شرکت سهامی خاص چیست و چگونه تشکیل می شود؟

شرکت سهامی خاص چیست و چگونه تشکیل می شود؟

شرکت سهامی خاص شرکتی است که تمام سرمایه لازم برای تاسیس آن را موسسان شرکت تامین می‌کنند. در این مقاله ابتدا توضیح می‌دهیم شرکت سهامی خاص چیست و سپس به چگونگی تشکیل شرکت سهامی خاص و مدارک لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص و تاسیس آن می‌پردازیم. برای خواندن سریع هر بخش، روی عنوان آن […]

شرکت سهامی خاص شرکتی است که تمام سرمایه لازم برای تاسیس آن را موسسان شرکت تامین می‌کنند. در این مقاله ابتدا توضیح می‌دهیم شرکت سهامی خاص چیست و سپس به چگونگی تشکیل شرکت سهامی خاص و مدارک لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص و تاسیس آن می‌پردازیم.

شرکت سهامی چیست؟

شرکت‌های سهامی از انواع شرکت‌های تجاری هستند. شرکت سهامی به شرکتی گفته می‌شود که سرمایه آن به سهام تقسیم شده و مسئولیت سهامداران شرکت سهامی خاص یا عام، محدود به مبلغ اسمی سهام آن‌ها است.
شرکت‌های سهامی به دو دسته سهامی عام و سهامی خاص تقسیم می‌شوند.

از دیدگاه قانون شرکت سهامی خاص چیست؟

تعریف شرکت سهامی خاص از نظر قانون، شرکتی است که تمام سرمایه آنها در موقع تاسیس منحصراً توسط موسسین تامین شده است.

سهام این نوع از شرکت سهامی قابل دادوستد در بورس اوراق بهادار نیست اما می‌توان سهام آن را به راحتی توسط مردم معامله کرد. هنگام تشکیل شرکت سهامی خاص باید همه سرمایه آن در هنگام تأسیس توسط مؤسسان تأمین و بخشی از سرمایه در بانک سپرده‌گذاری شده باشد.
شرکت های سهامی خاص حتما لازم نیست فعالیت تجاری انجام دهند و این مورد باعث نمی‌شود که از دسته شرکت‌های تجاری خارج شوند. طبق قانون تجارت، شرکت سهامی، شرکت بازرگانی محسوب می‌شود حتی اگر موضوع فعالیت شرکت سهامی خاص بازرگانی نباشد.
هنگام انتخاب نام برای ثبت شرکت سهامی خاص باید بلافاصله قبل یا بعد از نام شرکت عبارت «سهامی خاص» در تمام اوراق، اعلامیه‌ها و آگهی‌های شرکت به‌طور شفاف و روشن درج شود.

شرایط تشکیل شرکت سهامی خاص در ایران چیست؟

اقدامات لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص چیست؟ تشکیل شرکت سهامی خاص تشریفات بسیار ساده ای دارد که ماده 20 لایحه قانونی 1347 آن را تعیین کرده است. طبق این ماده، اقدامات زیر برای تشکیل شرکت سهامی خاص نیاز است.

امضای اساسنامه شرکت سهامی خاص

شرکای شرکت سهامی خاص باید شخصا یا از طریق وکیل خود، اساسنامه شرکت را امضا کنند. تهیه طرح اساسنامه و تصویب بعدی آن ضروری نیست، زیرا برخلاف شرکت سهامی عام، در شرکت سهامی خاص دوره تاسیس وجود ندارد و نیازی به پذیره‌نویسی نیست. در نتیجه تدوین نمونه اساسنامه شرکت سهامی خاص که در شرکت سهامی عام وسیله‌ای است برای مطلع کردن پذیره‌نویسان از ماهیت شرکتی که به زودی ایجاد می‌شود، ضروری نیست.

تعهد سرمایه شرکت سهامی خاص

حداقل سرمایه برای ثبت شرکت سهامی خاص یک میلیون ریال است که حداقل ۳۵ درصد آن به حسابی که در بانک افتتاح می‌کنید واریز شود.
هر گاه قسمتی از سرمایه شما به صورت غیرنقدی باشد باید به طور کامل تسلیم و تقویم شود. ارزیابی آن نیز باید با نظر کارشناس رسمی وزارت دادگستری انجام می-شود.
در قانون آمده، نمی‌توان آورده غیرنقدی را به مبلغی بیش از ارزیابی کارشناس قبول کرد. هدف ماده، حفظ حقوق اشخاص ثالث است؛ گاهی ممکن است با توافق شرکا بر سر ارزیابی اموال غیرنقدی، شخص یا اشخاص ثالث دچار ضرر شوند.
تعهد شرکا به پرداخت سرمایه در شرکت سهامی خاص، شکل و یا فرم خاصی ندارد و تعهد ممکن است حتی به صورت ورقه تعهد هم باشد؛ برای مثال، در مواقعی که شرکا از یکدیگر دورند و می‌خواهند شرکت را به سرعت تشکیل دهند می توانند برای کسب تعهد از یکدیگر از این روش استفاده کنند. با این حال، در حین ثبت شرکت، همه باید اظهارنامه‌ای را که نشان‌دهنده تعهد بر کلیه سهام است، امضا کنند. در غیر این صورت مدارک ثبت شرکت ناقص خواهد بود.

انتخاب مدیران و بازرسان برای شرکت سهامی خاص

برای تاسیس شرکت سهامی خاص لازم نیست انتخاب مدیران و بازرسان در مجمع عمومی موسس صورت بگیرد. درباره اختیارات و وظایف مدیران شرکت سهامی خاص و حقوق بازرسان شرکت سهامی خاص می‌توانید به مجله حقوقی وینداد رجوع کنید.

مدارک ثبت شرکت سهامی خاص چیست؟

۱- شناسنامه و کارت ملی کلیه افراد؛ منظور از کلیه افراد، اعضای هیئت مدیره، موسسین، سهامداران و بازرسین است.
۲- تا سال ۹۸ کلیه اعضا و بازرسین باید گواهی عدم سوء پیشینه ارائه می‌دادند، اما از سال ۹۹ دیگر نیاز به ارائه گواهی عدم سوپیشنه نیست و استعلام سوپیشینه به صورت آنلاین است.
۳- در سال ۱۴۰۱ داشتن کد ثنا برای ثبت شرکت سهامی خاص و تمامی اعضا الزامی است.
۴- مفاد قرارداد که شامل آدرس شرکت و سکونت و کد پستی، سرمایه شرکت، لیست اعضا و سهامداران، درصد سهام و سهم الشرکه و سمت‌ها، موضوع فعالیت است باید تکمیل شود در ضمن ارائه حداقل ۵ مورد اسم ۳ سیلاب خاص نیز ضروریست.
۵- ارائه فیش واریزی ۳۵ درصد از سرمایه اولیه شرکت در حسابی به نام شرکت در شرف تاسیس و ارائه آن فیش به اداره ثبت.
۶- اقرارنامه مدیران شرکت مبنی بر عدم ممنوعیت آنها جهت فعالیت تجاری.
۷- اقرارنامه بازرسان شرکت مبنی بر اعم داشتن رابطه نسبی یا سببی با مدیران شرکت.

توجه داشته باشید که بعد از دریافت آگهی تاسیس در روزنامه رسمی می‌توانید به بانک مراجعه کنید و مبلغ سرمایه را افزایش دهید یا از حساب خارج کنید.
در صورت وجود شخص حقوقی در بین مدیران و سهامداران شرکت، اگر شخص حقوقی داخلی باشد، لازم است کپی آخرین روزنامه رسمی و نامه معرفی نماینده شخص حقوقی جزو مدارک لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص باشد. در مورد اشخاص حقوقی خارجی سهامدار در شرکت سهامی خاص نیز، باید گواهی ثبت آن شرکت در خارج از کشور و ترجمه آن و ارائه اصل و نسخه ترجمه شده وکالت نامه وکیل شرکت خارجی لازم است.

سخن پایانی

در وینداد شما می‌توانید در کمترین زمان فرایند ثبت شرکت سهامی خاص خود را انجام دهید.
برای شروع فرایند ثبت شرکت سهامی خاص در وینداد فقط به کپی شناسنامه، کارت ملی،کد ثنا نیاز دارید و باقی مراحل را به متخصصان ما بسپارید.
هزینه ثبت شرکت در وینداد، کاملا ثابت است. روند محاسبه هزینه در وینداد به این صورت است که ما بدون توجه به سرمایه اولیه شرکت شما، قیمت‌گذاری می‌کنیم. همچنین تضمین می‌کنیم که هزینه‌ای را که در همان ابتدا به شما برای ثبت شرکت شما اعلام می‌کنیم تا زمانی که آن را ثبت می‌کنیم تغییر نخواهد کرد.
همچنین تیم پشتیبانی وینداد به صورت تخصصی در طول هفته پاسخگوی سوالات حقوقی و ثبتی شما هستند.

سوالات متداول

حداقل سرمایه در نظر گرفته شده سهامی خاص چقدر است؟

حداقل سرمایه در نظر گرفته شده شرکت سهامی خاص یک میلیون ریال است.

آیا سهام شرکت سهامی خاص در بورس قابل عرضه است؟

خیر. سهام این نوع از شرکت سهامی قابل دادوستد در بورس اوراق بهادار نیست اما میتوان سهام آن را به راحتی توسط مردم معامله کرد.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.

نحوه ثبت شرکت تضامنی
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

راهنمای جامع ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی برخلاف سایر شرکت‌های تجاری مسئولیت زیادی برای شرکای آن ایجاد می‌کند و فقط در مواردی که الزام قانونی دارد اشخاص به دنبال ثبت