شرایط و مدارک لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص

شرایط و مدارک لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص

افراد با انگیزه کسب سود در تلاش هستند شرکت مورد نظر خود را ثبت کنند؛ اما برای ثبت شرکت ضوابط قانونی به‌خصوصی وجود دارد. در این مقاله به ترتیب شرایط و مدارک لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص را باهم بررسی می‌کنیم. برای خواندن سریع هر بخش، روی عنوان آن کلیک کنید 1) شرکت سهامی […]

افراد با انگیزه کسب سود در تلاش هستند شرکت مورد نظر خود را ثبت کنند؛ اما برای ثبت شرکت ضوابط قانونی به‌خصوصی وجود دارد. در این مقاله به ترتیب شرایط و مدارک لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص را باهم بررسی می‌کنیم.

شرکت سهامی چیست؟

شرکت سهامی یکی از انواع شرکت های تجاری است و به شرکتی گفته می‌شود که

«سرمایه آن به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی سهام آن ها است.»

این تعریف شرکت سهامی به طور کلی است اما خود شرکت‌های سهامی به دو دسته سهامی عام و سهامی خاص تقسیم می‌شود.

شرکت سهامی خاص چیست؟

در شرکت‌های سهامی خاص، همانند شرکت با مسئولیت محدود و برخلاف شرکت تضامنی، مسئولیت هر یک از سهامداران در مورد بدهی‌های شرکت محدود به مبلغ سرمایه‌گذاری شده در شرکت است و در صورت عدم کفایت مجبور نیستند اموال شخصی خود را در این راه مصرف نمایند.
شرکت‌های سهامی خاص حتما لازم نیست فعالیت تجاری انجام دهند. اگر موضوع فعالیت شرکت سهامی خاص ، تجاری نباشد، باعث این نخواهد شد که شرکت تجاری محسوب نشود. قانون تجارت بیان می‌کند که

«شرکت سهامی شرکت بازرگانی محسوب می‌شود ولو این که موضوع عملیات آن بازرگانی نباشد.»

مدارک لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص در سال ۱۴۰۱

مدارک لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص شامل این موارد است:

  • شناسنامه و کارت ملی کلیه افراد که منظور از کلیه افراد اعضای هیئت مدیره، موسسین، سهامداران و بازرسین است.
  • استعلام سوپیشینه اعضا به صورت آنلاین
  • در سال ۱۴۰۱ داشتن کد ثنا برای ثبت شرکت سهامی خاص و تمامی اعضا الزامی است.
  • مفاد قرارداد که شامل آدرس شرکت و سکونت و کد پستی، سرمایه شرکت، لیست اعضا و سهامداران، درصد سهام و سهم الشرکه و سمت ها، موضوع فعالیت است باید تکمیل شود در ضمن ارائه حداقل ۵ مورد اسم ۳ سیلاب خاص ضروریست.
  • ارائه فیش واریزی ۳۵ درصد از سرمایه اولیه شرکت در حسابی به نام شرکت در شرف تاسیس و ارائه آن فیش به اداره ثبت.
  • اقرارنامه مدیران شرکت مبنی بر عدم ممنوعیت آن‌ها جهت فعالیت تجاری.
  • اقرارنامه بازرسان شرکت مبنی بر اعم داشتن رابطه نسبی یا سببی با مدیران شرکت.

ارائه مدارک بیشتر مانند اساسنامه و اظهارنامه شرکت سهامی خاص در مراحل بعد ضرورت پیدا می‌کند.

نکته ضروری برای ثبت سهامی خاص

هنگام جمع‌آوری مدارک لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص توجه داشته باشید که بعد از دریافت آگهی تاسیس در روزنامه رسمی می‌توانید به بانک مراجعه کنید و مبلغ سرمایه را افزایش دهید یا از حساب خارج کنید.

همچنین در صورت وجود شخص حقوقی در بین سهامداران و هیئت مدیره شرکت سهامی خاص، دو مسیر وجود دارد.

  • اگر شخص حقوقی داخلی باشد بایستی کپی آخرین روزنامه رسمی و نامه معرفی نماینده شخص حقوقی جزو مدارک لازم برای ثبت سهامی خاص است.
  • در مورد اشخاص حقوقی خارجی سهامدار در شرکت سهامی خاص نیز، گواهی ثبت آن شرکت در خارج از کشور و ترجمه آن و ارائه اصل و نسخه ترجمه‌شده وکالت‌نامه وکیل شرکت خارجی لازم است.

شرایط ثبت شرکت سهامی خاص در ایران

وقتی مدارک لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص را ارائه دادید، برای تاسیس این شرکت باید این شرایط را رعایت کنید.

انتخاب هیئت مدیره و بازرسان

برای تاسیس شرکت سهامی خاص، حضور حداقل ۳ عضو به عنوان هیئت مدیره و حداقل ۲ عضو به عنوان بازرس (یکی بازرس اصلی و دیگری بازرس علی البدل) الزامی است. همگی آن‌ها باید به سن قانونی ۱۸ سال رسیده باشند.

  • بازرسین نباید رابطه فامیلی با هیئت مدیره داشته باشند و وظایف بازرس شرکت سهامی خاص باید در اساسنامه قید شود.
  • هریک از اعضای هیئت مدیره حداقل یک سهم را داشته باشند.

سرمایه شرکت

حداقل سرمایه برای ثبت شرکت سهامی خاص صد هزار تومان است که پرداخت نقدی ۳۵ درصد آن در زمان تاسیس شرکت و بعد از تایید نام شرکت الزامی است و باید توسط موسسین شرکت به یک حساب که نزد یک بانک افتتاح می گردد واریز شود.
توجه داشته باشید که مسئولیت هر یک از سهامداران در قبال دیون و تعهدات شرکت به مبلغ اسمی سهام او بستگی دارد و نقل و انتقال سهام شرکت سهامی خاص، وابسته به اعلام موافقت مجمع عمومی سهامداران است و از جمله حقوق سهامداران شرکت سهامی خاص در نظر گرفته می‌شود.
سرمایه شرکت سهامی خاص به وسیله خود مؤسسین تأمین می‌شود و حق صدور اعلامیه پذیره‌نویسی را ندارند.

صدور سهام

صدور سهام قبل از ثبت شرکت غیرقانونی است و جرم شناخته می‌شود.

انتخاب نام

در انتخاب نام برای شرکت سهامی خاص قبل از اسم شرکت یا بعد از آن باید کلمه خاص اضافه شود و این کلمه در کلیه نوشته های شرکت و آگهی‌ها باید رعایت گردد.

فرایند ثبت شرکت

شرایط و مدارک لازمی که در بالا توضیح داده شد، در تمامی ایران یکسان است و مدارک لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص در تهران تفاوتی با سایر شهرها ندارد.
ثبت شرکت سهامی خاص در ایران با احتساب افتتاح حساب بانکی در بهترین و سریعترین حالت ۷ روز کاری و در حالت معمول ۱۵ روز کاری ثبت خواهد شد و به مرحله درج آگهی در روزنامه رسمی می‌رسد.
پس از درج آگهی ثبت شرکت سهامی خاص در روزنامه رسمی، شما می‌توانید فعالیت شرکت خود را رسما آغاز کنید. اگر شرکا بعد از ثبت تقاضای انحلال شرکت سهامی خاص را داشته باشند، در صورت موافقت سایر شرکا، ثبت صورتجلسه انحلال شرکت در سامانه ثبت تغییرات شرکت سهامی خاص انجام شود.

برای ثبت شرکت از خدمات ثبتی وینداد استفاده کنید.

کارشناسان ما تجربه زیادی در زمینه ثبت شرکت از جمله شرکت سهامی خاص دارند. تجربه چندین ساله ما باعث شده است با جزئیات ثبت شرکت سهامی خاص آشنا باشیم.
برای شروع این فرایند مدارک لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص در وینداد تنها شامل کپی شناسنامه، کارت ملی،کد ثنا است و می‌توانید باقی مراحل را به متخصصان ما بسپارید.
هزینه ثبت شرکت در وینداد ثابت است. یعنی ما در وینداد بدون توجه به سرمایه اولیه شرکت شما قیمت‌گذاری می‌کنیم و تضمین می‌کنیم که هزینه‌ای را که در همان ابتدا به شما اعلام می‌کنیم تا زمانی که شرکت شما را ثبت می‌کنیم تغییر نخواهد کرد.

سخن پایانی

با ارائه مدارک لازم برای ثبت شرکت به سامانه ثبت شرکت‌ها می‌توانید شرکت خودتان را ثبت و فعالیت خود را آغاز کنید. امکان دارد در این مسیر برای شما مسائلی ایجاد شود که می‌توانید برای رفع آن‌ها به وینداد رجوع کنید. تیم پشتیبانی وینداد به صورت تخصصی در طول هفته پاسخگوی سوالات حقوقی و ثبتی شما هستند و شما را در تکمیل اسناد و اطلاع از شرایط و مدارک ثبت شرکت سهامی خاص راهنمایی می‌کنند.

اشتراک وینداد، بهترین انتخاب برای زمانی که پیوسته به خدمات حقوقی نیاز دارید. با دریافت اشتراک وینداد، دسترسی نامحدود به خدمات ثبتی و حقوقی خواهید داشت و پشتیبانی اختصاصی دریافت می‌کنید. می‌توانید اشتراک خود را بر اساس نیاز و مقیاس کسب و کار خود شخصی‌سازی کنید. کافی است با ما تماس بگیرید یا از طریق وبسایت ما خدمات ویژه حقوقی و مقرون به صرفه دریافت کنید.

سوالات متداول

مدارک ثبت شرکت سهامی خاص چیست؟

اساسنامه، اظهارنامه، متن صورت جلسه موسسین، متن صورت جلسه هیئت مدیره، آگهی تاسیس، پلمپ دفاتر. موارد بیشتر را در مقاله بررسی کرده‌ایم.

ثبت شرکت سهامی خاص چقدر زمان می‌برد؟

سریعترین حالت ۷ روز کاری و در حالت معمول ۱۵ روز کاری ثبت خواهد شد و به مرحله درج آگهی در روزنامه رسمی می رسد.

آیا داشتن کد ثنا برای ثبت شرکت سهامی خاص در تهران الزامی است؟

در سال ۱۴۰۱ داشتن کد ثنا برای ثبت شرکت سهامی خاص و تمامی اعضا و در تمامی ایران الزامی است.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.