مدت اعتبار شرکت چیست؟ چگونه می‌توان آن را تغییر داد؟

مدت اعتبار شرکت چیست؟ چگونه می‌توان آن را تغییر داد؟

موسسین هر شرکتی که تشکیل دهند قرادادی تحت عنوان قرارداد تشکیل شرکت با یکدیگر منعقد می‌کنند. در این قراداد بازه‌ای برای اعتبار شرکت نیز در نظر گرفته می‌شود که به آن مدت اعتبار شرکت می‌گویند. مدت شرکت مدت زمانی است که شرکت به فعالیت می‌پردازد و حتما باید در اساسنامه شرکت قید شود. تعیین اعتبار […]

موسسین هر شرکتی که تشکیل دهند قرادادی تحت عنوان قرارداد تشکیل شرکت با یکدیگر منعقد می‌کنند. در این قراداد بازه‌ای برای اعتبار شرکت نیز در نظر گرفته می‌شود که به آن مدت اعتبار شرکت می‌گویند. مدت شرکت مدت زمانی است که شرکت به فعالیت می‌پردازد و حتما باید در اساسنامه شرکت قید شود. تعیین اعتبار شرکت به خصوص در شرکت های سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود بسیار مهم است. در این مقاله نکاتی در رابطه با مدت شرکت و تمدید و تغییر آن می‌آموزیم.

انواع مدت شرکت

مدت اعتبار شرکت به معنی بازه زمانی‌ای است که شخص حقوقی برقرار است و همچنان به فعالیت تجاری خود ادامه می‌دهد. مدت اعتبار به دو صورت محدود و یا نامحدود تعیین می‌شود. این نامحدود یا محدود بودن فعالیت شرکت زمانی اهمیت دارد که با انحلال شرکت مقایسه شود. طبیعی است که شرکتی که مدت محدودی فعالیت دارد پس از انقضای آن مدت، منحل می‌شود.
بسیاری ترجیح می‌دهند هنگام تنظیم اساسنامه شرکت مدت اعتبار را به صورت نامحدود قید کنند تا نیاز به تمدید آن یا ثبت تغییرات اساسنامه شرکت نباشد.

مدت محدود

گاهی شرکا در هنگام تاسیس شرکت، تلاش بر این دارند که مدت فعالیت شرکت را به صورت محدود تعیین نمایند برای مثال در اساسنامه قید می‌نمایند این شرکت برای ده سال فعالیت دارد.
گاهی اوقات شرکا تصمیم می‌گیرند شرکت را برای پروژه خاصی تشکیل بدهند که با اتمام آن پروژه، مدت شرکت نیز تمام می‌شود.

مدت نامحدود

در صورتی که شرکا حالت نامحدود برای شرکت درنظر گرفته باشند به این معنا است که آنها قصد دارند تا زمانی که شرکت سوددهی دارد به فعالیت خود ادامه دهند و بنابراین تا زمانی که این شرکت فعالیت دارد اعتبار نیز دارد. شرکت‌هایی که به صورت نامحدود فعالیت دارند نیازی به تمدید مدت ندارند.

تغییر مدت اعتبار شرکت

تغییر مدت اعتبار شرکت با تمدید آن متفاوت است چرا که در تمدید مدت شرکت، شرکتی که به صورت نامحدود فعالیت داشته با پایان یافتن مدت، می‌تواند درخواست تمدید مدت بدهد. برای مثال شرکتی که پنج سال مدت داشته در پایان پنج سال می‌تواند درخواست تمدید مدت بیشتر نماید. در تغییر مدت نیاز نیست که حتما مدت فعالیت شرکت پایان یافته باشد، بلکه قبل از پایان مدت می‌توانید درخواست تغییر مدت شرکت را بدهید.
مدت اعتبار شرکت مسئولیت محدود و مدت اعتبار شرکت سهامی خاص و سایر انواع شرکت را می‌توان به شیوه‌ای که در ادامه خواهیم گفت تغییر داد. ثبت تغییرات مدت موسسه غیرتجاری نیز ضروری است.

نحوه تنظیم صورتجلسه تغییر مدت اعتبار شرکت

برای تغییر مدت شرکت باید صورتجلسه تنظیم شود. قبل از آن حتما توجه داشته باشید که امکان تمدید یا تغییر آن باید حتما توسط اساسنامه اجازه داده شود. یعنی اساسنامه امکان تمدید و یا تغییر مدت شرکت را ممنوع نکرده باشد. نحوه تنظیم صورتجلسه تمدید مدت اعتبار شرکت به این شکل است:

  • در برگ صورتجلسه عنوان صورتجلسه باید ذکر گردد، برای مثال صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده جهت تغییر یا تمدید مدت اعتبار شرکت
  • نام شرکت به صورت کامل و نوع شرکت و شماره ثبت شرکت در برگه صورتجلسه باید ذکر گردد.
  • ذکر مقدار سرمایه شرکت
  • ذکر محل برگذاری جلسه و همچنین زمان برقراری جلسه
  • ذکر نام سهامداران و اعضا
  • وارد کردن و نوشتن تغییر و یا تمدید مدت. باید دقت کنید مدت زمانی که برای تمدید یا تغییر مدت شرکت را در نظر دارید به طور دقیق بنویسید.
  • امضا صورتجلسه و ضمیمه کردن مدارک

نحوه ثبت تغییرات شرکت برای انجام اصولی کار باید مورد توجه گیرد. برای این که به سادگی تغییرات شرکت خود را ثبت کنید می‌توانید از کارشناسان ثبتی وینداد کمک بگیرید.

نحوه تغییر مدت اعتبار شرکت

همانطور که بیان شد، درصورتی که شرکا تصمیم به تمدید و تغییر مدت بگیرند، لازم است که صورتجلسه ای تنظیم نمایند. به طور کلی برای ثبت تغییرات شرکت ها به خصوص شرکت سهامی خاص حتی اگر آن تغییر مربوط به تغییر مدت شرکت باشد نیاز است که صورتجلسه تغییرات شرکت تنظیم شود.
صورتجلسه توسط مجمع عمومی فوق‌العاده تنظیم می‌شود و به امضای آنها می‌رسد. علاوه بر آن باید مدارک زیر باید برای ثبت تغییر مدت اعتبار شرکت وجود داشته باشد:

  • مدارک شناسایی اعضا و سهامداران شرکت
  • اساسنامه شرکت
  • روزنامه رسمی تاسیس و آخرین تغییر شرکت
  • لیستی از حاضرین در جلسه
  • برگ نمایندگی برای نمایندگان اشخاص حقوقی
  • ارائه مجوز در صورتی که تمدید و تغییر مدت نیاز به مجوز دارد
  • ارائه اصل آگهی دعوت در صورتی که مجمع با اکثریت اعضا تشکیل شده باشد نیاز است.

پس از اینکه مدارک بالا را تهیه نمودید، باید وارد سامانه ثبت تغییرات شرکت ها شوید و مدارک را بارگذاری نمایید. تصویر صورتجلسه را بارگذاری نمایید و بقیه فیلد‌ها را نیز پر نمایید.
پس از اینکه مدارک را در سامانه ثبت تغییرات شرکت ها بارگذاری نمودید لازم است که به صورت حضوری به اداره ثبت شرکت ها مراجعه نمایید و مدارک را تقدیم نمایید. پس از بررسی‌های لازمه و تایید مدارک توسط کارشناس می‌توانید تغییر یا تمدید مدت اعتبار شرکت را در روزنامه رسمی آگهی نمایید.

مدت اعتبار نام شر‌‌کت

این موردی است که در اساسنامه قید نمی‌شود؛ بلکه در مراحل ثبت شرکت هنگام انتخاب نام برای شرکت نام مورد تایید تا مدت سه ماه اعتبار دارد. یعنی از زمانی که اداره ثبت شرکت‌ها نام پیشنهادی موسسین را تایید می‌کند تا سه ماه این نام متعلق به شرکت در حال تشکیل است. اگر فرایند ثبت شرکت یا ثبت تغییرات شرکت بیش از این مدت به طول بیانجامد این اعتبار کان لم یکن تلقی می‌شود. برای شرکت‌های سهامی عامی اعتبار نام شش ماهه است.

سخن پایانی

مدت اعتبار شرکت، باید حتما توسط شرکا توافق شود چرا که اگر به صورت محدود باشد شخص حقوقی پس از رسیدن به تاریخ انقضا، منحل می‌گردد. چنانچه بعدا قصد تغییر مدت و تمدید مدت شرکت را دارید، توجه کنید در اساسنامه شرکت علاوه بر تمدید، تغییر مدت اعتبار شرکت را ممنوع نکرده باشید. برای تغییر مدت و یا تمدید مدت شرکت بهتر است که کارشناسان خبره‌ای در کنار خود داشته باشید تا در هر مرحله بتوانند به شما کمک‌های لازم را بکنند.
تیم کارشناسان وینداد تجربه زیادی در زمینه ثبت شرکت و ثبت تغییرات شرکت دارد. کافی است با ما تماس بگیرید.

کارشناسان ما به پرسش‌های شما در بخش نظرات پاسخ خواهند داد. شما می‌توانید سوالات خود را با ما مطرح کنید.

سوالات متداول

تمدید فعالیت شرکت سهامی خاص چگونه است؟

در تمدید شرکت سهامی خاص، باید ابتدا اعضای هیئت مدیره و بازرسین، دوره فعالیت خود را تمدید نمایید و سپس در صدد تمدید مدت فعالیت شرکت بر بیایند. البته تغییر اعضای هیئت مدیره و بازرسین اجباری نیست.

مدت اعتبار شرکت با مسئولیت محدود، می‌تواند به صورت نامحدود هم تعیین شود؟

مدت فعالیت یک شرکت صرف نظر از نوع شرکت، می‌تواند به صورت محدود یا نامحدود تعیین شود. این مدت اعتبار هم بستگی به موضوع فعالیت شرکت دارد. اگرچه که برخی از شرکت‌ها ترجیح می‌دهند مدت نامحدود برای شرکت خود داشته باشند.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.

نحوه ثبت شرکت تضامنی
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

راهنمای جامع ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی برخلاف سایر شرکت‌های تجاری مسئولیت زیادی برای شرکای آن ایجاد می‌کند و فقط در مواردی که الزام قانونی دارد اشخاص به دنبال ثبت