استعلام ثبت علایم تجاری و ثبت برند چگونه انجام می‌شود؟

استعلام ثبت علایم تجاری و ثبت برند چگونه انجام می‌شود؟

با پیشرفت تکنولوژی روزانه افراد زیادی قصد ارائه محصولی جدید یا خدماتی ویژه دارند. وجود رقیبان متعدد در بازار مشترک کالا و محصول شما، خطراتی را به دنبال خواهد داشت، از این رو برای اطمینان از عدم کپی برداری رقبا و عدم استفاده آن‌ها از محصولات شما و به عبارتی انحصاری بودن تجارتتان، توصیه می‌شود […]

با پیشرفت تکنولوژی روزانه افراد زیادی قصد ارائه محصولی جدید یا خدماتی ویژه دارند. وجود رقیبان متعدد در بازار مشترک کالا و محصول شما، خطراتی را به دنبال خواهد داشت، از این رو برای اطمینان از عدم کپی برداری رقبا و عدم استفاده آن‌ها از محصولات شما و به عبارتی انحصاری بودن تجارتتان، توصیه می‌شود که به سوی ثبت برند رفته تا از این رو صاحب مالکیت و حق انحصاری کالا و یا حتی محصول خود باشید. وفق ماده ۲ قانون ثبت علایم و اختراعات: حق استعمال انحصاری برند فقط برای کسی شناخته خواهد شد که علامت خود را به ثبت رساند. پس بخاطر داشته باشید که شما با داشتن برند می‌توانید در صورت تخطی رقبا و استفاده از برندتان، نزد مراجع قضایی شکایت کنید و حسب مورد رقیب شما به مجازات و یا جزای نقدی محکوم خواهد شد. در این بخش برانیم تا به چیستی برند، ثبت برند، علل ثبت برند، استعلام ثبت علایم تجاری بپردازیم، پس همراه ما باشید.

برند چیست؟

بی‌شک این اولین سوالی است که تجار از خود می‌پرسند، برند چیست؟

برند عبارت است از علامتی خاص که شرکت‌ها برای معرفی کالا، محصول و یا حتی خدمات خود از آن استفاده می‌کند و بدین وسیله خود رو به بازار و مشتریان معرفی می‌نمایند. بدین ترتیب یک شرکت و یا حتی محصول آن شرکت را می‌توان با آن برند شناسایی نمود.

آیا من نیز نیاز به ثبت برند تجاری دارم؟

برند تجاری شما ویترین کسب و کار شماست. گاها دیده می‌شود که اشخاص مدت زیادی در بازار فعالیت کرده‌اند و نام و نشان خوبی را کسب کرده‌اند و در بازاریابی، تبلیغات، فروش و … نیزتجربه ها و کسب و کار موفقی داشته‌اند اما برندی را ثبت ننموده‌اند، در این خصوص باید بیان نمود که با این عمل، شما امکان فعالیت و حضور رقبایتان را آسان کرده‌اید و باید هر لحظه منتظر سواستفاده رقبایتان باشید.

زیرا شما صاحب انحصاری و مالک برند نبوده و ممکن است که رقبا از تلاش و کوشش شما استفاده نمایند و آن‌ها به جای شما برند را ثبت نمایند و تمامی زحمات شما را به یغما برده و نهایتاً شما را بی نصیب از سودهای بازار گذارند.

چگونگی استعلام ثبت علایم تجاری

نخستین مرحله جهت ثبت برند، عبارت است از استعلام ثبت علایم تجاری. استعلام برند بدین معناست که شما می‌بایست استعلام نمایید که آیا مشابه برند مورد نظر شما تا کنون ثبت گشته است و یا خیر.

این مرحله دارای اهمیت بسیار بالایی است چرا که در صورت وجود مشابهت، تقاضای شما رد خواهد شد.

ثبت برند در واقع یکی از سخت‌ترین کارهاست، زیرا تعداد برندهای ثبت شده در این حوزه بسیار زیاد بوده و و از طرفی این مشابهت تنها مشابهت کامل نیست و الفاظ برند حتی ممکن است با شباهت کم باعث اخطار خوردن برند شوند.
برای استعلام برندهای ثبت شده ۲ روش متعدد وجود دارد:

۱-ورود به سامانه اداره مالکیت صنعتی به آدرس اینترنتی www.iripo.ssaa.ir

انتخاب دکمه جستجو

ورود به صفحه جستجو

مشخص نمودن نام و طبقه درخواستی موردنظر خود

روی گزینه جستجو کلیک نمایید

و نهایتاً سابقه ثبت برند موردنظر را استعلام کنید

۲-ورود به سامانه رسمی کشور به آدرس اینترنتی www.rrk.ir

مراجعه به بخش آگهی‌های قانونی

نوع آگهی خود را علامت تجاری انتخاب کنید

اسامی موردنظر خود را برای استعلام وارد نمایید

با جستجو از میان روزنامه‌ها برند خود را استعلام کنید

در هر یک از موارد فوق در صورت تکراری بودن برند، می‌بایست که نام دیگری را برای برند خود انتخاب نمایید.

آیا استعلام ثبت برند هزینه‌ای نیز دارد؟

خیر، با مراجعه به سایت‌های فوق الذکر رایگان خواهد بود.

در مورد استعلام ثبت علایم تجاری نیاز به راهنمایی دارید؟

در نهایت باید بیان نمود که براساس ماده ۲ قانون ثبت علایم و اختراعات: حق استعمال انحصاری برند فقط برای کسی شناخته خواهد شد که علامت خود را به ثبت رساند، همواره توصیه می‌گردد که برای اطمینان خاطر و کسب و کاری موفق و بی دردسر، ثبت برند انجام دهید.

به خاطر داشته باشید که شما با داشتن برند می‌توانید در صورت تخطی رقبا و استفاده از برندتان، نزد مراجع قضایی شکایت کنید و حسب مورد رقیب شما به مجازات و یا جزای نقدی محکوم خواهد شد.

انتخاب نام برای ثبت علامت تجاری و برند شاید یکی یکی از دشوارترین بخش‌ها بشمار رود و از این رو استعلام برند قبل از ثبت و جستجوی برندهای ثبت شده همیشه مهمترین اقدام و گام نخست جهت ثبت برند و علامت تجاری است.

در نتیجه برای استعلام راه‌هایی در نظر گرفته شده است که باید به آن‌ها توجه نمود و نهایتاً در صورت تکراری بودن برند، می‌بایست که نام دیگری را برای برند خود انتخاب نمود. در صورتی که در راستای این مبحث سوال یا ابهامی دارید حتما با بخش مشاوره تلفنی وینداد در میان بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید!
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات ثبت برند، لوگو، علامت تجاری، انتخاب و استعلام نام برند به صورت کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی مناسب شما

ارائه صفر تا صد خدمات ثبت برند، لوگو، علامت تجاری، انتخاب و استعلام نام برند به صورت کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

10 سوال کلیدی ثبت برند
مقالات ثبت برند

10 سوال کلیدی در مورد ثبت برند

ثبت برند و علامت تجاری امروزه به حدی از اهمیت رسیده است که کسب‌وکار‌ها ترجیح می‌دهند بیشتر سرمایه خود را صرف انتخاب برند و علامت