مشاور کسب و کار چه کمکی به رشد شرکت من می‌کند؟

مشاور کسب و کار چه کمکی به رشد شرکت من می‌کند؟

شاید از خودتان بپرسید که یک مشاور کسب و کار چه کمکی می‌تواند به شرکت‌های کوچک کند؟ آیا استارتاپ‌های بزرگ فقط به مشاور نیاز دارند؟ در هر کسب و کاری یک سری مشکلات وجود دارند که به صورت خواسته یا ناخواسته مانع تحقق اهداف شرکت‌ها می‌شوند. گاهی صاحبان شرکت‌ها از این مشکلات آگاهند و گاهی […]

شاید از خودتان بپرسید که یک مشاور کسب و کار چه کمکی می‌تواند به شرکت‌های کوچک کند؟ آیا استارتاپ‌های بزرگ فقط به مشاور نیاز دارند؟ در هر کسب و کاری یک سری مشکلات وجود دارند که به صورت خواسته یا ناخواسته مانع تحقق اهداف شرکت‌ها می‌شوند. گاهی صاحبان شرکت‌ها از این مشکلات آگاهند و گاهی خیر. اما نکته مهم در استخدام مشاور این است که با کمک او می‌توانید مشکلات مبهم در استارتاپ را شناسایی کرده و برای آن به دنبال راه حل‌های موثر و قطعی باشید. کمک گرفتن از مشاوره کسب و کار یعنی بهره‌مندی از دانش تخصصی با هزینه‌ای مقرون به صرفه.

در این مطلب قصد داریم در مورد اهمیت استخدام مشاور کسب و کار در استارتاپ‌ها و نوشتن قرارداد مشاوره کسب و کار صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

۷ مزیت مشاور کسب و کار برای شرکت‌ها و استارتاپ‌ها

حتی اگر با مهارت‌های عالی‌تان یک استارتاپ و شرکت را اداره می‌کنید، خدمات مشاوره کسب و کار می‌تواند مزایای خوبی برایتان داشته باشد. به عنوان مثال:

۱) یافتن مشکلات و موانع

در بسیاری از موارد ممکن است در کسب و کارتان با علائمی از کاهش فروش، مسائل مربوط به نقدینگی یا مدیریت داخلی مواجه شوید. یک مشاور می‌تواند با دیدن علائم و اندکی تحقیق و جستجو، ریشه مشکلات کسب و کارتان را پیدا کند.

۲) ایجاد راه حل‌های موثر از طرف مشاور کسب و کار

برای کسب و کارتان هدفی تعیین کرده‌اید ولی نمی‌توانید به آن دست پیدا کنید؟ ممکن است در مسیر درستی قرار داشته باشید ولی در بخشی از زمینه‌ها از مهارت کافی برخوردار نیستید. در چنین مواقعی استخدام یک مشاور خوب می‌تواند باعث صرفه جویی در وقت و هزینه‌ها و در نهایت رسیدن به نتیجه‌ای بهتر شود.

۳) صرفه جویی در زمان و هزینه‌ها

بدون داشتن مشاور کسب و کار باید برای پیشرفت و حرکت به سمت جلو، روش‌های مختلف را آزمایش کنید که در این بین آزمون و خطا راهکاری پرهزینه و زمانبر است. حتی برخی از اشتباهات ممکن است کسب و کارتان را با چالش‌های جدی و جدیدی روبرو کنند. در عوض یک مشاور از تخصص و دانش لازم برای برنامه‌ریزی، تعیین استراتژی و تصمیم‌گیری برخوردار است.

پس می‌توانید با خیالی آسوده سکان استارتاپ‌تان را در دست بگیرید و با دیدی بازتر روی اهداف تجاری متمرکز شوید.

۴) برنامه‌ریزی برای فردا

چطور متوجه می‌شوید که در طی فرآیندهای روزانه شرکت، به اهداف بلند مدت خود نزدیک شده‌اید؟ تعیین هدف ضروری است ولی برای رسیدن به اهداف باید در مسیر درست گام برداشت. مشاور کسب و کار روی مسیر فعلی کسب و کارتان تحقیق کرده و متناسب با اهداف تجاری، برایتان استراتژی تعیین می‌کند.

به این ترتیب می‌توانید گام‌ها و عملیات روزانه‌تان را تحلیل کرده و مطمئن شوید که در جهت اهداف کسب و کار فعالیت می‌کنید.

۵) فرصت‌های بیشتر مساوی است با موفقیتی بزرگتر

اگر به طور ناگهانی تولید یکی از محصولات یا خدمات‌تان متوقف شود، آیا برنامه‌ای دارید که بدون از دست دادن اعتبارتان بتوانید در موعد مقرر تحویل‌های از پیش تعیین شده را به دست مشتریان برسانید؟ مشاور کسب و کار برای استارتاپ‌ها فرآیندهای مشخصی تدوین می‌کند که با استفاده از آن می‌توانید هر تغییر را به یک فرصت جدید تبدیل کنید و این رویکرد باعث رشد ناگهانی کسب و کارتان می‌شود.

۶) مشاور کسب و کار؛ چشم سوم!

مشاور دیدگاهی بی‌طرفانه و ارزیابی صادقانه نسبت به عملکردها ارائه می‌دهد. با استفاده از این نظریات واقع‌بینانه و عینی می‌توانید اشتباهات احتمالی و موانع موفقیت را شناسایی کرده و برای آینده کسب و کارتان با دقت بیشتری برنامه‌ریزی کنید.

۷) بهینه‌سازی و افزایش سطح بهره‌وری

گاهی برخی شرکت‌ها خیلی سریع به سمت جلو حرکت می‌کنند ولی زمینه هایی وجود دارد که شاید میتوانستند در آن بخش‌ها بهتر عمل کنند. اگر در کسب و کارتان با این چالش مواجه شده‌اید و نمی‌دانید برای اصلاح روند از کجا شروع کنید، بهتر است با یک مشاور صحبت کنید. او می‌تواند با ارزیابی روند حرکت و تعیین مراحل گام به گام، به افزایش سطح بهره‌وری کسب و کارتان کمک کند.

قرارداد مشاور کسب و کار شامل چه مواردی است؟

مشاور کسب و کار یک متخصص خارجی است که او برای حل مشکلات داخلی استارتاپ‌تان استخدام می‌کنید. همینطور یک مشاور خوب؛ منبعی عالی از دانش، مهارت و تجربه است که فرآیندها و وضعیت کسب و کارها را بهبود می‌بخشد. برخلاف کارمندان داخلی شرکت، مشاوران اغلب به صورت مستقل و پروژه‌ای یا دورکاری فعالیت می‌کنند.

البته ممکن است برخی از آنها به صورت گروهی فعالیت ‌کنند (تیم خودشان را دارند) که در این صورت شامل یک مدیر پروژه و دو تحلیلگر هستند. برای جلوگیری از هر گونه سوءاستفاده و صرفه جویی در زمان و هزینه استخدام مشاوره کسب و کار، بهتر است در ابتدای همکاریتان قرارداد مشاوره کسب و کار تنظیم کنید. این مشاوره می‌تواند در زمینه بازاریابی، توسعه فروش، گسترش تجارت یا حتی پیشرفت در اجرای ایده‌ها باشد. به این ترتیب میتوان فرآیندها را در قرارداد مشاوره کسب و کار به سه بخش اصلی تقسیم کرد:

  1. تعیین اولویت‌های اولیه کاری، پارامترها و مسئولیت‌های مورد توافقین طرفین قرارداد
  2. کشف مشکلات احتمالی در کسب و کار، تحقیق و ارائه راه حل‌های نهایی و موثر که باعث تکمیل پروژه شود.
  3. همکاری‌های بیشتر که با توافق مشاور کسب و کار می‌تواند شامل فاز اجرایی توصیه‌ها و راهنمایی‌های مراحل قبل باشد.

بیمه و مالیات در قرارداد مشاوره کسب و کار

طبق قانون، بیمه شامل کارمندان ثابت شرکت‌ها و موسسات می‌شود. بنابراین اگر به صورت پروژه‌ای و محدود از توصیه‌ها و راهنمایی‌های مشاور استفاده می‌کنید و تعداد روزهای کاری او کمتر از ۱۵ روز در ماه است، نیازی به رد کردن بیمه ندارد. در مورد مالیات نیز شرایط پرداخت برخلاف کارمندان، میزانی ثابت است. بنابراین از مبلغ کل پروژه یا قرارداد مشاوره کسب و کار معادل ۱۰ درصد باید برای مالیات پرداخت می‌شود.

توجه داشته باشید؛ اگر در مفاد قرارداد مشاوره کسب و کار بخشی با همکاری‌های بیشتر (شامل فاز اجرایی) در نظر گرفته‌اید، مشاور کسب و کار به عنوان یک کارمند اصلی شرکت در نظر گرفته شده و مشمول پرداخت حق بیمه می‌شود. در نتیجه مالیات آن نیز مانند یک کاربرد ثابت و به صورت پلکانی محاسبه می‌گردد.

در مورد مشاور کسب و کار سوال دارید؟

در این مطلب از مزایای وجود مشاور کسب و کار گفتیم و همچنین درخصوص قالب مناسب قراردادی برای کسب‌وکار مطالبی ذکر کردیم. فراموش نکنید که با توجه به نوع تجارت شما، ممکن است نیاز شما به خدمات مشاوره متفاوت باشد. به همین خاطر قرارداد خدمات مشاوره باید پاسخگوی جامع نیازهای کسب‌­وکار شما باشد. وینداد با داشتن مشاوران خبره امور قراردادها و حقوق کسب­‌وکارها، با علم به نیازهای خاص تجارت شما، آماده راهنمایی برای تنظیم بهترین قرارداد مشاوره برای شما است.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط