اختیارات و وظایف مدیران شرکت چیست؟

اختیارات و وظایف مدیران شرکت چیست؟

بعد از تاسیس هر شرکتی، مدیران شرکت انتخاب می‌شوند. مدیران شرکت در هر شرکتی وظایف و اختیاراتی دارند که البته اختیارات و وظایف مدیران شرکت نمی‌تواند در شرکت‌های متفاوت به صورت یکسان باشد. در این مقاله سعی شده است که اختیارات و وظایف مدیران شرکت به اختصار توضیح داده شود. برای خواندن سریع هر بخش، […]

بعد از تاسیس هر شرکتی، مدیران شرکت انتخاب می‌شوند. مدیران شرکت در هر شرکتی وظایف و اختیاراتی دارند که البته اختیارات و وظایف مدیران شرکت نمی‌تواند در شرکت‌های متفاوت به صورت یکسان باشد. در این مقاله سعی شده است که اختیارات و وظایف مدیران شرکت به اختصار توضیح داده شود.

اختیارات و وظایف مدیران شرکت

قبل از اینکه با اختیارات و وظایف مدیران شرکت آشنا بشویم لازم است تا بدانیم منظور از مدیران شرکت چیست؟ می‌توان در یک نگاه کلی بیان کرد که مدیر یک شرکت شامل اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل و یا هر فرد دیگری است که وظایف مشابه با وظایف مدیران یک شرکت را دارد. مدیران شرکت مانند وکیل شرکت است و همان وظایفی را که یک وکیل در برابر موکل خود دارد را انجام می‌دهد. طبق اساسنامه شرکت مسئولیت تصمیم‌گیری با مدیران شرکت می‌باشد.

اختیارات و وظایف مدیران شرکت را می‌توان اینگونه بیان کرد:

  • مدیران شرکت تمامی اختیارات لازم برای اداره شرکت را دارد مگر اینکه در اساسنامه شرکت به گونه دیگری آورده شده باشد.
  • مدیران شرکت باید رعایت مصلحت شرکت را نماید در غیر اینصورت مسئول اند.
  • مدیر یا مدیران شرکت در برابر اموال شرکت امین محسوب می‌شود.
  • در صورتی که مدیران شرکت متعدداند باید با یکدیگر به نفع شرکت اقداماتی انجام دهند مگر اینکه اجازه اقدام به صورت انفرادی را داشته باشد.

 مدیران انواع شرکت بسته به نوع شرکت می‌تواند متفاوت باشد اما به طور کلی شرکت دارای مدیران ذیل است:

مدیرعامل: یکی از مدیران شرکت است که بالاترین مقام اجرایی در شرکت را دارد و توسط هیئت مدیره منصوب می‌شود. فرد مدیر عامل بر طبق اختیاراتی که هیئت مدیره در اساسنامه شرکت به او داده است و در همان مقدار عمل می‌نماید و از طرف شرکت حق امضا دارد. به طور کلی از اختیارات و وظایف مدیرعامل شرکت می‌توان به نگهداری از اموال شرکت، نظارت بر دفاتر قانونی شرکت، رسیدگی به حساب‌های شرکت، اخراج کارمندان خاطی، ارائه بستر مناسب برای فعالیت شرکت و امکان حضور در جلسات هیئت مدیره شرکت و همچنین شرکت به عنوان ناظر در تنظیم قرارداد با شرکت‌های دیگر اشاره نمود.

هیئت مدیره شرکت: از دیگر مدیران شرکت است که از وظایف اصلی آنها انتخاب مدیرعامل شرکت است. علاوه بر آن بررسی و نظارت بر فعالیت و عملکرد شرکت و اجرای درست قوانین شرکت، برگزاری جلسه با مدیران شرکت، بررسی گزارش‌های دریافتی نیز از دیگر وظایف هیئت مدیران شرکت است. علاوه بر آن گزارش در مورد افزایش یا کاهش سرمایه و دعوت از مجامع نیز از دیگر وظایف شرکت است. البته هیئت مدیره شرکت سایر مدیران ارشد اجرایی به غیر از مدیرعامل را نیز انتخاب می‌نماید. پس از هر جلسه هیئت مدیره شرکت مکلف است صورت جلسه را تنظیم و به امضای اکثریت مدیران حاضر در جلسه برساند. بررسی بودجه پیشنهادی و تعیین فرد صاحب امضای مجاز شرکت، نظارت بر عملکرد مدیرعامل نیز از دیگر وظایف هیئت مدیره شرکت است.

مدیران اداری شرکت: مدیر اداری شرکت پشتیبانی کننده در زمینه اداری و خدمات است و از مهم‌ترین وظایف او می‌توان به استخدام کارکنان، توزیع مناسب نیروی انسانی، نظارت بر مقررات اداری است.

به طور کلی اختیارات و وظایف مدیران شرکت در انواع شرکت‌ها متفاوت‌اند. به این صورت که ممکن است اختیارات و وظایف مدیران شرکت، در شرکت مسئولیت محدود با شرکت سهامی خاص متفاوت باشد.

وظایف مدیران انواع شرکت

همانطور که بیان شد اختیارات و وظایف مدیران شرکت‌ در انواع شرکت می‌توانند، متفاوت باشد در این قسمت سعی شده است که اختیرات و وظایف مدیران شرکت در شرکت‌های متفاوت بیان گردد.

در شرکت با مسئولیت محدود: وظایف مدیران شرکت با مسئولیت محدود شامل رعایت مقررات، تنظیم ترازنامه و حساب سود و زیان شرکت، تصویب ترازنامه و دعوت شرکا برای این منظور، تقسیم سود شرکت در پایان سال در بین شرکا، اختصاص پنج درصد از سود شرکت به عنوان سرمایه احتیاطی می‌شود.

در شرکت سهامی خاص: از جمله اختیارات و وظایف مدیران شرکت سهامی خاص می‌توان به اعلام صورت دارایی شرکت هر شش ماه یکبار به بازرسان شرکت، سپردن سهام تضمینی به شرکت، اعلام قبولی خود به عنوان مدیران شرکت، تشکیل مجمع عمومی و دعوت از سهام داران شرکت در مواردی که شرکت وارد ضرر شده است، اشاره نمود.

حدود اختیارات مدیران شرکت

پس از اینکه اختیارات و وطایف مدیران شرکت را دانستیم لازم است با حدود اختیارات مدیران شرکت آشنا شویم. معمولا تحدید اختیارات مدیران در اساسنامه شرکت یا به صورت توافقی بیان می‌شود. به طور کلی مدیران حق ندارند راجع به مواردی که در صلاحیت مجامع عمومی شرکت است اظهار نظر نمایند و همچنین معامله مدیران در خارج از موضوع شرکت ممنوع است، مدیرعامل شرکت باید با اجازه هیئت مدیره شرکت در معاملاتی که با شرکت می‌شود عمل نماید. همچنین مدیران شرکت نباید معاملاتی را که جنبه رقابتی برای شرکت دارد انجام دهند. قابل ذکر است که  دادن وام از شرکت توسط مدیران شرکت به دیگر اشخاص ممنوع است.

جمع بندی

مدیران شرکت به مانند وکلای شرکت‌اند. اختیارات و وظایف مدیران شرکت پس از تشکیل و ثبت شرکت حتما باید مشخص شود. وظایف مدیران یک شرکت معمولا در اساسنامه شرکت قید می‌شود. علاوه بر آن باید توجه داشت که در اساسنامه شرکت حدود اختیارات مدیران شرکت را نیز بیان نمایید. با این وجود اختیارات و وظایف مدیران شرکت سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود و موسسات غیر تجاری متفاوت است.

پس حتما باید توجه کرد اساسنامه شرکت را با دقت بسیار زیادی تنظیم کرد تا اختیارات و وظایف مدیران شرکت از قلم نیافتد. تیم کارشناسان وینداد با تجربه‌ای که در طی سالیان دراز از ثبت شرکت، ثبت تغییرات شرکت و تنظیم اساسنامه انواع شرکت‌های مختلف به دست آورده است می‌تواند در این زمینه کمک‌های شایانی به شما نماید، کافی است با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

برای انتخاب مدیرعامل چه محدودیتی وجود دارد؟

افرادی که حکم ورشکستگی آنها صادر شده باشد و همچنین افرادی که در حال گذراندن دوران محکومیت خود هستند نمی‌توانند به عنوان مدیرعامل انتخاب گردند.

مدت تصدی مدیرعامل شرکت تا چه اندازه است؟

مدت تصدی مدیرعامل شرکت را هیئت مدیره شرکت انتخاب می‌کند و به دو عامل بستگی دارد. در صورتی که مدیرعامل عضو هیئت مدیره باشد نباید بیشتر از مدت زمانی که عضو هیئت مدیره است مدیرعامل باشد. در مورد دیگر اینکه نباید بیشتر از دو سال به این سمت انتخاب شود.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.

نحوه ثبت شرکت تضامنی
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

راهنمای جامع ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی برخلاف سایر شرکت‌های تجاری مسئولیت زیادی برای شرکای آن ایجاد می‌کند و فقط در مواردی که الزام قانونی دارد اشخاص به دنبال ثبت