حقوق بازرس شرکت دانش بنیان چیست؟ + نحوه انتخاب بازرس دانش بنیان

حقوق بازرس شرکت دانش بنیان چیست؟ + نحوه انتخاب بازرس دانش بنیان

شرکت‌های دانش بنیان که غالباً در قالب شرکت‌های سهامی اقدام به فعالیت می‌کنند، برای پیشبرد اهداف خود نیاز به اعضایی دارند که فعالیت صحیح و قانونی شرکت انجام شود. بخشی از اعضای شرکت‌های دانش بنیان بازرسان شرکت هستند که وظیفه نظارت بر امور شرکت را بر عهده دارند. این بازرسان

شرکت‌های دانش بنیان که غالباً در قالب شرکت‌های سهامی اقدام به فعالیت می‌کنند، برای پیشبرد اهداف خود نیاز به اعضایی دارند که فعالیت صحیح و قانونی شرکت انجام شود. بخشی از اعضای شرکت‌های دانش بنیان بازرسان شرکت هستند که وظیفه نظارت بر امور شرکت را بر عهده دارند. این بازرسان برای انجام صحیح فعالیت خود نیاز به اختیاراتی دارند که این اختیارات به موجب اساسنامه به این اشخاص اعطا می‌گردد. در این مقاله قصد داریم تا با حقوق بازرس شرکت دانش بنیان آشنا شویم و آنچه لازم است در این زمینه بدانید را بیان کنید، در نتیجه، با ما همراه باشید.

نحوه انتخاب بازرس در شرکت دانش بنیان به چه صورت است؟

شرکت‌های دانش بنیان دسته‌ای از شرکت‌های تجاری هستند که با هدف هم‌افزایی و افزایش سطح دانش و تکنولوژی در کشور تشکیل خواهند شد و اقدام به تولید محصول و ارائه خدمات با فناوری‌های نوین می‌نمایند. در همین راستا، هر یک از شرکت‌های دانش بنیان باید بازرس یا بازرسی را در شرکت برای نظارت بر فعالیت شرکت و ارائه گزارش در اختیار داشته باشند و هیچ شرکت دانش بنیانی بدن داشتن بازرس قابل تصور نیست. شرکت دانش بنیان ممکن است یک یا چند بازرس داشته باشد که اگر چند بازرس در شرکت وجود داشته باشد، در این صورت هر یک از این افراد به صورت مجزا اقدام به تحقیق و بازرسی در شرکت نموده و سپس مشترکاً گزارشی ارائه خواهند نمود.

ازجمله شرایط انتخاب بازرس می‌توان به این موضوع اشاره کرد که شخصی که قرار است به عنوان بازرس شرکت انتخاب شود باید حسن شهرت داشته باشد، سوء پیشینه کیفری نداشته باشد، حداقل مدرک تحصیلی این شخص باید لیسانس باشد، بازرس شرکت باید ۵ سال سابقه کار مرتبط داشته و همچنین این شخص نباید شغل دولتی داشته باشد. علاوه بر این، برای انتخاب بازرس محدودیت‌هایی نیز وجود دارد؛

برای مثال، بازرس شرکت دانش بنیان نمی‌تواند از میان اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل انتخاب شود و همچنین اشخاصی که در گذشته مرتکب جرم شده و یا اعلام ورشکستگی نمودند نیز نمی‌توانند بازرس شرکت دانش بنیان باشند.

علاوه بر این موارد، مؤسسین شرکت دانش بنیان می‌توانند محدودیت‌های دیگری نیز برای انتخاب بازرس در نظر گرفته و این موارد را در اساسنامه شرکت دانش بنیان شرکت درج نمایند. توجه داشته باشید که اولین بازرسان شرکت دانش بنیان، توسط سهامداران انتخاب خواهند شد.

بازرس شرکت دانش بنیان چه اختیارات و حقوقی دارد؟

قانونگذار در لایحه اصلاحی قانون تجارت به حقوق بازرس شرکت دانش بنیان اشاره داشته است. مطابق با این لایحه اصلاحی، بازرس یا بازرسان شرکت می‌توانند هر زمان که خواستند هرگونه رسیدگی و بازرس لازم را در امور شرکت انجام دهند. یکی از حقوق بسیار مهم بازرسان شرکت دانش بنیان این است که سایر اعضای شرکت حق دخالت و جلوگیری از انجام وظایف بازرس را نداشته و این اشخاص نمی‌توانند مانع از اعمال اختیارات بازرس شوند. یکی دیگر از حقوق بازرس شرکت دانش بنیان این است که این شخص می‌توانند به آن دسته از اطلاعاتی که برای انجام وظایف خود احتیاج دارد، دسترسی لازم را داشته باشد.

علاوه بر موارد بالا، بازرس شرکت دانش بنیان این حق را دارد که برای اظهار نظر در ارتباط با امور شرکت، از نظر کارشناسان مورد نظر استفاده نماید. البته باید توجه داشته باشید که بازرس تنها در صورتی می‌تواند نظر این کارشناسان را مبنای تصمیم‌گیری قرار دهد که پیش از این کارشناس مربوطه را به شرکت معرفی کرده باشد. این کارشناسان در مواردی که بازرس تعیین می‌کند، مانند خود بازرس حق هر گونه تحقیق و‌ رسیدگی را خواهند داشت.

بازرس شرکت دانش بنیان چه وظایف و مسئولیت‌هایی دارد؟

قانون همانطور که از سویی اختیارات و حقوق بازرس شرکت دانش بنیان را مشخص کرده است، از سویی دیگر نیز وظایف بازرس شرکت دانش بنیان را نیز مشخص کرده است. وظایف و مسئولیت‌های بازرس در شرکت دانش بنیان به شرح زیر است:

۱. اطلاع رسانی درباره وضعیت شرکت به سهامداران و سایر اعضای شرکت دانش بنیان

۲. اظهارنظر درباره صورت‌حساب‌ها و عملکردهای مالی شرکت و نظارت بر حساب‌ها و سال مالی

۳. ارائه گزارش معاملات اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل به مجمع عمومی شرکت دانش بنیان

۴. ارائه گزارش در ارتباط با افزایش و کاهش سرمایه به مجمع عمومی فوق‌العاده

۵. ارائه گزارش درباره ضرورت سلب حق تقدم سهامداران شرکت در ارتباط با افزایش سرمایه به مجمع عمومی فوق‌العاده

۶. گزارش تخلف مدیران و مدیرعامل شرکت به اولین مجمع عمومی

۷. دعوت از مجمع عمومی به درخواست سهامدارانی که خواهان تشکیل مجمع عمومی هستند

۸. نظارت بر رعایت حقوق

جمع‌بندی و سخن پایانی

بازرس شرکت دانش بنیان شخصی است که به امور شرکت، چگونگی فعالیت شرکت و حساب‌های مالی شرکت رسیدگی می‌کند. این شخص این اختیار را دارد که هر زمان لازم دید، در امور شرکت تحقیق کرده و گزارش‌های لازم را به مجمع عمومی ارائه دهد. با توجه به اهداف شرکت دانش بنیان و همچنین با توجه به اینکه سابقه تشکیل شرکت‌های دانش بنیان به همین چند سال اخیر بازمی‌گردد، درنتیجه، می‌توان متوجه این موضوع شد که حضور بازرس در این شرکت‌ها برای اینکه شرکت در مسیر درستی حرکت کند، بسیار ضروری می‌باشد. در این مقاله در ارتباط با وظایف و حقوق بازرس شرکت دانش بنیان صحبت کردیم و نکته‌ای که در پایان باید به آن اشاره داشت این است که اشخاصی که قصد تأسیس و ثبت شرکت دانش بنیان را دارند، باید به‌خوبی از وظایف این افراد در شرکت آگاهی داشته و جزئیات مرتبط را بدانند.

در همین راستا، پیشنهاد می‌شود که اگر قصد ثبت شرکت دانش بنیان را دارید و اطلاعات کافی در زمینه ثبت شرکت و حقوق و وظایف اعضای شرکت در اختیار ندارید، پروسه ثبت شرکت خود را به وینداد بسپارید. همکاران ما در موسسه ثبتی حقوقی وینداد با سابقه ثبت صدها شرکت و مؤسسه، می‌توانند با دریافت هزینه‌ایی معقول و مشخص، به شما در ثبت شرکت خود کمک کنند.

سؤالات متداول

حقوق پرداختی به بازرس شرکت دانش بنیان چگونه تعیین می‌شود؟

در ارتباط با میزان حقوقی که باید به بازرس شرکت دانش بنیان پرداخت شود در مجمع عمومی تصمیم‌گیری می‌شود و بازرسان شرکت از معاملات شرکت سهم نمی‌برند.

نحوه عزل بازرس شرکت دانش بنیان به چه صورت است؟

مجمع عمومی عادی شرکت دانش بنیان می‌تواند در هر زمان بازرس شرکت را عزل کند منوط بر اینکه جایگزین بازرس مشخص باشد.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
تصویر زهرا حامد

زهرا حامد

زهرا حامد از نویسندگان حرفه‌ای وینداد است که کارشناسی حقوق را از دانشگاه شهید بهشتی و کارشناسی ارشد حقوق بین‌المللی را از دانشگاه آزاد اخذ کرده و اطلاعات کاربردی و مفیدی در حوزه‌های مختلف حقوق دارد. زهرا مقالات زیادی را برای مجله وینداد نوشته که در ادامه این مقالات را می‌خوانید.
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

موضوعات مجوزی شرکت‌ها
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

لیست کامل موضوعات نیازمند اخذ مجوز برای ثبت شرکت

ثبت شرکت نیازمند طی مراحل متعددی است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها انتخاب و تعیین موضوع فعالیت است. این موضوع نه‌تنها بخشی از اساسنامه شرکت را تشکیل می‌دهد، بلکه باید به دقت و با توجه به قوانین و مقررات تعیین شود. در بسیاری از موارد، موضوعات فعالیت شرکت‌ها نیازمند اخذ مجوزهای خاصی از مراجع ذی‌ربط هستند. برخی از حوزه‌های فعالیتی که معمولاً نیاز به اخذ مجوز دارند شامل پیمانکاری، خدماتی، تولیدی، بازرگانی و غیره هستند.

انواع مجامع عمومی در شرکت‌ها
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

انواع مجامع عمومی شرکت‌ها چیست؟ | وظایف و صلاحیت‌ها

در تمامی شرکت‌های تجاری برای تصمیم‌گیری در امور مختلف، مجامعی تشکیل می‌شود که انواع آن‌ها، نحوه تشکیل، صلاحیت‌ تصمیم‌گیری و وظایف و اختیارات هر یک به‌طور کامل مشخص شده است. مجامع شرکت‌ها شامل مجمع عمومی موسس، مجمع عمومی عادی و مجمع عمومی فوق‌العاده هستند.

صورتجلسه افزایش سرمایه شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

نحوه تنظیم صورتجلسه افزایش سرمایه در شرکت

افزایش سرمایه در شرکت‌های تجاری به منظور توسعه فعالیت‌های شرکت انجام می‌شود که باید به عنوان یکی از تغییرات شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسد چرا که سرمایه ثبتی در ابتدای تاسیس در اساسنامه درج شده و این مورد باعث تغییر اساسنامه خواهد شد.

ثبت موسسه حسابرسی
مقالات ثبت موسسه غیرتجاری

شرایط و مراحل ثبت موسسه حسابرسی

موسسه حسابرسی یکی از رایج ترین انواع موضوعات برای ثبت موسسه است که نیاز به دریافت مجوز از جامعه حسابرسان رسمی ایران دارد. ضمن اینکه موسسین باید شرایطی مثل سابقه تحصیلی و سابقه کار مرتبط را برای دریافت مجوز و ثبت موسسه احراز کنند.