موضوع فعالیت شرکت سهامی خاص چیست؟

موضوع فعالیت شرکت سهامی خاص چیست؟

شرکت‌های سهامی خاص می‌توانند موضوع فعالیت متفاوتی داشته باشند. موضوع فعالیت شرکت سهامی خاص هنگام تنظیم اساسنامه تعیین می‌شود و محدوده فعالیت این شرکت را مشخص می‌کند. در این مقاله ابتدا به موضوع فعالیت شرکت می‌پردازیم. سپس نکات مهم در انتخاب موضوعات شرکت سهامی خاص و در پایان به چگونگی تغییر موضوع می‌پردازیم. برای خواندن […]

شرکت‌های سهامی خاص می‌توانند موضوع فعالیت متفاوتی داشته باشند. موضوع فعالیت شرکت سهامی خاص هنگام تنظیم اساسنامه تعیین می‌شود و محدوده فعالیت این شرکت را مشخص می‌کند. در این مقاله ابتدا به موضوع فعالیت شرکت می‌پردازیم. سپس نکات مهم در انتخاب موضوعات شرکت سهامی خاص و در پایان به چگونگی تغییر موضوع می‌پردازیم.

انتخاب موضوع فعالیت شرکت سهامی خاص چه شرایطی دارد؟

۱. موضوع فعالیت شرکت سهامی خاص باید امرى انتفاعی (تجاری یا غیر تجاری) باشد.

شرکت‌های سهامی خاص بر اساس قانون تجارت حتما لازم نیست فعالیت تجاری انجام دهند، بلکه اگر موضوع فعالیت شرکت سهامی خاص تجاری هم نباشد، باعث این نخواهد شد که تجاری تلقی نشود.

این قانون بیان می‌کند که «شرکت سهامی شرکت بازرگانی محسوب می‌شود ولو این که موضوع عملیات آن بازرگانی نباشد.»

۲. موضوع فعالیت شرکت سهامی خاص نباید مبهم یا مخالف قانون و نظم عمومی باشد.

۳. مدت اعتبار شرکت سهامی خاص می‌تواند محدود و یا نامحدود باشد.

اگر محدود به زمان باشد پس از انقضای زمان، شرکت منحل می‌شود اما مجمع عمومی فوق العاده می‌تواند زمان شرکت را تمدید کند یا تقلیل دهد.

۴. در ایران تغییر موضوع فعالیت شرکت سهامی خاص بلامانع است و این تغییر در اختیار مجمع عمومی فوق‌العاده است. ثبت تغییرات شرکت سهامی خاص ضروری است. تغییرات باید به مرجع ثبت شرکت ها اعلام شود تا به اطلاع عموم رسانده شود.

زمینه فعالیت شرکت سهامی خاص

از موضوعات فعالیت شرکت سهامی خاص می‌‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. خرید و فروش
۲. واردات و صادرات
۳. ترانزیت کلیه کالاهای مجاز و اخذ کارت بازرگانی و ترخیص کالا از گمرکات داخلی و خارجی و بین‌المللی
۴. گشایش حساب، اعتبار اسنادی، تسهیلات و اعتبارت ریالی و ارزی ضمانتنامه‌ها و حوالجات، فایناس و ریفایناس نزد بانک‌ها، موسسات مالی و شرکت‌های داخلی و خارجی
۵.انتقال تکنولوژی از خارج به داخل کشور
۶. طراحی، مهندسی، خرید، اجرا و نصب کلیه پروژهای نفت و گاز و پتروشیمی و تاسیساتی وساختمانی و ابنیه
۷. زمین‌شناسی و ژئوفیزیک داخل و خارج از کشور
۸. امکان سنجی و محاسبات فنی،‌ مهندسی و اقتصادی و اجرا پروژه های پایین دستی ابنیه
۹. تاسیسات زیربنایی اسکله‌ها و ارائه خدمات فنی و مدیریت پروژه‌های مهندسی
۱۰. خرید ساخت و نصب تدارکات و تامین تجهیزات مهندسی و پتروشیمی خارج از کشور، مطالعه، طراحی مهندسی و خرید و اجرا و نگهداری از کلیه پروژهای انفورماتیک آی‌تی
۱۱. پایگاه داده‌ها و سرورها و انرژی‌های نوین در داخل و خارج از کشور
۱۲. طراحی و مهندسی، خرید و نصب و اجرا پروژه های تاسیساتی، ابنیه، راه و داخلی ساختمان‌ها اعم از هر نوع سازه بکاررفته در آن
۱۳. طراحی خرید و اجرا جدول‌بندی پیاده رو، محوطه سازی و فضاهای سبز در داخل و خارج از کشور
۱۴. انجام بازاریابی شبکه‌ای و غیرهرمی
۱۵. شرکت در کلیه مناقصات و مزایدات خصوصی و دولتی در داخل و خارج از کشور،
۱۶. انعقاد قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی

این موارد از جمله نمونه موضوع فعالیت شرکت سهامی خاص است.

نکات مهم در رابطه با موضوع فعالیت شرکت

در انتخاب و ثبت موضوع شرکت سهامی خاص بهتر است به این نکات نیز توجه داشته باشید:

موضوع فعالیت شرکت سهامی خاص باید صریح باشد.

از قید هر عنوان کلی اجتناب کنید. برای مثال عبارت «هر گونه فعالیت مجاز» قابل تایید نیست.

موضوع فعالیت باید مطابق قوانین باشد.

شرکت با موضوع غیرقانونی یا نامشروع قابلیت ثبت نخواهد داشت. مثل تولید مشروبات الکلی.

تا حد ممکن موضوع قراردادهای شرکت واضح و مشخص باشد.

یکی از شرایط لازم جهت اثبات صحت معامله، معلوم و معین بودن موضوع قرارداد است و عقد قرارداد با موضوعات نامشخص و مبهم و باطل است.

باید از انتخاب حوزه فعالیت مربوط به امور حاکمیتی نظام پرهیز کنید.

اموری که طبق قانون اساسی کشور و قانون خدمات کشوری و قوانین دیگر از مصادیق حاکمیتی باشند مثل استخراج و اکتشاف، قابلیت ثبت ندارند.

چگونه می‌توان موضوع شرکت سهامی خاص را تغییر داد؟

در ابتدا این مسئله نیاز به بررسی اعضای شرکت سهامی خاص دارد. اگر اعضا به این نتیجه برسند که موضوع شرکت نیاز به تغییر یا تصحیح دارد، می‌توانند موضوع شرکت را تغییر دهند.
برای این امر ابتدا باید مجمع عمومی فوق‌العاده تشکیل شود. وظیفه این مجمع در شرکت سهامی خاص تصمیم‌گیری برای انجام تغییرات ویژه و مهم است. زمانی که اعضای شرکت تصمیم به تغییر موضوع شرکت گرفتند این مجمع تشکیل می‌شود و بر نحوه اعمال تغییرات و تصمیم‌گیری در این باره نظارت می‌‌کند.

مزایای شرکت سهامی خاص

از دلایل استقبال از تأسیس شرکت سهامی خاص این است که تشریفات تشکیل و ثبت آن آسان است و محدودیت فعالیتی در شرکت سهامی خاص وجود ندارد.

مسئولیت سهامداران شرکت سهامی خاص در مورد بدهی‌های شرکت محدود به مبلغ سرمایه‌گذاری شده در شرکت است و در صورت عدم کفایت مجبور نیستند اموال شخصی خود را در این راه مصرف نمایند. این مورد مشابه میزان مسئولیت شرکا در شرکت مسئولیت محدود است و شرکت‌های تضامنی برخلاف آن هستند.

در شرکت سهامی خاص مبلغ اسمی سهام محدود نیست و سهامداران می‌توانند به راحتی سهام خود را انتقال دهند. حتی ممکن است سهام این نوع شرکت بی‌نام باشد که در این صورت انتقال آن ساده‌تر است. توجه داشته باشید که فرایند انتقال باید با رضایت سایر سهامداران باشد.

نکات پایانی برای ثبت شرکت سهامی خاص

پس از انتخاب موضوع نوبت به فرآیند ثبت شرکت می‌رسد.
قوانین ثبت شرکت سهامی خاص تشریفات ساده ای را برای تشکیل شرکت مقرر کرده است. مدارک لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص موارد زیر است:

حداقل سرمایه برای تشکیل شرکت سهامی خاص یک میلیون ریال و تعداد حداقل 3 نفر به عنوان مدیران است.
در وینداد شما می‌توانید در کمترین زمان فرایند ثبت شرکت سهامی خاص را بصورت غیرحضوری و تنها با چند کلیک انجام دهید.
برای شروع فرایند ثبت شرکت سهامی خاص در وینداد تنها به کپی شناسنامه، کارت ملی، کد ثنا نیاز دارید و باقی مراحل را به متخصصان ما برای شما طی خواهند کرد.
هزینه ثبت شرکت در وینداد کاملا ثابت است؛ به این صورت که در وینداد ما بدون توجه به سرمایه اولیه شرکت شما قیمت‌گذاری می‌کنیم و ضمانت می‌کنیم که هزینه‌ای را که در همان ابتدا به شما اعلام شده تا زمانی که فرایند ثبت شرکت سهامی خاص شما کامل می‌شود تغییری نخواهد کرد.
تیم پشتیبانی وینداد نیز به صورت تخصصی با کارشناسان با تجربه و حرفه‌ای در طول هفته پاسخگوی سوالات حقوقی و ثبتی شما هستند.

سوالات متداول

آیا می‌توان موضوع شرکت سهامی خاص را تغییر داد؟

بله. اگر اعضا به این نتیجه برسند که موضوع شرکت نیاز به تغییر یا تصحیح دارد، می‌توانند موضوع شرکت را تغییر دهند. جزییات تغییر موضوع در مقاله پرداخته شد.

اگر موضوع فعالیت شرکت سهامی خاص، بازرگانی نباشد باز هم شرکت بازرگانی محسوب می‌شود؟

بله. طبق ماده 20 قانون تجارت: «شرکت سهامی شرکت بازرگانی محسوب می‌شود ولو این که موضوع عملیات آن بازرگانی نباشد.» بنابراین مجاز به انجام فعالیت‌های بازرگانی است.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.

نحوه ثبت شرکت تضامنی
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

راهنمای جامع ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی برخلاف سایر شرکت‌های تجاری مسئولیت زیادی برای شرکای آن ایجاد می‌کند و فقط در مواردی که الزام قانونی دارد اشخاص به دنبال ثبت

نحوه ثبت شرکت تک مدیره
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

آیا ثبت شرکت تک نفره امکان‌پذیر است؟

ثبت شرکت تک نفره بر اساس قانون امکان‌پذیر نیست و برای ثبت شرکت، حداقل باید دو نفر شریک وجود داشته باشند. اما اگر می‌خواهید صفر