پیش-نویس-نمونه-قرارداد

پیش‌نویس نمونه قرارداد ؛ راهکار جلوگیری از اختلافات احتمالی قرارداد

قرارداد، سندی رسمی در باب توافق و ارتباطی است که طرفین آن ایجاد کرده‌اند. این سند تنها مدرک رسمی ارتباط طرفین است که جزئیات و نکات توافق طرفین در آن ذکر شده است پس اهمیت زیادی برای آن‌ها دارد. پیش از امضای قرارداد بهتر است طرفین از مطالب قرارداد مطمئن شوند و سپس آن را […]

قرارداد، سندی رسمی در باب توافق و ارتباطی است که طرفین آن ایجاد کرده‌اند. این سند تنها مدرک رسمی ارتباط طرفین است که جزئیات و نکات توافق طرفین در آن ذکر شده است پس اهمیت زیادی برای آن‌ها دارد. پیش از امضای قرارداد بهتر است طرفین از مطالب قرارداد مطمئن شوند و سپس آن را امضا کنند، بهترین راه برای کسب اطمینان از توافقات و بندهای قرارداد تنظیم پیش‌نویس قرارداد است تا طرفین از کلیت قرارداد و توافقات مطلع باشند. پیش‌نویس نمونه قرارداد فرصت کافی برای مطالعه و یا اصلاح آن را به طرفین قرارداد می‌دهد و از ایجاد سو تفاهمات و اختلافات هنگام تنظیم قرارداد اصلی تا حد امکان جلوگیری می‌کند.

در ادامه با پیش‌نویس قرارداد، ضرورت تنظیم آن و برخی الزامات پیش از تنظیم قرارداد آشنا خواهید شد.

پیش‌نویس نمونه قرارداد چیست؟ آیا تنظیم پیش‌نویس قرارداد ضروری ست؟

پیش‌نویس نمونه قرارداد ، توافقات کتبی طرفین است که هنوز نهایی نشده‌اند و کلیت ارتباط طرفین را مشخص می‌کند برای مثال هنگام خریدن یک ملک اولین توافق نامه‌ای که ایجاد می‌شود پیش‌نویس قرارداد است در این سند کوتاه موافقت خریدار با قیمت ملک و خریدن آن ذکر می‌شود و این که فروشنده چه قیمتی را برای ملک در نظر گرفته و تحت چه شرایطی آن را به فروش خواهد رساند مشخص می‌شود. این پیش‌نویس قرارداد به طرفین کمک می‌کند که با ذهنیت طرف مقابل آشنا شوند و با خیال راحت به بررسی و تأمل در معامله‌ای که در شرف انجام است بپردازد.

پیش‌نویس نمونه قرارداد ممکن است در موارد خرید و فروش، تجارت، توافقات استارتاپ‌ها و کسب و کارهای کوچک و غیره به کار رود و بهتر است توسط یک وکیل یا فردی که به قرارداد نویسی آشنا باشد تنظیم شود زیرا هر چند پیش‌نویس قرارداد یک سند رسمی نیست و نهایی نشده اما در صورت ایجاد اختلاف و رسیدگی دادگاه به دعوا می‌تواند جزو مدارک کمک کننده‌ای باشد که قاضی آن را در روند رسیدگی به دعوا مؤثر ببیند. همچنین این پیش‌نویس قرار است نهایتاً تبدیل به قرارداد اصلی شود و طرفین بر اساس آن حاضر به انجام توافق شوند بنابراین اگر در نوشتن و تنظیم آن دقت لازم به خرج داده نشود ممکن است باعث شود که طرفین دچار سوتفاهم شوند.

در پیش‌نویس قرارداد درخواست‌ها و شرایط طرفین به طور جداگانه ذکر می‌شود و طرفین پس از بررسی آن اقدام به انجام مذاکره و تنظیم قرارداد اصلی می‌کنند. پیش‌نویس قرارداد مانند قرارداد اصلی شامل بندهای مختلف است اما قطعاً از قرارداد اصلی کوتاه‌تر و کلی‌تر است.

بیشترین کاربرد پیش‌نویس نمونه قرارداد در معاملات املاک است، در این نوع معاملات در پیش‌نویس قرارداد، اصلی‌ترین جزئیات ملک مانند قیمت ملک، مکان، متراژ، وضعیت صورت مجلس تفکیکی و پروانه ساخت ملک، شرایط خاص ملک و مشخصات کلی آن ذکر می‌شود و خریدار با مطالعه آن‌ها و مذاکره با فروشنده به امضای قرارداد اصلی رهنمون می‌شود. معمولاً مشاوران املاک طرفین را به تنظیم پیش‌نویس قرارداد پیش از امضای قرارداد اصلی تشویق می‌کنند تا آن‌ها را از هرگونه اختلاف و سوتفاهم دور کنند.

پیش-نویس-نمونه-قرارداد

به چه نکاتی پیش از تنظیم قرارداد باید توجه کرد؟

فرقی ندارد موضوع قرارداد چه باشد، خرید ملک، درخواست وام، توافق شغلی یا هر قرارداد حقوقی دیگر، برای تنظیم آن باید به نکات قانونی و جزئیات توجه کرد. موارد زیادی وجود دارد که طرفین به دلیل ذکر نکردن یک نکتهٔ کوچک دردسرهای زیادی را متحمل شدند به همین دلیل بهتر است پیش از این که سراغ امضای قرارداد یا حتی پیش‌نویس نمونه قرارداد بروید نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

  • به جزئیات توجه کنید: ممکن است معنی بعضی عبارات را در قرارداد متوجه نشوید یا موردی در ذهنتان است که حس می‌کنید آوردن آن در قرارداد ضروری نیست یا در برداشت منظور قرارداد دچار ابهام شدید. در همهٔ این موارد باید به اطمینان برسید و برای رسیدن به اطمینان می‌توانید، از طرف مقابل سؤال کنید یا از یک مشاور حقوقی کمک بگیرید در هر صورت نباید در ذهنتان هیچ سوالی در مورد قرارداد باقی بماند.
  • اگر شک دارید، امضای قرارداد را به تأخیر بیاندازید: امضای قراردادی که در آن شک دارید در آینده ممکن است شما را به دردسر بیاندازد، مسائل حقوقی به دلیل تفاسیر مختلفی که دارند باید به شفافیت صد درصد برسند پس با طرف مقابلتان مذاکره کنید تا جای هیچ شک و شبهه‌ای نباشد.
  • حقوق خود را نادیده نگیرید: به حقوقی که باید به شما تعلق بگیرد توجه کنید، باید بدانید که در صورتی که طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکرد چه اقدامات باید انجام دهید البته شما باید از اقداماتی که ممکن است بر علیه شما نیز صورت گیرد با خبر باشید.
  • از یک وکیل کمک بگیرید: اکثر اقدامات حقوقی نکات ظریفی دارند که ممکن است شما به آن‌ها مسلط نباشید و از آن جایی که امضای قرارداد نکات ریز زیادی دارد بهتر است از یک وکیل در پروسهٔ انجام معامله و تنظیم قرارداد کمک بگیرید.

پس از اطمینان از پیش‌نویس نمونه قرارداد و انجام مذاکرات می‌توانید قرارداد اصلی را با کمک یک متخصص و یا قرد آشنا به مسائل حقوقی و قراردادی تنظیم کرده و امضا کنید. تنظیم پیش‌‌نویس قرارداد کمک می‌کند که روند نوشتن قرارداد اصلی سریع‌تر و آسان‌تر پیش رود و طرفین اطمینان خاطر بیشتری داشته باشند.

برای تنظیم پیش‌نویس نمونه قرارداد نیاز به کمک دارید؟

پیش‌نویس نمونه قرارداد شاید کار ساده‌ای به نظر برسید اما اگر بخواهید پیش‌نویسی استاندارد و جامع داشته باشید باید بدانید تنظیم آن از عهدهٔ هر کسی بر نمی‌آید؛ وینداد با تنظیم قراردادهای مختلف توسط کارشناسان حقوقی و وکلای مجرب، تجربه زیادی در حوزهٔ قرارداد نویسی دارد. در صورتی که در شرف انجام یک معامله هستید و می‌خواهید پیش‌نویس قرارداد استانداردی تهیه کنید، وینداد در کنار شماست، با ما تماس بگیرید، کارشناسان ما شما را راهنمایی خواهند کرد.

سوالات متداول

۱- در پیش نویس قرارداد چه چیزهایی می‌توانیم بیاوریم؟

در پیش‌نویس قرارداد درخواست‌ها و شرایط طرفین به طور جداگانه ذکر می‌شود و طرفین پس از بررسی آن اقدام به انجام مذاکره و تنظیم قرارداد اصلی می‌کنند.

۲- آیا می‌توانم پیش نویس قرارداد را خودم بنویسم؟

بله اما بهتر است پیش نویس قرارداد توسط یک وکیل یا فردی که به قراردادنویسی آشنا باشد تنظیم شود زیرا هر چند پیش‌نویس قرارداد یک سند رسمی نیست و نهایی نشده اما در صورت ایجاد اختلاف و رسیدگی دادگاه به دعوا می‌تواند جزو مدارک کمک کننده‌ای باشد که قاضی آن را در روند رسیدگی به دعوا مؤثر ببیند.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

2 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
ارین
ارین
2 سال پیش

سلام وقت بخیر
ما یه شرکت گلخانه ساز هستیم که در شهرهای مختلف کشور فعالیت داریم. متناسب با فعالیتمون،افرادی رو به عنوان نماینده شرکت در شهرهای مختلف انتخاب میکنیم (از جمله فعالیتهای این افراد جذب مشتری و یا پیگیری پروژه هایی هست که شرکت در استان اونها اجرا میکنه )

ضرورت داره یه قرار داد با اشخاصی که به عنوان نماینده شرکت فعالیت میکنن داشته باشیم

ممنون میشم در تهیه متن قرارداد کمک کنین

کارشاس حقوقی وینداد
کارشاس حقوقی وینداد
در پاسخ به  ارین
2 سال پیش

با سلام
شما می توانید از طریق مراجعه به سایت وینداد درخواست تنظیم یا بررسی قرارداد مورد نظر خود را ثبت کنید.
https://vindad.com/demand/add/

با احترام
تیم حقوقی وینداد

آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

خدمات پیشنهادی مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط