مشاور مالی و مالیاتی و تفاوت آن با حسابدار شرکت

وظایف مشاور مالی و مالیاتی چیست؟ و چه تفاوتی با حسابدار یک شرکت دارد؟

برای خواندن سریع هر بخش، روی عنوان آن کلیک کنید 1) مشاور مالی و مالیاتی کیست و چه می‌کند؟ 2) یک مشاور مالی چه کارهایی انجام می‌­دهد؟ 3) یک مشاور مالی و مالیاتی باید چه توانایی‌­هایی و مهارت­‌هایی داشته باشد؟ 4) تفاوت مشاور مالی یا مدیریت مالی با حسابدار یک شرکت چیست؟ 5) برای انتخاب […]

مشاور مالی و مالیاتی کیست و چه می‌کند؟

 در پاسخ به این سوال که یک مشاور مالی و مالیاتی کیست و چه فعالیتی­ انجام می‌­دهد، باید گفت که این شخص، نقش بسیار مهمی در هر شرکتی ایفا می­کند. در واقع نقش مشاور مالی، اداره کردن منابع مالی و مصارف یک شرکت است. مدیر یا مشاوری مالی، سعی می‌­کند با رصد مصارف مالی و هزینه‌­ها و تعریف میزان هزینه­‌های مختلف در یک شرکت، میزان سود آن ­را به حداکثر رسانده و هزینه­‌ها را به پایین­­ترین سطح ممکن کاهش دهد. از منظر حقوقی نیز، یک مشاور مالی باید به روشی عمل کند که سود شرکت، در مدت کوتاهی به حداکثر رسیده و ثروت سهامداران نیز در دراز مدت، به بیشینه حالت خود، ارتقاء یابد. البته از نظر حقوقی، انتخاب این شخص بسیار اهمیت دارد و انتخاب او، به سادگی استخدام یک حسابدار نیست.

یک مشاور مالی چه کارهایی انجام می‌­دهد؟

  • یک مشاور مالی با تجربه و موفق، به مدیران ارشد شرکت در زمینه افزایش سود مشاوره می­‌دهد.
  • صیانت از مسیر مالی درست شرکت از جمله کارهایی است که یک مشاور مالی با تجربه انجام می­‌دهد.
  • یک مشاور مالی از منظر حقوقی به تهیه صورت­‌ها و گزارشات مالی می­‌پردازد. این صورت­‌های مالی برای تسلیم به مراکز قانونی و مدیران ارشد شرکت تهیه می‌­شوند.
  • مشاور مالی مسئول نظارت بر مسائل مالی شرکت است. به این خاطر که، از قانونی بودن آن‌ها کسب اطمینان نماید. از منظر حقوق، ارزش این مسئولیت قابل چشم­پوشی نیست.
  • مسئولیت نظارت بر کارکنانی که وظیفه دارند گزارشات مالی را عرضه دهند نیز، بر عهده مشاور مالی شرکت است.
  • مشاور مالی به مدیران عالی شرکت کمک می‌­کند تا تصمیمات درست اتخاذ کنند.

یک مشاور مالی و مالیاتی باید چه توانایی‌­هایی و مهارت­‌هایی داشته باشد؟

  • یک مشاور مالی و مالیاتی با تجربه باید اطلاعات حقوقی کافی داشته باشد تا بتواند مطالبات شرکت را به سرانجام برساند.
  • روابط عمومی بالا می­‌تواند یکی دیگر از توانا­یی­‌های یک مشاور مالی موفق است. این روابط عمومی برای شروع مذاکره با مشتریان جدید بسیار مورد نیاز است.
  • وقتی شخصی به عنوان مشاور مالی، وارد یک واحد تجاری می­‌شود، باید بتواند به صاحبان آن واحد، نحوه شروع کردن یک فعالیت مالی را نشان دهد. یعنی به آن­ها راه­کارهای بدهد که در کار تجاری خود دچار ضرر و زیان نشوند. جلوگیری از زیان از منظر حقوقی بسیار اهمیت دارد.
  • یک مشاور مالی، نحوه انجام یک بازاریابی را متناسب با نیاز شرکت، به مدیرعامل آن ارائه می­‌کند. گاهی مدیران شرکت، به نوعی بازاریابی و تبلیغات، روی می­‌آورند که متناسب با روال شرکت نیست. به همین خاطر هدایت مسیر این بازاریابی از جمله توانایی­‌هایی یک مشاور مالی مناسب است. این موضوع را می‌توان در حیطه حقوقی نیز پیگیری کرد.

تفاوت مشاور مالی یا مدیریت مالی با حسابدار یک شرکت چیست؟

از دید حقوقی، یک حسابدار تنها نگهبان صور­ت­های مالی بوده و فعالیت­‌های روتینی انجام می‌­دهد. او میزان درآمدها، هزینه‌­ها و مصارف یک شرکت را ثبت کرده و به مسائلی از جمله مالیات و حقوق کارکنان می­‌پردازد؛ اما مسئول اصلاح هزینه­‌ها و انحراف روند مصرف درآمدها نیست. اما یک مشاور مالی کاری فراتر از این­ها انجام می­‌دهد. گرچه این فعالیت‌­های مالی را یک حسابدار نیز انجام می­‌دهد، اما مشاور مالی مسئولیت دارد سلامت مالی شرکت را نیز تضمین کند. او باید در زمان مناسب تصمیمات درست بگیرد و به مدیریت شرکت عرضه دهد. به همین خاطر از نظر حقوقی، یک مشاورمالی وظایف سنگین­تری نسبت به یک حسابدار صرف دارد.

نمونه قرارداد حسابرسی و مالی

برای انتخاب یک مشاورمالی متخصص و با تجربه، چه باید کرد؟

زمانی­ که مدیرعامل، جهت اصلاح مسیر مالی شرکت خود، تصمیم به انتخاب یک مشاور مالی می­‌گیرد، بهتر است با افرادی که تجربه داشتن یک مشاور مالی یا یک برنامه مالی را داشت‌ه­اند، مشورت کند. کسانی مثل تاجران یا مدیران شرکت­‌های موفق، می­‌توانند به مدیرعامل کمک کنند، تا افرادی را انتخاب کند تا شرکت را به اهداف تعیین شده برساند. گاهی مدیرعامل دقیقاً نمی­داند که یک مشاور مالی را برای چه کاری می­‌خواهد استخدام کند. این مشورت از نظر حقوقی نیز می‌­تواند برای صاحب شرکت مفید باشد.

میزان دستمزد و حق الزحمه مشاور مالی به چه مسائلی مربوط می­‌شود؟

یکی از مسائلی که هنگام انتخاب یک مشاور مالی و مالیاتی اهمیت دارد، میزان دستمزد اوست. مدیران مالی کارکشته، دستمزدی بالاتر از مدیران عادی دریافت می‌­کنند. این موضوع را می­‌توان این­­گونه تفسیر کرد که، زمانی که یک مشاور مالی، شما را در انجام مدیریت درست شرکت از لحاظ مالی و همین­طور انجام سرمایه­‌گذاری­‌های سودزا و پرهیز از سرمایه گذاری­‌های زیان­بار مشاوره می­‌دهند، معقول به نظر می­‌رسد که، برای انجام چنین فعالیت­‌هایی، دستمزد بالاتری هم مطالبه کنند. جالب توجه است که بدانید، اکثر مشاوران مالی شرکت­‌ها، به صورت درصدی فعالیت می­‌کنند. به این معنی که آن‌ها بخشی از حقوق خود را به‌صورت ثابت و بخش دیگری را نیز به صورت پورسانتی محاسبه می­‌کنند. توجه داشته باشید یک مشاور مالی با تجربه، درصد حقوق خود را متناسب با کمی بیش از میزان دارایی‌­های شرکت محاسبه می­‌کند. به همین خاطر مواظب باشید که، حقوقی بیش از درآمد شرکت به او پرداخت نکنید.

تفاوت نقش مشاور مالی و مالیاتی در حیطه‌های مختلف

توجه به این موضوع مفید خواهد بود که مشاوران مالی شرکت­‌ها، به صورت گروهی فعالیت دارند. کاری که از نظر حقوقی نیز مفید است. به همین خاطر این مشاوران، پیشنهاداتی، متناسب با حیطه کاری هر شرکت به آن عرضه می­‌دارند. به عنوان مثال مشاور مالی یک شرکت صنعتی، مشاوره­‌هایی در زمینه محاسبه مبلغ تمام شده یک کالا یا محصول ارائه می‌­دهد. از طرفی، یک مشاور مالی که در حیطه دولتی فعالیت می­‌کند، مشاوره­‌هایی در زمینه تخصیص بودجه و ثبت و کنترل آن به مدیران آن ارائه می­‌کند. آگاهی این مدیران به مسائل حقوقی نیز، می­ت‌واند برای شرکت­هایی مختلف بسیار مفید فایده باشد.

در پایان توصیه می‌گردد جهت انجام و رسیدگی به فعالیت های حقوقی مالی و مالیاتی شرکت خود حتما با یک وکیل با تجربه در این زمینه مشورت کنید، جهت دریافت خدمات زیر می‌توانید روی وینداد حساب باز کنید:

  • ارائه خدمات مشاوره حقوقی در موضوعات مالیاتی و انجام امور مالیاتی شرکت ها و اشخاص حقیقی و حقوقی
  • ارائه خدمات مشاوره حقوقی جهت دریافت کد اقتصادی
  • طرح شکایت در دیوان عدالت اداری
5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

3 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
چگونه
چگونه
4 سال پیش

عالی بود مقالتون

محمد
محمد
4 سال پیش

واقعا جایگاه مشاور مالی در کسب و کارها طلایی است

بخشودگی جرایم مالیاتی
بخشودگی جرایم مالیاتی
5 سال پیش

ممنون ؛ امیدوارم مشاوره مالیاتی جایگاه مهم خودش را در کسب وکارها پیدا کنه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان با شما تماس می‌گیرند و به سوالات شما در خصوص قرارداد کار، بیمه و مالیات پاسخ می‌دهند.

خدمات پیشنهادی مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان با شما تماس می‌گیرند و به سوالات شما در خصوص قرارداد کار، بیمه و مالیات پاسخ می‌دهند.

مقالات مرتبط

فرانشیز بیمه تکمیلی چیست؟
مقالات بیمه و مالیات کسب‌وکار

فرانشیز بیمه تکمیلی چیست؟

حتماً تا حالا متوجه این مسئله شده‌اید که وقتی افراد برای پوشش دادن هزینه‌های درمانی خود از بیمه استفاده می‌کنند، هنگام بروز خسارت نمی‌توانند همه