قولنامه اجاره خانه

نمونه قولنامه اجاره خانه چه شرایطی دارد؟

اجاره کردن یکی از راه های رایج استفاده از منافع شئی یا ملکی است که در مالکیت شخص دیگر است. قولنامه اجاره خانه قراردادی است که طبق آن شخص الف متعهد می‌شود که در قبال پرداخت مبلغی از منافع خانه استفاده کند. باید گفته شود عقد اجاره آن گونه که در ذهن بسیاری از افراد […]

اجاره کردن یکی از راه های رایج استفاده از منافع شئی یا ملکی است که در مالکیت شخص دیگر است. قولنامه اجاره خانه قراردادی است که طبق آن شخص الف متعهد می‌شود که در قبال پرداخت مبلغی از منافع خانه استفاده کند.

باید گفته شود عقد اجاره آن گونه که در ذهن بسیاری از افراد جامعه محدود به اجاره خانه و ماشین شده نیست؛ و باید بدانیم بدون چنین توافق و قراردادی کارها و مشاغل بسیاری دچار اختلال می‌شوند و به تبع آن هم بسیاری از نیازهای افراد جامعه بدون پاسخ می‌ماند. با توجه به توضیحاتی که داده شد لزوم آشنایی با قرارداد اجاره و نکات قراردادی آن برای هر فردی اعم از حقوقی و غیر حقوقی بیش از گذشته احساس می شود.
در این مقاله سعی شده است نکات قولنامه‌ اجاره خانه برای موجر و مستاجر بیان شود تا وقتی شما با یک قولنامه با موضوع اجاره خانه برخورد کردید بدانید چه نکاتی در قرارداد دارای اهمیت بیشتر و کاربردی است وبا نمونه قولنامه اجاره خانه آشنا شویم.

تعریف قانونی مفهوم عقد اجاره

تعریف عقد اجاره

برای تعریف اجاره باید به سراغ کتاب قانون برویم؛  قانون مدنی دارای ابواب مختلفی است که طبیعتا با توجه به اهمیت فراوان عقد اجاره، یکی از این ابواب مربوط به عقد اجاره است که مواد ۴۶۶ الی ۵۱۷ به این موضوع اختصاص داده شده است.
در ماده ی ۴۶۶ عقد اجاره را اینگونه تعریف کرده است که: اجاره عقدی است که به موجب آن مستأجر مالک منافع عین مستأجره می‌شود. اجاره‌دهنده را موجر و اجاره‌کننده را مستأجر و مورد اجاره را عین مستأجره گویند.

انواع عقد اجاره

معمولا به دلیل کثرت استفاده از لفظ اجاره برای خانه و آپارتمان، ذهن ما ناخوداگاه به سمت این موارد می رود اما باید بدانیم که در قوانین ما اجاره به سه دسته‌ی اجاره اشیا، اموال و اشخاص تقسیم می شود که هرکدام نکات ویژه‌ی خود را دارند و برای آشنایی با آنها باید به قانون مدنی رجوع کرد .

قوانین مربوط به اجاره خانه

تا اینجا گفتیم که تعریف عقد اجاره و شرایط خاص آن در مواد۴۶۶ الی ۵۱۷ قانون مدنی بیان شده است؛ اما نکته بسیار مهمی دیگری که وجود دارد و غالب دعاوی حقوقی در دادگاه ها به آن مربوط می‌شود دو قانون دیگر با عناوین: قانون موجر و مستاجر سال ۵۶ و ۷۶ و آئین نامه‌های اجرایی مربوط به آن هاست‌.

مقدمه‌ی اصلی انعقاد قولنامه اجاره خانه چیست؟

برای یادگیری نکات قراردادی عقد اجاره و منعقد کردن یک عقد اجاره علاوه بر تسلط بر قانون مدنی باید به دو قانون دیگر در این زمینه که در بالا به آن اشاره شده مسلط شویم. علت این امر این است که قانون گذار در کشور ما عقود مربوط به اجاره را به دو دسته‌ی کلی تقسیم کرده است.

به این نحو که اجاره‌هایی که قبل از سال ۷۶ منعقد شده‌اند و اجاره‌هایی که بعد از سال ۷۶ منعقد کرده‌اند. تشخیص همین امر تاریخ انعقاد حل کننده‌ی بسیاری از مشکلات برای یادگیری و انعقاد عقد اجاره است.
بعد از مطالبی که گفته شد قصد داریم شما را با یک نمونه قولنامه اجاره خانه آشنا کنیم و نکات کاربردی آن را به شما یادآوری کنیم .

نکات قولنامه اجاره خانه

باید بدانید که معمولا طرفین برای انعقاد عقد اجاره به دفاتر املاک رجوع می‌کنند، این دفاتر قولنامه های از قبل تهیه شده و چاپ شده دارند که شما صرفا جاهای خالی قرارداد را با مشخصات خود پر و امضا می‌کنید. باید بدانید بسیاری از مسائلی که باعث ایجاد اختلاف میان موجر و مستاجر می شود ناشی از همین قولنامه‌های آماده است که طرفین بسیار سطحی و گاها بدون مطالعه دقیق فقط آن را امضا می‌کنند. پس اگر شما از دسته افرادی هستید که برای مال و منافع و وقت خود احترام و ارزش قائل هستید ما را تا پایان این مقاله همراهی کنید تا از اختلافات پیش بینی شده در این مورد جلوگیری کرده باشید.

بندهای مهم قولنامه اجاره خانه

۱) طرفین قرارداد

در این قسمت از قرارداد مشخصات شناسنامه‌ای موجر و مستاجر به طور دقیق درج می شود. نکته مهم در این قسمت که باید به آن توجه کنیم اگر قرارداد را به نمایندگی از شخص دیگر منعقد میکنیم حتما سمت خود را به طور صریح ذکر کنیم.

۲)موضوع قرارداد و مشخصات مورد اجاره

در این بند از قرارداد باید مشخصات کامل ملک مورد نظر از جمله آدرس، پلاک ثبتی، مساحت، شماره سریال سند مالکیت، نوشته شده و همچنین ویژگی‌های قابل استفاده ملک مثل: تعداد اتاق، وضعیت آب و گاز و برق  و تلفن و شوفاژ و کولر و پارکینگ و موارد ضروری دیگر ذکر شود.
بهتر است این موارد به رویت مستاجر برسد و در قولنامه هم ذکر شود که تمامی این امکانات به رویت او رسیده و مورد تایید مستاجر بوده‌است.

۳) مدت اجاره

مدت اجاره یکی از رکن‎های اصلی عقد اجاره است چرا که در صورت عدم ذکر آن یا مبهم بودن آن به طورکلی قرارداد شما باطل بوده و هیچ اثر قانونی بر آن بار نمی‌شود.
در این قسمت تاریخ شروع قرارداد، روز و ماه و سال نوشته شده و تاریخ اتمام مدت اجاره هم به همین نحو درج شود.

۴) اجاره بها و نحوه پرداخت آن

میزان مبلغ قرارداد و وسیله‌ی دریافت و پرداخت آن و نحوه‌ی دریافت آن که اول ماه یا اخرماه باشد و نحوه‌ی حساب آن که ماهانه است یا سالانه و … کاملا مشخص شود.
مبلغ به حروف و عدد دقیقا ذکر شود. اگر پرداخت با چک صورت می گیرد تعداد چک‌ها و شماره چک‌ها درج شود.
همچنین مشخص کنید که اجاره بها به چه عنوانی به موجر پرداخت می‌شود به عنوان قرض‌الحسنه و یا موارد دیگر و اینکه با اتمام مدت اجاره و تخلیه وضعیت اجاره بها به چه نحو خواهد بود.

۵) تسلیم مورد اجاره

با ذکر تاریخ معین زمان تحویل عین مستاجره را جهت استفاده مستاجر مشخص کنید و ضمانت اجرای آن را هم نیز مشخص کنید که اگر دیرتر از تاریخ مورد نظر تسلیم شود یا ناقص تسلیم شود مستاجر چه حق یا حقوقی دارد.

۶) شرایط و آثار قرارداد و تکالیف طرفین

این بند یکی از مهم‌ترین قسمت های تنظیم قولنامه است و با توجه به توافقات از قبل تعیین شده طرفین ممکن است کوتاه یا طولانی باشد به همین علت ما دراین قسمت به ذکر موارد مهمی که شما هنگام انعقاد قرارداد باید در ذهن داشته‌باشید به صورت مختصر اشاره می‌کنیم:
•  نوع استفاده از عین مستاجره، مسکونی تجاری اداری
•  استفاده مستاجر به نحو مباشرت و حق انتقال و واگذاری
• موجر مالک است یا به نمایندگی قرارداد را منعقد می‌کند و ضمانت اجرای آن
• وضعیت تاخیر پرداخت اجاره بها
• پرداخت هزینه‌های مصرفی آب و گاز و برق و تلفن
• پرداخت هزینه‌های تعمیرات جزئی و کلی با کیست. سعی کنید برای جلوگیری از اختلاف موارد مهم را ذکر کنید مثلا هزینه‌ی تعمیر کولر، شوفاژ ، شبکه  آب و برق و گاز، سقف خانه، دستگاه تهویه، اسانسور و….
• وضعیت پرداخت مالیات تعمیرات اساسی و عوارض شهرداری و مالیات بردرآمد و مشاغل
• عدم تعدی و تفریط مستاجر در نگهداری از مال و ضمانت اجرا
• نحوه تمدید قرارداد
• وضعیت ممانعت از استفاده از عین مستاجره توسط موجر یا ثالث یا قوه قاهره

تنظیم قرارداد خود را به وینداد بسپارید

تنظیم قرارداد امری حقوقی است که نیاز به دانش تخصصی دارد تا بتوان در دادگاه به آن استناد کرد و از طرف دیگر به دلیل جزئیاتی که در قرارداد وجود دارد از اختلافات طرفین نیز جلوگیری می‌شود.

برای دانلود قرارداد خود به بانک قرارداد وینداد مراجعه کنید و یا درخواست تنظیم قرارداد اختصاصی خود را در سامانه ما ثبت کنید.

 

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد اجاره آموزشگاه
مقالات قرارداد اجاره

نحوه تنظیم قرارداد اجاره آموزشگاه

یکی از قراردادهایی که بین افراد رواج زیادی دارد قرارداد اجاره آموزشگاه است به این خاطر که افرادی که یک تخصص خاصی دارند سعی می‌کنند