نحوه تنظیم اساسنامه شرکت دانش بنیان چگونه است؟

نحوه تنظیم اساسنامه شرکت دانش بنیان چگونه است؟

اساسنامه شرکت‌های دانش‌بنیان سند معرف این شرکت‌ها است و یکی از مدارک لازم جهت ثبت شرکت دانش بنیان می‌باشد. به‌صورت کلی، هر شرکتی مؤظف است تا برای آغاز فعالیت خود، سند معرفی تحت عنوان اساسنامه شرکت تنظیم نماید. در تنظیم اساسنامه شرکت دانش بنیان، مؤسسین این شرکت باید اطلاعات پایه شرکت مانند نام و موضوع […]

اساسنامه شرکت‌های دانش‌بنیان سند معرف این شرکت‌ها است و یکی از مدارک لازم جهت ثبت شرکت دانش بنیان می‌باشد. به‌صورت کلی، هر شرکتی مؤظف است تا برای آغاز فعالیت خود، سند معرفی تحت عنوان اساسنامه شرکت تنظیم نماید. در تنظیم اساسنامه شرکت دانش بنیان، مؤسسین این شرکت باید اطلاعات پایه شرکت مانند نام و موضوع فعالیت و همچنین اطلاعات مربوط به اعضای شرکت مانند مدیران و بازرسان و اطلاعات مربوط به حساب‌ها و درآمد شرکت را درج نمایند. نحوه تنظیم اساسنامه شرکت دانش بنیان شرکت‌ ممکن است پیچیدگی‌های مخصوص به خود را داشته باشد و به همین دلیل، در این مقاله قصد داریم تا به توضیح چگونگی تنظیم اساسنامه شرکت دانش بنیان و مفاد آن بپردازیم.

نحوه تنظیم اساسنامه شرکت دانش بنیان چگونه است؟

موضوعی که در ارتباط با نحوه تنظیم اساسنامه شرکت‌‌های دانش بنیان باید در نظر داشت این است که نحوه تنظیم اساسنامه این شرکت‌ها در عمل تفاوتی با سایر شرکت‌های تجاری ندارد. دلیل این امر نیز این است که برای ثبت شرکت دانش بنیان، متقاضیان ثبت ابتدا باید یک شرکت تجاری که ممکن است شرکت مسئولیت محدود سهامی خاص یا هر نوع دیگری باشد را به ثبت برسانند و سپس اقدام به طی کردن مسیر دانش بنیان نمودن شرکت مزبور نمایند. به همین دلیل، نحوه تنظیم شرکت دانش بنیان نیز مانند سایر شرکت‌های تجاری است. برای مثال، اگر شرکت دانش بنیان در قالب یک شرکت سهامی باشد، مؤسسین این شرکت باید اساسنامه‌ای مطابق با اساسنامه شرکت‌های سهامی برای این شرکت ثبت کرده و سپس اقدام به دانش بنیان کردن شرکت نمایند.

اما، نکته‌ای که در این زمینه وجود دارد و باید به آن توجه داشت این است که دانش بنیان بودن شرکت ممکن است سبب افزایش مفاد اساسنامه شود؛ به این معنا که در اساسنامه شرکت‌های دانش بنیان، باید مواردی مانند نوع شرکت دانش بنیان و مالکیت معنوی کالا یا خدمات تولیدی و ارائه‌شده نیز درج گردد که این موارد پس از دانش بنیان شدن شرکت به متن اساسنامه الحاق خواهد شد.

چه مواردی باید در اساسنامه شرکت دانش بنیان ذکر شود؟

اساسنامه در واقع سندی است که به شرکت اعتبار می‌دهد و خط مشی و چگونگی فعالیت و ادراه شرکت در آن مشخص می‌شود. در اساسنامه شرکت هدف و نحوه‌ فعالیت و وظایف هر یک از اعضای شرکت و هیئت مدیره و مجامع عمومی و بازرسان شرکت و تعداد مدیران و نحوه انتخاب و مدت ماموریت و چگونگی تعیین جانشین مدیرانی که فوت یا استعفاء نموده و یا محجور و معزول می‌شوند نیز معین می‌گردد. از این توضیحات مشخص است که تنظیم اساسنامه یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که مؤسسین شرکت دانش بنیان باید در راستای تشکیل و ثبت شرکت انجام دهند. برای تنظیم اساسنامه، مؤسسین شرکت باید هر آنچه لازم است در ذیل اساسنامه درج نموده و اطلاعات لازم را در این سند وارد نمایند. در دامه مطلب، به ذکر و توضیح مفاد اساسنامه شرکت دانش بنیان خواهیم پرداخت.

1. نام شرکت

2. موضوع شرکت دانش بنیان که هم‌افزایی در راستای افزایش دانش و تکنولوژی است

3. مدت اعتبار شرکت ( تاریخ تشکیل شرکت باید در ذیل این بند درج گردد)

4. تابعیت و مرکز اصلی شرکت دانش بنیان

5. نوع شرکت دانش بنیان ( شرکت‌های دانش بنیان انواع مختلفی دارند که نوع آن باید در اساسنامه ذکر شود)

6. مشخصات شرکای شرکت دانش بنیان

7. میزان سهم‌الشرکه یا سهام هر شریک

8. میزان سرمایه شرکت

9. شرایط انتقال سهام یا سهم‌الشرکه

10. مقررات افزایش سرمایه شرکت دانش بنیان

11. مقررات کاهش سرمایه شرکت

12. مشخصات و اختیارات مدیران شرکت دانش بنیان

13. مشخصات و اختیارات اعضای مجمع عمومی

14. مشخصات روزنامه کثیرالانتشاری که دعوت از مجامع عمومی در آن آگهی می‌شود

15. طریق تبدیل سهام بانام به بی‌نام و برعکس

16. تعیین آغاز و اتمام سال مالی شرکت

17. نحوه انحلال اختیاری شرکت

18. نحوه تصفیه امور شرکت

19. مقررات تغییر اساسنامه.

جمع‌بندی

اساسنامه شرکت سندی است که معرف شرکت بوده و به شرکت اعتبار می‌بخشد. تمام اطلاعات شرکت از جمله اطلاعات پایه شرکت، اطلاعات مرتبط با اعضای شرکت و اطلاعات مربوط به درآمد شرکت باید در اساسنامه ذکر شود. شرکت‌های دانش بنیان نیز در این زمینه از سایر شرکت‌های تجاری استثنا نبوده و این شرکت‌ها نیز باید اقدام به تنظیم و ثبت اساسنامه نمایند. نحوه تنظیم اساسنامه شرکت دانش بنیان به قالب شرکت بستگی دارد؛ اگر شرکت دانش بیان اقدام به انجام اموری در راستای افزایش علم و تکنولوژی در قالب یک شرکت سهامی نماید، در نتیجه اساسنامه این شرکت باید مطابق با اساسنامه شرکت‌های سهامی تنظیم شود. پس از تنظیم اساسنامه توسط مؤسسین شرکت و ثبت آن، امکان تغییر در اساسنامه مطابق با مقررات تغییر اساسنامه در خود اساسنامه ذکر شده است وجود دارد.

اگر در زمینه تنظیم اساسنامه با مشکلی مواجه شدید یا قصد دارید تنظیم اساسنامه را به اشخاصی که در این زمینه تخصصص کافی و لازم دارند بسپارید، پیشنهاد می‌شود با همکاران ما در تیم خدمات ثبت شرکت وینداد در ارتباط باشید. خدمات ثبت شرکت وینداد توسط افرادی که تخصص و دانش کافی در این زمینه را دارند به شما ارائه می‌شود و شما می‌توانید با پرداخت هزینه‌ ثبت شرکت دانش بنیان از این خدمات استفاده نمایید.

سؤالات متداول

1. نحوه تنظیم اساسنامه شرکت دانش بنیان چگونه است؟

تنظیم اساسنامه شرکت‌های دانش بنیان نیز مانند تنظیم اساسنامه سایر شرکت‌های تجاری می‌باشد.

2. ضمانت اجرای عدم تنظیم اساسنامه شرکت چیست؟

شرکتی که اساسنامه نداشته باشد از انجام فعالیت قانونی محروم می‌شود و مؤسسین این شرکت نخواهند توانست شرکت مزبور را به ثبت برسانند.

به این مطلب امتیاز دهید!
اشتراک‌گذاری

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.

نحوه ثبت شرکت تضامنی
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

راهنمای جامع ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی برخلاف سایر شرکت‌های تجاری مسئولیت زیادی برای شرکای آن ایجاد می‌کند و فقط در مواردی که الزام قانونی دارد اشخاص به دنبال ثبت