نمونه قرارداد نجاری

نمونه قرارداد نجاری + نحوه تنظیم و نکات قراردادی

در حال حاضر محصولات چوبی زیادی تولید می‌شود که بسیاری از آن‌ها به سفارش مشتریان است. این محصولات در صنایع مختلف کاربرند دارند که فقط بخشی از آن‌ها شامل انواع لوازم چوبی خانه یا اکسسوری‌ها هستند. به همین منظور اگر به‌عنوان نجار فعالیت می‌کنید یا قصد سفارش انواع مصنوعات چوبی را دارید، می‌توانید بر مشخص […]

انتخاب

در حال حاضر محصولات چوبی زیادی تولید می‌شود که بسیاری از آن‌ها به سفارش مشتریان است. این محصولات در صنایع مختلف کاربرند دارند که فقط بخشی از آن‌ها شامل انواع لوازم چوبی خانه یا اکسسوری‌ها هستند. به همین منظور اگر به‌عنوان نجار فعالیت می‌کنید یا قصد سفارش انواع مصنوعات چوبی را دارید، می‌توانید بر مشخص کردن مواردی مثل توضیحات کامل نوع محصول، تاریخ ساخت و تحویل، مبلغ مورد نظر، میزان تغییرات اعمال شده پس از ساخت اثر و سایر موارد یک قرارداد نجاری تنظیم کنیپ.

البته توجه داشته باشید که نباید این قرارداد را با قرارداد کار با چوب اشتباه بگیرید، کار با چوب شامل طراحی، صیقل و روکش چوب در صنایع مختلف است.

در این مقاله با بررسی نمونه قرارداد نجاری و نحوه تنظیم آن با نمونه قرارداد کارهای چوبی و نکات مهم آن به‌طور کامل آشنا خواهید شد.

نحوه تنظیم قرارداد نجاری

نجاری نیز یکی از مشاغلی است که برای سفارش کار نیاز به یک قرارداد پیمانکاری با مشتریان خود دارد. چرا که این سفارش‌ها به‌صورت یک پروژه انجام می‌شوند و ماهیت مستمر ندارند. در نتیجه برای سفارش لوازم چوبی از قبیل میز، صندلی، ظروف یا سایر اکسسوری‌ها، نیاز به تنظیم قرارداد نجاری در قالب قرارداد پیمانکاری خدمات خواهید داشت.

در این قرارداد سفارش دهنده، سفارش ساخت یک نوع محصول چوبی را به نجار با شرایط مشخصی می‌دهد که نجار به عنوان پیمانکار تعهد می‌کند آن را در مدت زمان مشخص شده و در برابر مبلغ معین در قرارداد تحویل دهد.

از جمله سایر قراردادهایی که در کسب‌وکارهای مختلف در قالب قرارداد پیمانکاری پروژه یا همان پیمانکاری خدمات تنظیم می‌شوند می‌توان به قرارداد قرارداد استخدام عکاس، قرارداد باربری، قرارداد دکوراسیون داخلی، قرارداد پیک موتوری و قرارداد دوخت لباس اشاره کرد.

مهم‌ترین وظایف نجار چیست؟

نجاران وظایف متعددی دارند و بسته به نوع پروژه، محل انجام و غیره متفاوت است. مهم‌ترین وظایف نجاران عبارت است از:

  • برش و شکل دادن چوب برای ساخت انواع وسایل مانند تابلوها، پنجره و…
  • ساخت و متناسب سازی ساختارهای چوبی مانند تیرچه‌های کف و سقف، راه پله‌ها، دیوار یا پارتیشن و درب و پنجره‌های چوبی
  • ساخت دکور داخلی برای مغازه‌ها، هتل‌ها، بانک‌ها، ادارات و ساختمان‌های عمومی

نجار ممکن است در همه و یا در یک یا چند مورد از زمینه‌های کاری ذکر شده تخصص داشته باشد.

  • انتخاب چوب مناسب با توجه به نوع وسیله‌ای که می‌خواهد ساخته شود
  • طراحی وسایل
  • ساختن و سر هم کردن قطعات چوبی
  • نصب وسایل چوبی ساخته شده
نمونه قرارداد پیمانکاری نجاری
 

نمونه قرارداد پیمانکاری نجاری

در تنظیم قرارداد نجاری، شرایط قرارداد و مشخصات کاری که باید انجام شود، به همراه سایر موارد به‌صورت دقیق ذکر می‌شود. این موارد به عنوان بندهای قراردادی شناخته می‌شوند که در تمامی قراردادهای پیمانکاری باید رعایت کنیدو البته امکان درج برخی شرایط اختصاصی در چارچوب قانونی و بنا به توافق طرفین نیز وجود دارد که در این زمینه می‌توانید با کارشناسان قراردادی مشورت کنید.

از جمله بندهای عمومی در قرارداد نجاری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشخصات طرفین قرارداد (اشخاص حقیقی، مشخصات هویتی/ اشخاص حقوقی، مشخصات شرکت)
  • موضوع قرارداد
  • مدت قرارداد (در صورتی که در چند بخش انجام می‌شود، جدول زمانبندی طراحی خواهد شد)
  • محل اجرای قرارداد
  • مبلغ قرارداد به‌صورت دقیق و نحوه پرداخت آن (در قالب نقد اقساط یا هر دو)
  • تعهدات پیمانکار در برابر کارفرما (مانند تحویل به موقع محصول طبق شرایط توافق شده)
  • تعهدات کارفرما در برابر پیمانکار (مثلا پرداخت به موقع مبلغ یا تهیه مواد اولیه برای نجار در صورت توافق)
  • ضمانت اجرا (در صورت توافق طرفین می‌توانند ضمانت‌هایی مثل ضمانت حسن انجام کار و عدم تاخیر را در قرارداد و پیش‌بینی کنند)
  • روش حل اختلاف (می‌تواند از طریق داوری، سازش یا مراجعه به دادگاه و مراجع قضایی باشد)
  • فورس ماژور (موارد غیرقابل پیش‌بینی که خارج از اختیار طرفین اتفاق می‌افتد و قابل کنترل نیست؛ مثل حوادث طبیعی، قطه شدن برق به مدت طولانی و غیره)
  • شرایط فسخ قرارداد (به‌طور کلی هیچ یک از طرفین نمی‌توانند قرارداد را فسخ کنند ولی امکان در نظر گرفتن برخی شروط برای فسخ قرارداد وجود دارد)
  • تعداد نسخه‌های قرارداد

نکات قرارداد پیمانکاری نجاری

در قرارداد پیمانکاری که برای نجاری تنظیم می‌کنید، نکاتی وجود دارد که به شما کمک می‌کند قرارداد دقیق‌تری داشته باشید. برخی از این نکات مربوط به تعهداتی‌ست که نجار در مقابل سفارش دهنده دارد و برخی دیگر در رابطه تعهدات سفارش دهنده است. در نهایت نیز مواردی به متن قرارداد اختصاص دارد که به همه جانبه شدن آن کمک می‌کند.

تعهدات نجار

  • نجار به واسطه قرارداد نجاری موظف است تا به خرید اقلام اولیه و وسایل و ابزار آلات و ارائه فاکتور معتبر بپردازد.
  • نجار باید موضوع مورد قرارداد را به نحو احسن انجام دهد. انجام سایر امور پیش‌بینی نشده در قرارداد که با انجام سفارش ارتباط دارند نیز باید با حسن رفتار صورت گیرد.
  • بیمه هر یک از کارگران مربوط نجار است و کارفرما در این خصوص مسئولیتی نخواهد داشت.
  • نجار مسئول خسارات وارده از سوی کارگران در کارگاه است.
  • گاها در قرارداد درج می‌گردد که وسایلی نزد نجار امانت خواهد بود، در این حالت، تحویل وسایلی که به صورت امانت به پیمانکار سپرده شده است، پس از اتمام قرارداد ضروری تلقی می‌شود.
  • نجار باید برای حفظ اسرار و منافع مادی و معنوی پروژه، با نظر مستقیم کارفرما نسبت به گزینش پرسنل خویش اهتمام ورزد.
  • در صورت نیاز پیمانکار باید در غیاب خود، فردی متخصص و مسئول را به عنوان نماینده خود و مدیر پروژه تعیین کند. البته نماینده باید مورد تأیید کارفرما باشد.
  • عموماً در قرارداد چنین درج می‌شود که چنانچه نجار نسبت به شروع کار در موعد مقرر اقدام ننماید، ضمانت پیمانکار به نفع کارفرما ضبط و قرارداد فیمابین بدون نیاز به هیچگونه تشریفات لغو شده تلقی می‌گردد.

قرارداد کارهای چوبی و ساخت آن

تعهدات سفارش دهنده

  • سفارش دهنده ملزم است براساس قرارداد منعقده، مبالغ مندرج در قرارداد را پرداخت نماید.
  • اگر سفارش دهنده، نجار را ملزم به انجام امری در کارگاه خویش کند، موظف است تا کارگاه را در مقابل حوادث بیمه نماید.

نکات متن قرارداد

  • وظیفه ساخت و نصب و وظیفه حمل بار تا محل برعهده بنا به توافق طرفین می‌تواند برعهده نجار یا سفارش دهنده باشد.
  • مشخصات موضوع قرارداد باید به‌صورت دقیق و جزئی در قرارداد ذکر شود.
  • مبلغ پرداختی و نحوه پرداخت آن، مثلا اینکه سفارش دهنده چند درصد را به عنوان پیش‌پرداخت و چند درصد را پس از تحویل بپردازد باید در قرارداد مشخص شود.

جمع‌بندی

قرارداد نجاری از جمله قراردادهایی است که در قالب قرارداد پیمانکاری خدمات تنظیم می‌شود و می‌توانید بر اساس آن به عنوان نجار یا سفارش دهنده محصول جزئیات، شرایط همکاری و همچنین هزینه را به‌صورت دقیق مشخص کنید.

تنظیم قرارداد به شما کمک می‌کند تا بتوانید در طول اجرای قرارداد به عنوان هر یک از طرفین نسبت به شرایط آن اطلاعات بیشتر و دقیق‌تری داشته باشید. البته اگر قرارداد شما به‌گونه‌ای تنظیم شده باشد تا تمامی نکاتی که به آن نیاز دارید را پوشش دهد. از این‌رو می‌توانید از تخصص کارشناسان حقوقی برای تنظیم قرارداد استفاده کنید که دارای تجربه کافی در تنظیم انواع قراردادها هستند.

سوالات متداول

قرارداد نجاری چه نوع قراردادی است؟

این قرارداد یکی از انواع قراردادهای پیمانکاری است که در قالب قرارداد پیمانکاری خدمات تنظیم می‌شود.

آیا در قرارداد نجاری، کارفرما ملزم به بیمه کردن پیمانکار است؟

خیر، در این نوع قرارداد نجار به عنوان پیمانکار سفارش ساخت محصولی را برعهده می‌گیرد و در طول انجام آن کارفرما الزامی به بیمه کردن او ندارد.

4/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

خدمات قراردادی وینداد

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد کشاورزی
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد کشاورزی + نکات تنظیم قرارداد

قراردادهای پیمانکاری به دلیل داشتن ظرفیت وسیعی برای همکاری و دریافت یا ارائه خدمات در کسب‌وکارها بسیار کاربردی هستند. نمونه قرارداد کشاورزی نیز از جمله

قرارداد تولید قطعه و محصول
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد تولید قطعه و نکات تنظیم آن

با افزایش جمعیت و گسترش نیاز مردم، تمایل سرمایه گذاران نیز برای تولید قطعات و محصولات مختلف افزایش یافت. قرارداد پیمانکاری تولید قطعه، یکی از