انواع شرکت دانش بنیان | آشنایی و نحوه تشخیص انواع آنها

انواع شرکت دانش بنیان | آشنایی و نحوه تشخیص انواع آنها

شرکت دانش بنیان از انواع شرکت‌هایی است که می‌توان آن را به ثبت رساند و در نتیجه از مزایایی که دارد نیز استفاده نمود، فردی که قصد ثبت شرکت دارد ممکن است بخواهد شرکت خود را به صورت دانش بنیان به ثبت برساند. بنابراین باید با انواع شرکت دانش بنیان آشنا باشد. انواع شرکت های […]

شرکت دانش بنیان از انواع شرکت‌هایی است که می‌توان آن را به ثبت رساند و در نتیجه از مزایایی که دارد نیز استفاده نمود، فردی که قصد ثبت شرکت دارد ممکن است بخواهد شرکت خود را به صورت دانش بنیان به ثبت برساند. بنابراین باید با انواع شرکت دانش بنیان آشنا باشد. انواع شرکت های دانش بنیان  شامل دانش بنیان نوپا نوع یک، نوپا نوع دو، تولیدی نوع یک، تولیدی نوع دو و مستعد دانش بنیان و یا نوع سه می‌باشد.
در ذیل انواع شرکت دانش بنیان را به اختصار توضیح می‌دهیم.

شرکت دانش بنیان چه شرکتی است؟

شرکت دانش بنیان شرکتی است که در زمینه‌های علمی و همچنین تحقیقاتی فعالیت می‌کند. افرادی که شرکت دانش بنیان را تاسیس می‌نمایند افرادی علمی و دانشگاهی هستند. در شرکت های دانش بنیان هدف تجاری سازی علم و دانش می‌باشد به این معنا که با ترکیب علم و فناوری فعالیت‌های مفیدی را به ارمغان می‌آورند و محصولات تولید شده را به مرحله تجاری‌سازی و صادرات می‌رسانند. از این رو این شرکت‌ها برای اقتصاد کشور نیز مفیداند. شناسایی انواع شرکت های دانش بنیان همانطور که بیان شد برای مدیران شرکت‌ها لازم و ضروری است. بنابراین در ادامه به معرفی انواع شرکت دانش بنیان می‌پردازیم.

انواع شرکت دانش بنیان

شرکت های دانش بنیان همانطور که بیان کردیم به پنج دسته تقسیم می‌شود:

شرکت های دانش بنیان نوپا : شرکت های دانش بنیان نوپا شرکت‌هایی است که معمولا به صورت ایده محور و استارتآپ فعالیت خود را شروع می‌نمایند، این شرکت‌ها به حمایت مالی بیشتری نیاز دارند و خود به نوپای نوع یک و نوپای نوع دو تقسیم می‌شوند:

  • شرکت‌های دانش بنیان نوپا نوع یک: از انواع شرکت دانش بنیان است که به تازگی فعالیت خود را شروع کرده است و هنوز دستاوردی از لحاظ مالی برای خود ندارد، این شرکت‌ها باید نمونه آزمایشگاهی از محصولی که قصد تولید آن را دارند داشته باشند و آن را به تولید انبوه برسانند.
  • شرکت‌های دانش بنیان نوپا نوع دو: این شرکت‌هاشرکت هایی است که به مانند نوع اول هنوز دستاور مالی ندارند اما نمونه محصول خود را به صورت آزمایشگاهی دارند. تفاوت این نوع دوم و نوع اول در این است که تکنولوژِی بسیار بالایی که شرکت های نوپا نو یک دارند را شرکت های نوع دو ندارند و علاوه بر آن ارزش افزوده این شرکت ها نیز کمتر است.

شرکت‌ها دانش بنیان تولیدی: یکی دیگر از انواع شرکت‌های دانش بنیان شرکت‌ها تولیدی است که معمولا چند سال از سابقه فعالیت شرکت گذشته است و بیست و پنج درصد از درآمدشان در آخرین اظهارنامه مالیاتی آنهاست. این شرکت‌ها خود به دو نوع تولید نوع یک و تولیدی نوع دو تقسیم میگردد:

  • شرکت های دانش بنیان تولیدی نوع یک: شرکت‌های دانش بنیان تولیدی نوع یک باید ۲۵ درصد درآمد خود را در آخرین اظهارنامه مالیاتی خود بیاورند و علاوه بر آن این شرکت‌ها از فناوری بسیار بالایی برخوردارند.
  • شرکت های دانش بنیان تولید نوع دو: شرکت های دانش بنیان نوع دو نیز از انواع شرکت دانش بنیان است که تحت عنوان شرکت دانش بنیان صنعتی نیز شناخته میشوند، این شرکت ها از فناوری بالایی برخوردارند و علاوه بر ان محصول آنها به تولید فراوان رسیده است این شرکتها تیم طراحی و تحقیق دارند و یا اینکه زمینه مهندسی و ساخت و پیمانکاری در ده درصد از پروژه‌هایشان از علم و فناوری استفاده کرده‌اند و معیار دانش بنیان در آن دیده می‌شود.

شرکت های مستعد دانش بنیان: این شرکت‌ها شرکت هایی است که با نام دانش بنیان نوع سه نیز شناخته می‌شوند، همانطور که از نام این نوع شرکت‌ها پیداست، شرکت‌هایی است که شرایط لازم برای دانش بنیان شدن را ندارد اما اگر از آنها حمایت شود مستعد دانش بنیان شدن هستند.

تفاوتی که شرکت های نوع یک و نوع داند در این است که در دانش بنیان نوع یک، تکنولوژی بسیار بالایی برخوردارند این نوع شرکت ها محصول خود را حداقل به صورت آزمایشگاهی دارند در حالی که در دانش بنیان نوع دو از این فناوری بالا در مرحله اول برخوردار نیستند و باید آن را به دست بیاورند.

یکی از مثال انواع شرکت دانش بنیان می‌تواند به شرکت‌های لوازم خانگی اشاره نمود چرا که شرکت‌های دانش بنیانی که در زمینه لوازم خانگی فعالیت می‌نمایند دربازارهای بین المللی قرار می‌گیرند و بر پایه دانش و تکنولوژی شروع به تجاری و صنعتی سازی لوازم خانگی با کیفیت و جدید می‌نمایند.

ثبت انواع شرکت‌های دانش بنیان

ثبت انواع شرکت های دانش بنیان تفاوتی با یکدیگر ندارد لذا برای ثبت و دریافت مجوز دانش بنیان شدن لازم است که ابتدا اگر شرکتی ندارید شرکتی را به صورت عادی به ثبت برسانید. برای این کار لازم است وارد سامانه ثبت شرکت ها شوید. بدیهی است که برای شرکت‌های تولیدی باید از قبل این شرکت را به ثبت رسانده باشند و مقداری نیز فعالیت داشته باشند.

  • پس از اینکه شرکتی را به ثبت رساندید لازم است مجوز لازم برای دانش بنیانی شدن را دریافت نمایید. برای این کار لازم است وارد سامانه تشخیص صلاحیت شرکت دانش بنیان شوید و مدارک خواسته شده را بارگذاری نمایید.
  • پس از اینکه بررسی های لازم توسط کارگذاران مربوط انجام شد و در صورتی که شرایط قانونی را داشتند شرکت مجوز دانش بنیان را دریافت می نماید و می‌تواند به صورت شرکت دانش بنیان فعالیت داشته باشد.

تشخیص شرکت دانش بنیان

برای تشخیص شرکت های دانش بنیان لازم است که شرکت شاخص ها عمومی و خصوصی را دارا باشد. شاخص های عمومی شرکت دانش بنیان شامل:

  • اعضای هیئت مدیره حداقل مدرک کارشناسی دارند.
  • حداقل سه سال سابقه فعالیت کاری یا علمی دارند یا دارای یک اختراع ثبت شده در زمینه کاری شرکت دارند.
  • سابقه بیمه پرداختی برای حداقل۳ نفر از کارکنان را دارند. و حداقل نیمی از درآمد شرکت در سال گذشته مربوط به فروش فناوری باشد.

شاخص‌های خصوصی که برای ثبت شرکت دانش بنیان لازم است شامل تولید کالاهای دانش بنیانی می‌باشد که در فهرست کالاهای جدید قرار گرفته‌اند تا از این طریق شرکت بتواند از این کالاها استفاده نمایید و آن را به روزتر نمایید. و یا اینکه اگر در زمینه کالاهای دانش بنیانی فعالیت ندارد در زمینه‌هایی فناوری‌های دیگر مانند نفت و گاز کشاورزی و…فعالیت داشته باشد.

ثبت انواع شرکت دانش بنیان وینداد

برای دریافت مجوز انواع شرکت دانش بنیان و همچنین اطلاع از انواع شرکت دانش بنیان برای ثبت آن در هر مرحله ای نیاز است که با مشاوران مجربی مشورت نمایید. از آنجایی که تیم کارشناسان وینداد تجربه فراوانی در خصوص ثبت انواع شرکت‌های دانش بنیان دارد می‌تواند در این خصوص کمک شایانی به شما نماید. تیم کارشناسان وینداد در خصوص ثبت شرکت دانش بنیان اطلاعات مفیدی به شما ارائه می‌نماید. کافی است در طول هفته با ما تماس بگیرید.

جمع بندی

انواع شرکت دانش بنیان شامل دانش بنیان نوع یک و دو و سه می‌باشد، شرکت های دانش بنیان در زمینه علمی و تحقیقاتی فعالیت می‌نماید و افرادی که مدارج علمی بالایی دارند در ترکیب هیئت مدیره این شرکت‌ها هستند. شرکت های دانش بنیان نوع یک معمولا از فناوری بسیار بالایی برخوردارند در حالی که دانش بنیان نوع دو و سه این فناوری و تکنولوژی بسیار بالا را ندارند و لازم است که خود را به سطح بالای برسانند.

سوالات متداول

آیا از ابتدا امکان ثبت شرکت به صورت دانش بنیان وجود دارد؟

خیر برای ثبت شرکت دانش بنیان لازم است که ابتدا یک شرکت را به صورت عادی به ثبت رسانید، لذا امکان ثبت شرکت به صورت مستقیم وجود ندارد.

مهم‌ترین مدارک لازم برای ثبت شرکت دانش بنیان چیست؟

از مهم‌ترین مدارکی که برای ثبت شرکت به صورت دانش بنیان لازم است میتوان به اقرارنامه، تصویر کالا، تصویر مجوز و تاییدیه را نام برد.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.