معافیت مالیاتی کسب‌وکارهای کوچک و متوسط

معافیت مالیاتی کسب‌وکارهای کوچک و متوسط

معافیت مالیاتی کسب‌وکارهای کوچک از آن لحاظ مهم است که این مشاغل بخش مهمی از چرخه اقتصادی کشور را تشکیل می‌دهند. کسب و کار عبارت است از صورتی از فعالیت‌ها که شامل فعالیت‌هایی است که تولید و خرید کالاها و خدمات با هدف فروش آنها را به منظور کسب سود، در بر می‌گیرد. به عقیده […]

معافیت مالیاتی کسب‌وکارهای کوچک از آن لحاظ مهم است که این مشاغل بخش مهمی از چرخه اقتصادی کشور را تشکیل می‌دهند.
کسب و کار عبارت است از صورتی از فعالیت‌ها که شامل فعالیت‌هایی است که تولید و خرید کالاها و خدمات با هدف فروش آنها را به منظور کسب سود، در بر می‌گیرد. به عقیده برخی کسب وکار عبارتست از کاری که در آن خدمات یا کارهایی که دیگر افراد جامعه به آن نیاز دارند و مایل به خرید آن هستند و توان پرداخت بهای آن را دارند، تولید، توزیع و عرضه می‌شود.

کسب‌وکارهای کوچک به چه کسب‌وکاری می‌گویند؟

تعریف دقیق و یكسانی از کسب‌وکارهای کوچک و متوسط وجود ندارد و معیار تعریف ارائه شده برای آنها در كشورهای مختلف، متفاوت است . معیارهای موجود جهت تعریف کسب وکارهای کوچک و متوسط مواردی مانند : تعداد كاركنان ، میزان دارایی‌های بكار رفته ، نسبت فروش به سرمایه در گردش ، تعداد كاركنان زن ، تعداد كاركنان و ارزش دارایی ، گردش پول و ارزش دارایی ، تعداد كاركنان و میزان فروش و ارزش دارایی می‌باشد.

طبق تعریف مركز آمار در ایران نیز صنایعی كه تعداد كاركنانشان كمتر از ۹ نفر می‌باشند به عنوان صنایع كوچک تلقی می‌گردند ولی می‌توان صنایعی را كه تعداد كاركنان آنها زیر ۵۰ نفر است ، به‌عنوان کسب‌وکارهای کوچک و متوسط به حساب آورد. نمونه‌های آن عبارتند از خواروبارفروشی، نانوایی، ارایشگاه، دفتر وکالت، استارتاپ‌ها و غیره.

در نظام اقتصادی ایران کسب و کارهای کوچک بصورت مستقل بوده و هر شرکتی با کمتر از ۵۰۰ پرسنل در این حیطه قرار میگیرد . این اندازه مرسوم ترین استاندارد تعریف شده است . در آمریکا حدود ۲۲/۵ میلیون کسب و کار مستقل از کشاورزی و زراعت وجود دارد که ۹۹ درصد ان کسب و کار کوچک به حساب می آیند. در همین راستا به جهت تقویت بخش کوچک اقتصاد و افزایش قدرت اقتصادی بخش های کوچک، دولتها مبادرت به اعطای امتیازاتی همانند معافیت های مالیاتی و بیمه ای به بخش های مذکور می نمایند.

معافیت مالیاتی کسب‌وکارهای کوچک به چه صورت است؟

از جمله حمایت‌های مالیاتی تکلیف سازمان امور مالیاتی کشور در اجرای مقررات تبصره الحاقی به ماده ۲۹ آیین­نامه اجرایی ماده ۲۱۹ قانون مالیات‌های مستقیم می‌باشد که می‌بایست ترتیبی اتخاذ نماید که مأمورین مالیاتی ذی‌ربط با در نظر قراردادن اظهارنامه‌­ها و صورت­‌های مالی تسلیمی واحدهای موصوف و با اولویت قطعی نمودن مالیات بر اساس اظهارنامه تسلیمی، ضمن خودداری از صدوربرگ تشخیص مالیاتی، برگ مالیات قطعی عملکرد سال ۹۴ آنان را صادر و ابلاغ نمایند. در صورتی که امکان صدور برگ قطعی به شرح فوق میسر نباشد، مالیات عملکرد سال مزبور با رعایت مقررات تبصره ۲ ماده ۹۷ قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳۸۰/۱۱/۲۷ صرفا از طریق رسیدگی به دفاتر، اسناد و مدارک آنان تعیین شود.

علاوه بر این حمایت مالی دولت از کسب‌وکارهای کوچک و متوسط بر پایه این فرضیه استوار است که بازار سرمایه بدون مداخله دولت نمی‌تواند نیازهای بنگاه‌های کوچک را تامین کند. این ناتوانی در عدم ارائه اعتبار به شرکت‌های کوچک اصولا از سیاست‌های مالی سال‌های اخیر که خود ریشه در کمبود بودجه ، افزایش عرضه پول و تورم دارد ، ناشی می‌شود. در این وضعیت، بانک‌ها برای سرمایه گذاری در بدهی‌های دولت با نرخ بازگشت بالا انتخاب شدند. مسئولین ترکیه تخمین می‌زنند که کمتر از ۵ درصد از منابع تسهیلات به شرکت‌های کوچک صنعتی اختصاص می‌یابد. برای افزایش اعتبار کسب‌وکارهای کوچک و متوسط ، خزانه‌داری منابعی را در دسترس بانک‌های مختلف قرار می‌دهد.

دولت همچنین یارانه‌های مستقیم پرداختی را به کسب‌وکارهای کوچک و متوسط با مشارکت چند موسسه مالی داخلی ارائه می‌دهد. این یارانه ها بیشتر در زمینه های تجهیزات و تکنولوژی سرمایه‌گذاری می‌شوند . دولت وام‌های بزرگی نیز برای تاسیس کسب‌وکارهای کوچک و متوسط و به شهرک‌های صنعتی ارائه می‌دهد. تقریبا دو سوم این بنگاه‌ها داری پشتوانه مالی شخصی هستند ولی دولت به واحدهای تازه تاسیس وام اعطا می‌کند.

در نظام حقوقی ایران مهم‌ترین قانون در حوزه‌ مالیات، قانون مالیات‌های مستقیم می‌باشد که در آن در رابطه با اعطای معافیت‌های مالیاتی تحت نظارت سازمان امور مالیاتی کشور ۱۴ ماده قانونی وجود دارد که به موجب آن‌ها اشخاص حقیقی و حقوقی تحت شرایطی از پرداخت مالیات معاف می‌شوند.

با دریافت مشاوره حقوقی از کارشناسان ما، از یک مشاوره حرفه‌ای و بی‌دردسر بهره‌مند شوید.

معافیت مالیاتی کسب‌وکارهای نوپا

در رابطه با استارتاپ به موجب ماده ۱ آیین نامه نوآفرین درصورتی که شرکت چهار ویژگی ذیل را داشته باشد از معافیت‌هایی برخوردار خواهد بود:

  • عمرش کمتر از سه سال باشد. به عبارتی شرکت‌ها از زمان تاسیس تا سال سوم (به شرط داشتن سایر ویژگی‌‌ها) از معافیت‌هایی برخوردار می‌شوند.
  • سرمایه شرکت محدود باشد. (برای امسال این عدد ۲۵۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است) یعنی شرکتی اگر توانست سرمایه‌ای بیش از این مقدار جذب کند، دیگر شرکت بزرگی شده است و لازم است مانند شرکت بزرگی با آن‌ها برخورد شود.
  • درآمد شرکت در سال هم محدود باشد (برای امسال عدد ۵۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است)؛ یعنی اگر درآمدش بیش از این مقدار شود مشابه با شرکت‌های بزرگ با آن‌ها برخورد خواهد شد.
  • ویژگی استارت‌ آپ آن است که مالکین و موسسین آن نمی‌خواهند اقدام به تقسیم سود نمایند. آن‌ها هرچه درآمد دارند را مجدد در شرکت سرمایه‌گذاری می‌کنند.

در صورت احراز شرایط فوق استارتاپ‌ها از معافیت‌های ذیل بهره مند می‌شوند:

  • طبق ماده ۲ این شرکت‌ها، به شرط تولید یک خدمت یا محصول، از مالیات معاف هستند
  • وفق ماده ۷ اگر استارت آپ دارای تعدادی هم‌موسس (Cofunder) باشد، این هم‌موسسین نیاز به پرداخت بیمه ندارند.
  • طبق ماده ۵ این شرکت‌ها می‌توانند برای مدت ۲ سال کارورز داشته باشند.. فرض کنید یک استارت‌ آپ ۳ نفر هم‌موسس دارد. بعد از چند ماه یک نفر دیگر به این گروه اضافه می‌شود و افراد هم‌موسس برای او اهدافی تعیین می‌کنند که اگر به آن اهداف رسید، بتواند بخشی از سهام‌شان را دریافت کند. به این ترتیب لازم است تا فرد به گروه افزوده شود، اما رابطه از جنس استخدام هم نیست. سابقا بیمه می‌توانست این رفتار را جریمه کند، چون از نظر مقررات چنین نوعی از همکاری قابل قبول نبود. همچنین در همان ماده قید شده است که اگر فردی پلتفرمی ایجاد نماید (مثلا صنایع دستی سفارش بگیرد و تعدادی از خانم‌ها یا آقایان در منزل این صنایع دستی را آماده نمایند و در پلت‌فرم به فروش برسانند) نیازی به بیمه کردن آن‌ها نیست. به عبارتی رابطه پلتفرم با این افراد از جنس استخدامی نیست.
  • در ماده ۶ همچنین گرفتن کارورز نیز تایید شده است. کارورز تا مدت ۲ سال می‌تواند در یک استارت‌ آپ مشغول به همکاری شود، و این همکاری با شرایط ساده‌تری باشد، به عنوان مثال بخشی از حق بیمه آن فرد که باید توسط شرکت پرداخت شود، توسط دولت جبران می‌شود. به عبارت دیگر لازم نیست تا شرکت سهم خودش را در بیمه پرداخت نماید، بلکه دولت آن را به بیمه پرداخت می‌کند تا هزینه‌های بیمه کاهش یابد.

در مورد معافیت مالیاتی کسب‌وکارهای کوچک سوال دارید؟

مبحث مالیات مبحثی مهم است زیرا تمامی مشاغل و کسب‌وکارها به نوعی با این موضوع سر و کار دارند. کارشناسان امور مالیاتی به همین منظور با دانش و تسلطی که روی مالیات‌ها و معافیت مالیاتی کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دارند می‌توانند راهنمای خوبی برای شاغلین و فعالین اقتصادی باشند.
اگر در خصوص مالیات و معافیت‌های مالیاتی نیاز به راهنمایی داشتید می‌توانید از مشاوران مجرب ما در این خصوص کمک بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
تولیدکننده
تولیدکننده
9 ماه پیش

هیچ شرکتی چه کوک و بزرگ معاف ازمالیات نیست.بنده هم بدلیل نهادهای دولتی مثل دارایی و بیمه تعطیل کردم خداراشکر سود خرد و فروش زمین بهتر از تولیده.دست دولت دردنکنه کموم کرد راهم را پیدا کنم.

آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان با شما تماس می‌گیرند و به سوالات شما در خصوص قرارداد کار، بیمه و مالیات پاسخ می‌دهند.

خدمات پیشنهادی مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان با شما تماس می‌گیرند و به سوالات شما در خصوص قرارداد کار، بیمه و مالیات پاسخ می‌دهند.

مقالات مرتبط

فرانشیز بیمه تکمیلی چیست؟
مقالات بیمه و مالیات کسب‌وکار

فرانشیز بیمه تکمیلی چیست؟

حتماً تا حالا متوجه این مسئله شده‌اید که وقتی افراد برای پوشش دادن هزینه‌های درمانی خود از بیمه استفاده می‌کنند، هنگام بروز خسارت نمی‌توانند همه