نمونه موضوع ثبت شرکت

نحوه انتخاب موضوع + معرفی نمونه موضوع ثبت شرکت

انتخاب موضوع شرکت یک گام اساسی قبل از تاسیس آن است که یکی از بندهای اساسنامه نیز به‌شمار می‌رود و حوزه و حدود فعالیت شرکا و سهامداران را مشخص می‌کند. موضوع شرکت‌ها از نوع تجاری و موضوع موسسات، از نوع غیرتجاری است که در قانون تجارت انواع موضوعات تجاری و

تمامی شرکت‌ها و موسسات پیش از ثبت باید موضوع فعالیت خود را تعیین کرده و در همان محدوده فعالیت‌های تجاری و غیرتجاری خود را پیش ببرند. این موضوع یکی از مواد اساسنامه است که باید به‌صورت دقیق و جزئی تنظیم شود و یک شرکت می‌تواند در چندین موضوع مختلف به‌صورت هم زمان فعالیت داشته باشد. در این مقاله ضمن آشنایی با نحوه انتخاب موضوع فعالیت شرکت‌ها، با چندین نمونه موضوع ثبت شرکت و موسسه آشنا خواهید شد.

موضوع و حوزه فعالیت شرکت چیست؟

شرکت‌ها یا موسسات دارای یک حوزه فعالیت و چندین موضوع فعالیت هستند که نباید این دو را با هم اشتباه گرفت. حوزه فعالیت شرکت یک عنوان کلی مثل بازرگانی، پیمانکاری، تولیدی، خدماتی و غیره است. اما موضوع فعالیت به‌صورت جزئی مشخص می‌کند که یک شرکت در هر حوزه چه فعالیت‌هایی را انجام می‌دهد. 

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های موضوع این است که محدوده فعالیت شرکت یا موسسه را مشخص می‌کنند. در نتیجه مدیران شرکت نمی‌توانند فعالیتی خارج از موارد تعیین شده انجام دهند.

اما توجه داشته باشید؛ در صورتی که موضوع فعالیت شما از جمله موضوعات نیازمند اخذ مجوز باشد، باید قبل از تاسیس شرکت یا موسسه نسبت به اخذ آن اقدام کرده سپس فرآیند ثبت را پیش ببرید.

چگونه موضوع شرکت را انتخاب کنیم؟

پس از انتخاب موضوع شرکت باید به نحوه نگارش در اساسنامه توجه کافی داشته باشید. با این توضیح که علاوه بر تعیین موضوع به صورت جزئی و دقیق می‌توانید از برخی موضوعات عمومی و مشترک (در صورتی‌که در حدود موضوع فعالیت شرکت باشد) در تمامی حوزه‌ها نیز استفاده کنید که شامل موارد زیر هستند:

  • صادرات و واردات
  • شرکت در مزایده و مناقصه
  • اخذ وام و تسهیلات
  • عقد قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی
  • برگزاری نمایشگاه و سمینار
  • و غیره.

مجوز فعالیت شرکت چیست؟

تمامی موضوعاتی که برای شرکت یا موسسه خود انتخاب می‌کنید، در سه دسته‌بندی اصلی قرار می‌گیرند. نکته مهم قبل از انتخاب و شروع فرآیند ثبت شرکت در ایران این است که باید بررسی کنید موضوع انتخابی شما در کدام دسته قرار دارد. 

  • موضوعات نیازمند اخذ مجوز – در صورت انتخاب این موضوعات قبل از تاسیس شرکت باید فرآیند اخذ آن را از سازمان مربوطه طی کنید.
  • موضوعات بدون نیاز به مجوز – عموما موضوعات شرکت نیازی به دریافت مجوز ندارند ولی اغلب موسسات باید مجوز دریافت کنند.
  • موضوعات ممنوع – این دسته از موضوعات به‌طور کلی ممنوعیت قانونی دارند.

معرفی چند نمونه موضوع ثبت شرکت

در بین انواع نمونه موضوع ثبت شرکت‌های تجاری و موسسات غیرتجاری برخی از آن‌ها بسیار پرکاربرد هستند. در صورتی که قصد تاسیس شرکت یا موسسه را داشته باشید، می‌توانید بر اساس تخصص خود هر یک از این موضوعات را انتخاب کنید.

ثبت شرکت بازرگانی

شرکت بازرگانی به‌عنوان یکی از پرتقاضاترین موضوعات برای ثبت معمولا در قالب شرکت سهامی خاص به ثبت می‌رسد و محدوده فعالیت گسترده‌ای دارد. از جمله رایج‌ترین موضوعات برای شرکت‌های بازرگانی می‌توان به خرید و فروش، صادرات و واردات کالا، ترخیص کالا از گمرک، بازاریابی قانونی و غیر هرمی و غیرشبکه‌ای، اخذ و اعطای نمایندگی‌های مجاز بازرگانی، گشایش اعتبارات اسنادی و ال‌سی برای شرکت، انعقاد قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی، شرکت در مناقصات و مزایدات، ایجاد شعب و نمایندگی در داخل و خارج از کشور، شرکت در نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی و غیره اشاره کرد.

ثبت شرکت خدماتی

امور خدماتی از دیگر موضوعات رایج برای ثبت شرکت‌ها هستند که می‌توانید از قالب شرکت سهامی خاص یا با مسئولیت محدود برای آن استفاده کنید. این شرکت‌ها در موضوعات مختلفی فعالیت می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به تعمیرات و نگه‌داری ساختمان، تعمیرات و نگه‌داری ماشین‌آلات، خدمات عمومی مثل نگهبانی، امور آبدارخانه، چاپ و تکثیر، تاسیسات، امور آشپزی، حمل‌ونقل اعم از مسافری یا باربری و غیره اشاره کرد.

اگر موضوع فعالیت شرکت خدماتی نیاز به اخذ مجوز داشته باشد، قبل از شروع فرآیند باید نسبت به اخذ آن اقدام کنید.

ثبت شرکت تولیدی

هر نوع فعالیت تولیدی را می‌توانید با ثبت شرکت سهامی خاص یا با مسئولیت محدود انجام دهید. اگر جزئیات موضوع شرکت نیاز به دریافت مجوز داشته باشد، قبل از تاسیس شرکت تولیدی باید نسبت به اخذ آن اقدام کنید.  این شرکت‌ها می‌توانند نسبت به تولید انواع کالاها مانند تولید پوشاک، تولید و ساخت قطعات و تجهیزات در صنایع مختلف، صنایع غذایی، تولید مواد پلاستیکی و غیره بنا به موضوع فعالیت خود اقدام کنند. همچنین ممکن است در موضوع فعالیت شرکت‌های تولیدی، توزیع و فروش محصولات نیز درج شده باشد که در این صورت می‌توانند در این بخش‌ها نیز فعالیت داشته باشند.

ثبت شرکت عمرانی

ثبت شرکت عمرانی با هدف فعالیت‌های عمرانی متعددی مانند پل سازی، راه‌سازی، ساخت و ساز مسکن و غیره انجام می‌شود که این شرکت‌ها پیش از ثبت باید زمینه فعالیت و همچنین جزئیات موضوع را به‌صورت کامل مشخص کنند. برای مثال این شرکت‌ها ممکن است در یک یا چند موضوع زیر فعالیت داشته باشند:

ساخت و احداث شهرک‌های تجاری و اداری، مسکونی، تونل سازی، شن ریزی، آسفالت کشی و خط کشی، خاکریزی و خاکبرداری، سد سازی، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری و غیر شهری، طراحی، اجرا، محاسبه، نظارت، مشاوره پروژه‌های عمرانی اعم از سنگی، آجری، فلزی و بتنی و غیره.

شرکت‌های عمرانی معمولا در قالب سهامی خاص به ثبت می‌رسند اما برخی نیز متقاضی ثبت شرکت با مسئولیت محدود برای فعالیت تجاری خود در این زمینه هستند.

ثبت شرکت پخش مواد غذایی

شرکت‌های پخش مواد غذایی معمولا در قالب شرکت با مسئولیت محدود یا سهامی خاص به ثبت می‌رسند. این شرکت‌ها معمولا در زمینه نگهداری و انبار کردن مواد غذایی مختلف از جمله  فاسد شدنی، فاسد نشدنی، میوه، کنسرو، پیش از پخش یا حمل و نقل و توزیع مواد غذایی فعالیت دارند. اما توجه داشته باشید فعالیت در این زمینه نیاز به اخذ مجوزهای مختلف از جمله مجوزهای بهداشتی و جواز تاسیس از سازمان غذا و داروی ایران پیش از شروع فرآیند ثبت شرکت پخش مواد غذایی دارد.

ثبت شرکت کشاورزی

شرکت‌های کشاورزی در زمینه‌هایی مثل امور مرتبط با تولید و پرورش گیاهان، بسته‌بندی و فروش و توزیع آن‌ها، تولید و توزیع محصولات و سموم ضد آفات، نگهداری و فروش نهال و بذر و ریشه و غیره فعالیت می‌کنند. برای ثبت شرکت کشاورزی می‌توانید یکی از قالب‌های پرطرفدار شرکت‌های تجاری یعنی شرکت سهامی خاص و با مسئولیت محدود را انتخاب کنید.

پیش از شروع فرآیند ثبت نیز برای انجام فعالیت‌های مختلف نیاز به دریافت مجوز از وزارت جهاد کشاورزی خواهید داشت. 

ثبت شرکت حمل‌ونقل

شرکت‌هایی که قصد فعالیت در حوزه حمل و نقل را دارند، می‌توانند در موضوعات گسترده‌ای شامل حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی یا هوایی تاسیس شوند و همچنین نوع فعالیت آن‌ها می‌تواند داخلی، بین‌المللی یا شامل هر دو باشد.

با این توصیف قبل از ثبت شرکت حمل‌ونقل با انتخاب موضوع آن به‌صورت جزئی باید مجوزهای لازم را با توجه به موضوع فعالیت خود از سازمان‌های مربوطه دریافت کنید.

قالب مناسب برای ثبت شرکت‌هایی در این حوزه دو قالب کاربردی و پرطرفدار یعنی شرکت سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود است که پس از بررسی شرایط و مدارک لازم برای هر یک می‌توانید قالب مناسب با نوع فعالیت خود را انتخاب کنید.

ثبت شرکت پیمانکاری

شرکت پیمانکاری به صورت مسئولیت محدود یا سهامی خاص قابل ثبت است. گرچه در بین انواع شرکت‌ها، سهامی خاص برای انجام فعالین‌های پیمانکاری رایج‌تر است. 

ابن نوع شرکت‌ها می‌توانند در گستره موضوعات وسیعی فعالیت کنند که به‌صورت کامل باید در اساسنامه درج شود و در صورتی که موضوع فعالیت آن‌ها نیاز به اخذ مجوز داشته باشد، پیش از شروع فرآیند ثبت شرکت، اقدام به اخذ آن نمایند. 

از جمله رایج‌ترین موضوعات فعالیت شرکت پیمانکاری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تمامی طراحی مربوط به ساختمان و محاسبات و نظارت فنی
  • نقشه کشی و نقشه برداری مربوط به یک زمین 
  • تهیه و نگهداری از مواد و مصالح مربوط به ساختمان سازی 
  • انجام پروژه‌های عمرانی مربوط به سد سازی و نیروگاه‌های آبی و آبرسانی
  • ساخت پروژه ساختمانی یا مشارکت در ساخت یک پروژه 
  • بازسازی یک بنای تاریخی 
  • نصب و راه‌ اندازی تاسیسات مربوط به ساختمان
  • انتقال برق و نیرو، گازرسانی 

ثبت شرکت معماری

شرکت‌های معماری از دیگر حوزه‌های فعالیت رایج برای ثبت شرکت به‌شمار می‌روند که می‌توانند موارد زیادی را در زمینه طراحی، ساخت و اجرای پروژه در بناهای مختلف به‌عهده بگیرند از جمله موضوعات رایج فعالیت برای ثبت شرکت معماری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طراحی نقشه‌ها و الگوهای ساخت بناها و ساختمان‌های مختلف
  • اجرای پروژه‌های معماری و نظارت بر آن‌ها
  • طراحی فضاهای تفریحی شهری مانند پارک‌ها، فضاهای سبز، میادین، محوطه‌های مختلف شهری
  • فعالیت در زمینه دکوراسیون داخلی و خارجی
  • ارائه مشاوره‌های فنی به مشتریان در راستای انجام پروژه‌های ساخت و ساز
  • انجام تحقیقات و فعالیت‌های علمی و آموزشی در حوزه معماری

شرکت سهامی خاص و با مسئولیت محدود بهترین قالب‌ها برای انجام این گونه فعالیت‌ها به‌عنوان یک شرکت معماری است.

ثبت شرکت سرمایه گذاری 

شرکت سرمایه گذاری، به عنوان یکی از نهادهای مالی کشور شناخته می‌شود و فعالیت آن در زمینه خرید و فروش سهام‌های شرکت‌هایی‌ست که در بازار بورس فعال هستند. نحوه کسب‌وکار این شرکت‌ها، کسب سود از ارزش سهام شرکت‌های مختلف و به خرید سهام‌های سودده و فروش سهام‌های کم‌سود است.

برای ثبت شرکت سرمایه‌گذاری پیش از شروع فٰرآیند ثبت و فعالیت ابتدا باید از سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز دریافت کند. این شرکت‌ها اغلب در قالب شرکت سهامی خاص ثبت می‌شوند و فعالیت می‌کنند.

نحوه ثبت موضوع شرکت در اساسنامه

یک گام مهم در فرآیند تاسیس تمامی شرکت‌های تجاری و موسسات غیرتجاری، انتخاب نمونه موضوع ثبت شرکت است که یکی از بندهای اساسنامه نیز به خود اختصاص می‌دهد. به همین منظور باید برای ثبت موضوع در اساسنامه شرکت مسئولیت محدود یا شرکت سهامی خاص، نکات اساسی را در نظر بگیرید که می‌توان آن را به‌صورت زیر خلاصه کرد:

  • انتخاب موضوع به‌صورت دقیق و جزئی و توضیح آن به‌صورت مجزا از حوزه فعالیت؛ برای مثال برای فعالیت شرکت در حوزه پیمانکاری ساختمان باید جزئیات موضوع نقشه کشی و نقشه برداری، تهیه و نگهداری از مواد و مصالح مربوط به ساختمان سازی، نصب و راه‌ اندازی تاسیسات مربوط به ساختمان، انتقال برق و نیرو، گازرسانی و غیره به‌صورت کامل مشخص شود.
  • علاوه‌بر جزئیات موضوع فعالیت، می‌توانید برخی از موضوعات عمومی مثل صادرات و واردات، شرکت در مزایده و مناقصه، اخذ وام و تسهیلات، تنظیم قرارداد با اشخاص حقیقی و شرکت‌ها، برگزاری نمایشگاه و غیره را در بین موضوعات خود بگنجانید. البته در صورتی که این موضوعات با موضوع اصلی شرکت شما در ارتباط باشند. 
  • شرکت موظف است که فقط در محدوده موضوع فعالیتی که در اساسنامه درج شده، فعالیت کند. برای مثال شرکت فوق نمی‌تواند در زمینه طراحی دکوراسیون داخل فعالیت کند مگر اینکه این موضوع در اساسنامه شرکت پیش‌بینی شده باشد. 
  • یک شرکت ممکن است به‌وصورت هم زمان در چند موضوع مختلف فعالیت داشته باشد و در این زمینه اگ مجوزهای لازم را دریافت کند، محدودیتی نخواهد داشت.

جمع‌بندی

شرکت‌های تجاری و موسسات غیرتجاری می‌توانند در حوزه‌های مختلفی فعالیت کنند که با انتخاب این حوزه مثل پیمانکاری، تولیدی، بازرگانی، خدماتی و غیره موظفند تا جزئیات نمونه موضوع ثبت شرکت که قصد فعالیت در آن دارند را در اساسنامه درج کنند.

با انتخاب موضوع فعالیت به‌صورت دقیق و با جزئیات شرکت یا موسسه فقط مجاز به انجام فعالیت در آن زمینه است و این مورد یکی از اصول انتخاب موضوع به‌عنوان یک گام اساسی در فرآیند ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها به‌شمار می‌رود.

برای مشاوره انتخاب موضوع و همچنین انجام صفر تا صد فرآیند ثبت شرکت خود می‌توانید تمامی این امور را به کارشناسان ثبتی وینداد بسپارید تا شرکت یا موسسه‌ای بر اساس حوزه فعالیت شما به ثبت برسانند.

سوالات متداول

برای فعالیت در زمینه تولیدی چه نوع شرکتی مناسب است؟

شرکت‌های سهامی خاص و با مسئولیت محدود، رایج‌ترین انواع شرکت برای موضوعات فعالیت از جمله تولیدی هستند.

آیا یک شرکت می‌تواند به‌صورت هم‌زمان در چند حوزه فعالیت داشته باشد؟

بله در صورت اخذ مجوزهای لازم، یک شرکت می‌تواند در چند حوزه فعالیت کند و در این صورت باید جزئیات هر موضوع را در اساسنامه مشخص کند.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
تصویر آوا حقی

آوا حقی

آوا حقی یکی از نویسندگان خوش قلم وینداد است که در رشته حقوق اقتصادی در دانشگاه آزاد تهران مرکزی تحصیل کرده و اطلاعات تخصصی در امور حقوقی از جمله قراردادها، مالکیت فکری و امور ثبتی دارد و محتواهای کاربردی در زمینه‌ها را به زبان کاملا ساده نوشته که در ادامه می‌توانید این محتواها را بخوانید.
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

ترازنامه مالی شرکت چیست؟
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

ترازنامه مالی شرکت چیست و چه کاربردی دارد؟

ترازنامه مالی شرکت، یک گزارش مالی است که وضعیت مالی شرکت را در یک مقطع زمانی خاص نشان می‌دهد. این ترازنامه شامل دارایی‌ها، بدهی‌ها و حقوق صاحبان سهام است و موسسین شرکت کمک می‌کند تا سلامت مالی شرکت را ارزیابی کنند.

گواهینامه حق تقدم سهام
مقالات ثبت شرکت سهامی خاص

گواهینامه حق تقدم سهام چیست؟

تمامی شرکت‌ها مجوزی با نام گواهینامه حق تقدم سهام دارند که آن را در اختیار اشخاص خاصی قرار می‌دهند. در زمان فروش سهام شرکت، اولویت خرید با افرادی است که این گواهی را در اختیار دارند.

آگهی دعوت از مجامع شرکت
مقالات ثبت شرکت سهامی خاص

آگهی دعوت مجمع شرکت چیست و کجا منتشر می‌شود؟

برای دعوت به مجمع عمومی یک شرکت لازم است اعضای آن مجمع از تشکیل آن اطلاع پیدا کنند. هر چند که به نظر می‌رسد روزنامه دیگر نمی‌تواند در میان این میزان رسانه نقشی رسانه کثیرالانتشار را ایفا کند، اما همچنان قانون انتشار آگهی دعوت به مجمع عمومی در روزنامه کثیرالانتشار را لازم می‌داند.

نحوه انتخاب هیئت مدیره شرکت
مقالات ثبت شرکت سهامی خاص

نحوه انتخاب هیئت مدیره شرکت + تمدید هیئت مدیره

اتخاذ تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌های کلان در شرکت‌های سهامی توسط هیئت مدیره نشان‌دهنده اهمیت و نقش اساسی این نهاد در فرایند اداره شرکت‌هاست. سهامداران حق دارند که در این خصوص نظر خود را بیان کرده و افراد قابل اعتماد خود را به عنوان اعضای هیئت مدیره تعیین کنند. در نتیجه، مجمع عمومی وظیفه انجام این مهم را بر عهده داشته و پس از گذشت حداکثر دو سال نیز موظف به تغییر اعضای هیئت مدیره یا در اصطلاح تمدید هیئت مدیره است.