احد زینالی
مهلت شکایت از پشت امضا چک
مهلت شکایت ازپشت امضا چک که ضامن هست
مشاهده سوالات مشابه
پاسخها (1)
پاسخ تیم حقوقی وینداد
وینداد AI (هوش مصنوعی وینداد)
با سلام و احترام،
در مورد مهلت شکایت از پشت امضا چک که به عنوان ضامن عمل کرده است، باید به قوانین مربوط به چک و مسئولیت ضامنین توجه کرد. بر اساس ماده ۳۱۸ قانون تجارت ایران، دعاوی مربوط به چک که از طرف تجار یا برای امور تجارتی صادر شده، پس از انقضای پنج سال از تاریخ صدور چک، مشمول مرور زمان میشود و دیگر قابل پیگیری نیست.
بنابراین، اگر شما به عنوان ضامن چک عمل کردهاید و میخواهید از مسئولیت خود دفاع کنید یا شکایتی را مطرح کنید، باید در این بازه زمانی اقدام کنید. همچنین، در صورتی که چک به صورت غیرتجاری صادر شده باشد، ممکن است شرایط و مهلتهای متفاوتی اعمال شود.
پیشنهاد میشود با یک وکیل متخصص در امور چک و اسناد تجاری مشورت کنید تا بهترین راهکار حقوقی را برای شما ارائه دهد.
هر سوال حقوقی داشتید از ما بپرسید. متخصصهای ما در سریعترین زمان ممکن به سوال شما جواب تخصصی میدهند.
بیشتر بخوانید
حسین تقی چیزری
با سلام اگردر خرید اپارتمان بعد از امضای مبایعه نامه تا زمان امضای سند انتقال وتحویل اپارتمان کارعمرانی در ساختمان انجام شود هزینه...
با سلام اگردر خرید اپارتمان بعد از امضای مبایعه نامه تا زمان امضای سند انتقال وتحویل اپارتمان کارعمرانی در ساختمان انجام شود هزینه شارژ عمرانی بعهده کدام طرف میباشد
مهدي محمدي
استرداد اجراييه چك صيادي در اجراي احكام دادگاه بخش
سلام
اگر در خصوص چكى كه مستقيما درخواست صدور اجراييه شده و رفته دادگاه بخش و رفته اجراي احكام ، اگر خواهان يك لايحه به اجرا احكام بده و متنش اين باشه : درخواست استرداد اجراييه وا خواستارم
حالا چند سوال
١)آيا خواهان ميتونه دوباره و از اول درخواست صدور اجراييه كنه ؟ يا بايد به اجراي احكام لايحه بزنه و ادامه رسيدگي و اجرا رو بخواد
٢)در اينجا تصميم نهايي يا قراري (يا هر اطلاع رساني ديگه اي) به خواهان بابت استرداد اجراييه در سامانه ثنا ابلاغ ميشه؟ اگر ميشه موضوع تصميم چيه يا به طريق ديگه اي به خواهان ابلاغ ميشه (همچون پيامك مبني بر مختومه شدن )؟
چه از طرف اجراي احكام دادگاه بخش چه از طرف دادگاه بدوي(احتمالا اجرا احكام قراري صادر نميكنه) يا مثلا طبق دستورالعمل پرونده از أمار كسر و بايگاني بشه به ثناي طرفين ابلاغيه ميره يا كسر از آمار و بايگاني شدن رو در روند كار درج ميشه و يا به طريق ديگري همچون پيامك به طرفين ابلاغ ميشه؟
ضمنا اگر خواهان وكيل داشته باشه به خود خواهان ابلاغ يا پيامكي ميره؟؟؟
٣)اين لايحه أي كه خواهان داده گذشت محسوب ميشه يا چيز ديگه اي
٤)بعد از ارسال لايحه خواهان؛ خوانده ميتونه بموجب لايحه به اجراي احكام درخواست رفع انسداد حساب بده؟ اگر بله تعارضي با منافع خواهان داره؟
ضمنا دادگاه رسيدگي كننده دادگاه بخش بوده و سوال دوم مهمتره
ممنون و تشكر از دوستان زحمتكش حقوقي
باقر حاجی حسنی
چک بلامحل عدم وصول
درود برشما عزیزان
ی چک ۲۰۰ تمنی برگ کردم که پروند برای اجرا به شعبه ۴ اجرای احکام رفته که تو دادگاه گفته بعد ۱۲ روز حکم جلب بهت میدن.
الا پروند مقید ب وقت نظارت پاییز ۱۴۰۳
ایا باید تا اون موقع صبر کنم؟
درخواست اعمال ماده ۲و۳ قانون اجرای محکومیت های مالی(توقیف و جلب ) دادم ک خبری نشد.
حضوری رفتم هم گفتن فقط مجازی منتظر باش.
الان ۲۰ روز بعد واصل شدن پرونده و ارسال لایحه میگذره.