مزایا و معایب ثبت شرکت تولیدی

آشنایی با مزایا و معایب ثبت تولیدی

به عنوان یک تولید کننده در هر صنعتی که فعالیت می‌کنید ممکن است از خود بپرسید که چرا باید شرکت تولیدی خود را به ثبت برسانید. برای پاسخ به این سوال بهتر است ابتدا به این مساله پاسخ دهیم که مزایا و معایب ثبت تولیدی چیست و چقدر باید برای ثبت آن زمان صرف کند؟ […]

به عنوان یک تولید کننده در هر صنعتی که فعالیت می‌کنید ممکن است از خود بپرسید که چرا باید شرکت تولیدی خود را به ثبت برسانید. برای پاسخ به این سوال بهتر است ابتدا به این مساله پاسخ دهیم که مزایا و معایب ثبت تولیدی چیست و چقدر باید برای ثبت آن زمان صرف کند؟ در این مقاله درباره امتیازات شرکت تولیدی و مزایا و معایب ثبت این شرکت نکاتی بیان می‌شود.

شرکت تولیدی چیست؟ 

شرکت تولیدی، شرکتی است که کالای مورد نیاز جامعه را شناسایی می‌کند سپس بر اساس تخصص و مهارتی که دارد به تولید آن کالا می‌پردازد. برای مثال شرکت تولیدی غذا و صنایع غذایی با تخصص و مهارتی که پرسنل و البته مدیر شرکت دارد، ابتدا نیاز جامعه را بررسی می‌کنند سپس به تولید فرآورده‌های غذایی می‌پردازند.

مدیرانی که در زمینه تولیدی شرکت ثبت می‌کنند باید تخصص و مهارت کافی داشته باشند تا بتوانند مجوز لازم را دریافت کنند. پس از تصمیم به ثبت شرکت موضوع شرکت باید به‌صورت دقیق، جزئی و شفاف در نمونه اساسنامه شرکت تولیدی درج شود.

شرکت تولیدی در کنار مزایا و معایبی که دارد؛ از جمله سودآورترین شرکت‌های تجاری به شمار می‌آیند. در ادامه مزایای تاسیس شرکت تولیدی را بیان می‌کنیم.

چرا باید شرکت تولیدی را به ثبت برسانیم؟  

برای این که بخواهید یک شرکت به صورت تولیدی به ثبت برسانید لازم است که از دلایل ثبت این شرکت آگاهی داشته باشید. مزایا و معایب ثبت تولیدی یکی از مهمترین علل ثبت این دسته از شرکت‌ها است که در ادامه به صورت کامل بیان شده است: 

  • با ثبت تولیدی فعالیت شرکت صورت قانونی به خود می‌گیرد. بسیاری از تولیدی‌ها که فعالیت غیر قانونی دارند پس از این که شناسایی شدند نه تنها پلمب می‌شوند بکله باید جریمه هم پرداخت کنند.
  • امکان بهره‌مندی از تسهیلاتی که قانون برای ثبت شرکت تولیدی قرار داده است فراهم می‌شود. قانون برای افرادی که شرکت را به ثبت می‌رسانند تسهیلاتی در نظر گرفته، برای مثال این دسته از تولیدی‌ها می‌توانند در مزایدات و مناقصات شرکت کنند.

مزایای ثبت شرکت تولیدی 

برای ثبت یک شرکت تولیدی باید به اصلی‌ترین نکته که همان مزیت ثبت تولیدی است توجه داشته باشید. برخی از افراد گمان می‌کنند که ثبت شرکت تولیدی هیچ مزیتی برای آن‌ها ندارد و فقط مجبورند بابت ثبت تولیدی مالیات پرداخت کنند. به همین دلیل در این قسمت از اصلی مزیت‌های ثبت تولیدی بیان کرده‌ایم: 

  • برای فروش و معامله با شرکت‌های دیگر نیاز است که جواز کسب و شماره ثبتی شرکت را داشته باشید. اگر شرکت ثبت کنید می‌توانید با خیال راحت و بدون هیچ مشکل قانونی با شرکت‌های دیگر معاملات تجاری در زمینه تولیدی داشته باشید. بیشتر شرکت‌های معتبر تمایل دارند با شرکت‌هایی که به صورت قانونی به ثبت رسیده است؛ تجارت کنند.
  • اگر شرکت تولیدی دچار مشکلاتی با دیگر افراد شد، به راحتی مورد حمایت قانون قرار می‌گیرند. بسیاری از شرکت‌های تجاری به این خاطر که ثبت نشده‌اند قادر نیستند پول خود را از شرکت‌های دیگر دریافت کنند. یا اگر برند شما پس از مدتی محبوب شده باشد، ممکن است دیگران از این برند سوء استفاده کنند.
  • در صورتی که می‌خواهید نمایندگی‌های زیادی در سراسر کشور برای خود تاسیس کنید؛ لازم است که حتما یک شرکت ثبت شده داشته باشید.

البته که مزایای تولیدی نسبت به شرکت غیر تولیدی زیاد است و مواردی که بیان شد صرفا برخی از مزایای ثبت شرکت تولیدی در سال 1402 است.

معایب ثبت تولیدی 

علاوه بر مزایایی که برای ثبت تولیدی بیان شد، ثبت این دسته از شرکت‌ها معایبی هم دارد که در ادامه این معایب بیان شده است: 

  • اولین مورد، پرداخت هر ساله مالیات است. در واقع بسیاری از مدیران تولیدی هنگامی که درباره ثبت شرکت و مزایا و معایب ثبت تولیدی صحبت می‌کنند، مالیات را به ذهنشان می‌آورند.
  • پس از این که تولیدی را به ثبت رساندید باید حتما قانون کار را رعایت کنید. طبق قانون کار باید تمامی حقوق کارگران طبق قانون کار پرداخت و برای آن‌ها بیمه رد شود.
  • برای تغییراتی که در تولیدی به وجود می‌آورید باید حتما آن تغییرات را در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسانید. حتی اگر تغییر در میزان سرمایه و جایگزین کردن شرکا باشد باید حتما صورتجلسه تغییرات تنظیم و به اداره ثبت شرکت ابلاغ شود.

مزایای ثبت شرکت تولیدی نسبت به غیر تولیدی 

این شرکت‌ها از این نظر که مالک مهارت خاص خود را در جهت تولید کالای مورد نیاز مردم به کار می‌گیرد؛ اهمیت دارد. در این شرکت‌ها مدیر شرکت فقط یک نوع کالای خاص را در نظر می‌گیرد و با توجه به نیاز جامعه شروع به تولید آن کالا می‌کند و پس از مدتی به سوددهی بسیار زیاد می‌رسد. بنابراین می‌توان بیان کرد که وجود مهارت خاص مالک و شناسایی نیاز جامعه برای تولید کالا از مهمترین مزایایی است که برای این دسته از شرکت‌های تولیدی نسبت به غیر تولید وجود دارد. 

برای مثال پوشاک تنوع زیادی دارد. حال شرکتی را در نظر بگیرید که با توجه به مد و سلیقه جوانان یک جامعه، پوشاکی تولید می‌کند که مورد پسند قشر جوان باشد، این شرکت پس از مدتی قطعا به فروش بالایی می‌رسد.

مزایای دیگر تولیدی ورود آن به بازار رقابت است، اگر دولت بخواهد به بهترین شرکت‌های تولیدی وام بدهد در این صورت مزایا و اهمیت ثبت و شناخت رقبای تولیدی بیشتر مشخص می‌شود. بنابراین مزایا و معایب ثبت تولیدی با توجه به مواردی که بیان شد بسیار زیاد است.

نحوه ثبت شرکت تولیدی  

برای ثبت تولیدی می‌توانید مطابق موارد زیر عمل کنید: 

  • اولین مرحله احراز شرایط و مدارک ثبت شرکت تولیدی و بارگذاری آن در سامانه اداره ثبت شرکت‌ها است. پس از این که مدارک را جمع آوری کردید لازم است که آن را در فیلدهای مربوطه بارگذاری کنید. 
  • هنگامی که بارگذاری مدارک انجام شد باید هزینه ثبت را پرداخت کنید تا مدارک توسط کارشناسان تایید شود. در این مرحله کارشناس تمامی مدارکی را که بارگذاری کردید به همراه نام‌های انتخابی بررسی می‌کند و اگر اشتباهی رخ نداده بود و مدارک کامل بودند؛ مرحله اینترنی تکمیل می‌شود.
  • بعد از تایید اینترنتی باید مدارک را به اداره ثبت شرکت پست کنید. در این مرحله هم باید تمامی مدارک توسط کارشناسان تایید شود. پس از تایید باید آگهی ثبت شرکت را منتشر و هزینه ثبت شرکت تولیدی را پرداخت کنید تا مراحل ثبت شرکت تکمیل شود.

جمع‌بندی

ثبت یک شرکت تولیدی مزایای زیادی دارد اما در کنار این مزایا معایبی نیزدارد. مزایا و معایب تولیدی می‌تواند حمایت قانون از این شرکت‌ها و پرداخت مالیات توسط تولیدی باشد. به هرحال تولیدی توسط یک متخصص که در زمینه تولیدی مهارت دارد؛ اداره می‌شود که باعث اهمیت این دسته از شرکت‌ها شده است. 

برای این که درباره نحوه ثبت این دسته از شرکت‌ها، اطلاعات بیشتری پیدا کنید می‌توانید از کارشناسان ثبتی تیم وینداد مشورت بخواهید. کارشناسان وینداد هم مهارت و هم تخصص کافی در زمینه ثبت شرکت دارد و بنابراین به شما بهترین مشاوره را می‌دهد.

سوالات متداول 

آیا برای ثبت شرکت تولیدی میوه خشک باید مجوز گرفت؟ 

بله، دریافت مجوز برای تمامی شرکت‌های تولیدی نیاز است و اگر می‌خواهید به‌صورت قانونی فعالیت کنید باید حتما مجوز لازم را دریافت کنید.

هزینه ثبت تولیدی چقدر است؟ 

فاکتورهای زیادی مانند مقدار سرمایه اولیه، هزینه‌های دریافت مجوز، مقدار هزینه روزنامه رسمی و غیره باید در هنگام محاسبه هزینه در نظر گرفته شود و یک هزینه مشخص نمی‌توان بیان کرد.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.