آشنایی با انواع شرکت پیمانکاری

آشنایی با انواع شرکت پیمانکاری و نحوه ثبت آن‌ها

در هنگام ثبت شرکت پیمانکاری باید با انواع شرکت پیمانکاری آشنایی کافی داشته باشید. پیمانکاران معمولا در زمینه‌های مختلفی از پیمانکاری فعالیت می‌کنند که مدیران پیمانکاری باید حتما زمینه‌ای که قصد فعالیت در آن را دارند انتخاب کنند.  در این مقاله با معرفی انواع شرکت پیمانکاری، نحوه ثبت و نکات آن را به‌صورت کامل بیان […]

در هنگام ثبت شرکت پیمانکاری باید با انواع شرکت پیمانکاری آشنایی کافی داشته باشید. پیمانکاران معمولا در زمینه‌های مختلفی از پیمانکاری فعالیت می‌کنند که مدیران پیمانکاری باید حتما زمینه‌ای که قصد فعالیت در آن را دارند انتخاب کنند. 

در این مقاله با معرفی انواع شرکت پیمانکاری، نحوه ثبت و نکات آن را به‌صورت کامل بیان خواهیم کرد.

انواع شرکت پیمانکاری از لحاظ زمینه فعالیت

شرکت‌هایی که به صورت پیمانکاری فعالیت می‌کنند یک موضوع فعالیت کلی ندارند بلکه بر اساس فعالیت به یازده دسته مختلف تقسیم می‌شوند. به همین خاطر باید مدیران شرکت‌های پیمانکاری از زمینه و نوع فعالیت شرکت‌ خود اطلاع داشته باشند. معمولا پیمانکاران در این یازده دسته ذیل فعالیت می‌کنند.

این یازده دسته مثال انواع شرکت‌های پیمانکاری و شامل موارد زیر است:

  • حوزه ساختمانی و ساخت و ساز: همان طور که از اسم این دسته از شرکت‌ها پیداست، در زمینه ساخت و ساز و عمران فعالیت می‌کنند. در واقع پیمانکاران عمرانی هر گونه ساخت و ساز مربوط به بناها و ساختنمان‌ها را انجام می‌دهند. شرکت پیمانکاری فضای سبز یکی از این انواع است.
  • پیمانکاران آب: در صورتی که می‌خواهید یک سد بسازید و یا اینکه یک شرکت پیمانکاری هستید که در زمینه ساخت و ساز نیروگاه‌های مربوط به آب و مخازن آب فعالیت می‌کنید در واقع یک شرکت پیمانکاری آب هستید.
  • شرکت پیمانکاری راه سازی: یکی دیگر از انواع شرکت پیمانکاری، شرکت‌هایی است که در زمینه ساخت راه‌های ریلی و زمینی فعالیت می‌کنند. نوع دیگری از پیمانکاران صنعت و معدن است؛ شرکت‌هایی که در زمینه صنعت و معدن کار می‌کنند امور مربوط به استخراج و پوشاک، چرم و چوب و از این دسته از کارها را انجام می‌دهند. 

از دیگر انواع شرکت‌های پیمانکاری شرکت‌های نیرو و انرژی، تاسسیسات و تجهیزات، کشف و کاوش زمین، ارتباطات، کشاورزی، خدمات، و آثار باستانی را می‌توان نام برد که هرکدام در زمینه خاص خود فعالیت می‌کنند.

علاوه بر موضوع فعالیت شرکت پیمانکاری هرکدام از پیمانکاران بر اساس رتبه هم تقسیم بندی می‌شوند که در ادامه توضیح می‌دهیم.

تقسیم پیمانکاران از نظر رتبه

در دسته بندی دیگری می‌توان شرکت‌های پیمانکاری را به صورت رتبه تقسیم بندی کرد که بر این اساس شرکت‌های پیمانکاری به رتبه‌های یک تا پنج تقسیم می‌شوند باید بعد از ثبت شرکت پیمانکاری مدیران آن جهت اخذ رتبه اقدام کنند.

رتبه پیمانکاری در واقع نشان دهنده اعتبار یک پیمانکاری است. اگر یک شرکت پیمانکاری رتبه یک را داشته باشد نشان دهنده این است که اعتبار بسیار بیشتری دارد. به همین ترتیب پیمانکارانی که رتبه پنج را دارند از اعتبار کمتری برخوردار هستند. بهترین شرکت‌های پیمانکاری شرکت‌هایی است که می‌توانند رتبه یک را اخذ کنند.

نحوه ثبت انواع شرکت‌های پیمانکاری

معمولا نحوه ثبت تمامی شرکت‌هایی پیمانکاری به صورت یکسان است اما لازم است که ابتدا مجوز‌های لازم برای ثبت پیمانکاری دریافت شود. برای ثبت انواع شرکت پیمانکاری لازم است که ابتدا مدارک لازم را تهیه و مجوز ثبت را دریافت کنید.

اگر برای مثال قصد دارید یک پیمانکاری در قالب سهامی خاص به ثبت برسانید لازم است که حتما ۳ نفر عضو و ۲ نفر بازرس برای شرکت وجود داشته باشد. در صورتی که یک شرکت پیمانکاری به صورت با مسئولیت محدود به ثبت می‌رسد باید حداقل ۲ عضو داشته باشید. 

بنابراین با داشتن شرایط لازم است که برای ثبت پیمانکاری در سامانه اداره ثبت شرکت‌ها اقدام کنید. در ابتدا وارد سایت ثبت شرکت به صورت پیمانکاری شوید. تمامی بخش‌هایی که مربوط به بارگذاری مدارک است را پر کنید. پس از اینکه مدارک را بارگذاری کردید، حداکثر ۵ اسم را که برای شرکت پیمانکاری انتخاب کنید.

پس از بارگذاری مدارک، اطلاعات را یکبار دیگر بررسی کنید و دکمه ثبت را بزنید. توجه داشته باشید که در پایان کار به شما یک کد رهگیری داده می‌شود که باید آن را نگهداری کنید. پس از اینکه مدارک شما ثبت شد تا زمانی که کارشناس مدارک را بررسی می‌کند صبر کنید. بعد از تایید مدارک را به اداره ثبت شرکت از طریق پست پیشتاز ارسال کنید. 

کارشناسان مدارکی که ارسال کردید را هم به صورت حضوری تایید می‌کنند. اگر تمامی مدارک کامل بود ثبت شرکت انجام می‌شود و با پرداخت هزینه‌های مربوطه باید آن را در روزنامه رسمی آگهی کنید.

انواع شرکت پیمانکاری با وینداد

برای ثبت هر نوع شرکت پیمانکاری و دریافت مجوز  باید در ابتدا با کارشناسان خبره مشورت کنید. به این خاطر که با راهنمایی یک کارشناس مناسب احتمال اتلاف وقت و هزینه کاهش پیدا می‌کند. ما توصیه می‌کنیم با تیم کارشناسان وینداد حتما مشورت کنید به این خاطر که تیم وینداد سال‌ها در زمینه ثبت شرکت فعالیت می‌کند و تجربیات و دانش کافی در زمینه ثبت انواع شرکت پیمانکاری دارد.

جمع بندی

شرکت‌های پیمانکاری انواع مختلفی دارد و مدیران این شرکت‌ها باید بدانند که پیمانکاری آن‌ها از چه نوعی است. از لحاظ زمینه فعالیت می‌توان یازده دسته برای یک پیمانکاری قرار داد که هر کدام زمینه تخصصی دارند و فعالیت تخصصی انجام می‌دهند. از لحاظ رتبه و اعتبار هم باید حتما توجه کنید که شرکت‌های پیمانکاری که رتبه یک را دارند از اعتبار بیشتری برخوردارند.

سوالات متداول

میزان سرمایه لازم برای ثبت شرکت عمرانی چقدر است؟

برای اینکه بخواهید یک شرکت پیمانکاری عمرانی به ثبت برسانید نیاز است که حداقل ۱۰۰ هزار تومان را در حساب شرکت قرار دهید.

رتبه بندی و طبقه بندی شرکت‌های پیمانکاری چه گونه انجام می‌شود؟

سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مسئول طبقه این دسته از شرکت‌ها است و بر اساس شرایطی که هر شرکت پیمانکاری دارد رتبه‌ای به آن‌ها می‌دهد.

به این مطلب امتیاز دهید!
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.