نحوه ثبت شرکت تک مدیره

آیا ثبت شرکت تک نفره امکان‌پذیر است؟

ثبت شرکت تک نفره بر اساس قانون امکان‌پذیر نیست و برای ثبت شرکت، حداقل باید دو نفر شریک وجود داشته باشند. اما اگر می‌خواهید صفر تا صد تامین سرمایه، مدیریت و غیره بر عهده شما باشد تنها راه‌حل، ثبت شرکت تک مدیره است. در بین شرکت‌های تجاری رایج، شرکت با مسئولیت محدود با حداقل دو […]

ثبت شرکت تک نفره بر اساس قانون امکان‌پذیر نیست و برای ثبت شرکت، حداقل باید دو نفر شریک وجود داشته باشند. اما اگر می‌خواهید صفر تا صد تامین سرمایه، مدیریت و غیره بر عهده شما باشد تنها راه‌حل، ثبت شرکت تک مدیره است. در بین شرکت‌های تجاری رایج، شرکت با مسئولیت محدود با حداقل دو شریک به ثبت می‌رسد که می‌توانید مدیریت شرکت را به صورت کامل بر عهده بگیرید. در ادامه این مطلب، به صورت کامل امکان تاسیس شرکت یک نفره و ثبت شرکت تک نفره را بررسی خواهیم کرد.

نحوه ثبت شرکت تک نفره 

ثبت شرکت تک نفره با توجه به مقررات قانون تجارت در ایران امکان‌پذیر نیست. چرا که ثبت شرکت از منظر قانون یک فعالیت گروهی بوده و نیاز به حداقل دو شریک دارد. در همین راستا، قانون شرکت های تک شریک را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل، افرادی که تمایل به تاسیس شرکت یک نفره دارند، باید از یک راه حل جایگزین استفاده کنند. 

در حال حاضر، بر اساس قانون تجارت، شرکت‌های با مسئولیت محدود این امکان را دارند که با دو شریک تاسیس و ثبت شوند، در نتیجه اگر شما تمایل به ثبت یک شرکت محدود دارید، می‌توانید با یکی از نزدیکان خود یک شرکت با مسئولیت محدود ثبت کنید و مدیریت این شرکت را به صورت تک نفره عهده‌دار شوید. این مورد، یعنی ثبت شرکت تک مدیره، راه حل جایگزین ثبت شرکت تک نفره است.

شرایط ثبت شرکت تک نفره چیست؟

اشخاصی که قصد دارند به صورت تک نفره اقدام به تاسیس یک شرکت و ایجاد یک کسب و کار کنند، باید یک شرکت با مسئولیت محدود با مشارکت شخص دیگری تاسیس کرده و بخش خیلی کمی از سهام را به شریک خود اختصاص دهند. سپس، این شرکت را به صورت تک مدیره اداره کنند. در این صورت، این اشخاص به صورت ضمنی، مالک یک شرکت تک شریکی خواهند بود.

توجه داشته باشید در این شرایط نیز باید شرکت تک شریکی خود را که در قالب شرکت با مسئولیت محدود است، به ثبت برسانید. ثبت شرکت با مسئولیت محدود در تهران از طریق پنجره خدمات واحد و به صورت حضوری و در شهرستان‌ها از طریق مراجعه به سامانه ثبت شرکت‌ها انجام می‌شود.

شرکت با مسئولیت محدود برای اداره امور خود می‌تواند فقط مدیرعامل یا مدیرعامل و هیئت مدیره داشته باشد. در نتیجه اگر شما قصد دارید که یک شرکت تک شریکی داشته باشید، باید این شرکت را تنها با مدیرعامل ثبت کنید.

انواع موسسه تک نفره 

موسسات غیرتجاری نیز همانند شرکت‌های تجاری بر اساس قانون تجارت ثبت می‌شوند. در نتیجه، همانند شرکت تجاری تک نفره، موسسات تک نفره نیز امکان ثبت نداشته و برای تاسیس و ثبت موسسه حداقل دو شریک، لازم است. اما از آنجایی که موسسات نیز ساختاری شبیه به شرکت‌های با مسئولیت محدود دارند، در نتیجه این امکان وجود دارد که یک موسسه تک مدیره ثبت کرد که این موسسه ممکن است انتفاعی یا غیرانتفاعی باشد.

موسسات غیر تجاری انتفاعی موسساتی هستند که هدف آن‌ها جلب سود و منافع و تقسیم این سود میان اعضای موسسه است اما اگر موسسه مزبور با هدف کسب سود و منافع تشکیل نشده باشد، در این صورت این موسسه یک موسسه غیرانتفاعی است.

نحوه تنظیم اساسنامه شرکت یک نفره چگونه است؟

ثبت شرکت تک نفره با ثبت سایر شرکت‌ها تفاوت‌هایی دارد. از آنجایی که در شرکت های تک شریکی هیئت مدیره تشکیل نشده و تنها از طریق مدیر عامل اداره می‌شوند، در نتیجه اساسنامه این شرکت‌ها نیز با دیگر شرکت‌های قانون تجارت متفاوت است. 

در شرکت های تک نفره، مدیرعامل شرکت دارای اختیارات تام برای امضا و سایر اختیارات برای اداره شرکت است.

موضوع بسیار مهمی که در این زمینه باید به آن توجه داشته باشید این است که در شرکت تک نفره اگر بعد از مدتی بخواهید عضوی را به عنوان شریک بپذیرید یا اعضای هیئت مدیره را معرفی کنید، این موضوع باید تحت عنوان تغییرات شرکت ثبت گردیده و اساسنامه شرکت نیز تغییر کند.

در اساسنامه شرکت تک مدیره موضوع شرکت نیز باید درج گردد که اگر موضوع شرکت جزو موضوعاتی باشد که نیاز به مجوز دارد، شما باید پیش از تاسیس شرکت یک نفره این مجوزها را دریافت کنید.

جمع‌بندی

اگر شما نیز جزو افرادی هستید که ترجیح می‌دهید به صورت انفرادی اقدام به ثبت یک شرکت کنید و دارای یک شرکت تک مالکیتی باشید، باید بدانید که بر اساس مقررات قانون تجارت ایران، ثبت شرکت تک نفره امکان‌پذیر نیست. 

در این شرایط اما راه حل جایگزین، ثبت شرکت تک مدیره است، به این صورت که شما یک شرکت با مسئولیت محدود که نیاز به حداقل دو شریک دارد را با یکی از نزدیکان خود تاسیس کرده و بخش خیلی کمی از سهام را به این شخص اختصاص دهید. پس از تاسیس، این شرکت را به صورت واحد و تک نفره اداره می‌کنید. بهتر است بدانید شرکت‌های تک نفره نیز همانند سایر شرکت‌های تجاری باید ثبت شوند اما، ثبت این شرکت‌ها ممکن است تفاوت‌هایی داشته باشد.

مجموعه وینداد فرآیند ثبت شرکت مسئولیت محدود تک مدیره را به عنوان یکی از خدمات خود ارائه می‌دهد که می‌توانید فرآیندهای ثبت شرکت را با کارشناسان ثبتی پیش ببرید و با مشکلاتی مانند نقص پرونده یا رد آن مواجه نشوید.

سوالات متداول

آیا امکان ثبت شرکت تک نفره وجود دارد؟

خیر. تمام شرکت‌ها برای ثبت باید حداقل دو یا سه شریک داشته باشند اما امکان ثبت شرکت تک مدیره وجود دارد.

شرکت‌های تک شریکی چگونه اداره می‌شوند؟

اگر شرکت تک نفره در قالب شرکت با مسئولیت محدود باشد این امکان وجود دارد که هیئت مدیره تشکیل نشود و تنها از طریق مدیر عامل اداره گردد.

1/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.

نحوه ثبت شرکت تضامنی
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

راهنمای جامع ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی برخلاف سایر شرکت‌های تجاری مسئولیت زیادی برای شرکای آن ایجاد می‌کند و فقط در مواردی که الزام قانونی دارد اشخاص به دنبال ثبت