نحوه ثبت شرکت در تبریز

ثبت شرکت در تبریز | مراحل، مدارک و هزینه

یکی از پرطرفدارترین شهرهای ایران برای ثبت شرکت تبریز است. بسیاری‌ از هلدینگ‌های بزرگ تجاری به این دلیل که شهر تبریز یکی از کلان‌شهرها ایران محسوب می‌شود؛ آن را برای ثبت شرکت در اولویت قرار می‌دهند. ثبت شرکت در تبریز به این خاطر که این شهر اقتصاد بسیار قوی و موقعیت جغرافیایی بسیار خوبی دارد […]

یکی از پرطرفدارترین شهرهای ایران برای ثبت شرکت تبریز است. بسیاری‌ از هلدینگ‌های بزرگ تجاری به این دلیل که شهر تبریز یکی از کلان‌شهرها ایران محسوب می‌شود؛ آن را برای ثبت شرکت در اولویت قرار می‌دهند. ثبت شرکت در تبریز به این خاطر که این شهر اقتصاد بسیار قوی و موقعیت جغرافیایی بسیار خوبی دارد مناسب است. به عبارتی دیگر ثبت شرکت تبریز موقعیت مناسبی را برای بازرگانان فراهم می‌کند که تا بتوانند با دیگر شهرها و کشورهای نزدیک‌تر ارتباط تجاری قوی‌تری برقرار نمایند. در ادامه از مزایای و نحوه ثبت یک شرکت تجاری و موسسه غیر تجاری در کلان‌شهر تبریز را به‌طور کامل در اختیار شما قرار می‌دهیم. 

نحوه ثبت شرکت در تبریز 

شرکت‌های ثبت شده در تبریز به روش متفاوتی به ثبت می‌رسند در یکی از این روش‌ها باید از طریق اداره ثبت شرکت در تبریز اقدام کنید. اما قبل از تاسیس شرکت بهتر است درباره انواع شرکت‌هایی که می‌توانند در تبریز به ثبت برسند اطلاعات داشته باشید: 

  • ثبت شرکت‌های سهامی خاص در تبریز

منظور از شرکت‌های سهامی خاص در تبریز آن دسته از شرکت‌هایی هستند که مالکان آن به صورت سهامدار در شرکت فعالیت دارند. به عبارتی دیگر سرمایه شرکت به صورت سهام توسط سهامداران تضمین خواهد شد. شرکت‌های سهامی خاص با حداقل سه عضو و سرمایه ثبتی ۱۰۰ هزار تومان به ثبت می‌رسند و از رایج‌ترین انواع شرکت‌ها هستند که می‌توانید برای موضوعات فعالیت مختلف آن‌ها را تاسیس کنید.

  • ثبت شرکت‌های با مسئولیت محدود در تبریز

برخی دیگر از شرکت‌ها به صورت مسئولیت محدود در تبریز به ثبت می‌رسند. علت پرطرفدار بودن شرکت‌های با مسئولیت محدود در تبریز این است که امکان ثبت آن با حداقل ۲ نفر وجود دارد و می‌توان برای موضوعات فعالیت زیادی این نوع شرکت‌ها را تاسیس کرد. میزان سرمایه ثبتی برای این شرکت‌ها نیز مانند سهامی خاص ۱۰۰ هزار تومان است.

  • ثبت شرکت‌های تضامنی

یکی دیگر از شرکت‌های پرطرفدار در کلان‌شهر تبریز، شرکت‌های تضامنی است که برای تاسیس صرافی کاربرد دارد. تمامی افرادی که در شهر تبریز شرکت تضامنی به ثبت می‌رسانند مسئولیت تضامنی در برابر قروض و بدهی‌ها شرکت را دارند و عبارت شرکت تضامنی باید در نام شرکت قید شود. بنابراین اشخاصی که قصد ثبت شرکت در آذربایجان شرقی را داشته باشند؛ می‌توانند به ثبت شرکت تضامنی هم فکر کند. 

  • ثبت موسسات غیرتجاری در تبریز

علاوه بر این که ثبت انواع شرکت‌های تجاری در تبریز برای مدیران و مالکین شرکت سودآوری خاصی دارد؛ موسسات غیر تجاری نیز یکی دیگر از مواردی است که امکان فعالیت در قالب شخص حقوقی را به شما می‌دهد. بسیاری از انجمن‌ها، موسسات اعزام دانشجو، بنگاه‌ها و سایر موسسات غیرتجاری به دلیل شرایط توریستی بودن این شهر تمایل زیادی به ثبت موسسه غیر تجاری در تبریز را دارند. این موسسات با حداقل ۲ نفر و ۱۰۰ هزار تومان سرمایه ثبتی قابل ثبت هستند.

شرایط و مدارک ثبت شرکت تبریز 

تفاوتی ندارد که چه نوع شرکتی در مراکز ثبت شرکت در تبریز به ثبت می‌رسانید در هر صورت باید شرایط لازم و مدارک مورد نیاز را برای تمامی این شرکت‌ها تهیه کنید. این شرایط را می‌توان در دو دسته شرایط عمومی برای همه شرکت‌ها و شرایط اختصاصی برای هر شرکت تقسیم‌بندی کرد:

شرایط عمومی ثبت شرکت:

  • تمامی شرکت‌های تجاری نیاز به یک سرمایه ثبتی اولیه دارند که این میزان برای شرکت سهامی خاص، با مسئولیت محدود و موسسات ۱۰۰ هزار تومان است.
  • بر اساس قانون جدید برای ثبت هر شرکتی نیاز است که موسسان ابتدا در سامانه‌ای به نام ثنا ثبت نام نمایند. علاوه بر آن هر یک از موسسان باید یک شماره همراه به نام خودشان داشته باشند. به عبارتی دیگر شماره تلفنی که هر یک از موسسان به سامانه ثبت شرکتها می‌دهد باید به نام آن‌ها باشد. 

شرایط اختصاصی:

  • هیچ شرکت یا موسسه‌ای به صورت تک نفره قابل ثبت نیست. شرکت‌های با مسئولیت محدود، تضامنی و موسسات را می‌توان با حداقل دو نفر به ثبت رساند. ولی شرکت‌های سهامی خاص نیاز به حداقل ۳ عضو دارند.
  • در شرکت سهامی خاص حتما نیاز به دو بازرس دارید که در هنگام ثبت شرکت باید آن‌ها را تعیین کنید اما شرکت مسئولیت محدود، تضامنی و موسسات نیازی به بازرس ندارند. (مگر در شرایط خاص؛ مثلا زمانی که تعداد اعضای شرکت مسئولیت محدود بیش از ۱۲ نفر باشد)
  •  شرکت‌های سهامی خاص باید حداقل 35 درصد از کل سرمایه ثبتی را در حساب بانکی به نام شرکت واریز کنند. 

مراحل ثبت شرکت در تبریز 

در راهنمای ثبت شرکت می‌توان گفت که فرآیند ثبتی از دو طریق انجام می‌شود که مدیران و موسسان در انتخاب یکی از این دو روش اختیار دارند. مدارک مورد نیاز در هر کدام از این مراحل ممکن است متفاوت باشد بنابراین قبل از مراجعه به اداره ثبت شرکت‌ها در تبریز الزامات و مدارک مورد نیاز باید حتما بررسی شود. 

  • ثبت شرکت با استفاده از سامانه ثبت شرکتها: در این روش نیاز است که ابتدا مدارک به صورت آنلاین و اینترنتی برای اداره ثبت شرکت تبریز ارسال شود. پس از بررسی الزامات اولیه و تایید کارشناسان نوبت به بررسی‌های حضوری توسط کارشناسان می‌شود. در صورت تایید تمامی مدارک، امکان ثبت شرکت در تبریز فراهم می‌شود. البته ثبت تغییرات شرکت در تبریز هم از طریق همین سامانه انجام خواهد شد. 
  • استفاده از سامانه پنجره واحد کسب و کار: این سامانه برای ثبت شرکت‌ها و کسب و کارها در مدت زمان کوتاهی؛ تشکیل شده است. در حال حاضر خدمات این شرکت در شهر تبریز هم ارائه می‌شود و به همین خاطر که افرادی که قصد ثبت شرکت در شهر تبریز را دارند می‌توانند از این سامانه استفاده کنند. استفاده از پنجره واحد خدمات کسب و کار به صورت حضوری است و تمامی اسناد و مدارک باید در باجه‌های مربوطه به صورت حضوری به تایید کارشناسان برسد. 

مدت زمان و هزینه ثبت شرکت در تبریز  

هزینه ثبت شرکت در تبریز با توجه به نوع شرکت، متغیر است. این نکته را در نظر داشته باشید که سرمایه ثبتی و هزینه ثبت شرکت دو موضوع جداگانه هستند.

تمامی شرکت‌ها با توجه به نوع فعالیت خود باید سرمایه ثبتی شرکت را تامین کنند که در قانون برای موسسات، شرکت‌های سهامی خاص و مسئولیت محدود این سرمایه ۱۰۰ هزار تومان تعیین شده است اما این میزان به دلیل قدیمی بودن قانون تجارت است و توصیه می‌کنیم که سرمایه را مطابق با نوع فعالیت خود تعیین کنید.

اما هزینه ثبت مربوط به انجام فرآیندهای ثبتی در اداره ثبت شرکت‌ها و انتشار آگهی در روزنامه رسمی است. هزینه ثبت شرکت توسط مجموعه وینداد ۴ میلیون تومان است که شامل تمامی هزینه‌های قانونی از جمله تکمیل اطلاعات در سامانه، تایید نام و پوشه، پیک، حق الثبت، پست مدارک مربوطه، اخذ تاییدیه نام شرکت، دریافت پلمپ دفاتر و هزینه روزنامه رسمی است.

مدت زمان ثبت شرکت تبریز نیز ۱۴ روز کاری است که البته این مدت با توجه به زمان ارسال مدارک، امضا و تاییدیه‌هایی که شما باید بفرستید کمی متغیر خواهد بود اما در صورتی که در مدت تعیین شده مدارک و امضاهای لازم را ارسال کنید در مدت ۱۴ روزه انجام می‌شود.

اقدامات لازم پس از ثبت شرکت

بعد از این که شرکت‌ در تبریز به ثبت رسانید؛ باید اقدامات لازم را پس از ثبت انجام دهید. از مهمترین اقدامات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • تشکیل پرونده‌های مالیاتی: تمامی شرکت‌ها بر اساس قانون باید مالیات پرداخت کنند و پس از ثبت باید تمامی پرونده‌های مالیاتی خود را تشکیل دهند. این الزامات حتی برای شرکت‌هایی که فعالیتی ندارند نیز لازم است. 
  • دریافت کد اقتصادی: این کد شناسه شرکت است و در واحد امور مالیاتی از این کد استفاده می‌شود. به عبارتی دیگر برای تمامی امور مالیاتی و محاسبه مالیات شرکت وجود این کد ضروری است. به همین دلیل نیاز است که وارد سامانه امور مالیاتی کشور شده و به صورت الکترونیکی برای دریافت این کد اقدام کنید. 
  • پلمپ دفاتر تجاری: تمامی حساب‌های شرکت در دفاتر مخصوصی باید به ثبت برسد که به آن‌ها دفاتر تجاری گفته می‌شود. این دفاتر در اداره ثبت شرکت به صورت پلمپ شده هستند و شماره گذاری می‌شوند. یک شرکت تجاری دفاتر متفاوتی دارد که دو دفتر روزنامه و دفتر کل نیاز به پلمپ دارد. حتی اگر شرکتی فعالیت نداشته باشد باید این دفترها را به صورت سفید به اداره دارایی تحویل دهد. 

جمع‌بندی

ثبت شرکت در شهر تبریز به‌عنوان یکی از قطب‌های تجاری ایران و با وجود روابط تجاری به کشورها همسایه و همچنین استقرار کارخانه‌های بزرگ بسیار پرطرفدار است. 

رایج‌ترین شرکت‌های ثبت شده در این شهر از نوع سهامی خاص و با مسئولیت محدود برای انواع فعالیت‌های تجاری است. اگر هم قصد انجام فعالیت‌های غیرتجاری مانند تاسیس آموزشگاه یا موسسه حقوقی و روانشناسی و غیره را داشته باشید، موسسات غیرتجاری بهترین گزینه هستند.

ثبت شرکت‌ها و موسسات از دو طریق اداره ثبت شرکت‌های تبریز و همچنین خدمات پنجره واحد فیزیکی کسب‌وکارها امکان‌پذیر است که می‌توانید ضمن مشاوره با کارشناسان ثبتی وینداد برای خود ساده کنید. چرا که هر گونه نقص در مدارک یا نداشتن تجربه کافی در فرآیندهای ثبتی اعم از انتخاب نام و درج موضوع فعالیت، تنظیم اظهارنامه و اساسنامه شرکت سهامی یا سایر شرکت‌ها می‌تواند پروسه ثبتی را برای شما طولانی‌تر کند.

در مجموعه وینداد تمامی فرآیندهای ثبتی با وجود کارشناسان ثبتی و حقوقی با سرعت و دقت بیشتر انجام می‌شود که در وقت و زمان شما صرفه‌جویی خواهد شد.

سوالات متداول 

از عمده دلایل اصلی ثبت شرکت در شهر تبریز چیست؟

وجود کارخانه‌های بزرگ امکان فعالیت تجاری و  تجارت پرسود‌تری را برای شرکت‌ها فراهم می‌کند که در نتیحه مدیران را به ثبت شرکت در این شهر تشویق خواهد کرد.  

کدام یک از شرکت‌ها در تبریز شهرت بیشتری دارد؟

با توجه به رتبه دوم شهر تبریز از لحاظ اقتصاد، احتمال موفقیت و سودآوری تمامی شرکت‌ها وجود دارد اما در سال‌های اخیر ثبت شرکت سهامی شهرت بیشتری داشته است. 

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.