قرارداد کترینگ

نحوه تنظیم قرارداد کترینگ چگونه است؟

یکی قراردادهایی که برای شرکت‌ها کاربرد زیادی دارد، قرارداد کترینگ است که برای تهیه غذا استفاده می‌شود. در این دسته از قراردادها لازم است که حتما موارد قراردادی به صورت خاص برای تهیه و تولید غذا رعایت شود. در این مقاله به بررسی نمونه قرارداد تهیه غذا از رستوران و کترینگ می‌پردازیم. برای خواندن سریع […]

یکی قراردادهایی که برای شرکت‌ها کاربرد زیادی دارد، قرارداد کترینگ است که برای تهیه غذا استفاده می‌شود. در این دسته از قراردادها لازم است که حتما موارد قراردادی به صورت خاص برای تهیه و تولید غذا رعایت شود. در این مقاله به بررسی نمونه قرارداد تهیه غذا از رستوران و کترینگ می‌پردازیم.

قرارداد کترینگ چه نوع قراردادی است؟ 

از جمله‌ قراردادهای مهم در پیمانکاری، کترینگ است که بر اساس آن پیمانکار به سفارش کارفرما طبخ غذا در یک محل را انجام داده و آن را به محل دیگر ارسال می‌کند.

هدف از تنظیم این قرارداد این است که یک کارفرما قصد دارد از خدمات یک پیمانکار که همان کترینگ است استفاده کند تا برای شرکت خود غذای مناسب را تهیه کند. معمولا نمونه قرارداد فروش غذا به شرکت‌ها توسط کارشناس قراردادی تنظیم می‌شود تا وظایف پیمانکار و کارفرما مشخص باشد. 

البته ارائه کترینگ فقط مختص شرکت نیست و بیمارستان‌ها، هتل و ارگان‌های دولتی نیز از خدمات قرارداد کترینگ می‌توانند استفاده ‌کنند. نمونه قرارداد مشارکت تهیه غذا باید به صورت مکتوب باشد چرا که مزایای خاص خود را دارد.

در ادامه درباره نحوه تنظیم این دسته از قراردادهای پیمانکاری بیشتر آشنا می‌شویم.

نحوه تنظیم قرارداد کترینگ

قرارداد کترینگ یکی از انواع قراردادهای پیمانکاری است که در دسته قراردادهای ارائه خدمات طبقه‌بندی می‌شود. برای تنظیم یک قرارداد مناسب باید بخش‌ها و قسمت‌های مناسبی را در قرارداد بنویسید که شامل موارد زیر است: 

  • وجود طرفین در قرارداد: در این قرارداد دو شخص حقوقی وجود دارد که باید تمامی مشخصات خود را به صورت کاملا شفاف در قرارداد ذکر کنند. یکی از شرکت‌ها به عنوان کارفرما و شرکت دیگر که همان کترینگ است به عنوان پیمانکار شناخته می‌شود.
  • موضوع در قرارداد: موضوع قرارداد که همان طبخ غذا است را باید به صورت دقیق و مطابق نظر کارفرما بنویسید. در قسمت موضوع باید حتما به زمان و جدول زمانی دقت داشته باشید. در این رابطه باید کارفرما شرایط و تعداد غذا را به همراه زمان‌هایی که باید خوراک آماده باشد را به پیمانکار بدهد. 
  • مدت قرارداد: یکی از موارد مهم در تهیه غذا مدت است که باید ذکر شود تا از اختلافات قراردادی احتمالی جلوگیری شود. معمولا این دسته از قراردادها به صورت موقت تنظیم می‌شوند به همین دلیل نیاز است که در قرارداد مدت آورده شود. برای مثال می‌توانید بیان کنید که این قرارداد از تاریخ …. تا تاریخ … برای تهیه غذای شرکت تنظیم می‌شود و معتبر است. 
  •  قیمت و مبلغ قرارداد: پیمانکار باید در مقابل خدمات مبلغی را دریافت کند که این مقدار باید حتما در قرارداد ذکر شود. مبلغ به عواملی مانند نوع خوراکی که طبخ می‌شود و مقدار مواد اولیه و مواد مرغوبی که استفاده می‌شود؛ بستگی دارد.
  • تعهدات طرفین که بستگی به توافق طرفین دارد و نیاز است که در قرارداد آورده شود.

تمامی مواردی که بیان شد شامل کلیات هر قراردادی است که باید حتما ذکر شود. در ادامه به سایر نکاتی که باید در قرارداد کترینگ ذکر کنید؛ می‌پردازیم. 

سایر نکات قراردادی 

در تنظیم هر قراردادی باید نکاتی را در نظر داشته باشید به این خاطر که عدم توجه به آن ها ممکن است که باعث خساراتی به هر دو طرف شود. برخی نکات مهمی که باید در قراردادهای کترینگ به آن توجه داشته باشید شامل موارد زیر است: 

  • در قسمت تعهدات باید در رابطه با نحوه طبخ غذا و نحوه تهیه مواد اولیه برای پخت و پز بیان شود . معمولا در این دسته از قراردادها، پیمانکار مسئول تهیه مواد برای طبخ است و کارفرما صرفا برخی از شرایط و نوع غذا را مشخص می‌کند. 
  • اگر کارفرما قصد دارد که در کنار غذایی که برای کارکنان شرکتش طبخ و سرو می‌شود؛ نوشیدنی و پیش غذا هم تهیه کند می‌تواند از پیمانکار بخواهد که تهیه این موارد نیز با کترینگ باشد. برای مثال می‌توانید در قرارداد این گونه بنویسید که تهیه نوشابه و سالاد با پیمانکار است. 
  • در انتخاب نوع غذا باید در قسمت تعهدات ذکر کنید که چه نوع غذاهایی باید طبخ شوند. معمولا برخی از کارفرماها برای روزهای مشخصی نوع مشخصی از غذا را در نظر دارند. برای مثال ممکن است که توافق شود یکشنبه‌ها زرشک پلو طبخ شود. 
  • معمولا کترینگ نیروی لازم برای تهیه غذا را دارد اما کارفرما می‌تواند بیان کند که تهیه نیروی لازم برای تهیه غذا با پیمانکار باشد. این ماده برای زمانی است که کارفرما مکانی را برای طبخ در نظر دارد و از پیمانکار می‌خواهد طبخ غذا را در این مکان انجام دهد. 
  • بهتر است که بین کارفرما و کترینگ ماده‌ای تحت عنوان ضمانت اجرا قرارداده شود تا اگر یکی از طرفین از انجام تعهد تخلف کردند؛ از ماده مربوط به ضمانت اجرا استفاده شود. 

جمع بندی 

آن دسته از اشخاصی که قصد دارند برای کارکنان خود وعده غذایی تهیه کنند؛ می‌توانند با کترینگ‌ها یک قرارداد در رابطه با طبخ غذا تنظیم کنند. تنظیم قرارداد هم برای کترینگ و هم برای کارفرما مهم و ضروری است. قراردادهای کترینگ جزو قراردادهای پیمانکاری است به همین دلیل نیاز است که تعهدات طرفین به صورت دقیق مشخص شود و همچنین باید در قالب پیمانکاری تنظیم شود. 

سوالات متداول

آیا پیش‌بینی وجه التزام در قراردادهای مربوط به کترینگ رایج است؟ 

بله یکی از ضمانت اجراهایی که می‌توانید در این قرارداد پیش‌بینی کنید، وجه التزام است. معمولا وجه التزام به عنوان جریمه برای عدم انجام تعهد در کترینگ استفاده می‌شود.

آیا امکان تغییر در نوع غذا امکان دارد؟ 

بله طرفین در صورتی که بخواهند می‌توانند با توافق یکدیگر نوع غذاهایی که در طول هفته سرو می‌شود را تغییر بدهند. در این صورت باید توافقات خود را به صورت جداگانه در قرارداد جدید بنویسند و هزینه‌ها را هم در نظر بگیرند. 

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری خدمات شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

خدمات قراردادی وینداد

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری خدمات شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد کشاورزی
مقالات قرارداد ارائه خدمات

نمونه قرارداد کشاورزی + نکات تنظیم قرارداد

قراردادهای پیمانکاری به دلیل داشتن ظرفیت وسیعی برای همکاری و دریافت یا ارائه خدمات در کسب‌وکارها بسیار کاربردی هستند. نمونه قرارداد کشاورزی نیز از جمله

قرارداد تولید قطعه و محصول
مقالات قرارداد ارائه خدمات

نمونه قرارداد تولید قطعه و نکات تنظیم آن

با افزایش جمعیت و گسترش نیاز مردم، تمایل سرمایه گذاران نیز برای تولید قطعات و محصولات مختلف افزایش یافت. قرارداد پیمانکاری تولید قطعه، یکی از