تنظیم صورتجلسه تغییر موضوع شرکت

چگونه صورتجلسه تغییر موضوع شرکت را تنظیم کنیم؟

صورتجلسه تغییر موضوع شرکت یکی از رایج‌ترین صورتجلسات در انواع شرکت‌های تجاری است که به منظور تغییر کلی موضوع و حوزه فعالیت انجام می‌شود و پس از طی تشریفات قانونی در شرکت باید در اداره ثبت شرکت‌هابه ثبت برسد.

شرکت‌های تجاری می‌توانند بعد از ثبت، موضوع فعالیت شرکت را تغییر دهند و برای این امر باید با طی کردن تشریفات قانونی، صورتجلسه تغییر موضوع فعالیت تنظیم کنند. در این شرایط ممکن است شرکت تجاری بخواهد حوزه فعالیت خود را به‌صورت کلی تغییر دهد که در این صورت باید صورتجلسه‌ای با جزئیات کامل و بیان موضوعات جدید تنظیم کند. اما گاهی شرکت تجاری در عین فعالیت در موضوعات قبلی قصد دارد در حوزه جدیدی فعالیت خود را گسترش دهد که در این صورت باید الحاق به موضوع انجام شود. 

نحوه تغییر موضوع فعالیت شرکت 

تغییر موضوع در شرکت‌های تجاری طی یک فرآیند قانونی انجام می‌شود. معمولا بیشتر تغییرات شرکت که باعث تغییر در اساسنامه می‌شوند، در صلاحیت مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت هستند. تغییر موضوع فعالیت نیز از جمله همین تغییرات به‌شمار می‌رود. با این توصیف پس از تشکیل مجمع عمومی و به حد نصاب رسیدن، در این مورد تصمیم‌گیری خواهد شد و در صورتی که پس از رای‌گیری حد نصاب لازم آرای موافق خود را اعلام کنند، صورتجلسه تنظیم شده و در مرحله بعدی باید در اداره ثبت شرکت‌ها به تصویب برسد.

در غیر این صورت اعمال تغییر در شرکت هیچ‌گونه اعتبار قانونی ندارد و اگر شرکت بخواهد در موضوع جدید فعالیت کند، این کار غیرقانونی‌ست.

در نظر داشته باشید که اگر موضوع فعالیت جدید شرکت شما نیاز به دریافت مجوز داشته باشد باید قبل از ثبت صورتجلسه تغییر موضوع نسبت به اخذ مجوز از سازمان مربوطه اقدام کنید.

نمونه صورتجلسه تغییر موضوع فعالیت شرکت سهامی خاص 

شرکت‌هایی که در قالب سهامی خاص فعالیت دارند ابتدا باید مجمع عمومی فوق‌العاده را تشکیل دهند و نسبت به تغییر موضوع تصمیم گیری کنند. برای تصویب نیز لازم است که بیش از نصف سهامداران، رای مثبت دهند تا صورتجلسه تغییر موضوع فعالیت تنظیم شود. اگر موضوع جدید نیاز به دریافت مجوز دارد، شما به عنوان مدیرعامل یا نماینده شرکت باید ابتدا تمامی مجوزات را دریافت کنید. 

پس از دریافت مجوز و رعایت تشریفات قانونی باید صورتجلسه را در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسانید. توجه کنید نه تنها صورتجلسه بلکه اطلاعات شرکت و سایر مدارک نیز باید در این سامانه بارگذاری شود. بعد از تایید باید آگهی تغییرات شرکت در روزنامه رسمی کشور منتشر شود. این مراحل برای تمامی نمونه صورتجلسه تغییر اساسنامه شرکت سهامی خاص ضروری است.

ثبت صورتجلسه در شرکت‌های با مسئولیت محدود

در شرکت‌های با مسئولیت محدود نیز باید مراحل مشابهی طی شود. در عین حال باید نکاتی را رعایت کنید. هنگامی که مجمع عمومی فوق‌العاده تشکیل می‌شود باید برای تنظیم نمونه صورتجلسه تغییر موضوع شرکت با مسئولیت محدود دو سوم از شرکا در جلسه حضور داشته باشند و صورتجلسه با اکثریت آرا تنظیم شود و اگر تغییر موضوع نیاز به دریافت مجوز دارد حتما باید مجوزات مربوطه را دریافت کنید تا فعالیت شرکت شکل قانونی به خود بگیرد.

برای شرکت با مسئولیت محدود نیازی به تهیه لیست سهامداران و ارائه آن به اداره ثبت شرکت‌ها نیست. اما این لیست یکی از مدارک مورد نیاز در شرکت‌های سهامی خاص به‌شمار می‌رود. به عبارتی دیگر این مدرک جزو مدارک تمامی تغییرات بخصوص نمونه صورتجلسه تغییر اعضای هیئت مدیره شرکت است. 

ثبت صورتجلسه تغییر موضوع فعالیت شرکت  

قبل از این که نمونه صورتجلسه تغییر موضوع فعالیت شرکت را به ثبت برسانید بر اساس راهنمای تنظیم صورتجلسه تغییرات شرکت، به این نکته مهم توجه داشته باشید که آیا موضوع فعالیت شرکت قابل تغییر است یا خیر؟ همچنین نیاز است که مدیرعامل از سهامداران شرکت برای تشکیل مجمع عمومی فوق‎‌العاده دعوت نماید. مجمع عمومی فوق‌العاده در این خصوص تصمیم گیری می‌کند و به تغییرات موضوع فعالیت شرکت رای می‌دهد. 

صورتجلسه تغییرات باید با دقت کافی تنظیم شود چرا که در صورت هر گونه اشتباه و خطا باید تمامی مراحل از دعوت اعضای مجمع عمومی فوق‌العاده تا رای گیری و تنظیم صورتجلسه را باید از ابتدا طی کنید. در این زمینه کارشناسان ثبتی وینداد علاوه‌بر تنظیم صورتجلسه تغییرات شرکت شما، صفر تا صد ثبت آن در اداره ثبت شرکت‌ها را انجام می‌دهند.

مدارک لازم برای ثبت تغییرات 

برای این که بتوانید تغییر موضوع فعالیت شرکت را به ثبت برسانید باید مدارک مورد نیاز را تهیه کنید. این مدارک مشابه نمونه صورتجلسه تغییر مدیرعامل شرکت است. لیست این مدارک شامل موارد زیر است: 

  • صورتجلسه تنظیم شده در مجمع عمومی فوق‌العاده
  • آگهی تاسیس شرکت به همراه کپی آن 
  • در صورتی که شرکت قبلا تغییراتی داشته باید کپی آخرین آگهی تغییرات شرکت را داشته باشید. 
  • مدارک شناسایی اعضای شرکت به‌علاوه کد ثنا 
  • ارائه مجوزات لازم (در صورت نیاز به اخذ مجوز) 

جمع بندی 

اعضای شرکت می‌توانند در صورت نیاز به فعالیت در موضوعات جدید، موضوع فعالیت شرکت را تغییر دهند. همچنین اگر شما قصد دارید در کنار موضوعات فعالیت شرکت، فعالیت جدیدی را  شروع کنید؛ می‌توانید با تنظیم صورتجلسه تغییرات موضوع و اخذ مجوزات لازم، الحاق به موضوع فعالیت شرکت را انجام دهید. توجه داشته باشید که نمونه صورتجلسه تغییر اعضای هیئت مدیره شرکت سهامی خاص و همچنین شرکت با مسئولیت محدود نیاز به طی کردن تشریفات قانون از جمله تنظیم و ثبت صورتجلسه تغییرات در اداره ثبت شرکت‌ها دارد.

برای تنظیم و ثبت صورتجلسه تغییر موضوع شرکت، می‌توانید فرآیند آن را خودتان انجام داده یا به وکیل ثبتی بسپارید. روش اول با وجود اینکه شاید در نگاه اول هزینه کمتری داشته باشد ولی احتمال خطا در آن زیاد است که باعث طولانی شدن فرآِیند می‌شود. در عین حال وکیل نیز هزینه زیادی دارد. 

در مجموعه وینداد تنظیم و ثبت صورتجلسه تغییرات شرکت به‌عنوان یکی از خدمات ثبتی ارائه می‌شود که صفر تا صد فرآیند از تنظیم و ثبت صورتجلسه توسط کارشناسان متخصص و باتجربه ثبتی انجام می‌شود.

سوالات متداول 

آیا امکان اضافه کردن یک موضوع به موضوعات قبلی شرکت وجود دارد؟

بله در این صورت باید صورتجلسه الحاق به موضوع تنظیم کنید.

کدام یک از موضوعات فعالیت شرکت نیاز به مجوز دارد؟ 

موضوعاتی مانند ارائه خدمات بیمه و امور مالی، بورس، موضوعات مربوط به شرکت‌های تعاونی و غیره نیاز به دریافت مجوز از سازمان‌های مربوطه دارند.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
تصویر ثریا احمدی

ثریا احمدی

ثریا احمدی یکی از نویسندگان خوب وینداد است که کارشناسی حقوق را در دانشگاه علوم قرآن و حدیث خوانده و اطلاعات تخصصی در شاخه‌های مختلف به‌ویژه امور ثبتی و قراردادی دارد و به همین واسطه مقالات کاربردی را در مجله حقوقی وینداد منتشر کرده که در ادامه این مقالات را می‌خوانید.
آنچه در این مطلب خواهید خواند

صفر تا صد خدمات ثبت صورتجلسه تغییرات و تنظیم مدارک در اداره ثبت شرکت‌ها، به صورت کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

صفر تا صد خدمات ثبت صورتجلسه تغییرات و تنظیم مدارک در اداره ثبت شرکت‌ها، به صورت کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

موضوعات مجوزی شرکت‌ها
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

لیست کامل موضوعات نیازمند اخذ مجوز برای ثبت شرکت

ثبت شرکت نیازمند طی مراحل متعددی است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها انتخاب و تعیین موضوع فعالیت است. این موضوع نه‌تنها بخشی از اساسنامه شرکت را تشکیل می‌دهد، بلکه باید به دقت و با توجه به قوانین و مقررات تعیین شود. در بسیاری از موارد، موضوعات فعالیت شرکت‌ها نیازمند اخذ مجوزهای خاصی از مراجع ذی‌ربط هستند. برخی از حوزه‌های فعالیتی که معمولاً نیاز به اخذ مجوز دارند شامل پیمانکاری، خدماتی، تولیدی، بازرگانی و غیره هستند.

انواع مجامع عمومی در شرکت‌ها
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

انواع مجامع عمومی شرکت‌ها چیست؟ | وظایف و صلاحیت‌ها

در تمامی شرکت‌های تجاری برای تصمیم‌گیری در امور مختلف، مجامعی تشکیل می‌شود که انواع آن‌ها، نحوه تشکیل، صلاحیت‌ تصمیم‌گیری و وظایف و اختیارات هر یک به‌طور کامل مشخص شده است. مجامع شرکت‌ها شامل مجمع عمومی موسس، مجمع عمومی عادی و مجمع عمومی فوق‌العاده هستند.

صورتجلسه افزایش سرمایه شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

نحوه تنظیم صورتجلسه افزایش سرمایه در شرکت

افزایش سرمایه در شرکت‌های تجاری به منظور توسعه فعالیت‌های شرکت انجام می‌شود که باید به عنوان یکی از تغییرات شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسد چرا که سرمایه ثبتی در ابتدای تاسیس در اساسنامه درج شده و این مورد باعث تغییر اساسنامه خواهد شد.

ثبت موسسه حسابرسی
مقالات ثبت موسسه غیرتجاری

شرایط و مراحل ثبت موسسه حسابرسی

موسسه حسابرسی یکی از رایج ترین انواع موضوعات برای ثبت موسسه است که نیاز به دریافت مجوز از جامعه حسابرسان رسمی ایران دارد. ضمن اینکه موسسین باید شرایطی مثل سابقه تحصیلی و سابقه کار مرتبط را برای دریافت مجوز و ثبت موسسه احراز کنند.