مراحل ثبت موسسه غیر تجاری + شرایط و مدارک لازم

مراحل ثبت موسسه غیر تجاری + شرایط و مدارک لازم

اگر برای شروع فعالیت اقتصادی می‌خواهید موسسه ثبت کنید. پیش از هر کاری باید با شرایط و مراحل ثبت موسسه غیر تجاری آشنا باشید. موسساتی که هم‌پای شرکت‌های تجاری به فعالیت اقتصادی مشغول هستند ولی نوع فعالیت آن‌ها تجاری نیست. این نهاد هم مثل شرکت در انواع مختلفی قابل ثبت است که باید با در […]

اگر برای شروع فعالیت اقتصادی می‌خواهید موسسه ثبت کنید. پیش از هر کاری باید با شرایط و مراحل ثبت موسسه غیر تجاری آشنا باشید. موسساتی که هم‌پای شرکت‌های تجاری به فعالیت اقتصادی مشغول هستند ولی نوع فعالیت آن‌ها تجاری نیست. این نهاد هم مثل شرکت در انواع مختلفی قابل ثبت است که باید با در نظر گرفتن نوع فعالیت خود هر یک را انتخاب کنید. در این مقاله با بررسی نحوه ایجاد موسسه به مراحل تاسیس موسسه و اهمیت تشکیل آن می‌پردازیم و مدارک و شرایطی که نیاز دارید را بیان خواهیم کرد. در نهایت هم در رابطه با مجوزهای و نحوه اخذ آن‌ها توضیح خواهیم داد.

موسسه تجاری چیست؟

موسسه در قانون به‌عنوان یک شخصیت حقوقی تعریف می‌شود که مانند شرکت باید ثبت شود. با این تفاوت که فقط مجاز است فعالیت غیرتجاری انجام دهد. در نتیجه ما هیچ نوع موسسه تجاری نداریم و هر نوع فعالیت تجاری در قالب شخصیت حقوقی به‌عنوان شرکت ثبت خواهد شد.

تجاری بودن فعالیت هم به‌طور کامل در ماده ۲ قانون تجارت بیان شده است. به جز موارد قانونی سایر فعالیت‌ها مثل امور آموزشی، فرهنگی و هنری، ورزشی، خدمات مشاوره‌ای، خدمات حقوقی، انجمن‌ها و خیریه‌ها از جمله فعالیت‌های غیر تجاری هستند.

پس اگر قصد دارید، چنین فعالیت‌هایی را انجام دهید، می‌توانید موسسه غیر تجاری ثبت کنید. البته ممکن است موسسه‌ای در چند زمینه به‌طور هم‌زمان فعالیت داشته باشد که در این صورت به‌عنوان موسسه چند منظوره شناخته می‌شود.

انواع موسسات غیرتجاری

در یک تقسیم‌بندی کلی می‌توان انواع موسسه غیر تجاری را شامل موارد زیر دانست:

  • موسسه انتفاعی – با هدف کسب سود تشکیل می‌شوند؛ مثل موسسات فرهنگی و هنری، موسسات حقوقی، ورزشی و غیره.
  • موسسه غیر انتفاعی – برای امور عام‌المنفعه ثبت می‌شوند؛ مثل انجمن‌ها و خیریه‌ها.

اهمیت ثبت موسسه غیرتجاری 

در صورتی قصد فعالیت به‌صورت گروهی (یعنی بیش از ۲ نفر) را داشته باشید، می‌توانید شخصیت حقوقی ایجاد کنید (این شخصیت می‌تواند شرکت یا موسسه باشد). شخصیت حقوقی علاوه‌بر اینکه اعتبار دارد، مزایای زیادی نسبت به فعالیت فردی خواهد داشت که عبارت‌اند از:

  • در صورتی که بخواهید برای فعالیت خود مجوز دریافت کنید، روال سازمان‌های مختلف این است که فقط برای شخصیت حقوقی مجوز صادر خواهند کرد.
  • شخصیت‌های حقوقی در قالب یک چارچوب مشخص فعالیت می‌کنند و یک سند کلی به نام اساسنامه برای فعالیت‌هایشان دارند.
  • فعالیت شما تحت حمایت قانون قرار می‌گیرد و اعتبار بیشتری برای شما دارد.
  • مخاطبان به فعالیت‌های گروهی بیشتر از فعالیت‌های فردی اعتماد می‌کنند.

در ادامه مراحل تشکیل موسسه را بیان خواهیم کرد.

مراحل ثبت موسسه غیر تجاری

ثبت موسسه در اداره ثبت شرکت‌ها انجام می‌شود. اگر می‌خواهید بدانید مراحل ثبت موسسه غیر تجاری چگونه است؟ باید بگوییم که پس از تصمیم به تاسیس باید مدارک و شرایط لازم را احراز کرده و مراحل ثبتی را شروع کنید. در این زمینه می‌توانید ضمن مشاوره با کارشناسان ثبتی، صفر تا صد خدمات ثبت را هم به‌صورت آنلاین دریافت کنید. 

اگر هم می‌خواهید مراحل ثبت موسسه غیر تجاری را خودتان انجام دهید، پس از آماده‌سازی مدارک وارد سامانه اداره ثبت شرکت‌ها شده و مدارک لازم را در آن بارگذاری کنید. توجه داشته باشید که با وجود سیستمی بودن مراحل، نکات مهمی در فرآیند ثبت وجود دارد که عدم رعایت آن‌ها باعث به کند شدن روند ثبتی شما خواهد شد. تا جایی که گاهی چندین ماه پرونده ثبت شرکت یا موسسه در اداره برای رفع نقص باز می‌ماند. به همین منظور می‌توانید از تخصص و تجربه کارشناسان ثبتی استفاده کنید.

مدارک ثبت موسسه

پیش نیاز مراحل ثبت موسسه غیر تجاری، آماده‌سازی مدارک است. این مدارک با شرکت‌های تجاری به‌ویژه شرکت بامسئولیت محدود مشابه است. به‌طور کلی مدارک ثبت موسسه شامل موارد زیر است:

  • تصویر مدارک هویتی (شناسنامه و کارت ملی) شرکا و اعضای هیات مدیره
  • ثبت‌نام همهٔ اعضای هیات مدیره در سامانه ثنا
  • ارائه تقاضانامه
  • ارائه اساسنامه تکمیل شده
  • اخذ مجوزهای لازم نسبت به موضوع فعالیت (در صورت نیاز)
  • ارائه آگهی تاسیس و نامه نمایندگی (در صورتی که شخص حقوقی باشد)

شرایط ثبت موسسه

شرایط قانونی ثبت موسسات غیر تجاری همان مواردی است که برای شرکت‌ها وجود دارد. البته که با توجه به نوع موسسه کمی متفاوت خواهد بود. برای مثال برخی از موسسات حتماً پیش از تاسیس باید با توجه به موضوع فعالیت موسسه غیر تجاری باید مجوز دریافت کنند. در غیر این صورت امکان ثبت برای آن‌ها وجود ندارد. (این مورد در رابطه با شرکت‌های تجاری هم صادق است).

شرایط کلی تاسیس موسسه غیر تجاری عبارت‌اند از:

  • حداقل ۲ شریک
  • معرفی دفتر کار دارای کد پستی مستقل با کاربری اداری یا تجاری
  • حداقل ۱۰۰ هزار تومان سرمایه اولیه
  • انتخاب نام (بهتر است حداقل ۵ نام پیشنهادی ارائه کنید)

پس از احراز شرایط می‌توانید ثبت شرکت یا موسسه خود را انجام دهید. مجموعه ثبتی و حقوقی وینداد نیز با حضور کارشناسان متخصص صفر تا صد خدمات مورد نیاز شما را ارائه می‌دهد.

مجوزها و نحوه دریافت آن برای ثبت موسسات

مجوزها برای موسسات بیشتر از شرکت‌ها موضوعیت دارند. چرا که بیشتر موضوعاتی در موسسه غیرتجاری نیازمند اخذ مجوز هستند. برای مثال یکی از مراحل ثبت موسسه چند منظوره، دریافت یک یا چند مجوز به‌صورت هم‌زمان است. (موسسات چند منظوره می‌توانند در زمینه‌های مختلف مثل امور فرهنگی، سینمایی، مطبوعاتی و غیره به‌صورت هم‌زمان فعالیت کنند.) در عین حال سایر موسسه‌های غیرتجاری مثل حقوقی، آموزشی، مشاوره‌ای و غیره باید با توجه به نوع فعالیت خود مجوزهای لازم را از سازمان مربوطه دریافت کنند.

برای مثال یکی از مراحل تشکیل موسسه فرهنگی و هنری، اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. همچنین برای موسسات آموزشی مثل آموزشگاه‌های زبان یا مدارس غیرانتفاعی باید از وزارت آموزش و پرورش مجوز دریافت کنید.

جمع‌بندی

موسسات غیر تجاری برای امور اقتصادی یا عام‌المنفعه تاسیس می‌شوند. اموری که فقط جنبه تجاری ندارند و می‌توانند از فعالیت‌های خود کسب سود کنند. موسسات فرهنگی و هنری، آموزشگاه‌های موسیقی، موسسات ورزشی، حقوقی، مشاوره‌ای، خیریه‌ها و انجمن‌ها از جمله انواع موسسه‌های غیرتجاری هستند.

یکی از مهم‌ترین مراحل ثبت موسسه غیر تجاری آماده کردن مدارک و احراز شرایط لازم است. پس از این مرحله باید امور ثبتی آن را در اداره ثبت شرکت‌ها انجام دهید.

اگر برای ثبت شرکت خود نیاز به مشاوره تخصصی داشته باشید تیم مشاوران حقوقی وینداد در طول هفته برای حل مسائل حقوقی و ثبتی شما پاسخگو هستند. کافی است با ما تماس بگیرید تا با شرایط و مدارک لازم برای ثبت موسسه غیرتجاری آشنا شوید.

 سوالات متداول

مراحل ثبت موسسه غیر تجاری چگونه است؟

برای ثبت موسسه باید مدارک و شرایط لازم را احراز کنید و در نهایت موسسه خود را از طریق اداره ثبت شرکت‌ها تاسیس کنید.

آیا موسسات از پرداخت مالیات معاف هستند؟

خیر، موسسات هم مانند شرکت‌ها موظف به پرداخت مالیات هستند و فقط بعضی از انواع آن مانند خیریه‌ها معافند.

به این مطلب امتیاز دهید!
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.

نحوه ثبت شرکت تضامنی
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

راهنمای جامع ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی برخلاف سایر شرکت‌های تجاری مسئولیت زیادی برای شرکای آن ایجاد می‌کند و فقط در مواردی که الزام قانونی دارد اشخاص به دنبال ثبت