شرایط تمدید اجاره‌نامه در دوران کرونا

شرایط تمدید اجاره‌نامه در دوران کرونا

با شیوع کرونا و سخت شدن شرایط کار و زندگی برخی قوانین به صورت موقت در حیطه‌های مختلف تصویب شده‌اند تا از بار سختی روی دوش مردم کم شود تا زمانی که شرایط به حالت عادی برگردد. یکی از دشوارترین امور در زمان قرنطینه پیداکردن خانه برای اجاره و رهن است. گشت و گذار در […]

با شیوع کرونا و سخت شدن شرایط کار و زندگی برخی قوانین به صورت موقت در حیطه‌های مختلف تصویب شده‌اند تا از بار سختی روی دوش مردم کم شود تا زمانی که شرایط به حالت عادی برگردد. یکی از دشوارترین امور در زمان قرنطینه پیداکردن خانه برای اجاره و رهن است. گشت و گذار در املاکی‌‌ها و بازدید از خانه‌های مختلف نیاز به رفت و آمد زیادی دارد که هم ریسک انتقال ویروس را بالا می‌برد و هم هزینه زیادی برای مستاجر خواهد داشت. به همین دلیل شرایط تمدید اجاره‌نامه در دوران کرونا تغییراتی را تجربه کرده‌است.

مواردی که توسط ستاد ملی کرونا در رابطه با اجاره خانه مصوب شده ناظر به قانون روابط موجر و مستاجر مصوب 1376 و شرایط خاصی است که در این دوران برای مردم ایجاد شده است.

روابط موجر و مستاجر در دوران کرونا چگونه‌ است؟

طبق ماده 3 قانون موجر و مستاجر پس از انقضای مدت اجاره، موجر می‌تواند تخلیه عین اجاره را ظرف یک هفته از مستاجر بخواهد و یا طبق توافق دو طرفه اجاره‌ را تمدید کند. اما استثنائی که در شرایط کرونا بر این قانون ایجاد شده این است که اجاره نامه به شکل خودکار یک سال تمدید می‌شود مگر اینکه مالک دلیل موجهی برای تمدید نکردن آن داشته باشد. از طرفی مستاجر نیز باید افزایش بها اجاره را طبق قانون بپردازد.

مصوبات ستاد اجرایی کرونا در مورد تمدید اجاره‌نامه به شرح زیر است:

اول افزایش اجاره به طور حداکثری در شهر تهران ۲۵ درصد و سایر کلان‌شهرها ۲۰ درصد و سایر شهرها تا سقف ۱۵ درصد تعیین شد‌ است.

دوم گرفتن حکم تخلیه بر طبق شرایط خاصی است. اولا مستاجر به تعهدات خود در راستای پرداخت اضافه اجاره، افزایش رهن یا مواردی از این دست عمل نکرده باشد. دوما بدهی‌های پیشین خود را ندهد. سوما موجر به ملک خود نیاز پیدا کند و آن را در شورای حل اختلاف برای قاضی اثبات کند.

البته اگر فرد بخواهد خودش در خانه ساکن شود و یا آن را بازسازی کند نیز می‌تواند درخواست تخلیه ملک دهد.

آیا مستاجر می‌تواند از موجر/صاحب‌خانه شکایت کند؟

هرچند قانون روابط موجر و مستاجر مصوب 1376 گواه است اما با شرایط کرونا موادی که ستاد اجرایی کرونا تصویب کرده است ارجحیت دارد به همین سبب در صورتی که موجری بخواهد خلاف این مواد و بر اساس قانون مصوب 1376 عمل کند می‌توان از اقدامات او شکایت کرد. مستاجر باید با جمع‌آوری مدارک به شورای حل اختلاف مراجعه کرده و درخواست دادرسی دهد.

مستاجر در موارد زیر می‌تواند از موجر شکایت کند:

  1. اگر موجر بدون دلیل موجه اجاره‌نامه را تمدید نکند.
  2. در صورتی که صاحب‌خانه درخواست هزینه‌ اضافه‌ای بر خلاف قانون کند.
  3. در صورتی که افزایش اجاره و پول پیش بیش از سقف تعیین شده باشد.

در هر صورت بر خلاف تصور عموم مستاجر نیز می‌تواند در صورت تخلف موجر از او شکایت کند و حق خود را بگیرد.

تسهیلات مسکن در دوران کرونا به چه شکل است؟

با وجود مصوباتی که برای مستاجران آماده شده باز هم ممکن است افراد برای اجاره یا خرید مسکن با مشکل رو به رو باشند زیرا کسب و کارهای زیادی نه تنها از قرنطینه کرونایی آسیب دیده‌اند بلکه برخی از آن‌ها حتی از بین رفتند. تسهیلات بانکی که به افراد در زمان کرونا داده می‌شود از بسته حمایتی کرونا که دولت در نظر گرفته پرداخت می‌شود و زمان بازپرداخت آن نیز متفاوت است.

به موجب این مصوبه، بانک‌ها و صندوق‌های اعتباری و مالی باید تسهیلات کرونایی را تا 70 میلیون تومان در شهر تهران، 40 میلیون تومان در کلان‌شهرها و 25 میلیون تومان برای شهرستان‌ها اختصاص دهند. بازپرداخت این تسهیلات نیز برای تهران 5 ساله و برای سایر شهرها 3 ساله است.

برای دریافت این وام، افراد باید به بانک‌ها و موسسات اعتباری که در آن حساب دارند مراجعه کرده و از جزئیات آن آگاهی پیدا کنند.

اعتبار حقوقی مصوبات ستاد ملی کرونا

استناد و اعتبار حقوقی قوانین رسمی کشور همیشه بلاشک در اولویت است اما در شرایط اضطراری تبصره‌ها و موادی که فوق قانون تصویب می‌شوند ارجحیت خواهند داشت.

مصوبات ستاد ملی کرونا جزو مصوبات و آیین‌نامه‌ها دولتی است و تا پایان زمان اعلام شده قابل استناد در دادگاه و محاکم قضایی خواهد بود.

برای اطلاع از تمام مصوبات این ستاد می‌توانید به سایت خبری ستادملی کرونا مراجعه کرده و وارد بخش مصوبات شوید.

وینداد در دوران کرونا کنار شما خواهد بود

تغییراتی که به واسطه کرونا در شرکت‌ها، کسب و کارها و شرایط زندگی مردم ایجاد شده ممکن است باعث گیج شدن افراد می‌شود، از طرفی مصوبات زیادی در ستاد ملی کرونا تدبیر شده‌اند که در صورت آگاهی از آن‌ها می‌توان راه را آسان‌تر پیمود. ما در وینداد با در اختیار داشتن تیم مجرب حقوقی، از مشکلاتی که افراد در دوره کرونا با آن مواجه می‌شوند آگاه هستیم و می‌توانیم در هر زمینه‌ای به شما کمک کنیم. در صورتی که نیاز به مشاوره حقوقی دارید و یا به خاطر کرونا دچار مشکل قانونی شده‌اید همین حالا با ما تماس بگیرد.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط