مزایا و معایب شرکت سهامی خاص ، چرا این شرکت را برای کسب و کار انتخاب کنم؟

مزایا و معایب شرکت سهامی خاص ، چرا این شرکت را برای کسب و کار انتخاب کنم؟

اگر شما هم قصد راه اندازی یک شرکت را داشته باشید هر نوع شرکتی را که در نظر داشته باشد، حتما به مزایا و معایب ثبت شرکت فکر کرده‌اید. شرکت سهامی خاص از شرکتهایی است که نسبت به دیگر انواع شرکت از تشریفات ثبتی و تشکیل آسان‌تری برخوردار است. به این دلیل استقبال از تاسیس […]

اگر شما هم قصد راه اندازی یک شرکت را داشته باشید هر نوع شرکتی را که در نظر داشته باشد، حتما به مزایا و معایب ثبت شرکت فکر کرده‌اید. شرکت سهامی خاص از شرکتهایی است که نسبت به دیگر انواع شرکت از تشریفات ثبتی و تشکیل آسان‌تری برخوردار است. به این دلیل استقبال از تاسیس شرکت سهامی خاص در ایران بیشتر است. از مزایا و معایب شرکت سهامی خاص می‌توان به موارد زیادی اشاره کرد که ابتدا به معایب و سپس به مزایای آن می‌پردازیم.

معایب شرکت سهامی خاص در ایران

شرکت‌های سهامی خاص نسبت به شرکت‌های دیگر به سادگی تشکیل می‌شوند اما برای فعالیت آن‌ها قوانین بسیاری وجود دارد. این قوانین شامل نحوه تقسیم سود و زیان، نحوه نگهداری دفاتر مالی، نحوه تشکیل مجمع عمومی و نحوه گزارش سود و زیان می‌شود. همه این موارد اداره‌ی شرکت سهامی خاص پیچیده می‌کند.

وجود مالیات بردرآمد در شرکت های سهامی خاص به علت اعمال کنترل‌های قانونی و بر اساس قواعد و قوانین مالیات‌های مستقیم از دیگر معایب شرکت سهامی خاص است که ابتدا ۱۰% از درآمد مشمول مالیات به عنوان مالیات شرکت محاسبه و به ترتیب مقرر در قانون مربوطه به عنوان مالیات پرداختی در نظر می‌شود.

سهام شرکت‌های سهامی خاص جزو دسته‌ای هستند که قابل عرضه در بورس نیستند.

هنگام تاسیس حتما نیاز به دو بازرس شرکت سهامی خاص دارید که یک بازرس اصلی و دیگری علی البدل است و اگر بخواهید تغییراتی در سهم کسی ایجاد کنید یا تغییر و تصمیمی را در شرکت اتخاذ کنید، باید صورتجلساتی را تنظیم و ثبت کنید.

مزایای ثبت شرکت سهامی خاص در ایران

  • حداقل سرمایه برای تشکیل شرکت سهامی خاص یک میلیون ریال و انتخاب حداقل ۳ نفر به عنوان مدیران شرکت سهامی خاص است.
  • در شرکت سهامی خاص مبلغ اسمی سهام محدود نیست و سهامداران می‌توانند به راحتی سهام خود را انتقال دهند.
  • سهام شرکت، ممکن است بی‌نام باشد که در این صورت انتقال آن بسیار ساده‌تر است. اما این نکته را به یاد داشته باشید که فرایند انتقال باید با رضایت سایر سهامداران شرکت سهامی خاص انجام شود.
  • مسئولیت هر یک از شرکا در شرکت سهامی خاص، به میزان مبلغ اسمی سهامی است که در شرکت دارند.

تا اینجا با مزایا و معایب شرکت سهامی خاص آشنا شدیم و در ادامه به تفاوت شرکت سهامی خاص با مزایا و معایب شرکت مسئولیت محدود می‌پردازیم تا مقایسه و تصمیم‌گیری برای شما آسان‌تر باشد.

تفاوت شرکت مسئولیت محدود با شرکت سهامی خاص

  • در شرکت مسئولیت محدود برای تشکیل شرکت، شما نیاز به حداقل ۲ نفر به عنوان شریک دارید در حالیکه در شرکت سهامی خاص حداقل ۳ نفر سهامدار نیاز است.
  • سرمایه اولیه در شرکت مسئولیت محدود، در اساسنامه شرکت ذکر می‌شود و نیاز به افتتاح حساب و واریز وجه نیست.
  • در شرکت سهامی خاص، سهامداران وظیفه دارند که حداقل ۳۵% از سرمایه اولیه را به حسابی به نام شرکت انتقال دهند و گواهی مربوط به آن را زمان تشکیل شرکت ارائه کنند و ۶۵% باقیمانده سرمایه در تعهد سهامداران باقی بماند.
  • انتخاب بازرس اصلی و علی البدل در شرکت سهامی خاص اجباری ولی در شرکت با مسئولیت محدود اختیاری است.
  • اعضای هیات مدیره در شرکت مسئولیت محدود مجبور به انتخاب روزنامه کثیرالانتشار نیستند؛ اما انتخاب روزنامه کثیرالانتشار جهت درج آگهی دعوت شرکت در سهامی خاص الزامی است.
  • در شرکت سهامی خاص، مدیران باید حتماَ از میان سهامداران شرکت انتخاب شوند و یا بعد از انتخاب تعداد و سهام وثیقه ای که در اساسنامه تعیین شده را تهیه و به صندوق شرکت واریز کنند. اما مدیران شرکت مسئولیت محدود را می توان از بین شرکاء یا خارج از آن ها انتخاب کرد.
  • برای تشکیل مجامع عمومی شرکت های سهامی خاص شرایط آسان تری در نظر گرفته شده در صورتی که تشکیل مجامع عمومی در شرکت با مسئولیت محدود شرایط دشوارتری دارد.
  • حق رای در شرکت سهامی خاص به تعداد سهام و در شرکت با مسئولیت محدود به نسبت سرمایه است.
  • در شرکت های سهامی خاص مدیران حداکثر به مدت دو سال انتخاب می‌شوند اما مدت مدیریت مدیران در شرکت با مسئولیت محدود محدودیتی ندارد و اعضای شرکت می توانند مدت محدود یا نامحدود برای مدیران در نظر بگیرند.
  • واگذاری سهام در شرکت مسئولیت محدود با توافق سه چهارم شرکا و پس از ثبت در دفتر خانه اسناد رسمی انجام می شود اما در شرکت های سهامی خاص به شکل نقل و انتقال عادی سهام انجام می‌شود.
  • سرمایه در شرکت مسئولیت محدود به سهام یا قطعات سهام نیست و شرکا فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات هستند.

به‌طور کلی شرکت مسئولیت محدود برای کلیه امور بازرگانی، مهندسی، صنعتی، فناوری اطلاعات و دیگر اصناف مناسب است و شرکت سهامی خاص محدودیتی برای فعالیت ندارند و قانونگذار شرکت سهامی را هر چند فعالیت آن تجاری نباشد شرکت بازرگانی و تجاری محسوب می‌کند.
درنتیجه اگر قصد دارید شرکتی بدون محدودیت در موضوع و عنوان آن داشته باشید و قصد فعالیت در امور بازرگانی و… ندارید شرکت سهامی خاص می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. دانستن مزایا و معایب شرکت سهامی خاص نیز پیش از اقدام به تاسیس ضروری است.

شرایط تاسیس شرکت سهامی خاص

تشکیل شرکت سهامی خاص تشریفات ساده‌ای را در ماده ۲۰ لایحه قانونی ۱۳۴۷ مقرر کرده است. در ماده مزبور، اقدامات زیر برای تشکیل شرکت کافی است:

هنگام مرور مزایا و معایب شرکت سهامی خاص سادگی تاسیس آن را می‌توان یکی از موارد مهم در رواج ثبت شرکت سهامی خاص است.

مدارک لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص در سال 1401

با آگاهی از مزایا و معایب شرکت سهامی خاص مدارک لازم برای تاسیس شرکت را تهیه کنید.

  • شناسنامه و کارت ملی کلیه افراد که منظور از کلیه افراد اعضای هیئت مدیره، موسسین، سهامداران و بازرسین است.
  • تا سال ۹۸ کلیه اعضا و بازرسین باید گواهی عدم سوء پیشینه ارائه می‌دادند اما از سال ۹۹ دیگر نیاز به ارائه گواهی عدم سوپیشنه نیست و استعلام سوپیشینه به صورت آنلاین است.
  • در سال ۱۴۰۱ داشتن کد ثنا برای ثبت شرکت سهامی خاص و تمامی اعضا الزامی است.
  • مفاد قرارداد که شامل آدرس شرکت و سکونت و کد پستی، سرمایه شرکت، لیست اعضا و سهامداران، درصد سهام و سهم الشرکه و سمت ها، موضوع فعالیت است باید تکمیل شود در ضمن ارائه حداقل ۵ مورد اسم ۳ سیلاب خاص نیز ضروری است.
  • ارائه فیش واریزی ۳۵ درصد از سرمایه اولیه شرکت در حسابی به نام شرکت در شرف تاسیس و ارائه آن فیش به اداره ثبت.
  • اقرارنامه هیئت مدیره شرکت سهامی خاص مبنی بر عدم ممنوعیت آنها جهت فعالیت تجاری.
  • اقرارنامه بازرسان شرکت مبنی بر اعم داشتن رابطه نسبی یا سببی با مدیران شرکت.

سخن پایانی؛ ثبت شرکت در وینداد

حال که با مزایا و معایب ثبت شرکت آشنا شدید،‌ در وینداد شما می‌توانید در کمترین زمان فرایند ثبت شرکت را انجام دهید.
برای شروع فرایند ثبت شرکت سهامی خاص در وینداد فقط به کپی شناسنامه، کارت ملی،کد ثنا نیاز دارید و باقی مراحل را به متخصصان ما بسپارید.

هزینه ثبت شرکت در وینداد ثابت و غیرقابل تغییر است. یعنی ما در وینداد بدون توجه به سرمایه اولیه شرکت شما قیمت‌گذاری می‌کنیم و تضمین می‌کنیم که هزینه‌ای را که در همان ابتدا به شما اعلام می‌کنیم تا زمانی که شرکت شما را ثبت می‌کنیم تغییر نخواهد کرد.
همچنین تیم پشتیبانی وینداد به صورت تخصصی در طول هفته پاسخگوی سوالات حقوقی و ثبتی شما هستند.

سوالات متداول

شرکت سهامی خاص برای چه فعالیت‌هایی مناسب است؟

شرکت سهامی خاص محدودیتی برای فعالیت ندارند و قانونگذار شرکت سهامی را هر چند فعالیت آن تجاری نباشد شرکت بازرگانی و تجاری محسوب می‌کند.

آیا سهام شرکت‌های سهامی خاص قابل عرضه در بورس هستند؟

خیر. سهام شرکت‌های سهامی خاص جزو دسته‌ای هستند که قابل عرضه در بورس نیستند.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.

نحوه ثبت شرکت تضامنی
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

راهنمای جامع ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی برخلاف سایر شرکت‌های تجاری مسئولیت زیادی برای شرکای آن ایجاد می‌کند و فقط در مواردی که الزام قانونی دارد اشخاص به دنبال ثبت