مدت اعتبار شرکت مسئولیت محدود چگونه تعیین می‌شود؟

مدت اعتبار شرکت مسئولیت محدود چگونه تعیین می‌شود؟

شرکت‌ها دارای تاریخ تاسیس مشخصی هستند اما تاریخ به پایان رسیدن کار آن‌ها مشخص نیست. مدت اعتبار شرکت مسئولیت محدود به دو شکل محدود و نامحدود تعیین می‌شود. اگرچه به هنگام تشکیل شرکت، مدت آن را نامحدود در نظر می‌گیرند. در ادامه بیشتر به این مساله می‌پردازیم. برای خواندن سریع هر بخش، روی عنوان آن […]

شرکت‌ها دارای تاریخ تاسیس مشخصی هستند اما تاریخ به پایان رسیدن کار آن‌ها مشخص نیست. مدت اعتبار شرکت مسئولیت محدود به دو شکل محدود و نامحدود تعیین می‌شود. اگرچه به هنگام تشکیل شرکت، مدت آن را نامحدود در نظر می‌گیرند. در ادامه بیشتر به این مساله می‌پردازیم.

مدت اعتبار چیست؟

تمام اشخاص حقیقی روزی متولد می‌شوند و روزی هم حیات زندگی آنان پایان می‌یابد. وقتی عمر اشخاص به پایان می‌رسد، مسائلی همچون ارث و بحث اموال باقی‌مانده مطرح می‌شود. در خصوص شرکت‎های تجاری هم همین مسائل جاری است با این تفاوت که مدت اعتبار شرکت مسئولیت محدود با توافق صورت می‌گیرد و مثل اشخاص حقیقی طبیعی نیست.
در بحث حقوق انواع شرکت مسئولیت محدود و همچنین سایر شرکت‌ها عمر یک شرکت به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از آن عوامل انقضای مدت شرکت است.

چگونه می‌توان مدت اعتبار شرکت مسئولیت محدود را تعیین کرد؟

یکی از موضوعاتی که باید در نمونه اساسنامه شرکت مسئولیت محدود ذکر شود مدت فعالیت شرکت است. آغاز آن از تاریخی است که شرکت به ثبت رسیده است. مدت فعالیت آن با توجه به موضوع فعالیت شرکت و هدف شرکت، ممکن است، محدود یا نامحدود باشد.
اگرچه معمولا شرکا به هنگام تشکیل شرکت، مدت آن را نامحدود قید می‌نمایند. با این حال شرکاء در صورت تمایل می‌توانند هنگام تاسیس شرکت، آن را برای مدت معین تاسیس نمایند.
محدود یا نامحدود بودن مدت شرکت از نظر انحلال آن قابل توجه است. یعنی در صورتی که مدت فعالیت شرکت محدود باشد، بعد از انقضای مدت، شرکت به خودی خود منحل می‌شود، مگر اینکه مدت تمدید شود.

اگر مدت شرکت محدود باشد این محدودیت می‌تواند اساس سنوات باشد (مثلا ۵ ساله)‌ یا بر اساس مدت امجام پروژه شد. یعنی یا با به اتمام رسیدن سنوات قید شده شرکت منحل شود یا با اتمام پروژه‌‌ی موضوع شرکت.

بحث مدت تشکیل شرکت در مواردی خارج از توافق اعضای شرکت است و در واقع موضوعی است مشروط و امری. مانند اینکه شرکت‌هایی که در بورس پذیرفته می‌شوند، باید مواردی را در اساسنامه خود پیش‌بینی کنند که یکی از آن موارد این است که مدت تشکیل شرکت باید نامحدود باشد. البته بحث بورس بیشتر مختص به شرکت‌های سهامی است.

تاثیر موضوع فعالیت شرکت بر مدت شرکت

در تعیین مدت اعتبار شرکت مسئولیت محدود، موضوع شرکت باید مورد توجه قرار بگیرد. در واقع تعیین میزان مدت به موضوع فعالیت شرکت مسئولیت محدود بستگی دارد و مرتبط است. برای مثال شرکت‌هایی که برای انجام کارهای پروژه‌ای تاسیس می‌شوند، عمدتاً به صورت محدود هستند و شرکت‌هایی که موضوعشان انجام امور بازرگانی است به صورت نامحدود تاسیس می‌شوند.

بهتر است مدت فعالیت شرکت مسئولیت محدود ، محدود باشد یا نامحدود؟

میزان مدت اعتبار شرکت در کدام حالت بهتر است محدود یا نامحدود باشد. باید بگوییم که جواب به این سوال مطلق نیست و بستگی به موضوع فعالیت شرکت و مواردی که اشاره کردیم دارد.
اگرچه انتخاب اغلب شرکت‌ها مدت نامحدود است تا با چالش‌های سررسید موعد فعالیت شرکت مواجه نشوند. اگر شرکا بخواهند فعالیت شرکت را به پایان برساند اقدام به انحلال شرکت مسئولیت محدود خود می‌کنند.

نحوه تمدید شرکت مسئولیت محدود

اگر صاحبان شرکت بخواهند تغییر در مدت فعالیت شرکت خود ایجاد کنند، مثلا مدت فعالیت شرکت را از حالت محدود به نامحدود تغییر دهند، باید مطابق قوانین و مقررات آن شرکت، مدت شرکت را تمدید کنند. مگر این که تمدید مجدد آن در اساسنامه منع شده باشد.
البته نکته‌ای وجود دارد که محل اختلاف دکترین حقوقی بر سر نحوه تمدید شرکت مسئولیت محدود است. همان‌طور که گفتیم اگر مدت شرکت مسئولیت محدود هنوز منقضی نشده باشد، می‌توان مدت را تمدید یا حتی به نامحدود تبدیل کرد؛ اما محل اختلاف این است که آیا اگر مدت شرکت مسئولیت محدود منقضی شده باشد امکان تمدید مجدد آن وجود دارد؟

به نظر ما و رویه عملی امکان تمدید مدت مسئولیت محدود وجود ندارد و باید شرکت تصفیه شود.

با توجه به مطالبی که گفتیم فهمیدیم که بحث مدت اعتبار شرکت مسئولیت محدود بسیار مهم است و پیشنهاد می‌شود اشخاصی که به قصد فعالیت تجاری تصمیم میگیرند که شرکت مسئولیت محدود به ثبت برسانند، قبل از ثبت آن و نوشتن متن اساسنامه راهنمایی‌های لازم را بگیرند. باید با توجه به اهداف و آینده آن عمل تجاری و شرایطی مثل تحریم و مسائل مالیاتی و بسیاری از موارد دیگر که حتی شاید نیاز به نظر کارشناس معتبر داشته باشد، در مورد مدت اعتبار شرکت به توافق برسند.

شرایط تمدید شرکت مسئولیت محدود در اساسنامه

ثبت تغییرات شرکت مسئولیت محدود که به اساسنامه آن مرتبط می‌شود ضروری است. تغییر مدت اعتبار شرکت مستقیما به تغییر مفاد اساسنامه شرکت مربوط می‌شود.

طبق ماده ۱۱۱ قانون تجارت تغییر اساسنامه با اکثریت عددی شرکا که لااقل سه چهارم سرمایه را دارند امکان‌پذیر است.

مزایا و معایب تمدید شرکت مسئولیت محدود

آنچه موسسان را در انتخاب بهتر نوع شرکت خود راهنمایی می‌کند، آگاهی بیشتر از انواع شرکت است. دانستن و مزایا و معایب شرکت مسئولیت محدود برای افراد بسیاری که اقدام به ثبت این‌گونه شرکت می‌کنند، لازم به نظر می‌رسد.

مزایا شرکت‌های مسئولیت محدود

تاسیس این شرکت با حداقل سرمایه و شرکا امکان‌پذیر است. در مجله حقوقی وینداد درباره حداقل سرمایه برای ثبت شرکت مسئولیت محدود بیشتر بخوانید.
سودآوری بیشتر شرکت برای اعضا و کسب درآمد، آسانی کسب مجوزهای لازم و قانونی برای ادامه فعالیت های شرکت، از دیگر مزایای آن است.
در اکثر شرکت‌ها برای باید دوره فعالیت اعضای شرکت تمدید شود یا جانشین آن‌ها از قبل مشخص شود اما در شرکت مسئولیت محدود نیاز به انجام چنین کارهایی نیست.

معایب شرکت‌های مسئولیت محدود

حتی با ثبت شرکت مسئولیت محدود این شرکت‌ها نمی‌توانند در مناقصات دولتی شرکت نمایند و یا در دریافت تسهیلات از بانک‌ها، برخی موسسات خصوصی وام و تسهیلاتی به شرکت‌های مسئولیت محدود ارائه نمی‌دهند.

مدارک لازم برای تمدید مدت شرکت

مدارکی که باید برای تمدید مدت زمان شرکت در دست داشته باشیم عبارتند از:

الف) تهیه و تنظیم صورتجلسه ای تحت عنوان تمدید مدت اعتبار شرکت مسئولیت محدود که در مجمع عمومی فوق‌العاده اعضای هیئت مدیره باید آن را امضا کنند. اگر تایید اعضای هیئت مدیره نباشد، صورت جلسه فاقد اعتبار قانونی است و ارزشی ندارد.

ب) تمامی اسنادی که در ثبت شرکت مسئولیت محدود مورد استفاده قرار گرفته نیز باید در زمان تمدید موجود باشند.

ج) مدارک شناسایی همه شرکای شرکت مانند کپی شناسنامه، کارت ملی، اطلاعات شخصی مانند آدرس محل زندگی، کدپستی و شماره تماس.

سعی کنید زمان تحویل مدارک و اسناد، تمام آن‌ها را بدون کم و کاستی به نهاد مربوطه تحویل دهید، چون در صورت نقصان و کاستی مدارک در پرونده شما باعث به تاخیر افتادن روند تمدید شرکت می‌شود.

در صورتی مدارک مشکلی نداشته باشد کارشناسان موظف هستند تا نهایتا 14 روز کاری مدارک را بررسی کنند و اگر درستی مدارک از طریق کارشناسان تایید شد، تغییراتی که اعمال کرده‌اید، از طریق روزنامه رسمی چاپ و منتشر و به اطلاع عموم می‌رسد.

سخن پایانی

اگر در فرایند تعیین اعتبار شرکت مسئولیت محدود، اساسنامه با دقت تدوین شود و مدت آن نامحدود درج شود نیازی به طی کردن فرایند ثبت تغییرات شرکت نیست. این مساله در زمان تاسیس و ثبت شرکت ضروری تلقی می‌شود. اگر برای انجام تشریفات ثبت یا تغییرات شرکت مشکلی برای شما به وجود آمده است یا زمان کافی برای انجام آن ندارید، می‌توانید از کارشناسان مجموعه ما کمک بگیرید.
برای اطلاع دقیق تر از این موضوع می‌توانید با مشاوران مجرب وینداد ارتباط بگیرید.

سوالات متداول

شرایط تغییر مدت اعتبار شرکت مسئولیت محدود به چه صورتی است؟

چون تغییر مدت شرکت مسئولیت محدود نیاز به تغییر اساسنامه دارد، باید با رعایت اکثریت عددی شرکا که حداقل سه چهارم سرمایه این تغییر در اساسنامه اعمال شود. برای تغییر مدت ما می‌توانید شرکت را تمدید کنید یا آن را به نامحدود تبدیل کنید. موارد بیشتر در مقاله ذکر شد.

آیا می‌توان بعد از سررسید موعد مدت شرکت اقدام به تمدید اعتبار شرکت کرد؟

توصیه ما این است که این کار به تعویق نیاندازید؛ زیرا با انحلال شرکت اساسنامه‌ی آن دیگر اعتبار قانونی ندارد و امکان تمدید مدت و تغییر شرکت وجود ندارد.

3.5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
امین شیرزاد
امین شیرزاد
5 ماه پیش

باسلام خواستم راجب ثبت شرکت ساختمانی بامسوولیت محدوداطلاعاتی بگیرم. که چندسال اعتبارداره واگه پس ازثبت فعالیتی نداشته باشه به چه صورته ویاجریمه ومالیاتش چجوریه.. باتشکر

آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.

نحوه ثبت شرکت تضامنی
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

راهنمای جامع ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی برخلاف سایر شرکت‌های تجاری مسئولیت زیادی برای شرکای آن ایجاد می‌کند و فقط در مواردی که الزام قانونی دارد اشخاص به دنبال ثبت