اختیارات و وظایف مدیران شرکت دانش بنیان چه معیاری دارد؟

اختیارات و وظایف مدیران شرکت دانش بنیان چه معیاری دارد؟

مدیران شرکت دانش بنیان الزاماً باید از میان سهامداران شرکت انتخاب شوند. پس از انتخاب مدیران، اختیارات و مسئولیت‌های هر یک از این افراد مشخص می‌شود و مدیران شرکت باید به همان نحو انجام وظیفه نمایند. شناخت دقیق اختیارات و وظایف مدیران شرکت دانش بنیان موضوعی بسیار مهم است و

مدیران شرکت دانش بنیان الزاماً باید از میان سهامداران شرکت انتخاب شوند. پس از انتخاب مدیران، اختیارات و مسئولیت‌های هر یک از این افراد مشخص می‌شود و مدیران شرکت باید به همان نحو انجام وظیفه نمایند. شناخت دقیق اختیارات و وظایف مدیران شرکت دانش بنیان موضوعی بسیار مهم است و به همین دلیل، ضروری است تا پیش از ثبت شرکت ابتدا با این موارد به خوبی آشنا شوید. در این مقاله، قصد داریم تا به توضیح و ذکر اختیارات و وظایف مدیران شرکت دانش بنیان بپردازیم پس با ما همراه باشید.

مدیران شرکت دانش بنیان چه کسانی هستند؟

تمام شرکت‌های دانش بنیان توسط هیئت مدیره‌ای اداره می‌شود که امور اجرایی شرکت بر عهده این اشخاص است. مدیران شرکت دانش بنیان شامل مدیرعامل، اعضای هیئت مدیره و سایر افراد با عناوین مشابهی هستند که مسئولیت اداره شرکت را بر عهده دارند و مسئولیت تصمیم‌گیری درباره امور شرکت با این اشخاص است. مطابق با لایحه اصلاحی قانون تجارت، مدیران شرکت باید لزوماً از میان سهامداران شرکت انتخاب شوند و اشخاصی که سهامدار شرکت دانش بنیان نیستند، حق عضویت در هیئت مدیره این شرکت را نخواهند داشت.

مدیران شرکت دانش بنیان ممکن است اشخاص حقیقی یا حقوقی باشند و اگر برخی از اعضای هیئت مدیره شخص حقوقی باشند، این اشخاص باید نماینده‌ای حقیقی برای شرکت در جلسات انتخاب نمایند. در ارتباط با نحوه انتخاب مدیران شرکت دانش بنیان نیز باید بدانید که اولین مدیران توسط مؤسسین این شرکت و با اتفاق آرا انتخاب خواهند شد.

وظایف مدیران دانش بنیان چیست؟

همانطور که بیان شد، اختیارات و وظایف مدیران شرکت دانش بنیان متعدد است و وظایف این مدیران به شرح زیر است:

۱. مدیران شرکت دانش بنیان باید پس از انتخاب شدن، قبولی سمت خود را اعلام نمایند.

۲. مدیران شرکت باید پس از انتخاب شدن، سهامی را به‌عنوان تضمین و مطابق با قوانین و مقررات اساسنامه دانش بنیان در صندوق شرکت به وثیقه بگذارند.

۳. اشخاصی که مدیر شرکت دانش بنیان هستند باید هر شش ماه خلاصه‌ای از دارایی و قروض شرکت تهیه و ارائه نمایند.

۴. اعضای هیئت مدیره شرکت دانش بنیان وظیفه دارند پیش از انجام معامله با شرکت یا انجام معاملاتی به حساب شرکت که در آن سهیم هستند، اجازه هیئت مدیره شرکت را کسب کنند و هیئت مدیره شرکت نیز باید این مورد را به بازرسان شرکت گزارش نماید.

۵. مدیرعامل شرکت دانش بنیان حق انجام معاملاتی که متضمن رقابت با شرکت است را نداشته و در صورت انجام چنین معامله‌ای، مدیرعامل مسئول پرداخت و جبران کلیه خسارات می‌باشد.

۶. اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت دانش بنیان در برابر شرکت و اشخاص ثالث نسبت به تخلف از مقررات قانونی و مواد اساسنامه مسئول هستند و این مسئولیت ممکن است به‌صورت شخصی یا مشترک باشد.

۷. مدیران شرکت دانش بنیان وظیفه دارند تا زمانی که مدیران جدید انتخاب می‌شوند، به انجام وظایف قانونی خود ادامه دهند.

حدود اختیارات مدیران شرکت دانش بنیان چه اندازه است؟

مدیران شرکت دانش بنیان به موجب قانون تجارت اختیاراتی برای اداره شرکت دارند که این اختیارات به شرح زیر است:

۱. مدیران شرکت دارای اختیار نمایندگی از سوی شرکت در برابر اشخاص ثالث هستند و می‌توانند اموری از جانب شرکت انجام دهند.

۲. هیئت مدیره شرکت دانش بنیان اختیار تصویب آیین‌نامه‌های داخلی شرکت و تصویب بودجه شرکت را دارا می‌باشد.

۳. تصمیم‌گیری در ارتباط با استخدام و عزل کارکنان شرکت یکی دیگر از اختیارات مدیران شرکت دانش بنیان می‌باشد.

۴. مدیران شرکت دانش بنیان اختیار دریافت وام و تسهیلات از بانک‌ها و سایر مؤسسات اعتباری را دارا می‌باشند و تعیین شرایط این موضوع نیز از اختیارات هیئت مدیره می‌باشد.

۵. هیئت مدیره شرکت اختیار انعقاد و فسخ هرگونه معامله‌ای را در راستای منافع شرکت دانش بنیان دارا می‌باشد.

۶. اتخاذ تصمیم درباره امور قضایی و پیگیری‌های حقوقی امور شرکت نیز ازجمله دیگر اختیارات هیئت مدیره شرکت دانش بنیان می‌باشد.

سخن پایانی

بسیاری از اشخاص هستند که قصد دارند تا پول خود را در شرکت‌های تجاری سرمایه‌گذاری نمایند و از این طریق سرمایه خود را افزایش دهند. علاوه بر این، این اشخاص ممکن است دغدغه فعالیت در راستای افزایش دانش و تکنولوژی در کشور را نیز داشته باشند که در این شرایط، سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دانش بنیان و فعالیت در سمت یکی از اعضای هیئت مدیره، می‌تواند این افراد را به هدف خود برساند. اختیارات و وظایف مدیران شرکت دانش بنیان عنصری بسیار مهم در جهت فعالیت شرکت است و به همین دلیل، لازم است تا اعضای هیئت مدیره با این اختیارات و وظایف به‌درستی آشنا باشند.

آشنایی کامل با حدود وظایف و مسئولیت‌های مدیران شرکت دانش بنیان جزئیات بسیاری دارد که شما می‌توانید با دریافت مشاوره از وینداد، به‌صورت کامل از این جزئیات آگاه شوید. وینداد، با ثبت صدها شرکت مختلف، گزینه قابل اعتمادی برای اشخاصی است که قصد ثبت شرکت دارند و همکاران ما در طی این مسیر، پاسخگوی نیازها و سؤالات شما خواهند بود.

سؤالات متداول

سایر اشخاص ذی‌نفع در شرکت دانش بنیان که سهامدار شرکت نیستند نیز می‌توانند عضوی از هیئت مدیره باشند؟

خیر. اعضای هیئت مدیره شرکت‌های دانش بنیان که در قالب شرکت سهامی فعالیت می‌کنند، الزاماً از میان سهامداران شرکت انتخاب خواهند شد.

ملاک تعیین حدود اختیارات و وظایف مدیران شرکت دانش بنیان چیست؟

وظایف و اختیاران مدیران دانش بنیان و حدود آن مطابق با قوانین اساسنامه تعیین خواهد شد.

به این مطلب امتیاز دهید!
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
تصویر زهرا حامد

زهرا حامد

زهرا حامد از نویسندگان حرفه‌ای وینداد است که کارشناسی حقوق را از دانشگاه شهید بهشتی و کارشناسی ارشد حقوق بین‌المللی را از دانشگاه آزاد اخذ کرده و اطلاعات کاربردی و مفیدی در حوزه‌های مختلف حقوق دارد. زهرا مقالات زیادی را برای مجله وینداد نوشته که در ادامه این مقالات را می‌خوانید.
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی پیشنهادی برای شما

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

موضوعات مجوزی شرکت‌ها
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

لیست کامل موضوعات نیازمند اخذ مجوز برای ثبت شرکت

ثبت شرکت نیازمند طی مراحل متعددی است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها انتخاب و تعیین موضوع فعالیت است. این موضوع نه‌تنها بخشی از اساسنامه شرکت را تشکیل می‌دهد، بلکه باید به دقت و با توجه به قوانین و مقررات تعیین شود. در بسیاری از موارد، موضوعات فعالیت شرکت‌ها نیازمند اخذ مجوزهای خاصی از مراجع ذی‌ربط هستند. برخی از حوزه‌های فعالیتی که معمولاً نیاز به اخذ مجوز دارند شامل پیمانکاری، خدماتی، تولیدی، بازرگانی و غیره هستند.

انواع مجامع عمومی در شرکت‌ها
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

انواع مجامع عمومی شرکت‌ها چیست؟ | وظایف و صلاحیت‌ها

در تمامی شرکت‌های تجاری برای تصمیم‌گیری در امور مختلف، مجامعی تشکیل می‌شود که انواع آن‌ها، نحوه تشکیل، صلاحیت‌ تصمیم‌گیری و وظایف و اختیارات هر یک به‌طور کامل مشخص شده است. مجامع شرکت‌ها شامل مجمع عمومی موسس، مجمع عمومی عادی و مجمع عمومی فوق‌العاده هستند.

صورتجلسه افزایش سرمایه شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

نحوه تنظیم صورتجلسه افزایش سرمایه در شرکت

افزایش سرمایه در شرکت‌های تجاری به منظور توسعه فعالیت‌های شرکت انجام می‌شود که باید به عنوان یکی از تغییرات شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسد چرا که سرمایه ثبتی در ابتدای تاسیس در اساسنامه درج شده و این مورد باعث تغییر اساسنامه خواهد شد.

ثبت موسسه حسابرسی
مقالات ثبت موسسه غیرتجاری

شرایط و مراحل ثبت موسسه حسابرسی

موسسه حسابرسی یکی از رایج ترین انواع موضوعات برای ثبت موسسه است که نیاز به دریافت مجوز از جامعه حسابرسان رسمی ایران دارد. ضمن اینکه موسسین باید شرایطی مثل سابقه تحصیلی و سابقه کار مرتبط را برای دریافت مجوز و ثبت موسسه احراز کنند.