنها شامل مدیریت شرکت‌ها، تغییرات شرایط اقتصادی و غیره محاسبه و ارزیابی می‌شود. در بخش تحلیل تکنیکال با استفاده از ابزار نمودارها و داده‌هایی نظیر قیمت سهام و تغییرات آن، حجم معاملات وغیره قیمت آینده سهم پیش بینی می‌شود.

مشاورین علاوه بر ارائه مشاوره و تحلیل بر مبنای دیتای واقعی و علمی، یکی دیگر از امکانات مشاوران سرمایه گذاری، تحلیل روانی رفتار بازار است. تحلیلگران بر اساس دانش، تجربه و تخصص خود در بازار می‌توانند دیدگاه مناسب و صحیحی در خصوص روانشناسی بازار بورس ارائه دهند.

همچنین آن‌ها موظفند که به موارد ذیل توجه نمایند:

  • توصیه به خرید، فروش یا نگهداری اوراق بهادار
  • اظهارنظر راجع به روند قیمت، عرضه و تقاضای اوراق بهادار در آینده
  • اظهارنظر راجع به ارزش (قیمت‌گذاری) اوراق بهادار
  • مشاوره در زمینه مدیریت ریسک
  • مشاوره در زمینه ادغام، تملک، تغییر و تجدید ساختار سازمانی و مالی شرکت‌ها
  • مشاوره در زمینه طراحی و تشکیل نهادهای مالی
  • پذیرش سمت در صندوق‌های سرمایه‌گذاری به استثنای سمت مدیریت
  • برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی بازار سرمایه

در حقیقت برای انجام معاملات موفق در بازار بورس نیاز است استراتژی مشخصی داشته باشید مانند:

۱- دیدگاه بلند مدت یا کوتاه مدت برای سرمایه‌گذاری

۲- رویکرد محافظه کارانه یا جسورانه در سرمایه‌گذاری

۳- تعیین هدف سرمایه گذاری برای کسب سودهای اندک با سرمایه‌گذاری‌های کوچک و تکرار شونده یا خرید سهام شرکت‌های بزرگ

که مشاورین سرمایه گذاری در موارد فوق الذکر نیز به شما مشاوره خواهند داد.

مزیت استفاده از قرارداد مشاوره

همه افراد نمی‌توانند در بازار بورس موفق عمل کنند؛ زیرا شرایط و زمان کافی برای یادگیری این بازار را ندارند یا از تجربه کافی برای مدیریت سبد سهامشان برخوردار نیستند. در این شرایط، شرکت‌هایی از سمت سازمان بورس، مجوز فعالیت مشاوره‌ای گرفته‌اند. این افراد می‌توانند با مراجعه به چنین شرکت‌هایی از آن‌ها برای خرید و فروش خود در بازار بورس مشاوره سرمایه گذاری بگیرند و مشاور سرمایه‌گذاری در بورس به سرمایه گذاران کمک می‌کنند تا استراتژی و عملکرد مناسبی برای فعالیت در بازار بورس برای خود طراحی و برنامه ریزی نمایند.

به عبارت دیگر بررسی بازار بورس و انجام معامله بر اساس اخبار و شایعات بازار یا در مواقع افت یا افزایش، نیازمند تحلیل دقیق و کافی است. در صورتی که فرد تازه واردی در بازار سرمایه هستید و آشنایی کافی با شرایط روانی بازار و فضای معاملات آن ندارید ممکن است برای خرید و فروش سهام تحت تأثیر شایعات و شنیده‌هایتان تصمیم هیجانی و غیر منطقی اتخاذ نمائید. استفاده از مشاوره و تحلیل بورسی افراد خبره و حرفه‌ای و همچنین سایت‌های معتبر مشاوره و تحلیلی راه مطمئنی برای خرید و فروش منطقی و پر سود است.

فرض کنید ارزش سهامی در سبد دارائی‌های بورسی شما، افت کند. اگر سرمایه گذار تازه وارد بورس باشید و با بازار آشنایی نداشته باشید، امکان دارد با کاهش ارزش سهام خریداری شده  طی یک اقدام سریع و هیجانی تصمیم به فروش سهام در هر قیمتی بگیرید. این تصمیم شاید در برخی از مواقع درست و به نفعتان باشد؛ اما در اکثر موارد تصمیمات عجولانه، ضرر و زیان هنگفت و جبران ناپذیری به بار می‌آورد.

اینجا همکاری با یک مشاور و کاربرد قرارداد مشاوره خود را به خوبی نشان می‌دهد.

لزوم بستن قرارداد با مشاور سرمایه‌گذاری در بورس

اگر در حوزه بورس نیاز به مشاوره دارید، حتما به افراد شرکت‌هایی که در این زمینه متخصص هستند مراجعه می‌کنید و یا از مشاوران آزاد کمک خواهید گرفت و این بهترین راه برای حل مسائل شماست؛ امّا پیش از انجام این کار حتما باید قرارداد مشاور سرمایه‌گذاری در بورس تنظیم کنید و در آن وظایف و انتظارات دو طرف را به صورت شفّاف قید کنید تا هیچ مشکلی نداشته باشید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط