نمونه قرارداد وزارت کار

نمونه قرارداد اداره کار؛ بررسی قرارداد وزارت کار

بخش زیادی از کارمندان و کارکنان در شرکت‌های خصوصی، فروشگاه‌ها، کارگاه‌ها و سایر واحدهای تولیدی و صنعتی بر اساس قانون کار و با استفاده از نمونه قرارداد اداره کار فعالیت می‌کنند. این نوع قراردادها که کاربرد زیادی در مشاغل مختلف دارد، به‌صورت اختصاصی و با توجه به موضوع فعالیت تنظیم خواهد شد. در این مقاله […]

بخش زیادی از کارمندان و کارکنان در شرکت‌های خصوصی، فروشگاه‌ها، کارگاه‌ها و سایر واحدهای تولیدی و صنعتی بر اساس قانون کار و با استفاده از نمونه قرارداد اداره کار فعالیت می‌کنند. این نوع قراردادها که کاربرد زیادی در مشاغل مختلف دارد، به‌صورت اختصاصی و با توجه به موضوع فعالیت تنظیم خواهد شد.

در این مقاله با معرفی نمونه قرارداد وزارت کار، بندهای قراردادی و نکاتی که باید در تنظیم آن رعایت کنید را بیان خواهیم کرد.

منظور از قرارداد کار چیست؟

قرارداد کار در واقع رابطه‌ای است که بین کارگر و کارفرما شکل می‌گیرد. کارگر نیز شامل تمامی کارکنان بخش خصوصی اعم از کارمند، کارشناس و غیره می‌شود. بر اساس این قرارداد که به‌صورت کتبی یا شفاهی تنظیم می‌شود، کارگر در مقابل کاری که در قرارداد مشخص شده، مزد دریافت می‌کند. از سوی دیگر کارفرما نیز تعهداتی در برابر او دارد، برای مثال ملزم به پرداخت حق بیمه برای کارگر، سنوات، عیدی و پاداش است.

انواع قرادادهای کار

قرارداد کار از نظر مدت و نوع کار به سه دسته تقسیم می‌شود که عبارتند از:

  1. قرارداد دائمی یا غیرموقت
  2. قرارداد موقت
  3. قرارداد کار معین

بنابراین قرارداد اداره کار ممکن است به هر یک از سه حالت فوق منعقد شود.

نکات مهم در تنظیم قرارداد اداره کار

تمامی قراردادهایی که بر مبنای قانون کار تنظیم می‌شوند باید نکاتی را رعایت کنند که در ادامه آن‌ها را بیان خواهیم کرد.

  1. عیدی و پاداش کارگر بر اساس قرارداد که طبق قانون کار تنظیم می‌شود، به ازای یک سال کار معادل شصت روز مزد ثابت/مبنا (تا سقف نود روز روزانه قانونی کارگران) خواهد بود که باید در قرارداد پیش‌بینی و توسط کارفرما به کارگر پرداخت شود. توجه داشته باشید که اگر کارگر کمتر از یک سال هم با شرکت همکاری داشته باشد، میزان عیدی و پاداش و سقف مربوط به نسبت مدت فعالیت او محاسبه خواهد شد.
  2. اگر قرارداد از نوع قرارداد کار معین باشد، با پایان کار موضوع قرارداد کار معین، این قرارداد خاتمه خواهد یافت. ضمن اینکه هیچ یک از طرفین در قرارداد کار معین، حق فسخ یکجانبه قرارداد را ندارد.
  3. نکته سوم در نمونه قراردادهای کار مربوط به تعهد کارفرما به بیمه کردن کارگر است. بر اساس ماده ۱۴۸ قانون کار، کارفرما مکلف است کارگر (کارمند/کارشناس یا با هر عنوان دیگری که مشغول به کار است) را نزد سازمان تأمین اجتماعی یا سایر دستگاه‌های بیمه گذار بیمه کند.

بررسی نمونه قرارداد اداره کار

قراردادهای کار بر مبنای مقررات وزارت کار تنظیم می‌شوند و می‌توان از آن‌ها برای مشاغل مختلف استفاده کرد. این نوع قراردادها بندهای ثابتی دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • مشخصات طرفین فرم قرارداد کار (کارفرما/ نماینده قانونی کارفرما و کارمند)
  • نوع فرم قرارداد کار (قرارداد غیرموقت یا دائمی/ قرارداد موقت یا مدت معین/ قرارداد معین/ قرارداد آزمایشی)
  •  نوع کار یا حرفه یا حجم کار که کارگر به آن اشتغال می‌یابد
  • محل انجام کار
  •  تاریخ انعقاد قرارداد
  • مدت قرارداد کار
  • ساعات کاری
  • میزان دستمزد
  • ترتیبات پرداخت
  •  بیمه
  • عیدی و پاداش سالانه
  • حق سنوات یا مزایای پایان کار
  • شرایط فسخ یا خاتمه قرارداد
  • نسخه‌های قرارداد

جمع‌بندی

قرارداد اداره کار برای همکاری کارگر/کارمند/کارشناس یا سایر مشاغل بخش خصوصی با کارمند تنظیم می‌شود. این قرارداد با توجه به موضوع فعالیت، شرایط و نحوه همکاری برای هر شخص و هر شغلی اختصاصی خواهد بود. اما آنچه در تنظیم قرارداد کار در تمامی موارد ثابت است، پیروی از قالب قانون کار خواهد بود.

از این‌رو اگر می‌خواهید شخصی را در کسب‌وکار خود اعم از مغازه، کارگاه، شرکت، موسسه و غیره استخدام کنید، این نوع قرارداد را با توجه به شرایط کاری و شخصی که قصد همکاری با او را دارید، تنظیم کنید. در این زمینه می‌توانید از کارشناسان حقوقی کمک بگیرید.

سوالات متداول

قرارداد اداره کار مناسب چه کسانی است؟

این قرارداد برای تمام کسانی که می‌خواهند در بخش خصوصی افرادی (کارگر، کارمند، کارشناس و غیره) را استخدام کنند یا از طرف دیگر افرادی که می‌خواهند استخدام شوند، کاربردی است.

انواع قرارداد وزارت کار چیست؟

قرارداد کار دائم، موقت، کار معین از جمله انواع قرارداد وزارت کار هستند.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد کار و استخدام شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

خدمات قراردادی وینداد

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد کار و استخدام شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نکات تنظیم قرارداد استخدامی
مقالات قرارداد کار

5 نکته کلیدی در تنظیم قرارداد استخدامی

قرارداد استخدامی یک قرارداد حقوقی میان کارفرما (استخدام کننده) و کارگر یا کارمند (استخدام شونده) است که شرایط همکاری دو طرف را مشخص می‌کند. کسانی

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار
مقالات قرارداد کار

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار

موضوع مرخصی و ایجاد اوقات استراحت برای کارمندان و کارگران همواره از مهم‌ترین بخش‌های نظام کار هر کشور بوده است. در قانون کار ایران نیز