قرارداد ادمین اینستاگرام

قرارداد ادمین اینستاگرام + نکات قرارداد مدیریت اینستاگرام

به جرئت می‌توان گفت که شبکه اجتماعی اینستاگرام در میان اقشار مختلف جامعه، نفوذی بی‌حد و حصر یافته است. اداره صفحات بزرگ و پرطرفدار اینستاگرام بر خلاف تصور کار آسانی نیست و بسیاری از کسب‌وکارها ترجیح می‌دهند تا با تنظیم قرارداد ادمین اینستاگرام، مدیریت صفحه خود را به اشخاص متخصص در زمینه تولید محتوا بسپارند. […]

به جرئت می‌توان گفت که شبکه اجتماعی اینستاگرام در میان اقشار مختلف جامعه، نفوذی بی‌حد و حصر یافته است. اداره صفحات بزرگ و پرطرفدار اینستاگرام بر خلاف تصور کار آسانی نیست و بسیاری از کسب‌وکارها ترجیح می‌دهند تا با تنظیم قرارداد ادمین اینستاگرام، مدیریت صفحه خود را به اشخاص متخصص در زمینه تولید محتوا بسپارند.

در این مطلب از مجله حقوقی وینداد، نکات تنظیم قرارداد ادمین اینستاگرام را بررسی کرده‌ایم و کوشیدیم به مهم‌ترین پرسش‌های این موضوع بپردازیم.

با ما همراه باشید.

قالب مناسب قرار‌داد ادمین اینستاگرام

برای تنظیم قرارداد ا‌دمین اینستاگرام، انتخاب قالب قراردادی درست اهمیت زیادی دارد. هر کسب‌وکاری بایستی با توجه به نیاز خود قالب قراردادی متناسب را انتخاب کند.

از منظری حقوقی، دو قالب قابل قبول برای استخدام ادمین اینستاگرام، قرارداد پیمانکاری و قرارداد کار است که در مواقع مختلف هر یک کاربرد بیشتری دارند.

قرارداد پیمانکاری بیشتر در حالاتی استفاده می‌شود که کارفرما، مدیریت صفحه اینستاگرام را به شکل پروژه‌ای در اختیار ادمین قرار دهد. مثلا اگر کارفرما درخواست کند که ادمین، مقدار بازدید صفحه را تا حد دو برابر افزایش دهد، قرارداد پیمانکاری گزینه مناسبی است.

قرارداد دیگری که امکان استفاده از آن وجود دارد، قرارداد کار است. قراردادهای کار موقت می‌توانند در مواردی که مدیریت صفحه اینستاگرام به شکل پروژه‌ای نیست و مالک کسب‌وکار نیاز به استخدام ادمین برای مدت خاصی دارد (مثلا ۶ ماه)، مورد استفاده قرار بگیرد.

در ادامه با انتخاب قالب قرارداد کار برای قراردا‌د ادمین اینستاگرام، به بندهای مهم این قرارداد اشاره می‌کنیم.

مهم‌ترین نکات قرارداد ادمین اینستاگرام

برای آنکه قرارداد اد‌مین اینستاگرام، قراردادی مستحکم و قابل اتکا باشد، باید موضوعات مختلفی در آن پوشش داده شود. در ادامه بندهای مهم قرارداد مدیریت اینستاگرام را بررسی می‌کنیم.

تشریح اصطلاحات فنی قرارداد را فراموش نکنید!

این بند برای قراردادهایی مرتبط با موضوعات فناوری، اهمیت زیادی دارد. به دلیل وجود اصطلاحات تخصصی در قرارداد ادمین اینستاگرام، دقت داشته باشید که تمام اصطلاحات مرتبط با این موضوع مانند، دایرکت (Direct Message)، کامنت (Comment)، بازدید (View)، استوری (Story)، میزان مشارکت دنبال‌‌کنندگان محتوا (Engagement Rate) و… در این بند تعریف شده و مورد توافق طرفین قرار بگیرد.

موضوع قرارداد ادمین اینستاگرام را شفاف بیان کنید!

موضوع قرارداد مدیریت اینستاگرام باید به شکلی شفاف تصریح شود. به طور مثال، موضوع قرارداد می‌تواند مدیریت صفحه‌ای با موضوع زیورآلات دست‌ساز، با آدرس و نام مشخص، همراه با اشاره به تعداد فعلی دنبال‌کنندگان باشد. اطلاعاتی مانند ارسال پست در زمان‌بندی‌های خاص و تعداد پست با ویژگی‌های مورد نظر کارفرما نیز باید در بند موضوع قرارداد نگاشته شود.

تعهدات طرفین قرارداد را تصریح کنید!

مهم‌ترین اجزای یک قرارداد حقوقی تکالیف و تعهدات طرفین است. در قرارداد ادمین اینستاگرام، مهم‌ترین تعهد کارفرما، پرداخت به موقع حقوق و مزایا و در اختیار گذاشتن اطلاعات لازم برای مدیریت صفحه است.

تعهد اصلی ادمین اینستاگرام نیز، بروزرسانی منظم صفحه و تولید محتوای منحصربه‌فرد و یا انجام امور تبلیغات، مطابق قرارداد ادمین اینستاگرام است. هر یک از طرفین می‌توانند در صورت نقض تعهدات مذکور، از حق فسخ خود استفاده کنند و یا درباره دریافت خسارت قراردادی تصمیم‌گیری کنند.

تکلیف مالکیت محتوای صفحه مشخص کنید!

تعیین تکلیف مالک محتوای صفحه، در قرارداد ادمین اینستاگرام اهمیتی اساسی دارد. هرچند با توافق میان طرفین قرار‌داد ادمین اینستاگرام، می‌توان مالکیت محتوای صفحه را به کارفرما یا ادمین منتسب کرد، اما در غالب اوقات، مالک صفحه (کارفرما)، مالک اطلاعات و محتوای صفحه نیز است.

به این معنا که ادمین با تولید محتوا نمی‌تواند ادعایی درباره محتواهای ساخته شده داشته باشد و آنها را در جای دیگری منتشر کند یا از آن استفاده مجدد کند. چنین موضوعی سبب می‌شود که محتوای تولید شده برای صفحه شما، به شکلی مستقل و یگانه به نظر برسد و امکان مورد سوءاستفاده قرار گرفتن یا لوث شدن محتوای شما از بین برود.

محرمانگی اطلاعات را در قرارداد ادمین اینستاگرام جدی بگیرید!

در قرارداد ادمین اینستاگرام به دلیل آنکه ادمین صفحه، به محتوا و اطلاعات مرتبط با کسب‌وکار دسترسی دارد، درج بند محرمانگی اطلاعات اهمیت خاصی دارد. اطلاعاتی مانند رمز عبور صفحه، محتوای پیام‌ها، اطلاعات مشتریان مانند آدرس پستی و شماره تلفن، آمار فروش محصولات و… از جمله اطلاعاتی هستند که نیاز به حفاظت دارند.

به همین خاطر تنظیم بند محرمانگی و عدم افشای اسرار و یا ضمیمه کردن قرارداد محرمانگی مستقل به قرارداد ا‌دمین اینستاگرام، می‌تواند بسیاری از چالش‌‌های تجاری کارفرما را خنثی کند.

فراموش نکنید که مدت زمان لزوم حفظ اسرار و التزام به محرمانگی اطلاعات را هم در این بند تصریح کنید، مثلا ذکر کنید که مدت زمان حفظ اسرار، سه ماه پس از تاریخ پایان قرارداد است.

مسئولیت‌های قانونی ادمین را تشریح کنید!

علاوه بر تعهدات قراردادی مندرج در بند تعهدات طرفین، برخی تعهدات حقوقی نیز وجود دارد که لازم است در قرارداد ادمین اینستاگرام به آن اشاره شود.

فرض کنید ادمین صفحه شما، با نقض مالکیت فکری صفحات دیگر، اقدام به کپی کردن محتوا کند و یا در تولید محتوا مرتکب جرایم رایانه‌ای شود. در چنین حالتی باید در قرارداد ادمین اینستاگرام، به صراحت ذکر کنید که مسئولیت قانونی ارتکاب جرایم در تولید محتوا کاملا بر عهده ادمین بوده و کارفرما در این زمینه مسئولیتی به دنبال ندارد.

مصادیق فورس ماژور را تعیین کنید!

مدیریت صفحه اینستاگرام، می‌تواند به دلایل مختلفی مشکل و یا ناممکن شود. این دلایل می‌تواند مربوط به نقض تعهدات طرفین قرارداد باشد، مثلا ادمین از رمز عبور صفحه محافظت نکرده باشد و یا ناشی از عواملی باشد که از تسلط و پیش‌بینی طرفین قرارداد خارج است.

مواردی مانند نقص یا قطعی سراسری اینترنت، بروز اشکال در خدمات سرویس‌دهندگان اینترنت، اشکالات فنی اپلیکیشن اینستاگرام و… می‌تواند در زمره مصادیق فورس‌ ماژور باشند و طرفین را از مسئولیت معاف کنند.

برای حل اختلافات قراردادی هم فکری کنید!

بند حل اختلاف، از بندهای مهم در هر قرارداد حقوقی به حساب می‌آید. قرارداد ادمین اینستاگرام نیز به دلیل داشتن ابعاد فنی و حقوقی زیاد، ممکن است متضمن وقوع اختلافات حقوقی باشد.  به همین خاطر تعیین سازوکار حل اختلاف اقدامی پیشگیرانه و درست محسوب می‌شود.

توسل به مذاکره به عنوان روش اولیه و ارجاع اختلاف به داور متخصص در امور حقوق فضای مجازی، راه‌حل‌های مناسب برای حل اختلافات قرارداد ادمین اینستاگرام هستند.

نیاز به تنظیم قرارد‌اد ادمین اینستاگرام دارید؟

در این مطلب کوشش شد تا مهم‌ترین نکات تنظیم قرار‌داد ادمین اینستاگرام تشریح شود. با این حال نباید فراموش کرد که قراردادهایی مانند این قرارداد، دارای ابعاد زیادی هستند که نیاز است در هر مورد به آن رسیدگی شود.

به همین خاطر برای تنظیم قرارداد اد‌مین اینستاگرام، توصیه می‌شود از دانش مشاوران حقوقی استفاده کنید تا قراردادی مطمئن تنظیم کنید.

ما در وینداد با داشتن وکلای دادگستری و کارشناسان حقوقی مطلع از حقوق فضای مجازی و جرایم رایانه‌ای، قادر هستیم تا در راستای تنظیم قرارداد ادمین اینستاگرام و یا سایر خدمات مشاوره‌ای همراه مطمئنی برای شما باشیم.

5/5 - (3 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد کشاورزی
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد کشاورزی + نکات تنظیم قرارداد

قراردادهای پیمانکاری به دلیل داشتن ظرفیت وسیعی برای همکاری و دریافت یا ارائه خدمات در کسب‌وکارها بسیار کاربردی هستند. نمونه قرارداد کشاورزی نیز از جمله

قرارداد تولید قطعه و محصول
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد تولید قطعه و نکات تنظیم آن

با افزایش جمعیت و گسترش نیاز مردم، تمایل سرمایه گذاران نیز برای تولید قطعات و محصولات مختلف افزایش یافت. قرارداد پیمانکاری تولید قطعه، یکی از