ثبت شرکت در تهران

راهنمای ثبت شرکت در تهران + هزینه + مراحل و مدارک

یکی از شهرهای مناسب برای ثبت شرکت شهر تهران است. مدیرانی که قصد فعالیت تخصصی دارند سعی می‌کنند که در کلانشهر هایی مانند تهران مراحل ثبت شرکت خود را آغاز نمایند به این خاطر که فرصت‌های تجاری و غیر تجاری بیشتری در سطح تهران نسبت به دیگر شهرها وجود دارد. ثبت شرکت در تهران به […]

یکی از شهرهای مناسب برای ثبت شرکت شهر تهران است. مدیرانی که قصد فعالیت تخصصی دارند سعی می‌کنند که در کلانشهر هایی مانند تهران مراحل ثبت شرکت خود را آغاز نمایند به این خاطر که فرصت‌های تجاری و غیر تجاری بیشتری در سطح تهران نسبت به دیگر شهرها وجود دارد. ثبت شرکت در تهران به این معنا نیست که نمی‌توانید فعالیت تجاری خود را در دیگر شهرها ادامه دهید بلکه بیشتر هلدینگ‌ها و شرکت‌های بزرگ در این کلانشهر وجود دارد و برای شما سودآوری بیشتری خواهد داشت. در این مقاله با راهنمای ثبت و هزینه ثبت شرکت در تهران بیشتر آشنا خواهیم شد. 

راهنمای ثبت شرکت در تهران 

یکی از دلایل اصلی که شرکت باید در تهران به ثبت برسد مزایای زیادی است که به همراه دارد. اشخاصی که شرکت خود را به ثبت می‌رسانند به شرکت اعتبار بیشتری در بین سایر شرکت‌ها می‌دهند. برای مثال ثبت شرکت دانش بنیان در تهران به این دسته از شرکت‌ها اعتبار می‌بخشد و مدیران هلدینگ‌ها و سایر شرکت‌های ثبت شده در داخل و خارج از کشور تمایل بیشتری پیدا می‌کنند که با شرکت‌های دانش بنیان قرارداد تجاری منعقد کنند. 

مهمترین علت ثبت یک شرکت تجاری فعالیت قانونی آن است. به عبارتی دیگر به خاطر فعالیت رسمی و قانونی آن، سایر شرکت‌ها تمایل پیدا می‌کنند که یک قرارداد تجاری با شرکت منعقد کنند. اگر اختلافاتی بین شرکا به وجود آید امکان طرح دعوای رسمی وجود خواهد داشت. 

معمولا هر سال مناقصات و مزایدات مهمی هم به صورت دولتی و هم خصوصی برگزار می‌شود که تمامی شرکت‌های سهامی خاص که فعالیت قانونی و رسمی دارند می‌توانند در این مزایدات و مناقصات شرکت کنند و سود بسیار زیادی برای مالکان و شرکا به ارمغان آورند. از طرفی دیگر دریافت مجوزات لازم در زمینه فعالیت شرکت، دریافت وام برای فعالیت‌های تجاری و استفاده از امتیازات و سایر اعتبارات دولتی از مهمترین مزیت ثبت شرکت در تهران است. 

انواع شرکت‌های قابل ثبت در تهران 

برای این که با بهترین روش ثبت شرکت در تهران آشنایی بهتری پیدا کنید بهتر است با انواع شرکت‌هایی که قابلیت ثبت در تهران دارند؛ آشنایی مختصری پیدا کنید. معمولا خرید شرکت ثبت شده در تهران برای مدیران شرکت به همان اندازه سود دارد. این شرکت‌ها رایج‌ترین انواع شرکت تجاری هستند که می‌توانید برای موضوعات مختلف آن‌ها را تاسیس کنید.

ثبت شرکت سهامی خاص 

شرکت‌های سهامی خاص آن دسته از شرکت‌هایی است که تمام مالکان و شرکا به عنوان سهام‌داران قسمتی از سرمایه را تامین می‌کنند. این دسته از شرکت‌ها نیاز به حداقل 3 عضو در ابتدای ثبت دارند. به این نکته مهم توجه داشته باشید سایر انواع شرکت‌ها مانند شرکت ثبت برند در تهران و شرکت‌های تولیدی بیشتر در قالب شرکت سهامی خاص به ثبت می‌رسد.

شرکت‌های سهامی عام  

دسته دیگری از شرکت‌های پرطرفدار در تهران آن‌هایی هستند که به صورت سهامی عام به ثبت می‌رسند. برای ثبت این دسته از شرکت‌ها نیاز به حضور 5 عضو و حداقل سرمایه 500 هزار تومان است. این سرمایه به صورت حداقلی است و بسیاری از شرکت‌های سهامی عام با سرمایه‌های میلیاردی تشکیل می‌شود.  انواع هلدینگ‌ها، بیمارستان و غیره در قالب شرکت سهامی عام تاسیس می‌شوند.

تشکیل شرکت با مسئولیت محدود 

یکی از مهمترین شرکت‌هایی که در تهران به ثبت می‌رسد، شرکت با مسئولیت محدود است. شرکایی که شرکت با مسئولیت محدود تاسیس می‌کنند تنها به اندازه سرمایه‌ای که دارند مسئولیت دارند و نه بیشتر. موسسان این شرکت‌ها علاوه‌بر تنظیم اساسنامه شرکت با مسئولیت محدود باید شرکتنامه را نیز تدوین کنند. 

موسسات غیرتجاری

علاوه‌بر شرکت‌ها، در صورتی که بخواهید فعالیت اقتصادی و نه تجاری در قالب یک شخص حقوقی انجام دهید، می‌توانید موسسه غیر تجاری به ثبت برسانید. از جمله این موسسات می‌توان به آموزشگاه، موسسه روانشناسی، موسسه حقوقی و غیره اشاره کرد.

شرایط و مدارک ثبت شرکت در تهران 

برای این که یک شرکت تجاری به صورت قانونی به ثبت برسانید نیاز است که حداقل‌ها را رعایت نمایید. با تامین این حداقل‌ها شرایط مورد نیاز برای ثبت شرکت فراهم می‌شود: 

سرمایه مورد نیاز: تمامی شرکت‌ها برای ثبت نیاز به سرمایه دارند. مقدار سرمایه مورد نیاز در شرکت‌ها با توجه به نوع شرکت متفاوت است. برای مثال شرکت‌های سهامی به حداقل سرمایه ۱۰۰ هزار تومان نیاز دارد. در صورتی که بخواهید یک هلدینگ سهامی عام به ثبت برسانید نیاز است که حداقل مبلغ ۱ میلیارد تومان را به عنوان سرمایه تامین نمایید. در شرکت‌های سهامی عام برای تامین سرمایه مورد نیاز پذیره نویسی از میان مردم انجام می‌شود.

حداقل شرکا برای ثبت شرکت تجاری: برای این که شرکت تجاری به ثبت برسانید نیاز به تامین حداقل شرکاست. برای این که شرکت سهامی به ثبت برسانید باید حداقل 3 نفر شریک وجود داشته باشد. شرکا باید از میان موسسان شرکت باشد. با این حال شرکت‌های سهامی عام با 5 شریک به ثبت خواهند رسید. 

ثبت نام در سامانه ثنا و دریافت مجوزهای لازم: بر اساس قانون جدید یکی از الزامات تشکیل شرکت ثبت نام در سامانه ثنا است. یعنی در فرآیند ثبت شرکت نیاز به استعلام سامانه ثنا خواهید داشت. در کنار سامانه ثنا باید مجوز‌های لازم، در صورتی که زمینه فعالیت شرکت نیاز به مجوز دارد، دریافت شود. 

مراحل ثبت شرکت در تهران 

درحال حاضر دو روش برای شرکت‌های ثبت برند در تهران و سایر شرکت‌ها وجود دارد. مدیران شرکت‌ها می‌توانند با در دست داشتن مدارک مورد نیاز یکی از روش‌های زیر را انتخاب و اقدام به ثبت نمایند.

  • ثبت شرکت از طریق پنجره واحد کسب و کار 

مدیران می‌توانند با مراجعه حضوری در شهر تهران برای ثبت شرکت اقدامات لازم را انجام دهند. در این روش باید فرم‌های ثبت شرکت در باجه‌های مربوطه تکمیل کرده و سپس تحویل آن به باجه دهید. مسئول باجه شماره پیگیری برای ابلاغ تاییدات مدارک و نام انتخابی را به شما می‌دهد. پس از این که مدارک و نام پیشنهادی مورد تایید قرار گرفت باید مدارک را امضا کنید و به کارشناس تحویل دهید. 

  • تشکیل شرکت توسط اداره ثبت شرکت‌ها 

روش دیگر برای ثبت شرکت‌ها به صورت غیر حضوری و از طریق درگاه سامانه ثبت شرکت است. در این روش به صورت غیر حضوری ابتدا تمامی مدارک را بارگذاری می‌کنید و بعد از این که کارشناسان مدارک را به صورت الکترونیک به ثبت رساندند، باید به صورت حضوری مدارک را ارسال نمایید و پس از تاییدات هزینه‌ها را پرداخت کنید. 

مدت زمان و هزینه ثبت شرکت در تهران 

سعی کنید در فرایند ثبت شرکت از کارشناسان ثبتی مشاوره دریافت نمایید. مشورت با کارشناسان ثبت باعث می‌شود که در کوتاه‌ترین زمان تشکیل شرکت انجام شود. به صورت عادی و بدون استفاده از کارشناسان باید 15 تا 30 روز زمان بگذارید تا شرکت به ثبت برسد. علاوه بر این هزینه‌های قانونی برای پرداخت در اداره ثبت و روزنامه رسمی با توجه به نوع شرکت متفاوت خواهد بود.

اقدامات بعد از ثبت شرکت در تهران 

با ثبت شرکت باید برخی الزامات قانونی را انجام دهید که بتوانید فعالیت خود را شروع کنید.

دریافت کد اقتصادی 

دریافت این کد برای فعالان اقتصادی ضروری است. تمامی شرکت‌ها ملزم به اخذ کد اقتصادی هستند. با این توصیف پس از ثبت شرکت می‌توانید برای دریافت این کد 12 رقمی اقدام کنید. این کد علاوه‌بر اینکه یک الزلم قانونی است در برخی موارد پیش‌نیاز محسوب می‌شود. برای مثال شرکت‌های بازرگانی برای این که بتوانند کارت بازرگانی دریافت کنند نیاز به دریافت کد اقتصادی دارند. از طرفی وجود این کد در شرکت‌ها جلوگیری کننده از رقابت‌های ناسالم است و هویت شرکت را مشخص می‌کند. 

تعیین حوزه مالیاتی نیز از دیگر اقدامات قانونی به شمار می‌رود. پرداخت مالیات از وظایف مدیران شرکت است و در صورتی که پرداخت نشود جریمه‌های سنگینی را برای شرکت به وجود می‌آورد. به همین خاطر با تشکیل پرونده دارایی حوزه مالیاتی را مشخص و مالیات را پرداخت کنید. 

پلمپ دفاتر تجاری 

درخواست پلمپ دفاتر قانونی از طریق اداره ثبت شرکت‌ها انجام می‌شود. در واقع این دفاتر برای ثبت حساب‌های مالی در شرکت‌ها و همچنین برای اشخاص حقیقی تجاری کاربرد دارند که توسط اداره دارایی شماره گذاری می‌شوند. شرکت شما پس از ثبت باید در مهلت قانونی اقدام به پلمپ دفاتر خود کند که این مهلت قبل از پایان سال مالی است. 

دریافت کد کارگاهی

این کد از طریق سازمان تامین اجتماعی برای شرکت صادر می‌شود که برای بیمه کردن پرسنل خود به آن نیاز دارید. این نکته را در نظر داشته باشید، در صورتی که در مهلت مشخص شده پس از ثبت شرکت این کد را دریافت نکنید، مشمول جریمه خواهید شد. این مهلت برای شرکت با مسئولیت محدود در زمان ثبت و برای شرکت سهامی خاص حداکثر دو ماه پس از ثبت است.

جمع‌بندی

ثبت شرکت در تهران به دلیل اینکه بیشتر نهادهای اداری و تجاری در آن مستقر هستند و برای دریافت مجوز در صورت لزوم یا مبادلات تجاری امکانات بیشتری در اختیار شما قرار می‌گیرد، برای بسیاری از کسب‌وکارها مزیت زیادی دارد. 

فرآیند ثبت شرکت در تهران با توجه به نوع شرکت شما می‌تواند از طریق اداره ثبت شرکت‌ها یا پنجره واحد فیزیکی کسب و کار انجام شود که هر یک از آن‌ها مزایا و معایب مختص به خود را دارد.

با اتمام فرآیند ثبت نیز شما ملزم به انجام برخی اقدامات قانونی هستید که از جمله آن می‌توان به پلمپ دفاتر، دریافت کد اقتصادی و دریافت کد کارگاهی اشاره کرد.

برای انجام فرآیند ثبت شرکت در تهران می‌توانید با اطلاعاتی که در اختیار شما قرار دادیم اقدام کنید یا صفر تا صد فرآیند آن را به کارشناسان ثبت شرکت بسپارید تا با وجود تخصص و تجربه در انجام فرآیندهای ثبتی این فرآیند را با کمترین ریسک و هزینه برای شما انجام دهند.

سوالات متداول 

شناسه ملی ثبت شرکت چیست؟ 

بعد از این که شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسید یک کد ۱۱ رقمی در اختیار شما قرار می‌گیرد که همان شناسه ملی ثبت شرکت است.

حداقل سن مجاز برای تشکیل یک شرکت چقدر است؟ 

سهامداران باید حداقل 18 سال داشته باشند تا به عنوان موسس و سهامدار در شرکت فعالیت کنند.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.