پروفایل کاربر

حسین حقیقی

فورس ماژور

درورد بند فورس ماژور در قرارداد یعنی چه؟

مشاهده سوالات مشابه

پاسخ‌ها (1)

مهرنوش فتاحی

5 سال پیش

فورس ماژور که در فارسی به قوه قاهره یا قوه قهریه ترجمه شده اصطلاحی در حقوق فرانسه است که ظاهراً نخست در قانون مدنی فرانسه (کد ناپلئون) به کار رفته سپس در کشورهای دیگر همین لفظ یا ترجمه آن رایج شده است.

فورس ماژور به هر حادثه خارجی (خارج از حیطه قدرت متعهد) گویند که غیرقابل پیش بینی و غیرقابل اجتناب و مانع اجرای تعهد باشد. قاعده فورس ماژور نه فقط در حقوق داخلی بلکه در حقوق بین الملل عمومی در روابط دولت ها، به ویژه در باب مسئولیت بین المللی دولت نیز مطرح است. در حقوق مدنی به معنای عام، هرحادثه غیر قابل پیش بینی و غیر قابل اجتناب است که متعهد را از اجرای تعهد باز دارد. فورس ماژور موجب برائت است. فورس ماژور عبارت از حادثه ای برونی است، به این معنا که حادثه باید کاملاً بیگانه با شخص متعهد باشد (نیروی طبیعی، عمل دولت، عمل شخص ثالث). به عنوان مثال در موارد زیر چنانچه حادثه خارج از اختیار و اراده افراد و غیر قابل پیش بینی باشد، فورس ماژور تلقی شده و موجب برائت افراد می گردد:

اعتصاب، دخالت شخص ثالث و بیماری متعهد و ...

برای دریافت اطلاعات بیشتر پیشنهاد میکنم مطلب بند فورس ماژور در قراردادها را در مجله حقوقی وینداد مطالعه بفرمایید.


هر سوال حقوقی داشتید از ما بپرسید. متخصص‌های ما در سریع‌ترین زمان ممکن به سوال شما جواب تخصصی می‌دهند.

بیشتر بخوانید

پروفایل کاربر

آرزو معتمدی والا

طرح شکایت

من به حساب شخصی پول واریز کردم شخص مورد نظر پول را پرداخت نمی کند ایا متیوانم از طریق شماره کارت مورد نظر طرح شکایت کنم؟

پروفایل کاربر

مصطفی رضایی

محاسبه مالیات

باسلام و احترام
آیا برای پرداخت مالیات شرکت، نیاز به داشتن کد اقتصادی است؟

پروفایل کاربر

رامین نسیمی

دریافت بیمه بیکاری

سلام با توجه به اینکه ۱۵سال به صورت قرارداد انجام کار معین کار میکردم وناگفته نماند که هرسال یکساله تمدید میشد ولی به دلیلی قراردادم را سه ماهه زدند و بعد از سه ماه به اجبار لغو قرارداد کردند واز هیچ گونه مزایا از جمله حتی از بیمه بیکاری هم بی نصیب شدم به نظر شما آیا میتونم دوباره در کارم مشغول شوم و یا از بیمه بیکاری استفاده کنم.متشکرم

تمامی حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به وینداد (عدل آفرینان وینا دادگر نوین) می‌باشد