نمونه قرارداد نگهبانی باغ

نمونه قرارداد نگهبانی باغ چه نکاتی دارد؟ + مواد مهم قرارداد

نگهداری و حراست از اماکن و املاک یک دغدغه مهم برای بسیاری از اشخاص است. به همین خاطر معمولا کسانی که دارای ملک و املاک و زمین و باغ و غیره هستند، به دنبال استخدام افرادی برای نگهبانی می‌روند. نمونه قرارداد نگهبانی باغ، یکی از قراردادهای مهمی است که برای استخدام نگهبان می‌توان از آن […]

نگهداری و حراست از اماکن و املاک یک دغدغه مهم برای بسیاری از اشخاص است. به همین خاطر معمولا کسانی که دارای ملک و املاک و زمین و باغ و غیره هستند، به دنبال استخدام افرادی برای نگهبانی می‌روند. نمونه قرارداد نگهبانی باغ، یکی از قراردادهای مهمی است که برای استخدام نگهبان می‌توان از آن استفاده کرد.

در این مطلب از مجله حقوقی وینداد به سراغ بررسی نمونه قرارداد نگهبانی باغ و نکات حقوقی مهم آن رفته‌ایم.

با ما همراه باشید.

قالب حقوقی نمونه قرارداد نگهبانی باغ چیست؟

از آنجایی که رابطه میان نگهبان باغ و شخص استخدام‌کننده، رابطه کارگر و کارفرماست، نمونه قرارداد نگهبانی باغ، از سری قراردادهای کار به حساب می‌آید.

قراردادهای کار به دلیل ماهیت خاص خود و پیروی از قانون کار، دارای شروط و نکات ویژه‌ای هستند که بهتر است طرفین قرارداد از آنها باخبر باشند.

در ادامه مهم‌ترین نکات حقوقی نمونه قرارداد نگهبانی باغ را مرور می‌کنیم.

نمونه قرارداد نگهبانی باغ چه بندهایی دارد؟

همانطور که گفته شد، به عنوان یک قاعده عمومی، قراردادهای استخدامی از هر نوع که باشند، تحت شمول قراردادهای کار و قانون کار ایران قرار می‌گیرند. قرارداد نگهبانی باغ نیز از این قاعده خارج نیست و بندهای این قرارداد، در اکثر موارد شباهت زیادی به بندهای باقی قراردادهای کار دارد.

در ادامه برخی از نکات مهم نمونه قرارداد استخدام کارشناس پشتیبانی را مرور می‌کنیم.

مشخصات طرفین قرارداد

در این بند باید مشخصات کارفرما و کارگر (نگهبان باغ) تصریح شود. اطلاعاتی مانند نام و نشانی و کد ملی از مهم‌ترین اطلاعات این بند هستند.

موضوع قرارداد

در بند موضوع قرارداد بایستی ذکر شود که تنظیم قرارداد نگهبانی باغ با چه هدفی انجام می‌شود. به طور مثال، محافظت از مکان باغ در برابر سرقت، تخریب، حوادی مانند آتش سوزی، مراقبت از پوشش گیاهی باغ، سرکشی منظم، آبرسانی و… می‌تواند موضوع قرارداد نگهبانی باغ قرار بگیرد.

مدت قرارداد

با توجه به انواع قراردادهای کار، می‌توان مدت قرارداد را تعیین کرد. مثلا اگر قرارداد کار موقت یا غیرموقت یا کار معین و… باشد، مدت قرارداد تحت تاثیر قرار می‌گیرد. معمولا قراردادهای نگهبانی و حراست در ابتدا به شکل موقت تنظیم می‌شوند و در صورت رضایت طرفین می‌توانند به نوع غیرموقت تبدیل شوند.

مبلغ قرارداد

مبلغ قراردادهای کار که همان دستمزد کارگر است، از هر نوع که باشد، باید با حداقل حقوق وزارت کار هم‌خوانی داشته باشد. همچنین مبنای پرداخت به ازای هر ساعت باید مشخص باشد. اغلب در این بند شیوه پرداخت مبلغ قرارداد نیز تعیین می‌شود. به طور مثال واریز ماهانه به حساب کارگر و یا به صورت چک و… می‌تواند در همین بند تصریح شود.

تعهدات کارفرما

اصلی‌ترین تعهدات کارفرما در نمونه قرارداد نگهبانی باغ و سایر قراردادهای استخدامی، پرداخت به موقع دستمزد ، اقدام برای بیمه تامین اجتماعی، پرداخت پاداش و عیدی و اضافه کار و سنوات و… در مواعد خاص است.

همچنین ممکن است کارفرما تعهد بدهد که لوازم ضروری برای مراقبت از باغ (بیل و کلنگ و…) در اختیار کارگر قرار بگیرد.

تعهدات نگهبان باغ

التزام به فعالیت در ساعات کاری منظم و معین، نظارت بر رفت‌وآمدها و جلوگیری از ورود اشخاص غیرمجاز به درون محیط باغ، سرکشی منظم بر همه ناقط باغ و گزارش خرابی‌ها و مشکلات موجود به کارفرما، واکنش سریع در مواقع حساس مانند بروز طوفان و آتش سوزی و… از مهم‌ترین تعهدات کارگر در نمونه قرارداد نگهبانی باغ هستند.

حل‌وفصل اختلافات

در اکثر اختلافات قراردادهای کار مانند نمونه قرارداد نگهبانی باغ، در مرحله اول به واسطه مذاکره و سازش قابلیت رفع دارند. اگر مذاکرات بین کارفرما و کارگر اثرگذار نبود، می‌توان ارجاع اختلاف به هیئت‌های حل اختلافات کارگر و کارفرمای استان را در این بند تصریح کرد.

ارجاع موضوع اختلاف به نهاد داوری به شکل موردی یا سازمانی نیز از شیوه‌های موثر و جدید حل اختلاف در قراردادها به حساب می‌آید.

فسخ قرارداد

یکی از نکات مهم در تنظیم نمونه قرارداد نگهبانی باغ، موارد مربوط به خاتمه قرارداد یا همان فسخ قرارداد است. بهتر است شرایط مورد نظر طرفین برای فسخ قرارداد تصریح شود و ذکر شود قصد خاتمه قرارداد از هر دو طرف قرارداد باید مثلا ۱۵ روز قبل به اطلاع طرف مقابل برسد.

فورس ماژور

منظور از فورس ماژور حوادثی غیرمنتظره و غیرقابل پیشبینی است که ممکن است برای طرفین قرارداد پیش بیاید. به طور مثال می‌توان در این بند ذکر کرد که حوادثی مانند سیل، آتش سوزی و… که موجب تخریب باغ می‌شوند، برای کارگر مسئولیتی به همراه ندارند.

احاله به قانون کار

به دلیل آنکه نمونه قرارداد نگهبانی باغ، از نوع قراردادهای کار و تحت شمول قواعد قانون کار است، می‌توان بسیاری از موضوعات مانند مرخصی‌ها، بیمه و… را به مقررات قانون کار ارجاع داد و بندهای اضافی در این قرارداد را حذف کرد.

نیاز به تنظیم و یا بررسی قرارداد نگهبانی باغ دارید؟

تنظیم قراردادهای حقوقی، به ویژه قراردادهای کار معمولا با پیچیدگی‌های خاصی همراه است. بروز اختلاف میان کارگر و کارفرما به دلیل عدم فهم درست از تعهدات متقابل یکی از شایع‌‌ترین اتفاقاتی است که در روابط استخدامی شاهد آن هستیم. به همین خاطر استفاده از دانش مشاوران امور قراردادها می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری از اختلافات مذکور داشته باشد.

استارتاپ وینداد، با داشتن تیمی مجرب و بامهارت از حقوقدانان امور قراردادها و وکلای دادگستری، قادر است تا خدمات تنظیم و بررسی قرارداد نگهبانی باغ و یا ارائه مشاوره در این حوزه را با کیفیت و سرعتی بالا و هزینه‌ای منصفانه انجام دهد.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
فاطمه
فاطمه
1 سال پیش

برای قرارداد سرایداری ذکر خانه محل سکونت لازم نیست که بعد ادعایی نباشد

آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نکات تنظیم قرارداد استخدامی
مقالات قرارداد کار

5 نکته کلیدی در تنظیم قرارداد استخدامی

قرارداد استخدامی یک قرارداد حقوقی میان کارفرما (استخدام کننده) و کارگر یا کارمند (استخدام شونده) است که شرایط همکاری دو طرف را مشخص می‌کند. کسانی

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار
مقالات قرارداد کار

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار

موضوع مرخصی و ایجاد اوقات استراحت برای کارمندان و کارگران همواره از مهم‌ترین بخش‌های نظام کار هر کشور بوده است. در قانون کار ایران نیز