حسین حقیقی
دادخواست حقوقی یعنی چه
بنده بابت مشکلی که شخصی برام بوجود اورده می خوام شکایت کنم و سوالم اینه که منظور از دادخواست حقوقی دقیقا چی هست؟ ممنون
مشاهده سوالات مشابه
پاسخها (1)
مهرنوش فتاحی
دادخواست حقوقی در واقع شناسه دعوای شماست که محدوده رسیدگی دادگاه را مشخص می نماید. بدین معنا که دادگاه ملزم است مطابق آنچه در دادخواست مشخص شده است به دعوا رسیدگی نماید.
هنگامی که کسی میخواهد دعوایی را علیه شخص دیگری مطرح و از طرق حقوقی پیگیری نماید لازم است دادخواست خود را که در اوراق چاپی آماده قابل ارائه می باشد تقدیم دادگاه نماید. دادخواست که در دعاوی حقوقی عرضه می گردد حاوی نکاتی است که جهت شروع رسیدگی دادگاه این نکات باید تکمیل شده باشد. از جمله نکاتی که در دادخواست لازم است تکمیل شود می توان به این موارد اشاره کرد:
1- نام و نام خانوادگی، نام پدر، شغل و نشانی دادخواست دهنده که به وی در دعاوی حقوقی خواهان نیز می گویند.
2- نام و نام خانوادگی، نام پدر، شغل و نشانی طرف مقابل که به وی خوانده دعوا می گویند.
3- موضوع دعوا که به آن خواسته دعوا نیز می گویند.
4- دلایل و مستندات و مدارک طرح دعوا
5- شرحی از موضوع دعوا و ادعای دادخواست دهنده یا خواهان
6- امضای یا اثر انگشت دادخواست دهنده
دادخواست می تواند مستقلاً توسط خود شخص و یا وکیل وی تکمیل و تقدیم دادگاه گردد. چنانچه دادخواست ناقص باشد بدین معنا که یکی از نکات و موارد ذکر شده در بالا در آن تکمیل نشده باشد، امکان رسیدگی برای دادگاه وجود نخواهد داشت و بدین ترتیب جهت تکیل دادخواست اقدام به ابلاغ اخطاریه رفع نقص از دادخواست به خواهان (دادخواست دهنده) می نماید تا مراجعه نموده و دادخواست را ظرف 10 روز تکمیل نماید. حال اگر در فرصت مقرر شده دادخواست دهنده مراجعه ننماید قاعدتاً دادخواست وی به وسیله مدیر دفتر آن دادگاه رد خواهد شد.
هر سوال حقوقی داشتید از ما بپرسید. متخصصهای ما در سریعترین زمان ممکن به سوال شما جواب تخصصی میدهند.
بیشتر بخوانید
مصطفی رضایی
محاسبه مالیات
باسلام و احترام
آیا برای پرداخت مالیات شرکت، نیاز به داشتن کد اقتصادی است؟
مهدی عباسی
موئد انجام تعهد
سلام وقت بخیر..با توجه به رسیدن موئد تحویل در قرارداد مشارکت درساخت و اجرای ناقص برخی موارد و انجام ندادن موردی دیگر< آیا تحویل گرفتن به معنای تائید وقبول کردن کاستی ونواقص است یا خیر؟ با تش
نادر خسروی
استرداد سود حاصل از مشارکت در ساخت
سلام و احترام
من در سال ۹۷ در ساخت و ساز یک ساختمان ۴ طبقه مشارکت کردم و قرار بر این بود که یکی از واحد ها برای بنده باشد اما به دلیل عدم همکاری شرکا مجبور به شکایت در دادگاه شده و با فشار دادگاه توانستم سود حاصل از مشارکت را از آنها بگیرم.
در همان سال سازنده و پیمانکار بدون یچگونه اجازهای از بنده کل ساختمان را به فروش رساندند و به طور غیرقانونی و بدون مجوز اقدام به ساخت یک طبقه پارکینگ نمودند
و با توجه به ماده ۱۰۰ قانون شهرداری یک طبقه پارکینگ تخریب شده است
حالا پیمانکار و سازنده از من و خریدار ملک شکایت نموده و تقاضای (بطلان معامله و استرداد ثمن معامله ) را کردهاند. و میخواهند من سودی کی گرفتهام رو پس بدهم
چه باید بکنم و چه دفاعی باید انجام بدهم؟