مالیات در موسسه غیرتجاری و نحوه محاسبه آن

مالیات در موسسه غیرتجاری و نحوه محاسبه آن

شرایط پرداخت مالیات در شرکت‌ها و موسسات با یکدیگر متفاوت است. شاید به‌همین دلیل است که افراد زیادی به جای تاسیس شرکت، قصد ثبت موسسه دارند. اما این که تمامی موسسات از پرداخت مالیات معاف هستند، تصور اشتباهی است. ضمن اینکه موضوع فعالیت شرکت و موسسه به‌طور کلی با یکدیگر متفاوت است و نمی‌توان جهت […]

شرایط پرداخت مالیات در شرکت‌ها و موسسات با یکدیگر متفاوت است. شاید به‌همین دلیل است که افراد زیادی به جای تاسیس شرکت، قصد ثبت موسسه دارند. اما این که تمامی موسسات از پرداخت مالیات معاف هستند، تصور اشتباهی است. ضمن اینکه موضوع فعالیت شرکت و موسسه به‌طور کلی با یکدیگر متفاوت است و نمی‌توان جهت فرار از مالیات برای موضوعات تجاری، آن را ثبت کرد. با این توصیف ممکن است سوالاتی مثل این برای شما هم مطرح شود که آیا موسسه من باید مالیات بپردازد یا معاف است؟ چه مالیات‌هایی باید بپردازم؟ قوانین پرداخت مالیات در موسسه غیرتجاری چیست؟ کدام نوع از موسسات از پرداخت مالیات معاف هستند؟ در این مقاله ضمن پاسخ به این سوالات، نحوه محاسبه مالیات موسسات را بیان خواهیم کرد.

چگونه باید استعلام مالیات موسسات را گرفت؟

قبل از آشنایی با نحوه استعلام مالیات در موسسات باید این نکته را بدانید که در بین انواع موسسات غیر تجاری، فقط موسسات انتفاعی ملزم به پرداخت مالیات هستند. از جمله این موسسات می‌توان به موسسه فرهنگی هنری، آموزشگاه‌ها یا موسسات حقوقی اشاره کرد. (البته برخی از آن‌ها، طبق قوانین معاف از مالیات‌اند)

اما موسسات غیرانتفاعی مانند خیریه‌ها الزامی به پرداخت مالیات ندارند ولی در همان ابتدای تاسیس باید پرونده مالیاتی تشکیل دهند.

برای استعلام مالیات در موسسه غیرتجاری باید از طریق درگاه سازمان امور مالیاتی اقدام کنید. در این درگاه با ورود اطلاعات موسسه می‌توانید میزان مالیات موسسه غیر تجاری را مشاهده و نسبت به پرداخت آن اقدام کنید.

بند (ط) ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم، معافیت‌های مالیاتی خیریه‌ها این‌گونه بیان کرده است:

«کمک‌ها و هدایای دریافتی نقدی و غیرنقدی موسسات خیریه و عام المنفعه که به ثبت رسیده‌اند، مشروط بر آن که به موجب اساسنامه آن‌ها صرف امور مذکور در بند (ح) این ماده شود و سازمان امور مالیاتی کشور بر درآمد و هزینه آنها نظارت کند، از پرداخت مالیات معاف است.»

 انواع مالیات موسسه

موسسات غیرتجاری ملزم به پرداخت مالیات بر درآمد هستند. محاسبه این مالیات هم از طریق ارائه اظهارنامه مالیاتی و پلمپ دفاتر انجام می‌شود. به همین منظور تمامی موسسات، در ابتدای تاسیس باید پلمپ دفاتر را انجام دهند. (تکالیف مالیاتی مثل پلمپ دفاتر و همچنین ارائه اظهارنامه سالانه انجام می‌شوند.)

این نکته را به‌خاطر داشته باشید؛ در صورتی‌که یک موسسه از پرداخت مالیات معاف باشد باید تکالیف مالیاتی خود مثل پلمپ دفاتر را در هر سال مالی انجام دهد. فقط مالیات پرداخت نمی‌کند.

همچنین شرکت‌های بدون فعالیت در طول یک سال مالی هم ملزم به پلمپ دفاتر و تحویل آن‌ها به‌صورت سفید هستند.

نحوه محاسبه مالیات موسسات غیر تجاری چگونه است؟

محاسبه مالیات بر درآمد توسط سازمان امور مالیاتی انجام می‌شود. با این توصیف دولت‌ها از همه اشخاص حقوقی و شرکت‌ها و موسساتی که از فعالیت‌های خود درآمد کسب می‌کنند، مالیات دریافت می‌کند؛ میزان این مالیات، درصدی از درآمد صاحبان کسب و کارهاست. در نتیجه هر چقدر میزان درآمد بیشتر باشد، مالیات بیشتری باید پرداخت شود. 

طبق ماده ۱۰۵ قانون مالیات‌های مستقیم، درآمد اشخاص حقوقی (شرکت‌ها و موسسات)، مشمول مالیات بر درآمد به نرخ ۲۵% است (در این رابطه استثنائاتی وجود دارد). 

درآمدی که مشمول مالیات است، به صورت زیر محاسبه می‌شود:

  •  مجموع درآمد 
  •  درآمد ناشی از فعالیت‌های انتفاعی اشخاص حقوقی که از منابع مختلف (در ایران یا خارج از ایران) به‌دست می‌آید
  •  زیان‌های حاصل از منابع غیر معاف

مجموع این منابع، منهای معافیت‌های مقرر خواهد شد.

امور مالیاتی و رسیدگی به دعاوی

تمامی موارد مربوط به پرداخت مالیات بر اساس قانون مالیات‌های مستقیم و زیر نظر سازمان امور مالیاتی انجام می‌شود. در نتیجه برای اطلاع از دستورالعمل‌های مربوط به مالیات در موسسه غیرتجاری باید این قانون و آیین نامه‌های اجرایی آن مراجعه کنید.

دعاوی مالیاتی هم ابتدا در مراجع حل اختلاف مطرح می‌شوند. پس از رسیدگی اگر درخواست تجدیدنظر نسبت به آن انجام شود، در شورای عالی مالیاتی بررسی خواهد شد. 

یکی دیگر از مراجع هیئت ماده ۲۵۱ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم است. صلاحیت این مرجع زمانی‌ست که سایر مراجع تعیین شده در قانون، صلاحیت رسیدگی به دعوا را نداشته باشند.

خدمات ثبتی و مشاوره انواع دعاوی مالیاتی

اطلاع از فرآیندهای قانونی علاوه‌بر دانش حقوقی نیاز به تجربه کافی دارد. به‌همین دلیل امروزه در کنار دانش تخصصی در کسب‌وکار نیاز به مشاوره‌های تخصصی در امور مالیاتی، حقوقی و ثبتی خواهید داشت. مجموعه وینداد با ارائه خدمات ثبتی و حقوقی، امکان مشاوره با کارشناسان متخصص را در اختیار شما قرار می‌دهد. ضمن اینکه می‌توانید انجام و پیگیری امور ثبتی را به کارشناسان ثبت شرکت وینداد بسپارید تا خیالتان از بابت رسیدگی به امور و فرآیندهای قانونی آن راحت باشد.

جمع‌بندی

تمامی موسسه‌ها معاف از مالیات نیستند. در نتیجه اگر می‌خواهید فعالیت اقتصادی انجام دهید و به‌دلیل عدم تمایل به پرداخت مالیات، تصمیم به ثبت موسسه گرفته‌اید، باید بدانید که بسیاری از موسسات ملزم به پرداخت موسسه هستند.

مالیات در موسسه غیرتجاری به نوع آن و همچنین موضوع فعالیت موسسه غیرتجاری وابسته است. موسسات غیرانتفاعی مثل خیریه‌ها معاف از مالیات هستند. ولی موسسات انتفاعی عموما باید مالیات بر درآمد پرداخت کنند.

تمامی اشخاص حقوقی از جمله موسسات اگر معاف از مالیات هم باشند، باید تکالیف مالیاتی مثل پلمپ دفاتر به‌صورت سالیانه را انجام دهند.

سوالات متداول

آیا همه موسسات معاف از مالیات هستند؟

خیر، برخی از انواع موسسات مثل خیریه‌ها بر اساس شرایط قانونی خاصی از مالیات معافند.

مالیات در موسسه غیرتجاری از چه نوعی‌ست؟

موسسات غیرتجاری ملزم به پرداخت مالیات بر درآمد هستند.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.

نحوه ثبت شرکت تضامنی
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

راهنمای جامع ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی برخلاف سایر شرکت‌های تجاری مسئولیت زیادی برای شرکای آن ایجاد می‌کند و فقط در مواردی که الزام قانونی دارد اشخاص به دنبال ثبت