پروفایل کاربر

حسین حقیقی

دادخواست حقوقی یعنی چه

بنده بابت مشکلی که شخصی برام بوجود اورده می خوام شکایت کنم و سوالم اینه که منظور از دادخواست حقوقی دقیقا چی هست؟ ممنون

مشاهده سوالات مشابه

پاسخ‌ها (1)

مهرنوش فتاحی

5 سال پیش

دادخواست حقوقی در واقع شناسه دعوای شماست که محدوده رسیدگی دادگاه را مشخص می نماید. بدین معنا که دادگاه ملزم است مطابق آنچه در دادخواست مشخص شده است به دعوا رسیدگی نماید.

هنگامی که کسی میخواهد دعوایی را علیه شخص دیگری مطرح و از طرق حقوقی پیگیری نماید لازم است دادخواست خود را که در اوراق چاپی آماده قابل ارائه می باشد تقدیم دادگاه نماید. دادخواست که در دعاوی حقوقی عرضه می گردد حاوی نکاتی است که جهت شروع رسیدگی دادگاه این نکات باید تکمیل شده باشد. از جمله نکاتی که در دادخواست لازم است تکمیل شود می توان به این موارد اشاره کرد:

1- نام و نام خانوادگی، نام پدر، شغل و نشانی دادخواست دهنده که به وی در دعاوی حقوقی خواهان نیز می گویند. 

2- نام و نام خانوادگی، نام پدر، شغل و نشانی طرف مقابل که به وی خوانده دعوا می گویند.

3- موضوع دعوا که به آن خواسته دعوا نیز می گویند. 

4- دلایل و مستندات و مدارک طرح دعوا 

5- شرحی از موضوع دعوا و ادعای دادخواست دهنده یا خواهان

6- امضای یا اثر انگشت دادخواست دهنده

دادخواست می تواند مستقلاً توسط خود شخص و یا وکیل وی تکمیل و تقدیم دادگاه گردد. چنانچه دادخواست ناقص باشد بدین معنا که یکی از نکات و موارد ذکر شده در بالا در آن تکمیل نشده باشد، امکان رسیدگی برای دادگاه وجود نخواهد داشت و بدین ترتیب جهت تکیل دادخواست اقدام به ابلاغ اخطاریه رفع نقص از دادخواست به خواهان (دادخواست دهنده) می نماید تا مراجعه نموده و دادخواست را ظرف 10 روز تکمیل نماید. حال اگر در فرصت مقرر شده دادخواست دهنده مراجعه ننماید قاعدتاً دادخواست وی به وسیله مدیر دفتر آن دادگاه رد خواهد شد. 


هر سوال حقوقی داشتید از ما بپرسید. متخصص‌های ما در سریع‌ترین زمان ممکن به سوال شما جواب تخصصی می‌دهند.

بیشتر بخوانید

پروفایل کاربر

مهران کریمی

سوال در خصوص دیه

با سلام . حدود 17 سال پیش پدرم طی حادثه ای با کمباین حین برداشت محصول فوت میکنند. صاحب ماشین که پدرم در استخدام ایشان بود چون ماشین کمباینش بیمه نبود و اینکه وابستگی فامیلی هم با ما داشت با وعده و وعیدهای دروغ و بدون پرداخت هیچ دیه و خسارتی مادرم را متقاعد به رضایت کرد. پس از هفت سال و زمانی که هیچ خبری از وعده های ایشان نشد مادرم مجددا شکایت جدیدی مطرح کرد ولی دادگاه گفت چون قبلا رضایت دادی امکان شکایت وجود ندارد . در آن زمان بنده کودکی بودم ولی اکنون بالغ شده ام . سوالم این بود که آیا امکان شکایت مجدد من و سایر خواهر و برادرانم که در آن زمان صغیر بودیم برای دیه وجود دارد یا خیر؟ و اگر شکایت کنیم به نتیجه ای میرسیم یا خیر؟ ممنون

پروفایل کاربر

Bahman Shamshirsaz

ارائه سهام به كارمند

سلام وقتتون بخير
من ميخوام سهامي رو به كارمندم بدم كه اين كارمند تا وقتي در شركت باشه و كار كنه صاحب اون سهام باشه ولي خودش نتونه اون رو بفروشه. و ميخوام لااقل مطمئن باشم 5 سال براي ما كار ميكنه. بايد چه كار كنيم؟ آيا چنين چيزي امكانپذير هست؟
البته شركت مسئوليت محدود هست.

چگونه میتوانم متصرفین ملک را از آنجا بیرون کنم؟

من یک زمین در شهریار دارم که متاسفانه اشخاصی اون رو تصرف کردند، بهشون اطلاع دادم که بروند، ولی این کار رو نکردند، الان چه کاری میتونم بکنم؟

تمامی حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به وینداد (عدل آفرینان وینا دادگر نوین) می‌باشد