کاربرد هوش مصنوعی در تنظیم قرارداد

کاربرد هوش مصنوعی در تنظیم قرارداد چیست؟

با وقوع انقلاب هوش مصنوعی در فناوری، زندگی انسان در بسیاری از زمینه‌ها دگرگون شده است. یکی از شاخه‌های مهم که تحولات جدیدی را تجربه می‌کند، حوزه خدمات حقوقی است. کاربرد هوش مصنوعی در تنظیم قرارداد، دعاوی حقوقی، قانون‌گذاری و… همواره موضوع بحث‌های فراوانی بوده است که مخالفان و موافقان زیادی را به همراه داشته […]

با وقوع انقلاب هوش مصنوعی در فناوری، زندگی انسان در بسیاری از زمینه‌ها دگرگون شده است. یکی از شاخه‌های مهم که تحولات جدیدی را تجربه می‌کند، حوزه خدمات حقوقی است. کاربرد هوش مصنوعی در تنظیم قرارداد، دعاوی حقوقی، قانون‌گذاری و… همواره موضوع بحث‌های فراوانی بوده است که مخالفان و موافقان زیادی را به همراه داشته است.

در این مطلب از مجله حقوقی وینداد به سراغ موضوع مهم کاربرد هوش مصنوعی در تنظیم قرارداد رفته‌ایم و مهم‌ترین اطلاعات این حوزه را به اشتراک.

با ما همراه باشید.

هوش مصنوعی چیست؟

تعریف هوش مصنوعی، مانند هر فناوری انقلابی نوینی، با دشواری‌های و پیچیدگی‌های زیادی روبرو است. اگر چه تعاریف متعددی از هوش مصنوعی وجود دارد که هر یک به ابعادی از این فناوری اشاره دارد، اما تعریف جامع و کاملی که مورد قبول تمام اصحاب این حوزه باشد، تا کنون ارائه نشده است.

با این حال، می‌توان هوش مصنوعی را به شکل زیر تعریف کرد:

منظور از هوش مصنوعی سامانه‌هایی است است که می‌توانند رفتارهایی مشابه رفتار انسانی از خود نشان بدهند. عمده این واکنش‌ها، در درک شرایط پیچیده، استفاده از شیوه‌های استدلالی، یادگیری، ارائه نتیجه و توصیه و… خلاصه می‌شود.

از هوش مصنوعی در زمینه‌های مختلف علوم مانند حقوق، ریاضیات، روان‌شناسی، پزشکی و درمان، عصب‌شناسی، زیست‌شناسی، علوم اجتماعی و… استفاده می‌شود.

نفوذ هوش مصنوعی در حوزه خدمات حقوقی نیز امری است که دیگر نمی‌توان به سادگی از کنار آن عبور کرد. به همین خاطر در ادامه به کاربرد هوش مصنوعی در تنظیم قرارداد می‌پردازیم.

هوش مصنوعی در تنظیم قرارداد چه کاربردی دارد؟

روابط اشخاص حقیقی و حقوقی در فضای هر جامعه‌ای، تا حد بسیار زیادی متاثر از قراردادهای حقوقی است.

با این حال نباید از این نکته غافل شد که فرآیند تنظیم قرارداد، فرآیندی زمان‌بر و توام با پیچیدگی‌های حقوقی فراوان است که بسیاری از اشخاص و کسب‌وکارها را نسبت به این موضوع، محتاط می‌کند.

به همین خاطر کاربرد هوش مصنوعی در تنظیم قرارداد از موضوعات جدیدی است که فناوری تلاش کرده است تا خدمات حقوقی را تا حد ممکن تسهیل کند.

در حال حاضر بوسیله چند استارتاپ حقوقی در جهان، مانند LawGeex، امکان تنظیم قرارداد با استفاده از هوش مصنوعی فراهم شده است.

به این معنا که متقاضی تنظیم و بررسی قرارداد حقوقی، قرارداد پیشنهادی خود را به سامانه هوش مصنوعی وارد می‌کند. سامانه مذکور با استفاده از یادگیری ماشین و سایر امکانات هوش مصنوعی، متن قرارداد حقوقی را تحلیل می‌کند و با استفاده از داده‌های نرم‌افزاری مرتبط با اصطلاحات و مفاهیم حقوقی، گزارش خاصی را برای مخاطب تهیه می‌کند.

کاربر‌د هوش مصنوعی در تنظیم قرارداد، با بررسی متن قرارداد و نتیجه به دست آمده مشخص می‌شود. هوش مصنوعی می‌تواند نکات حقوقی متعددی را در قرارداد شناسایی کند و اشاره به آنها از مخاطب خود بخواهد کلمات یا اصطلاحات جدیدی به آن بیفزاید یا از آن کم کند.

در واقع تحلیل و ویرایش قرارداد به وسیله هوش مصنوعی با استفاده از داده‌های حقوقی کلان، امکانی است که فناوری هوش مصنوعی در زمینه تنظیم قراردادهای حقوقی ارائه می‌کند.

همچنین هوش مصنوعی می‌تواند با داشتن بانک اطلاعاتی گسترده، نمونه قراردادهای موفق یا کم‌اشکال حوزه قرارداد مورد نظر مخاطب خود را مبنای تحلیل قرار دهد.

تفاوت هوش مصنوعی با مشاور حقوقی چیست؟

ممکن است با دانستن اطلاعات این مطلب، دسته‌ای از مخاطبان تصور کنند هوش مصنوعی می‌تواند جایگزین مشاور حقوقی قراردادها باشد و یا برخی دیگر اعتقاد داشته باشند که کاربرد هوش مصنوعی در تنظیم قرارداد چندان موثر و کارآمد نیست.

در پاسخ باید گفت در حال حاضر، استارتاپ‌های هوش مصنوعی حوزه تنظیم قرارداد، با آنکه خدمات بروز و کاربردی زیادی را ارائه می‌کنند، اما به هیچ وجه قصد نفی جایگاه مشاوران و وکلای حوزه تنظیم قرارداد را ندارند.

در واقع می‌توان گفت که کار‌برد هوش مصنوعی در تنظیم قرارداد، بیشتر به عنوان دستیار حقوقی است. یعنی هوش مصنوعی با تحلیل قرارداد حقوقی توصیه‌های جهت بهبود قرارداد ارائه می‌دهد که در نهایت مشاور حقوقی قرارداد بایستی با صلاحدید خود توصیه‌های مذکور را اعمال یا رد کند.

به بیان دیگر تا کنون با گستره‌ای که از پیشرفت فعلی فناوری هوش مصنوعی سراغ داریم، نمی‌توان ادعا کرد که کاربرد هوش مصنوعی در تنظیم قرارداد به حدی است که نقش وکیل و مشاور حقوقی و متخصص امور قراردادها را کم‌اهمیت یا بی‌اهمیت سازد.

اگرچه باید توجه داشت که فناوری هوش مصنوعی در حوزه خدمات حقوقی در حال حاضر در ابتدای راه خود است و هیچ بعید نیست که این مسیر پیشرفت روزی به وضعیتی منجر شود که به نوعی انقلاب تحلیل و تنظیم قراردادهای حقوقی را رقم بزند.

درباره کاربرد هوش مصنوعی در تنظیم قرارداد سوالی دارید؟

در این مطلب کوشش شد تا آخرین اخبار و اطلاعات از پیشرفت فناوری هوش مصنوعی در حوزه خدمات حقوقی اطلاع‌رسانی شود.

همانطور که ذکر شد، اگرچه کاربرد هوش مصنوعی در تنظیم قرارداد پراهمیت است اما نمی‌توان نقش مشاوران حقوقی و متخصصان تنظیم قرارداد را در این میان انکار کرد چرا که همچنان توجه به ظرایف حقوقی در تدوین قراردادها موضوعی مهم است که انسان‌ها در آن کارکرد بهتری به نسبت هوش مصنوعی دارند.

در نهایت اگر در خصوص این مطلب سوالی دارید و یا نیازمند دریافت خدمات تنظیم و بررسی قرارداد یا دریافت مشاوره حقوقی هستید، می‌توانید به تیم حقوقی وینداد، متشکل از کارشناسان حقوق قراردادها و وکلای دادگستری مجرب اعتماد کامل داشته باشید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
کریم مظلومی
کریم مظلومی
10 ماه پیش

بسیار عالی

آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط