راهنمای جامع ثبت شرکت سهامی خاص

راهنمای جامع ثبت شرکت سهامی خاص + مدارک لازم و شرایط

شرکت سهامی خاص یکی از رایج‌ترین شرکت‌ها برای ثبت در ایران است چرا که مزایای مختلفی را برای فعالیت در اختیار سهامداران شرکت قرار می‌دهد و می‌توانید این دسته از شرکت‌ها را برای فعالیت در حوزه‌های متفاوتی از قبیل پیمانکاری، خدماتی، خرید و فروش و سایر موضوعات ثبت کنید.

ثبت شرکت سهامی خاص به‌عنوان یکی از پرطرفدارترین شرکت‌های تجاری برای فعالیت با موضوعات مختلف مناسب است. این نوع شرکت‌ها ساختار کاملی در قانون تجارت دارند و به همین جهت نسبت به سایر شرکت‌های تجاری از نظر نحوه مدیریت، ایجاد تغییرات در شرکت و سایر موارد متمایز هستند. ضمن اینکه امکان توسعه شرکت و ورود و خروج شریک در آن به سادگی انجام می‌شود. اگر می‌خواهید با نحوه ثبت، موضوعات کاربری برای فعالیت، مزایا و معایب و موارد دیگر شرکت‌های سهامی خاص بیشتر آشنا شوید، در این مقاله، راهنمای جامعی از ثبت شرکت سهامی را در اختیار شما قرار داده‌ایم.

شرکت سهامی خاص چیست؟ 

شرکت‌های سهامی خاص یکی از رایج‌ترین انواع شرکت‌ها هستند که برای انجام انواع فعالیت‌های تجاری به ثبت می‌رسند. این دسته از شرکت‌ها نه فقط برای کسب و کارهای کوچک بلکه برای هر نوع از کسب و کاری مناسب هستند و از طرفی انتقال سهام در آن به راحتی انجام می‌شود که زمینه را برای توسعه شرکت و اضافه شدن شریک جدید به شرکت آماده می‌کند. ضمن اینکه با وجود ساختار کاملی و جامعی که در قانون دارند، علاوه‌بر داشتن مجامع مختلف و هیئت مدیره برای تصمیم‌گیری در امور مختلف شرکت و اداره آن، با الزام به داشتن حداقل ۲ بازرس، امکان نظارت بر فعالیت‌های مختلف شرکت را فراهم می‌کند.

شرکت سهامی خاص نسبت به اشخاص حقیقی برای انجام امور تجاری اعتبار بیشتری دارند و بر اساس زوال بانک‌ها و دستگاه‌های مناقصه‌گذار امکان اخذ تسهیلات بانکی و شرکت در مزایدات و مناقصات برای آن‌ها ساده‌تر است. 

حداقل تعداد شرکا برای تاسیس این نوع شرکت‌ها ۳ نفر و با حداقل سرمایه ثبتی ۱۰۰ هزار تومان است که بنا به نوع فعالیت خود توصیه می‌شود با سرمایه بیشتری شرکت خود را ثبت کنید.

سرمایه شرکت سهامی خاص 

در ثبت شرکت سهامی خاص، تمام سرمایه اولیه توسط موسسین و سهامداران تامین می‌شود. قانون حداقل سرمایه برای ثبت شرکت سهامی خاص را یک میلیون ریال را در نظر گرفته است که باید حداقل 35 درصد از این مبلغ در حسابی به نام شرکت واریز شود که بانک آن را تا پایان ثبت شرکت مسدود می‌کند. گواهی واریز مبلغ نیز به‌عنوان یکی از مدارک ثبت شرکت سهامی خاص به اداره ثبت شرکت‌ها ارائه شود.

البته حداقل سرمایه ثبتی اعلام شده در قانون تجارت فقط یک قانون است و سهامداران می‌توانند در زمان ثبت شرکت، سرمایه‌ای بر اساس نوع فعالیت خود به‌عنوان سرمایه ثبتی در نظر بگیرند. ضمن اینکه پس از ثبت شرکت امکان تغییر سرمایه (کاهش یا افزایش) وجود دارد.

انواع شرکت‌های سهامی خاص بر اساس موضوع فعالیت 

ساختار شرکت سهامی خاص این امکان را به شرکا می‌دهد تا در حوزه‌های مختلف فعالیت داشته باشند. پرطرفدارترین انواع شرکت‌های سهامی خاص بر اساس موضوع فعالیت شامل شرکت‌های فعال در زمینه امور پیمانکاری، تولیدی، خدماتی، بازرگانی، کشاورزی، امور پولی بانکی و بیمه، فناوری اطلاعات (IT)، معماری و طراحی داخلی و غیره هستند.

یکی از مهم‌ترین مواردی که در زمینه موضوع شرکت سهامی خاص در نظر داشته باشید، دریافت مجوزهای لازم است. با این توضیح که برخی از موضوعات نیازمند اخذ مجوز از ادارات و ارگان‌های مربوطه هستند. برای مثال برای امور خدمات نظافت نیازی به تهیه مجوز خاصی نیست اما برای ثبت شرکت سهامی در زمینه حمل و نقل بین‌المللی کالا و مسافر باید از وزارت راه و ترابری مجوز دریافت کنید. 

نمونه موضوع فعالیت شرکت 

یکی از مراحل ثبت شرکت در ایران، انتخاب موضوع است که در اساسنامه نیز درج می‌شود. نمونه موضوع فعالیت شرکت سهامی باید به‌صورت کاملا جزئی و دقیق مشخص شود و موضوعاتی مثل پیمانکاری، بازرگانی، تولیدی، خدماتی، معماری و غیره، حوزه فعالیت شرکت به شمار می‌روند و شرکت سهامی خاص می‌تواند در یک یا چند حوزه به طور هم‌زمان فعالیت کند و موضوع انتخابی، محدود فعالیت شرکا را مشخص می‌کند. 

  • برای مثال شرکت فعال در زمینه حمل و نقل می‌تواند در موضوع حمل و نقل کالا و مسافر که شامل ارائه خدمات حمل و نقل جاده‌ای کالا و مسافر بین شهری یا خارج از کشوری یا جابه‌جایی کالا از کشوری به کشور دیگر یا همان ترانزیت کالا و سایر موارد فعالیت کند.
  • موضوع فعالیت شرکت پیمانکاری می‌تواند در زمینه ساخت و ساز، راه‌سازی، طراحی داخلی یا غیره باشد که در این صورت باید جزئیات موضوع آن می‌تواند امور مربوط به ساخت و ساز ساختمان، ایجاد و تاسیس امور مربوط به آبرسانی و لوله کشی آب، دیزاین و طراحی محوطه، طراحی و اجرای پیاده‌روها، امور مربوط به آزاد راه و آسفالت خیابان‌ها، ایجاد محل نگهداری از حیوانات و سایر موارد باشد.

انواع سهام در شرکت‌های سهامی خاص

سرمایه شرکت‌های سهامی خاص به شکل سهام است که انواع مختلفی در قانون دارد. به‌طور کلی انواع سهام در این شرکت‌ها را می‌توان به‌صورت زیر معرفی کرد:

  • سهام با نام
  • سهام بی‌نام
  • سهام ممتاز
  • سهام نقدی و غیرنقدی
  • سهام موسس

نحوه انتقال هر یک از انواع سهام با یکدیگر متفاوت است و بر اساس شرایط قانونی و همچنین اساسنامه شرکت انجام می‌شود.

نمونه اساسنامه شرکت سهامی خاص و نحوه تنظیم آن 

یکی از الزامات و مراحل ثبت شرکت، تنظیم اساسنامه آن است که در مجمع عمومی موسس انجام می‌شود. اساسنامه مانند قانون اساسی در شرکت‌های سهامی خاص به‌شمار می‌رود و تمامی قوانین و مقررات شرکت در آن درج می‌شود. 

در اساسنامه شرکت سهامی خاص موضوعات مهمی مانند نام شرکت، موضوع فعالیت شرکت، تاریخ اعتبار، میزان سرمایه، تعداد سرمایه داران، تغییرات در شرکت، نحوه نقل و انتقال سهام، افزایش و کاهش سرمایه و سایر قوانین و مقررات شرکت ذکر خواهد شد. 

سهامداران نیز باید بر اساس مواد مندرج در اساسنامه عمل کنند و در واقع این سند چارچوب فعالیت‌های شرکت را مشخص می‌کند.

شرایط هیئت مدیره در شرکت سهامی خاص و مسئولیت‌های آن 

تمامی شرکت‌ها برای تصمیم‌گیری و مدیریت امور شرکت به هیئت مدیره نیاز دارند. وجود هیئت مدیره برای نظارت در امور شرکت ضروری است. به عبارتی دیگر هیئت مدیره گزارش دریافت شده از مدیران شرکت را دریافت و طی جلسه‌ای نقاط ضعف و قوت سهامی خاص را بررسی می‌کند. 

اعضای هیئت مدیره در زمان تاسیس شرکت توسط مجمع موسس و پس از آن توسط مجمع عمومی عادی انتخاب می‌شوند و باید حتما از میان سهامداران شرکت باشند. 

مهمترین و اصلی‌ترین وظیفه هیئت مدیره شرکت‌های سهامی خاص اداره شرکت و نظارت به آن است. سایر اختیارات و وظایف هیئت مدیره را می‌توان شامل موارد زیر دانست: 

  • افتتاح حساب بانکی به نام شرکت
  • تصویب آیین‌نامه‌های داخلی و تصمیم‌گیری در امور مالی مربوط به شرکت 
  • انتخاب رئیس و نائب رئیس برای هیئت مدیره
  • تعیین تکلیف در مورد امور مهم شرکت مانند حق امضا و سایر امور دیگر (اگر در اساسنامه به‌صورت دیگری ذکر نشده باشد)
  • تحویل صورتحساب دارایی‌های شرکت به بازرسان 
  • تحویل گزارش از عملکرد شرکت به مجامع شرکت و همچنین دعوت از مجامع 
  • انتخاب مدیرعامل برای شرکت و همچنین تعیین میزان دستمزد مدیرعامل 

وظیفه بازرس در شرکت سهامی خاص چیست؟ 

انتخاب بازرس در ثبت شرکت‌ سهامی خاص ضروری است. هر شرکت سهامی باید با در نظر گرفتن شرایط قانونی، حداقل دو بازرس انتخاب کند. از جمله اشخاصی که برای قبول سمت بازرسی ممنوعیت قانونی دارند، شامل موارد زیر هستند:

  • مدیران و مدیر عامل‌ شرکت  
  • اشخاصی که با مدیرعامل تا درجه سوم نسبت فامیلی دارند.
  • اشخاصی که خودشان یا همسرشان از مدیرعامل حقوق دریافت می‌کنند.

بازرس وظیفه بررسی امور مالی شرکت را دارد و در صورتی که تخلفی صورت بگیرد باید آن را گزارش دهد. علاوه‌بر این بازرس وظایف دیگری در شرکت دارد که باید آن‌ها را به درستی انجام دهد. از مهمترین حقوق بازرسان شرکت سهامی خاص و وظایف او بررسی صحت و درستی دارایی‌های و صورت حساب دوره‌ای سود و زیان مربوط به شرکت است. همچنین باید بررسی کند که آیا حقوق سهامداران بر اساس قانون و اساسنامه شرکت رعایت می‌شود یا خیر؟

توجه داشته باشید که در زمان انجام وظایف مربوط به بازرسی و رسیدگی، می‌تواند تمامی اسناد و مدارک مورد نیاز را از مدیرعامل شرکت درخواست نماید. 

مدارک و شرایط لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص

برای ثبت شرکت سهامی خاص، شما باید مدارک لازم را ارائه داده و علاوه‌بر آن شرایط اعلام شده را احراز کنید که به‌طور کلی می‌توان شرایط و مدارک ثبت شرکت سهامی خاص را به‌صورت زیر معرفی کرد:

  • معرفی حداقل ۳ سهامدار و ۲ بازرس
  • دفتر کار (با کاربری اداری یا تجاری)
  •  ثبت نام در سامانه ثنا (تمامی اعضای هیئت مدیره)
  •  تصویر مدارک هویتی شرکا و اعضای هیات مدیره و بازرسان شرکت سهامی
  •  ارائه مجوز مربوطه در خصوص موضوع فعالیت (در صورت نیاز)
  •  اقرارنامه (برای کلیه‌ اعضای هیئت مدیره، مدیر عامل و بازرسان شرکت)
  •  گواهی عدم سوء پیشینه کیفری برای کلیه اعضای هیئت مدیره و بازرسان شرکت از سوی متقاضی – آگهی تاسیس و نامه نمایندگی (در صورتی که شخص حقوقی باشد)
  •  گواهی بانک مبنی بر واریز ۳۵ درصد از ۲۰ درصد کل سرمایه اولیه شرکت

نحوه تغییرات در اساسنامه شرکت سهامی خاص 

بعد از ثبت شرکت‌های سهامی خاص انجام برخی از تغییرات در شرکت ضروری است. این تغییرات با توجه به این که از چه نوعی هستند، در صلاحیت مجمع عمومی فوق‌العاده یا مجمع عمومی عادی قرار می‌گیرند. 

برای مثال تغییرات مربوط به افزایش مدت یا انحلال شرکت توسط مجمع عمومی فوق‌العاده انجام می‌شود. انجام تغییراتی مانند انتخاب مدیران و بازرسان نیز در صلاحیت مجمع عمومی عادی سهامی خاص است.  

در نهایت تمامی تغییرات در اساسنامه شرکت برای اینکه رسمیت پیدا کنند باید در صورتجلسه تنظیم شده و به ثبت برسند. از جمله تغییرات رایج در شرکت‌های سهامی می‌توان به تمدید مدت شرکت، افزایش یا کاهش سرمایه، تغییر در نام شرکت و تغییر مدیران شرکت اشاره کرد. 

تنظیم صورتجلسه تغییرات و ثبت آن‌ها باید بر اساس روال قانونی و فرآیند اداره ثبت شرکت‌ها باشد که در این زمینه می‌توانید تنظیم و ثبت صورتجلسه تغییرات را توسط کارشناسان وینداد با هزینه مقرون به‌صرفه انجام دهید تا بابت رد صورتجلسات یا نقص آن‌ها نیز دغدغه‌ای نداشته باشید.

مالیات شرکت سهامی 

هر شرکتی پس از ثبت مشمول قوانین مالیاتی می‌شود. در مورد ثبت شرکت سهامی خاص نیز همین مقررات جاری است. از جمله الزامات مالیاتی شرکت سهامی خاص پس از ثبت، تشکیل پرونده مالیاتی و دریافت کد اقتصادی است. این کد ۱۲ رقمی به‌صورت اختصاصی برای هر شرکت صادر می‌شود.

از دیگر الزامات پس از ثبت شرکت در زمینه مالیات، پلمپ دفاتر قانونی است که به‌صورت سالانه انجام می‌شود. درخواست پلمپ دفاتر در اداره ثبت شرکت‌ها انجام می‌شود اما کاربرد آن‌ها ثبت حساب و کتاب تجاری به منظور محاسبه مالیات سالیانه شرکت‌ها و اشخاص تجاری است.

مزایا و معایب ثبت شرکت سهامی خاص 

هر یک از انواع شرکت‌های تجاری مزایا و معایبی دارند که بر بررسی آن‌ها می‌توانید مناسب‌ترین قالب شرکت را برای فعالیت خود انتخاب کنید. مزایا و معایب شرکت سهامی خاص را می‌توان این گونه بیان کرد:

مزایای شرکت سهامی خاص

  • سرمایه در این نوع از شرکت به سهام تقسیم می‌شود.
  • امکان افزایش و کاهش شرکا در این شرکت بسیار ساده‌تر از دیگر شرکت‌هاست و لازمه آن انتقال سهام به شخص دیگری است. 
  • این دسته از شرکت‌ها قابلیت توسعه دارند. به عبارتی دیگر از نظر تعداد اعضا و از نظر سرمایه امکان افزایش وجود دارد. 
  • امکان شرکت در مزایدات و مناقصات برای این شرکت‌ها فراهم است.
  • قانون تجارت درباره ساختار این دسته از شرکت‌ها به صورت واضح از نحوه تشکیل و اداره تا تغییر و انحلال مقرراتی وضع کرده است. 

معایب ثبت شرکت سهامی خاص:

  • در رابطه با این دسته از شرکت‌ها الزامات قانونی وجود دارد که باید رعایت شود. 
  • سهام متعلق به این شرکت‌ها در بورس قابل عرضه نیست. 
  • شرکت‌های سهامی خاص نیز مانند سایر شرکت‌ها و اشخاص تجاری ملزم به پلمپ دفاتر قانونی هستند.

نحوه ثبت شرکت 

برای ثبت شرکت‌ سهامی خاص می‌توانید از دو روش آنلاین و حضوری اقدام کنید. اما در هر صورت جهت ثبت ابتدا باید مدارک لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص را تکمیل کرده و فرآیند ثبت را انجام دهید. 

ثبت شرکت آنلاین از طریق سامانه اداره ثبت شرکت‌ها انجام می‌شود که به همین منظور باید تمامی مدارک را بارگذاری کرده و اطلاعات لازم در هر مرحله را وارد کنید. البته که در صورت نقص مدارک یا هرگونه اشتباه در ورود اطلاعات و انجام فرآیند با ایراد نقص مدارک یا رد آن مواجه خواهید شد که باعث طولانی شدن فرآیند ثبت شرکت می‌شود.

ثبت شرکت حضوری نیز از طریق پنجره واحد فیزیکی کسب‌وکارها در ۵ شهر بزرگ یعنی تهران، اصفهان، تبریز، مشهد و شیراز امکان‌پذیر است که تمامی فرآیندها را با مراجعه حضوری به این مرکز باید انجام دهید.

برای ثبت شرکت به هر یک از این روش‌ها می‌توانید شخصا اقدام کنید یا فرآیند را توسط وکیل ثبت شرکت‌ها پیش ببرید. در روش اول نیاز به تجربه و تخصص کافی خواهید داشت و در روش دوم باید هزینه زیادی را بپردازید.

در عین حال ثبت شرکت با کارشناسان ثبتی وینداد علاوه‌بر اینکه مشکل نداشتن تخصص و تجربه را برای شما حل می‌کند، بسیار مقرون به‌صرفه است. از این‌رو می‌توانید با درخواست ثبت شرکت، ضمن مشاوره با کارشناسان برای انتخاب نوع شرکت، صفر تا صد فرآیند ثبت شرکت را به کارشناسان ثبتی بسپارید.

جمع‌بندی 

شرکت سهامی خاص از جمله رایج‌ترین و پرطرفدارترین‌ شرکت‌هایی‌ست که در ایران به ثبت می‌رسد به دلیل نوع ساختاری که در قانون دارد برای انجام انواع فعالیت‌های تجاری در موضوعات مختلف بسیار مناسب است.

ضمن اینکه اگر قصد داشته باشید شرکت خود را توسعه دهید این نوع شرکت‌ها، بهترین قالب شرکت به همین منظور هستند چرا که ورود و خروج شریک با انتقال سهام به اشخاص جدید به‌سادگی انجام می‌شود، امکان اخذ تسهیلات بانکی برای آن‌ها فراهم است و شرکت می‌تواند برای حضور در مناقصه و مزایده نیز اقدام کند.

ثبت شرکت سهامی خاص با حضور حداقل ۳ شریک و ۲ بازرس و با رعایت تشریفات قانونی یعنی ارائه مدارک ثبت شرکت و احراز شرایط لازم در اداره ثبت شرکت‌ها انجام می‌شود. 

سوالات متداول

حداقل سرمایه در نظر گرفته شده سهامی خاص چقدر است؟

حداقل سرمایه در نظر گرفته شده شرکت سهامی خاص یک میلیون ریال است.

آیا سهام شرکت سهامی خاص در بورس قابل عرضه است؟

خیر، سهام این نوع از شرکت سهامی قابل داد و ستد در بورس اوراق بهادار نیست اما می‌توان سهام آن را به راحتی توسط مردم معامله کرد.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
تصویر الهام طراحی مفرد

الهام طراحی مفرد

الهام طراحی مفرد یکی از نویسندگان حرفه‌ای و کاربلد وینداد است که فارغ التحصیل کارشناسی ارشد حقوق از دانشگاه علامه طباطبایی و کارشناسی ارشد حقوق فناوری اطلاعات دانشگاه مونترال کانادا است. الهام اطلاعات تخصصی در امور حقوقی از جمله قراردادها، مالکیت فکری و امور ثبتی دارد و محتواهای کاربردی در زمینه‌ها را به زبان کاملا ساده نوشته که در ادامه به این محتواها دسترسی خواهید داشت.
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

موضوعات مجوزی شرکت‌ها
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

لیست کامل موضوعات نیازمند اخذ مجوز برای ثبت شرکت

ثبت شرکت نیازمند طی مراحل متعددی است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها انتخاب و تعیین موضوع فعالیت است. این موضوع نه‌تنها بخشی از اساسنامه شرکت را تشکیل می‌دهد، بلکه باید به دقت و با توجه به قوانین و مقررات تعیین شود. در بسیاری از موارد، موضوعات فعالیت شرکت‌ها نیازمند اخذ مجوزهای خاصی از مراجع ذی‌ربط هستند. برخی از حوزه‌های فعالیتی که معمولاً نیاز به اخذ مجوز دارند شامل پیمانکاری، خدماتی، تولیدی، بازرگانی و غیره هستند.

انواع مجامع عمومی در شرکت‌ها
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

انواع مجامع عمومی شرکت‌ها چیست؟ | وظایف و صلاحیت‌ها

در تمامی شرکت‌های تجاری برای تصمیم‌گیری در امور مختلف، مجامعی تشکیل می‌شود که انواع آن‌ها، نحوه تشکیل، صلاحیت‌ تصمیم‌گیری و وظایف و اختیارات هر یک به‌طور کامل مشخص شده است. مجامع شرکت‌ها شامل مجمع عمومی موسس، مجمع عمومی عادی و مجمع عمومی فوق‌العاده هستند.

صورتجلسه افزایش سرمایه شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

نحوه تنظیم صورتجلسه افزایش سرمایه در شرکت

افزایش سرمایه در شرکت‌های تجاری به منظور توسعه فعالیت‌های شرکت انجام می‌شود که باید به عنوان یکی از تغییرات شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسد چرا که سرمایه ثبتی در ابتدای تاسیس در اساسنامه درج شده و این مورد باعث تغییر اساسنامه خواهد شد.

ثبت موسسه حسابرسی
مقالات ثبت موسسه غیرتجاری

شرایط و مراحل ثبت موسسه حسابرسی

موسسه حسابرسی یکی از رایج ترین انواع موضوعات برای ثبت موسسه است که نیاز به دریافت مجوز از جامعه حسابرسان رسمی ایران دارد. ضمن اینکه موسسین باید شرایطی مثل سابقه تحصیلی و سابقه کار مرتبط را برای دریافت مجوز و ثبت موسسه احراز کنند.