مدت اعتبار شرکت سهامی خاص چقدر است؟

مدت اعتبار شرکت سهامی خاص چقدر است؟

شرکت سهامی خاص یکی از انواع شرکت‌های یادشده در قانون تجارت است که تمام سرمایه را آن به هنگام تاسیس، منحصرا موسسین آن تامین می‌کنند. شرکت سهامی خاص یکی از رایج‌ترین شرکت‌هایی است که در ایران ثبت می‌شود. ما در این مقاله قصد داریم تا مدت اعتبار شرکت سهامی خاص را از جوانب مختلف که […]

شرکت سهامی خاص یکی از انواع شرکت‌های یادشده در قانون تجارت است که تمام سرمایه را آن به هنگام تاسیس، منحصرا موسسین آن تامین می‌کنند. شرکت سهامی خاص یکی از رایج‌ترین شرکت‌هایی است که در ایران ثبت می‌شود. ما در این مقاله قصد داریم تا مدت اعتبار شرکت سهامی خاص را از جوانب مختلف که هر موسس شرکتی نیازمند آشنایی با سازوکار آن است بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

 

ویژگی های مهم یک شرکت سهامی خاص

برای ثبت شرکت سهامی خاص حداقل به ۳ سهامدار و ۲ بازرس نیاز است. از این ۲ بازرس، یک بازرس اصلی و یک بازرس علی البدل است.
هیئت مدیره شرکت سهامی خاص باید حداقل از ۳ نفر تشکیل شود. بازرسین و اعضا هیئت مدیره نباید هیچ نوع نسبت فامیلی با هم داشته باشند. هم اعضا هیئت مدیره و هم بازرس شرکت سهامی خاص باید بالای ۱۸ سال سن داشته باشند.
همچنین یکی از شروط مهم برای اعضا هیئت مدیره شرکت سهامی خاص این است که باید حداقل یک سهم در شرکت داشته باشند.
انتخاب یا تمدید مدیران و بازرسین شرکت، علاوه بر اینکه باید در متن یک صورت جلسه قید شود، لازم است که به امضا و تایید کلیه سهامداران نیز برسد.

نکات مهم در مورد سمت مدیریت یا اعضا و بازرسین در شرکت سهامی خاص

بعد از ثبت شرکت سمت هر کدام از اعضا با تشکیل مجمع عمومی مشخص می‌شود. دوره تصدی مدیرعاملی می‌تواند به صورت نامحدود باشد که برای این موضوع باید به شکل صریح در اساسنامه قید شود. اگر مجمع عمومی تصمیم بر عزل مدیر داشته باشد، باید در همان جلسه‌ای که عزل انجام می‌شود، شخص جایگزین مدیریت نیز تعیین شود تا شرکت بدون مدیر نباشد.

در مجله حقوقی وینداد مواردی را که باید در نمونه اساسنامه شرکت سهامی خاص قید شود مرور کردیم.

اگر مدیری اقدام به ارتکاب جرایمی مثل سرقت، کلاهبرداری، خیانت و…کند، از سمت مدیریت برکنار خواهد شد. تعیین اعضا و بازرسین در شرکت سهامی خاص یکی از الزامات مهم است که در صورت عدم تعیین آن، شرکت سهامی ثبت قانونی نخواهد شد.
وظیفه اولیه بازرسان، نظارت بر امور فعالیت مدیران شرکت و بررسی امور مالی شرکت در راستای حفظ حقوق سهامداران است. بازرسین می‌توانند اشخاص حقیقی یا حقوقی و همچنین می‌توان آن‌ها را از سهامداران یا خارج از آن برگزید. بازرسین در اولین مرحله از طریق مجمع موسسین و در مراحل بعدی توسط مجمع عادی تعیین می‌شود.

مجمع عمومی عادی می‌تواند هر زمان که تشخیص دهد بازرس یا بازرسین را عزل کند. عزل بازرس شرکت باید رای و تصویب اکثریت باشد.
هر سال یک بار باید فعالیت‌ها و عملکرد بازرسین شرکت بررسی شود تا در صورت رضایت تمدید دوره انجام شود، در غیر این صورت باید رای به عزل آن‌ها داده شود. همچنین مجمع عمومی مسئول تعیین حقوق بازرس شرکت سهامی خاص است.

در ادامه بیشتر مدت اعتبار شرکت سهامی خاص را بررسی خواهیم کرد.

مدت اعتبار شرکت سهامی خاص چقدر است؟

اعتبار شرکت سهامی خاص به میزان اعتبار هر یک از اعضایش وابسته است.

اعتبار مدیران:

مطابق با ماده ۱۰۹ لایحه، حداکثر مدت زمانی که برای مدیریت مدیران در شرکت سهامی خاص تعیین شده، ۲ سال است. منتها انتخاب یک مدیر برای بیشتر از یک دوره، هیچ مانعی ندارد.

بعد از اتمام زمان مدیریت و تنظیم جلسه و تعیین مدیران جدید، ممکن است یک بازه زمانی به وجود بیاید. براساس قانون شرکت هیچ گاه نمی‌تواند بدون مدیر بماند به همین دلیل در این بازه‌ی زمانی، مدیران سابق همچنان دارای مسئولیت و تعهد هستند.

اعتبار اعضا و بازرسان:

وجود ۲ بازرس در شرکت سهامی خاص الزامی است. انتخاب بازرس بیشتر از اختیارات و وظایف مدیران شرکت سهامی خاص است که معمولا در زمانی که شرکت بزرگ و امور بازرسی زیاد باشد، چندین بازرس را تعیین می‌کنند. معمولا تعداد بازرسین متناسب با فعالیت‌های که برای نظارت وجود دارد مشخص می‌شود.

در شرکت سهامی خاص حداقل یک بازرس اصلی و یک بازرس علی‌البدل تعیین می‌شود تا بنا به هر دلیلی از جمله استعفا، فوت اعضا شرکت یا عزلِ بازرس اصلی، بازرس علی‌البدل مسئولیت‌های آن را بر عهده گیرد.

انتخاب اعضا و بازرسین در شرکت سهامی خاص بر عهده سهامداران شرکت است که برای تعیین آن باید جلسه‌ای تشکیل شود و همه اعضا آن را تصویب و امضا کنند. در دوره‌های بعدی انتخاب اعضا و بازرسین بر عهده مجمع عمومی عادی است.

در مورد مدت اعتبار اعضا و بازرسین در شرکت سهامی خاص باید گفت که بازرس تا یک سال پس از انتخاب در این سمت، بازرس شرکت محسوب می‌شود. منظور از این یک سال، سال مالی است که می‌تواند با سال شمسی تلاقی نداشته باشد. بعد از گذشت یک سال، مجمع عادی تشکیل می‌شود که در آن بازرس جدید انتخاب شده و یا بازرس سابق ابقا می‌شود.

در مورد حقوق و دستمزد اعضا و بازرسین در شرکت سهامی خاص، در جلسه مجمع عمومی سالیانه، توافق انجام می‌شود. بازرس نمی‌تواند در هیچکدام از معاملاتی که در شرکت انجام می‌شود به صورت مستقیم یا غیر مستقیم ذی‌النفع باشد.

مجمع عمومی هر زمانی که بخواهد می‌تواند برای عزل بازرسین جلسه تشکیل داده و بعد از تصویب، عزل را انجام دهد. همچنین بازرس می‌تواند هر زمان که بخواهد در جهت استعفا خود اقدام کند. پذیرش یا عدم پذیرش استعفا بازرس بر عهده مجمع عمومی است. نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که هر نوع تغییری در شرکت از جمله تغییر بازرس، باید ثبت قانونی شود. برای ثبت تغییرات شرکت می‌توانید از خدمات ثبتی وینداد استفاده نمایید.

در ادامه ببینیم چگونه مدت اعتبار شرکت سهامی خاص را تمدید کنیم.

 

نحوه تمدید شرکت سهامی خاص 1401

در شرکت سهامی خاص لازم است که اعضای هیئت مدیره و مدیران شرکت و همچنین بازرسین یا به صورت سالانه تغییر یافته و یا طول مدت فعالیتشان تمدید شود.
طبق قانون، بازرسین این نوع از شرکت‌ها هر ساله و اعضای هیئت مدیران هر دو سال یکبار، لازم است که وضعیت ادامه فعالیت در سمت فعلی و یا قطع ارتباط شغلی خود با شرکت را مشخص نمایند و برای آنان جانشینان مناسبی انتخاب گردد.
در صورت ادامه فعالیت این افراد در شرکت یادشده، باید دوره فعالیت آن‌ها تمدید شود که به این عمل تمدید مدت اعتبار شرکت سهامی خاص یا در اصطلاح تمدید روزنامه رسمی شرکت نیز می‌گویند.
تمدید شرکت سهامی خاص به این معناست که اعضای هیئت مدیره و همچنین بازرسین آن شرکت نسبت به مشخص کردن نحوه ادامه کار خود به عنوان مدیر یا بازرس در شرکت اقدام می‌کنند؛ به بیانی دیگر دوره فعالیت خود را تمدید نمایند. نکته‌ای که بایستی بدان توجه کرد این است که تمدید شرکت سهامی خاص اجباری نیست. مدیران و بازرسین می‌توانند پس از پایان و خاتمه دوران فعالیت سالانه خود، نسبت به کار کردن در جای دیگری اقدام نمایند.

مدارک مورد نیاز برای تمدید شرکت سهامی خاص

برای تغییر مدت اعتبار شرکت باید با این مدارک اقدام کنید:

  • کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملّی تمام اعضای هیئت مدیره و بازرسین جدید
  • کپی آخرین مدرک تحصیلی اعضای هیئت مدیره و بازرسین جدید
  • کارت پایان خدمت و ارائه مدارکی دال بر نداشتن هر گونه سو پیشینه از سوی مدیران و بازرسین جدید ذکرشده ارائه گردد.
  • فهرست آخرین سهام‌داران شرکت
  • روزنامه تأسیس و یا ثبت تغییرات شرکت سهامی خاص 
  • ارائه نسخه کاملی از متن صورت جلسات امضاشده در مجمع عمومی سالانه
  • لازم است نام تمامی اعضایی که در جلسه حضور داشته و نسبت به امضا و تایید صورت جلسه اقدام نموده اند، ذکر شود.
  • فهرست آخرین سهام‌داران شرکت
  • روزنامه تأسیس و یا ثبت تغییرات شرکت

مراحل ثبت مدارک تمدید هیئت مدیره و بازرسین

  • نوشته شدن صورت جلسه مجمع عمومی عادی با موضوع تمدید شرکت سهامی خاص
  • تأیید و امضای صورت‌جلسه توسط کلیه اعضا و سهام‌داران شرکت
  • مراجعه به سامانه ثبت شرکت‌ ها و ثبت صورت‌جلسه
  • بارگذاری دقیق اطلاعات و مدارک مورد نیاز در سامانه
  • پس از تأیید مدارک ارسال‌شده در سامانه باید مدارک به وسیله پست ارسال کنید.
  • پس از تأیید پرونده فیزیکی باید به صورت حضوری به اداره ثبت شرکت‌ها مراجعه کنید.
  • پرداخت هزینه ثبت تمدید هیئت مدیره با مراجعه به اداره ثبت
  • انتشار آگهی ثبت تمدید هیئت و بازرسین در روزنامه رسمی

هزینه تمدید شرکت سهامی خاص

ثبت قانونی در هر مرحله‌ای نیاز به پرداخت هزینه مشخصی دارد. برای ثبت تمدید هیئت مدیره و بازرسین نیز باید هزینه ثبت صورت‌جلسه و هزینه انتشار آگهی در روزنامه رسمی پرداخت شود.
هزینه ثبت تغییرات شرکت بستگی به نوع تغییرات شرکت دارد. سامانه اداره ثبت شرکت‌ها این هزینه‌ها مشخص کرده است. جهت ثبت تغییرات تمدید مدیران و بازرسین تنها یک صورتجلسه مجمع عمومی عادی سالیانه کافی است. لذا یک صورتجلسه همراه با یک بار درج در روزنامه رسمی که در نهایت حدود ۳۵ هزار تومان می باشد.

عواقب عدم تمدید شرکت سهامی خاص

در صورتی که مدیر شرکت تغییر کند یا در اختیارات وی تغییراتی داده شود، این تغییر تا زمانی که به ثبت نرسیده است برای اشخاص ثالث معتبر نیست. بنابراین معاملاتی که مدیر معزول قبل از ثبت و آگهی عزل انجام داده است، برای شرکت تعهد‌آور هستند.

سخن پایانی

تصمیمات جلسات مجمع عمومی یا فوق العاده در بسیاری موارد به تغییراتی منجر می‌شود که این تغییرات باید ثبت شوند. وینداد، پلتفرم حقوقی آنلاینی است که خدمات مورد نیاز مثل ثبت شرکت‌های تجاری و ثبت تغییرات شرکت‌ها را در سریع‌ترین زمان، با شفافیت کامل و با کم‌ترین هزینه ارائه می‌دهد. شما نیز اگر نیاز به تمدید مدت اعتبار شرکت سهامی خاص داشتید یا در این زمینه سوالی داشتید کارشناسان حقوقی وینداد آماده پاسخگویی هستند.

 

3.5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
جعفر جوان
جعفر جوان
8 ماه پیش

آیا در مجمع عمومی شرکت سهامی خاص بصورت سالیانه ، شرکت سهامداران ضروری است یا سهامداران میتوانند ، جهت انتخاب هیات مدیره به یک یا چند نفر وکالت بدهند

آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.

نحوه ثبت شرکت تضامنی
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

راهنمای جامع ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی برخلاف سایر شرکت‌های تجاری مسئولیت زیادی برای شرکای آن ایجاد می‌کند و فقط در مواردی که الزام قانونی دارد اشخاص به دنبال ثبت